verschillen tussen kerkleren

gvdham

verschillen tussen kerkleren

Bericht door gvdham »

ik zie veel verschillende kerken langskomen op dit forum, wat zijn in het kort de verschillen, een van de verschillen is volgens mij de vraag komt God naar ons of wij bij God.
Willen mensen in hun posting zetten welke leer ze hebben en wat die in hoofdlijnen onderscheid van andere leren. Het gaat niet om de discussie welke leer beter is, maar om een beetje inzicht te krijgen. (misschien beetje blond, maar ja...)

Hieraanvast nog wel even de vraag of er een kerk is die qua leer overeenkomt met de GerGem, maar minder de nadruk legt op uiterlijkheden en regelgeving.
Unionist

Bericht door Unionist »

de HHK

niet overal, maar b.v. bij ons wel
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
de HHK

niet overal, maar b.v. bij ons wel
Dus ook nog twee HHK-en, maak het niet zo moeilijk voor ham.

En van de Ham, het lijkt me dat je de laatste vraag het beste zelf kunt beantwoorden na het bezoeken van een aantal kerken. En waarschijnlijk kan anne123 je daar wel mee helpen.

Of ben ik nu te snel en te simpel?
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
refo

Bericht door refo »

Als ik eens een paar weken over heb, leg ik het wel uit.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
parsifal

Bericht door parsifal »

Oorspronkelijk gepost door gvdham
ik zie veel verschillende kerken langskomen op dit forum, wat zijn in het kort de verschillen, een van de verschillen is volgens mij de vraag komt God naar ons of wij bij God.
Willen mensen in hun posting zetten welke leer ze hebben en wat die in hoofdlijnen onderscheid van andere leren. Het gaat niet om de discussie welke leer beter is, maar om een beetje inzicht te krijgen. (misschien beetje blond, maar ja...)

Hieraanvast nog wel even de vraag of er een kerk is die qua leer overeenkomt met de GerGem, maar minder de nadruk legt op uiterlijkheden en regelgeving.
De leer samenvatten is moeilijk, omdat je vaak de leer definieert als de dingen waarin je juist onderscheid en daarom kun je de belangrijkste zaken vergeten.

*Allereerst onderschrijven vrijwel alle kerken en Christelijke gemeenten de apostolische geloofsbelijdenis (= de twaalf artikelen).
*Hierbij noem ik graag de onfeilbaarheid van de Bijbel. Dat vat ik op als de Bijbel is perfect in zijn boodschap. Zoals Gods Geest het bedoeld heeft is het in de Bijbel gekomen.
*Veel vind je ook in de Heidelberger Catechismus, ook hier kunnen de meeste kerken zich hoofdzakelijk wel in vinden, al zijn er verschillen van mening over bijvoorbeeld de kinderdoop, het gebruik van beelden, volgorde in tijd van ellende, verlossing en dankbaarheid (Voor sommige Christenen is het denken over deze volgorde zo vreemd, dat ze er pas over gaan nadenken als ze een discussie met iemand met een reformatorische achtergrond hebben gehad)
* Verder is voor mij heel belangrijk dat God alle eer krijgt voor het tot Hem komen. Het is inderdaad God die eerst komt. Hij is het ook die ons het antwoord op Zijn komen geeft. De Dordtse Leerregels vullen dit ver in. Hier verschillen de reformatorische kerken van de Evangelische kerken. Al is dit verschil niet absoluut. Ook in de Vergadering van gelovigen leert men de uitverkiezing, en ook zijn er Baptistengemeenten waar dit wel naar voren komt.

Als je zoekt naar een gemeente die qua leer veel op de Gergem lijkt, denk ik inderdaad aan de Hersteld Hervormde Kerk, delen van de oude Hervormde kerk, Christelijk gereformeerde kerken (hoewel die een leerverschil hebben, maar daar begrijp ik niets van, dus in mijn ogen zijn ze te vergelijken), Ook zou je inderdaad kunnen denken aan sommige Evangelische gemeenten, zoals de vergadering van gelovigen, of een vrij evangelische gemeente. Hier zie je qua kerkopvatting en uiterlijke vorm veel verschillen veel verschillen met de gereformeerde gemeente. Qua leer liggen ze verder vaak heel dichtbij het Calvinisme waar ook de gereformeerde gemeente haar wortels in heeft. De Vrij Evangelische gemeenten verschillen wel veel van plaats tot plaats. Op sommige plaatsen zijn ze weer totaal niet Calvinistisch of ook niet diepgaand wat leer betreft.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
gvdham

Bericht door gvdham »

oeh... hhk.... ben misschien erg blond, kan iemand dat uittypen.. ... hervormde kerk?? om het makkelijker te maken is het misschien een optie om te vertellen wat daar anders is dan in de Ger Gem.. die begin ik net een beetje te snappen..
Voor zover ik het kan zien zijn er ook binnen 1 kerkgroep nog verschillen.. dit maakt het niet makkelijker..
Maar welke herken komen overeen met de leer van de GerGem.. Ik kan moeilijk alle kerken in mijn plaats langsgaan en ben er niet goed genoeg in thuis om meteen de verschillen te ontdekken.. zijn er veel verschillende leren of zijn er groepen van kerken te onderscheiden?
refo

Bericht door refo »

Welke plaats is dat? In sommige plaatsen lijken Hervormd, Ger Gem en Ger Gem in Ned op elkaar. In andere plaatsen is dat weer geenszins het geval.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Hervormde Kerk
Vrijzinnig (loochenen opstanding van Christus en de Bijbel als het onfeilbare Woord Gods)
Midden-orthodox (zien veel zaken als tijdgebonden (vrouw in het ambt, homoseksualiteit), kinderen a/h Avondmaal, remonstrantse opvattingen: geloof is een eigen keuze)
Confessioneel (gehoorzaam aan de gereformeerde belijdenis, meer nadruk op Gods verbond en beloften en het geloof, minder op de wedergeboorte, ze zingen gezangen en hebben soms geen bezwaar tegen vrouwelijke ambtsdragers
Gereformeerde Richting (strikte gehoorzaamheid aan de gereformeerde belijdenis, drie stromingen:
Gekrookte Riet: een van prediken van onmacht van de mens, toe-eigening van het heil door de wedergeboorte, bevindelijk preken, vrouwen dragen rok en hoed in de kerk, geen gezangen, geen tv.
Lichte stroming: Neigt naar confessioneel, meer verbondsmatige prediking, soms gezangen, kledingsstijl en levensstijl wat losser
Middenstroming: Zit er tussenin

In de Hersteld Hervormde Kerk zit een deel van de confessionele stroming en de gereformeerde richting(en).

Gereformeerde Kerken
Zie Midden-orthodoxe stroming en vrijzinnige stroming in de NHK

Ev. Lutherse Kerk
Zie vrijzinnige stroming binnen de NHK

Christelijke Gereformeerde Kerken
Zie Confessioneel en Gereformeerde Bondsstromingen. Sommigen neigen zelfs naar vrouwen in het ambt. Anderen neigen naar de bevindelijke stroming binnen de Gereformeerde Bond.

Nederlands Gereformeerde Kerken
Vrouwen in het ambt, makkelijke prediking ten aanzien van toe-eigenening van het heil, zit tussen midden-orthodox en confessioneel in

Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Neigt steeds meer naar de NGK, maar is wel nog orthodoxer. Geen bevindelijke prediking.

Gereformeerde Gemeenten
Zie rechterflank van de Gereformeerde Bond. Men doet daar nog aan de tucht daarenboven. Verder mag je geen tv hebben en moet je gefilterd Internet hebben. Hierbinnen heb je nog twee stromingen, een die neigt naar de rechterflank Geref. Bond en een die neigt naar de Geref. Gem. in Ned. waar we zo op komen

Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Strenger dan de Gereformeerde Gemeenten, je mag niet zomaar in Christus geloven, maar moet eerst verbroken van hart zijn voordat je tot Christus mag komen. Ook wel genoemd: een voorwaardelijk aanbod van genade. Er wordt bijna geen nadruk gelegd op de persoonlijke verantwoordelijkheid van de mens om te geloven, wel om zich te bekeren.
Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door gvdham
Willen mensen in hun posting zetten welke leer ze hebben en wat die in hoofdlijnen onderscheid van andere leren.
Ik ga zelf naar de Gereformeerde Gemeenten. Uit je posting kan ik volgens mij wel opmaken dat je zo'n beetje weet wat daar geleerd wordt.
Het tweede deel van je vraag is wat moeilijker; wat onderscheidt de Gereformeerde Gemeenten van andere leren - ik denk dat dat al snel subjectief wordt. Hoewel je er geen zin in hebt (misschien niet de goede uitdrukking) is het volgens mij toch gewoon het beste om gemeenten te vergelijken. En dat hoeven niet altijd andere kerkverbanden te zijn; ook in de Gereformeerde Gemeenten zijn onderling verschillen.
Ik denk inderdaad dat de Hersteld Hervormde Kerk het dichtste in de buurt komt. Mag ik misschien de vraag stellen waarom je deze vraag stelt?
memento

Bericht door memento »

maar een gereformeerde gemeente zoals in groningen, daar kun je wel blij mee zijn hoor! dat is totaal anders dan bv in barneveld of waardenburg (oei, eigenlijk mag ik geen namen noemen, want dan worden de mensen die daar wonen boos)
Wat heb jij tegen GG Barneveld. Daar staat ds. Hogchem, die ik persoonlijk enorm fijn vind kunnen preken. Wel ben ik het niet eens met al die uiterlijke wetjes zoals men die er in gemeentes als Barneveld op na houd, maar over de predikant nix dan goeds
Ik denk inderdaad dat de Hersteld Hervormde Kerk het dichtste in de buurt komt. Mag ik misschien de vraag stellen waarom je deze vraag stelt?
Ik ken mensen die uit een GG over zijn gegaan naar een HHK omdat die zwaarder was. Het is moeilijk te vergelijken. Je hebt lichte GG's, en zware HHK's. Een zware HHK is weer zwaarder dan een lichte GG, terwijl een zware HHK over t algemeen weer lichter is dan een zware GG. Vat je t nog?

[Aangepast op 6/10/2004 door memento]
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Christelijke Gereformeerde Kerken
Zie Confessioneel en Gereformeerde Bondsstromingen. Sommigen neigen zelfs naar vrouwen in het ambt. Anderen neigen naar de bevindelijke stroming binnen de Gereformeerde Bond.
Er zijn binnen de CGK ook gemeenten die meer met gekrookte riet gemeenten vergelijkbaar zijn (even ter aanvulling)
limosa

Bericht door limosa »

Het maar even op één lijn zetten van GerGem en HHK met wat nuance van zwaar en licht gaat volgens mij een beetje kort door de bocht. Waarin (een groot (steeds groter wordend) deel van) de GerGem zich sterk onderscheid van de anderen is de nadruk op de standen en de leer dat je wedergeboren kunt zijn zonder dat je het zelf in de gaten hebt (toch? zoiets was het toch?) De typering zwaar - licht lijkt me ontoereikend om dit verschil aan te geven.
hardinxvelder

Bericht door hardinxvelder »

Oorspronkelijk gepost door memento
maar een gereformeerde gemeente zoals in groningen, daar kun je wel blij mee zijn hoor! dat is totaal anders dan bv in barneveld of waardenburg (oei, eigenlijk mag ik geen namen noemen, want dan worden de mensen die daar wonen boos)
Wat heb jij tegen GG Barneveld. Daar staat ds. Hogchem, die ik persoonlijk enorm fijn vind kunnen preken. Wel ben ik het niet eens met al die uiterlijke wetjes zoals men die er in gemeentes als Barneveld op na houd, maar over de predikant nix dan goeds
Ik ken mensen die uit een GG over zijn gegaan naar een HHK omdat die zwaarder was. Het is moeilijk te vergelijken. Je hebt lichte GG's, en zware HHK's. Een zware HHK is weer zwaarder dan een lichte GG, terwijl een zware HHK over t algemeen weer lichter is dan een zware GG. Vat je t nog?

[Aangepast op 6/10/2004 door memento]
En dan heb nog een deel van de PKN wat uitwisselbaar is met de HHK en wat lijkt op de CGK en GKV.

simpel he
Plaats reactie