Ichtus vis

Pim
Contacteer:

Ichtus vis

Bericht door Pim »

Al diverse keren ter sprake geweest. Kan de topic alleen even niet vinden.

Het is bekend dat er tegenstanders van een ichtus vis achter op de auto zijn. Inhoudelijk hoeven we wat mij betreft die discussie niet meer over te doen.

Wat zegt een tegenstander echter tegen een niet-christen die het volgende vraagt:

'Zeg, jij bent toch ook christelijk? Waarom heb jij dan geen vis achterop je auto? Dat doen christenen toch?'

Ik heb (nog) geen vis op de auto, ben overigens geen uitgesproken tegenstander, maar ik zou niet weten wat ik moet zeggen op zo'n vraag.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
visje

Bericht door visje »

goeie vraag pim, ik ben benieuwd naar de anwoorden.

onze dochter (5) antwoordde op de vraag wat dat visje achter op de auto betekende : "nou dan kunnen de mensen zien dat je bij de Heere Jezus hoort ".
memento

Bericht door memento »

Hoewel ik nix tegen visjes heb, heeft het wel een associatie met een bepaalde soort christenen, nl. evangelisch. Heel treffend vond ik de opmerking die één van de Radio 538 DJ's maakten toen er EO jongerendag was: 'de hele stad staat vol met visjes'. De grote vraag is of je met die groep geassocieerd wilt worden. Helaas, maar de wereld weet ook dat er verschillende smaken christenen zijn, en het onderscheid tussen katholiek, evo en refo kennen hun ook.

Het zit m niet in de uiterlijkheden. Het zit m in de boodschap die je voor je naaste hebt. Als iemand je vraagt waarom je geen vis achterop hebt, probeer hem dan het evangelie te verkondigen, ipv een argument te hebben waarom je geen vis hebt.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik denk dat ik zou zeggen dat dat visje helemaal niets zegt. Ook al plak ik een visje op mijn auto (wat ik zo al niet wil) maar dan nog zegt dat niets over mijn christen zijn.
Met visje op mijn auto ben ik misschien wel onchristelijker in mijn levenswandel dan hen die dit niet hebben.
Dus ik zou gewoon zeggen. Het zegt niets over het christelijk zijn van mensen.
refo

Bericht door refo »

In de Kampioen (blad van de ANWB) stond eens de volgende vraag: We zien nogal eens een auto met zo'n visje achterop. Wat betekent dat? Het antwoord luidde: Dat is een herkenningsteken van EO-leden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jelle

Bericht door Jelle »

ja klopt en later hoorde ik dat het ook te maken had met: en omgeving., waarschijnlijk dus waar je woont.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Probeer je even te verplaatsen in real life. Een ON-CHRISTELIJK iemand vraagt dit aan je.

En dan kan ik niet de antwoorden terug geven, die ik hier lees. Met enkel een visje ben je er niet, dat weet ik ook wel. Dat zeg ik ook niet, dat zegt niemand.

Maar ga maar eens aan een onchristelijk iemand uitleggen dat een visje evangelisch is en dat wij bevindelijk zijn. Ik kan toch ook niet zeggen: ja, die mensen denken dat ze christelijk zijn, maar eigenlijk zegt zo'n visje niets.

Het antwoord van de dochter van visje (hoe toepasselijk) is kinderlijk eenvoudig en zo kijkt (hopelijk) een onchristelijk iemand er ook tegen aan.

Kijk, wij kunnen onder elkaar wel leuk er over praten, wij snappen elkaar een beetje. Maar probeer je te verplaatsen naar de vraagstelling van de topic. Een onchristelijk iemand rijdt met je mee. Je rijdt achter een auto met een visje, en dan komt de vraag!

Zou de wereld het onderscheid tussen refo's en evo's kennen? Vraag het me af eerlijk gezegd. Katholiek kan nog wel een beetje verklaard worden ivm beelden verering en het fenomeen paus.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

waarom zou je wel een ichtus visje hebben... of je er wel of niet een hetb zegt toch niets over je geloof... er zijn zoveel herkenningstekenen van verschillende geloven... maar als je er geen van hebt en toch in dat geloof gelooft dan maakt dat toch niks uit... moet iedereen toch zelf weten..
Dathenum

Bericht door Dathenum »

dat visje is een ichtusvisje
daaruit kan ik absoluut niet opmaken dat dit in het bijzonder iets te maken zou hebben met evangelischen of wat dan ook
Exact. Geen evangelisch symbool, maar een christelijk symbool dat al uit de tijd van de vroege christelijke kerk stamt. Net zoals een kruis geen RK-symbool is, maar een christelijk symbool (hoewel tegenwoordig ook veel niet-christenen met een kruis lopen).

Ik denk dat veel mensen geen visje op hun auto plakken omdat ze dan niet zo hard meer kunnen rijden.
Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door Dathenum
Ik denk dat veel mensen geen visje op hun auto plakken omdat ze dan niet zo hard meer kunnen rijden.
*zucht...* :!

Goede vraag Pim, en ik kan me voorstellen dat een buitenstaander de vraag stelt. Ik zou denk ik een antwoord geven als 'ik vind dat visje niet het belangrijkste van geloven' en dan, zoals Memento zegt, is het een mooie kans om te zeggen wat dat wel is.
Maar het is nog niet eens zo makkelijk om een goed antwoord op die vraag te vinden, zonder in uitersten te schieten, zoals clichés over de EO etc.
Unionist

Bericht door Unionist »

Schiet me een mooi verhaal te binnen dat ik eens in een amerikaans tijdschrift las. De titel van het verhaal luidde: How a fish taught me to drive. (Hoe een vis mij leerde autorijden) Een man schreef dat hij in zijn auto graag mopperde op andere weggebruikers. Tot zijn dochtertje eens vroeg: Papa, is iedereen die harder rijdt dan ons een maniak en ieder die zachter rijdt een sukkel? Daar schrok hij toch wel van.

Vanaf die dag probeerde hij christelijk te chaufferen.

Op een dag stond hij bij een stoplicht achter een auto met een sticker "Honk if you love Jesus" (Toeter als je van Jezus houdt) Nou, dacht -ie, leuk. Toet toet!

Gaat het raampje van de auto voor hem open, een boos rood hoofd eruit: "Het is nog rood, knurft!!"

Tja.

Om op de vis terug te komen: mijn zoontje vroeg eens waarom die vis was. Wij legden hem uit dat wij een vis op de auto hadden omdat wij van de Heere Jezus houden. Op een dag komt hij heel geschokt naar binnen: "Oooh papa, opa en oma houden niet van de Heere Jezus, want ze hebben geen visje op de auto!"

Maar Pim, om op jouw vraag terug te komen: Is het zo moeilijk uit te leggen dat niet iedere christen alle symbolen draagt van het christendom?

[Aangepast op 6/10/04 door Unionist]
limosa

Bericht door limosa »

niet overdrijven, je kunt best christen zijn zonder vis op je auto, ook niet alle Feyenoord-fans hebben een shirtje aan de spiegel hangen, en dat laatste snapt iedereen dan weer wel
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door memento
Hoewel ik nix tegen visjes heb, heeft het wel een associatie met een bepaalde soort christenen, nl. evangelisch. Heel treffend vond ik de opmerking die één van de Radio 538 DJ's maakten toen er EO jongerendag was: 'de hele stad staat vol met visjes'. De grote vraag is of je met die groep geassocieerd wilt worden.
Ik wil met iedereen geassocieerd worden die mijn Zaligmaker ook belijdt. En dan doet het me heel erg pijn als een zeer degelijke refo-collega bij het zien van "onze" vis vraagt: Hee, ben je ook al lid van de guppenclub?!
Buskes

Bericht door Buskes »

Heb zelf geen vis op m'n heilige koe.
Maar vind het altijd leuk als ik er één zie rijden: Ken ik hem of haar?

Ok, medeweggebruikers zien nu niet dat ik christen ben (als ze het symbool kennen).
Maar als ik het wel zou hebben en ik zou te hard rijden...oei...oei.
Plaats reactie