Is gedoopt zijn een voorrecht ?

huisman

Is gedoopt zijn een voorrecht ?

Bericht door huisman »

Omdat in het topic Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade het steeds meer over het verstaan van de doop gaat wil ik graag hier verder over deze vraag spreken naar aanleiding van het stuk van gisteren in Puntuit (RD).
Ik ben het eens met Dhr Post.

S D Post schreef:Als je niet gedoopt bent, kun je toch bekeerd worden. Wat heeft het dan voor zin dat je gedoopt bent?

Je wordt gedoopt omdat de Heere je apart heeft gezet. Denk aan een plantenkweker die aan een grote tentoonstelling wil meedoen. Hij legt maanden tevoren stekjes die er goed uitzien, apart. Daarmee wil hij straks de prijs winnen. Daarmee wil hij eer inleggen. Zo heeft God je ook apart gelegd. Waarom? Niet omdat je zo mooi of bijzonder bent. Waarom dan wel? Dat kun je nooit begrijpen. Het is niet uit te leggen. Waarom jij wel en je buurjongen niet? Het is Gods soevereine genade. Bijzonder toch?

En het is een geweldig verschil. Kijk eens naar het volk Israël bij de Rode Zee. Die ene jongen van 18 die in het Egyptische leger werkte, verdronk. Die 18-jarige knul uit het leger van Israël vierde feest en ging op weg naar Kanaän. Wat een verschil. Water maakte scheiding.

God beloofde het volk Kanaän een land van melk en honing. Zo belooft God aan jou dat je naar de hemel gaat. Gewassen in het bloed van Christus. Dat je in Zijn gemeenschap mag leven. Dat je Zijn kind mag zijn. Is dat waar? Ja. God zet er een uitroepteken achter: de doop. Wat een voorrecht!

Lees nog even verder. De meesten van dat volk Israël zijn niet in Kanaan gekomen. Hoe komt dat? Lag dat aan God? Nee, God zorgde van dag tot dag voor het volk, Hij gaf het manna, de wolkkolom, de profeet Mozes en ga maar door. Het probleem was: zij wilden niet. Hun hart trok naar Egypte. Bovendien vertrouwden ze God niet. Ze zijn in hun ongeloof gestorven. Lees in het aangrijpende Jesaja 1 hoe de Heere over Zijn verbondsvolk klaagt.

Zo wandelt God jou iedere dag achterna met Zijn Woord. Hij laat zien dat Hij er lust in heeft, ernaar verlangt, dat je je bekeert en leeft. Je bent gedoopt. Maar als je in je ongeloof voortgaat, als je blijft verlangen naar de wereld, als je God niet vertrouwt en Zijn beloften veracht, zullen de beloften van het verbond die door de doop verzegeld zijn, nooit werkelijkheid worden in je leven. Dan kom je om.

Het grote drama van gedoopte mensen is dat zij zich, net als de Israëlieten, niet willen bekeren (1 Kor. 10). De reden? Ze haten God. Dus bid de Heere vurig dat Hij je wederbaart, je wil buigt en je hart opent (DL 3-4:11). Dat Hij je uit louter genade geloof schenkt. Anders zal je met een gedoopt voorhoofd omkomen. Ik kan niets ergers bedenken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Re: Is gedoopt zijn een voorrecht ?

Bericht door Afgewezen »

Ik heb het stukje van Post ook gelezen en je zult begrijpen dat ik hem hierin niet volg.
Maar wat in deze kwestie veel belangrijker is, dat is je visie op de gemeente. Als je loslaat dat de gemeente een 'vergadering van Christ-gelovigen is', krijgt de doop in feite ook een andere betekenis.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Ik heb het stukje van Post ook gelezen en je zult begrijpen dat ik hem hierin niet volg.
Maar wat in deze kwestie veel belangrijker is, dat is je visie op de gemeente. Als je loslaat dat de gemeente een 'vergadering van Christ-gelovigen is', krijgt de doop in feite ook een andere betekenis.
Even een tussenstap. Is het verschil niet hierin gelegen dat ik de doop koppel aan het verbond en jij de doop aan het geloof? De visie op de gemeente is idd zeer belangrijk, ook voor de prediking. Mijn visie is dat de (gedoopte)gemeente verbondsgemeente is net als oudtestamentisch het volk Israël. In zo'n gemeente zitten ware gelovigen en ongelovigen bijeen en mogen (op grond van het verbond) dezelfde beloften van het Evangelie horen. Voor de één een reuke ten leven en voor de ander een reuke ten dood.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:Ik heb het stukje van Post ook gelezen en je zult begrijpen dat ik hem hierin niet volg.
Even een tussenstap. Is het verschil niet hierin gelegen dat ik de doop koppel aan het verbond en jij de doop aan het geloof? De visie op de gemeente is idd zeer belangrijk, ook voor de prediking. Mijn visie is dat de (gedoopte)gemeente verbondsgemeente is net als oudtestamentisch het volk Israël. In zo'n gemeente zitten ware gelovigen en ongelovigen bijeen en mogen (op grond van het verbond) dezelfde beloften van het Evangelie horen. Voor de één een reuke ten leven en voor de ander een reuke ten dood.
Ik koppel niets. Ik houd me aan de gemeentevisie zoals verwoord in de NGB art. 37. In de tijd van de reformatie werden kinderen daarin meegerekend tot op het moment dat ze zelf konden gaan geloven (al is er diversiteit in de opvattingen van de reformatoren). Komen ze niet tot geloof, dan verbreken ze daarmee het verbond en daarmee wat in de doop is verzegeld.
Of dit een juiste uitleg is, weet ik niet. In elk geval is de kinderdoop een teken dat het kind is opgenomen in de gelovige gemeenschap. Wat precies de status van dit kind is, is m.i. niet het belangrijkste. Belangrijk is dat dit kind zich toe-eigent wat de gelovige gemeenschap in Christus bezit.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:
Ik koppel niets. Ik houd me aan de gemeentevisie zoals verwoord in de NGB art. 37. In de tijd van de reformatie werden kinderen daarin meegerekend tot op het moment dat ze zelf konden gaan geloven (al is er diversiteit in de opvattingen van de reformatoren). Komen ze niet tot geloof, dan verbreken ze daarmee het verbond en daarmee wat in de doop is verzegeld.
Of dit een juiste uitleg is, weet ik niet. In elk geval is de kinderdoop een teken dat het kind is opgenomen in de gelovige gemeenschap. Wat precies de status van dit kind is, is m.i. niet het belangrijkste. Belangrijk is dat dit kind zich toe-eigent wat de gelovige gemeenschap in Christus bezit.
Met die stelling ben ik het dus niet eens. Wij belijden toch dat de doop een teken en zegel van het verbond is ? En in Gods verbond zijn is een groot voorrecht. Even een stukje uit het Artikel van Dhr Post
God beloofde het volk Kanaän een land van melk en honing. Zo belooft God aan jou dat je naar de hemel gaat. Gewassen in het bloed van Christus. Dat je in Zijn gemeenschap mag leven. Dat je Zijn kind mag zijn. Is dat waar? Ja. God zet er een uitroepteken achter: de doop. Wat een voorrecht!

Lees nog even verder. De meesten van dat volk Israël zijn niet in Kanaan gekomen. Hoe komt dat? Lag dat aan God? Nee, God zorgde van dag tot dag voor het volk, Hij gaf het manna, de wolkkolom, de profeet Mozes en ga maar door. Het probleem was: zij wilden niet. Hun hart trok naar Egypte. Bovendien vertrouwden ze God niet. Ze zijn in hun ongeloof gestorven
rekcor

Bericht door rekcor »

Die dhr Post heeft een mooi stukje gepost!
helma

Bericht door helma »

rekcor schreef:Die dhr Post heeft een mooi stukje gepost!
Het hangt hier ook al op het prikbord.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Even een stukje uit het Artikel van Dhr Post

Lees nog even verder. De meesten van dat volk Israël zijn niet in Kanaan gekomen. Hoe komt dat? Lag dat aan God? Nee, God zorgde van dag tot dag voor het volk, Hij gaf het manna, de wolkkolom, de profeet Mozes en ga maar door. Het probleem was: zij wilden niet. Hun hart trok naar Egypte. Bovendien vertrouwden ze God niet. Ze zijn in hun ongeloof gestorven
Voor de goede orde, aan wie worden deze dingen ten voorbeeld gesteld? Aan onbekeerde gedoopten? Nee, aan de gelovigen in Korinthe. Lees 1 Kor. 10 maar in samenhang met de gehele brief!
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Even een stukje uit het Artikel van Dhr Post

Voor de goede orde, aan wie worden deze dingen ten voorbeeld gesteld? Aan onbekeerde gedoopten? Nee, aan de gelovigen in Korinthe. Lees 1 Kor. 10 maar in samenhang met de gehele brief!
Tot waarschuwing van de gemeente van Korinthe en van een ieder die de Bijbel leest gelovig en ongelovig.
11 En deze dingen alle zijn hunlieden overkomen tot voorbeelden; en zijn beschreven tot waarschuwing van ons, op dewelke de einden der eeuwen gekomen zijn .
12 Zo dan, die meent te staan, zie toe, dat hij niet valle.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Nee, huisman. Je moet de Korinthebrief lezen zoals deze zich aandient, niet zoals wij deze naar believen wensen in te vullen. De gelovigen worden gewaarschuwd, zie bijv. de aanhef van de eerste Korinthebrief.
Het is duidelijk dat jij geen raad weet met het gegeven dat de Kerk bestaat uit ware Christ-gelovigen.
Het enige wat jij hierop antwoordt, is 'ja maar, het is toch óók...' Nee, niet ook. De Kerk is de vergadering van ware Christ-gelovigen of zij is dat niet. En wie niet gelooft, behoort dus niet tot de Kerk. En als jij Kerk en verbond vervolgens wilt scheiden, moet je dat maar doen. Maar ik denk dat dat een weinig zinvolle bezigheid is.
September

Bericht door September »

Sinds dat ik de geloofs ( bijbelse) doop heb ontvangen zie ik dit inderdaad als een voorrecht!!
Ik mocht mijn oude leven afleggen begraven en met Hem opstaan, Het heeft echt in mijn hele (geloofs) leven een verandering gebracht.
Johann

Bericht door Johann »

September schreef:Sinds dat ik de geloofs ( bijbelse) doop heb ontvangen zie ik dit inderdaad als een voorrecht!!
Ik mocht mijn oude leven afleggen begraven en met Hem opstaan, Het heeft echt in mijn hele (geloofs) leven een verandering gebracht.
En dat allemaal door de doop?
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
September

Bericht door September »

Johann schreef:
September schreef:Sinds dat ik de geloofs ( bijbelse) doop heb ontvangen zie ik dit inderdaad als een voorrecht!!
En dat allemaal door de doop?
in principe wel ja, het is namelijk net als met het Avondmaal, een teken.
Zo zeker als ik het brood/wijn proef zo zeker mag ik weten dat het lijden sterven en opstaan van Jezus voor mij is.
Zo zeker als dat ik onder water ben geweest weet ik dat ik wedergeboren ben.
En zit het dan in het brood/wijn of het daadwerkelijk ondergaan....nee niet zozeer het is een teken dat we van God gekregen hebben om de zekerheid te kennen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:Nee, huisman. Je moet de Korinthebrief lezen zoals deze zich aandient, niet zoals wij deze naar believen wensen in te vullen. De gelovigen worden gewaarschuwd, zie bijv. de aanhef van de eerste Korinthebrief.
Het is duidelijk dat jij geen raad weet met het gegeven dat de Kerk bestaat uit ware Christ-gelovigen.
Het enige wat jij hierop antwoordt, is 'ja maar, het is toch óók...' Nee, niet ook. De Kerk is de vergadering van ware Christ-gelovigen of zij is dat niet. En wie niet gelooft, behoort dus niet tot de Kerk. En als jij Kerk en verbond vervolgens wilt scheiden, moet je dat maar doen. Maar ik denk dat dat een weinig zinvolle bezigheid is.
Nee Afgewezen, huisman zegt dit heel terecht. Kaf en koren groeien tezamen op.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Er is één doop...
Plaats reactie