Mijn vraag is als volgt, ben ik als niet kerkelijk persoon een heiden?
Ikzelf ben christelijk opgevoed, ging naar een christelijke school, bidde voor het eten maar ging net als mijn ouders niet naar de kerk. Mijn ouders zijn getrouwd in de kerk getrouwd en mijn vader is gedoopt. De kerk waar het om gaat is de gereformeerde kerk.
Ikzelf kan niet bevestigen dat er "iets" is, maar het zeker ook niet ontkennen. Ik sta er zoals ik het zelf zeg neutraal tegenover.
Na gesprekken met iemand uit de gergem was de eindconclusie voor wat ik er uit begreep dat ik een heiden was. Omdat ik niet naar de kerk ga ben ik ongelovig en omdat ik er neutraal tegenover sta en dus niet kan bekennen dat er iets is een heiden.
Ikzelf vind dit allemaal erg zwart/wit.
Misschien hadden jullie de link zelf al gelegt, maar ik ben de ongelovige / niet christelijke, heidense vriend van anne1-3-5. De genoemde hokjes word ik door anderen ingezet en zijn niet hokjes die ik mezelf toebedeel.
Wat mij opvalt is dat alles zo zwart/wit is, omdat ik niet naar de kerk ga is mijn plek in de hel bijvoorbaat al gereserveerd. Het is erg rot, maar als ik geen christen word en dus naar de kerk ga dan is het aardse leven dat ik leef onzinnig en zal er na dit leven geen toekomst zijn voor mij.
Ikzelf zie als er een God is en zoals ik de bijbel begrijp dat iedereen een kind van God is, ieder mens, welk geloof dan ook is voortgekomen uit de eerste 2 mensen geschapen door God. Waarom ik dan niet?
Waarom zijn mijn kansen dan bij voorbaat al verkeken en die van iemand die uit een kerkgaand gezin komt en zelf ook gaat niet.
Zelf ben ik van mening dat iedereen op deze aardbol aan het einde van zijn leven beoordeeld zal worden en dat dan niet word gekeken of je dan wel 2x per zondag naar de kerk bent geweest en of je een rok aan hebt gehad, zelf denk ik dat als je je leven kan verantwoorden en hebt geleeft volgens een goed stel normen en waarden (waar als je het goed bekijkt de 10 geboden aardig inpassen) iedereen gelijk behandeld word.
Het lijkt mij sterk dat er een lange rij is en dat de moslims eruit worden gefilterd en naar de hel gaan, dat de niet kerkelijke mensen eruit gefilterd worden en naar de hel gaan etc. en dat er dan een rijtje overblijft die vinden dat ze vroom geleeft hebben en zo door kunnen gaan.
Sterker nog, in gesprekken kwam naar voren dat er mensen waren die nu in dit aardse leven al wisten dat ze naar de hemel gingen, hebben die een vrijkaartje en hoeven die niet in de rij te staan? Hoeven die geen verantwoording af te leggen?
Een lang verhaal, met misschien te veel vragen. Kom niet met het antwoord van: ga de eerstkomende tijd maar eens mee naar de kerk en al je vragen worden opgelost. Dit is iets waar ik niet in geloof. Als ik deze vragen stel aan mijn vriendin die al ruim 20 jaar naar de kerk gaat, dan kan zij mijn vragen ook niet beantwoorden. Hoe kan iemand dan zeggen ga ook maar dan komen de antwoorden vanzelf.
Als laatste nog waarom ik niet naar de kerk ga, de bijbel, de kerk als Gods huis en het geloof kan ik accepteren, maar dat er zoveel kerken zijn die een verbasterde uitleg van de bijbel geven, er ruzie met elkaar om maken met elkaar en eigen regels bedenkt accepteer ik niet. Je zou bijna zeggen dat het onchristelijk is.
Tot zover mijn verhaal. Misschien dat de gedachten van anne1-3-5 ook duidelijker worden.
[Aangepast op 1/10/04 door gvdham]
niet kerkelijk.. dan een heiden?
hoi, ik noem niemand iets, ik heb de afgelopen tijd enorm veel op mij af zien komen en zoveel dingen gehoord.
Dit wat ik hier type zijn de gedachten die spelen en die gedachten zijn gevormt door de dingen die ik heb gehoord.
Zelf, en dat is voor mensen moeilijk te begrijpen, respecteer ik mensen. Als iemand vind dat het nodig is om een rok te dragen en die persoon heeft daar een goed gevoel bij en kan dat onderbouwen, helemaal goed. De ander kant op ook, als iemand het onzin vind en heeft daar een goed gevoel bij en kan het onderbouwen ook. Wat ik mij vervolgens afvraag is als beide mensen hun onderbouwing uit de bijbel halen wie er fout is of wat er fout gaat. Dit is eigenlijk de essentie van het eerder getypete verhaal. De rok is maar een voorbeeld en het is dus niet nodig dit uit te leggen. De bijbel is in mijn ogen een leidraad en niet een complete handleiding hoe je leven te leiden. Als dit zo zou zijn zou of de tijd stil moeten gaan staat en geen moderne dingen uitgevonden moeten worden of de bijbel zou constand uitgebreid moeten worden om met de trends mee te gaan en hier een oplossing of uitleg voor te geven hoe te handelen.
Dit wat ik hier type zijn de gedachten die spelen en die gedachten zijn gevormt door de dingen die ik heb gehoord.
Zelf, en dat is voor mensen moeilijk te begrijpen, respecteer ik mensen. Als iemand vind dat het nodig is om een rok te dragen en die persoon heeft daar een goed gevoel bij en kan dat onderbouwen, helemaal goed. De ander kant op ook, als iemand het onzin vind en heeft daar een goed gevoel bij en kan het onderbouwen ook. Wat ik mij vervolgens afvraag is als beide mensen hun onderbouwing uit de bijbel halen wie er fout is of wat er fout gaat. Dit is eigenlijk de essentie van het eerder getypete verhaal. De rok is maar een voorbeeld en het is dus niet nodig dit uit te leggen. De bijbel is in mijn ogen een leidraad en niet een complete handleiding hoe je leven te leiden. Als dit zo zou zijn zou of de tijd stil moeten gaan staat en geen moderne dingen uitgevonden moeten worden of de bijbel zou constand uitgebreid moeten worden om met de trends mee te gaan en hier een oplossing of uitleg voor te geven hoe te handelen.
Dag,
Ik ben een van de personen die je als 'niet-christen' heb betiteld. Wie a zegt, moet ook b zeggen, dus ik zal proberen je vragen te beantwoorden.
Het woord 'christen' betekent iets. Niet alle mensen kunnen als christen aangeduid worden, net zo min als je iedereen 'Nederlander' kunt noemen. Iemand die op geen enkele manier een band heeft met Nederland, komt niet in aanmerking voor de Nederlandse nationaliteit. Analoog is een christen in mijn ogen iemand die leeft vanuit een levende verhouding met Jezus Christus. Dat klinkt heel hoogdravend, maar daar komt het wel op neer. Het gaat er om welke plaats God en Jezus in je leven innemen. Dat is uiteindelijk bepalend voor het christen-zijn.
Als je het toch meer in termen van 'geloofswaarheden' wilt vatten, dan is een christen iemand die de oudste en algemeenste belijdenis van het christendom beaamt: de Apostolische geloofsbelijdenis. (Je weet wel: Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en aarde. Etc.) Historisch gezien geeft die belijdenis aan waar het christendom voor staat, en het is volgens mij niet eerlijk om degenen die deze belijdenis niet willen of kunnen beamen christenen te noemen.
Als je je criteria voor 'christen-zijn' niet uit de geschiedenis, maar uit de Bijbel wilt halen, kun je op tal van plaatsen terecht. De eerste brief van Johannes is heel scherp: Wie de Vader en de Zoon verloochent, is de antichrist (2:20). Verloochenen betekent: niet erkennen. Daar valt dus ook een 'neutraal' standpunt onder. In andere bewoordingen wordt dit verderop in deze brief herhaald. En het is de boodschap van het hele Nieuwe Testament: een christen ben je alleen door een levend geloof in Christus.
De rest van je post komt eigenlijk neer op de vraag waar het idee dat alleen christenen in de hemel komen op gebaseerd is. Want het lijkt zo vreselijk onrechtvaardig: waarom alleen als je gelooft, zonder dat je levensstijl meeweegt?
Toch geloof ik dat het waar is, voornamelijk omdat Jezus het zelf zegt: 'Ik ben de weg, de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij'. En: 'Wie in de Zoon gelooft, bezit eeuwig leven, maar wie niet naar de Zoon wil luisteren, zal het leven niet zien. Integendeel, God toorn blijft op hem.' (Joh. 14:6 en 3:36).
Deze teksten laten ook zien op grond waarvan christenen geloven dat ze naar de hemel gaan: Jezus heeft het beloofd aan degenen die in Hem geloven.
Andere Bijbelgedeelten maken buitengewoon duidelijk dat alle mensen zondaren zijn, en daarom Gods toorn verdienen. Iedereen die God wet overtreedt, namelijk God lief te hebben boven alles en je medemens als je zelf, heeft de hel verdiend. Lees bijvoorbeeld de eerste hoofdstukken van Romeinen. Het is dus niet een kwestie van 'goed leven' volgens onze menselijke maatstaven. God legt andere maatstaven aan, en daaraan voldoet niemand.
De Bijbel zegt echter ook dat Jezus als enige mens God wet wel helemaal heeft gehouden, en dat Hij desondanks vrijwillig aan het kruis is gestorven. Hij heeft daarmee de zonden van degenen die in Hem geloven verzoend. Met andere woorden, mensen die in Jezus geloven, zijn in Gods eigen vrij van zonden, omdat Jezus voor de zonden die ze gedaan hebben gestorven is.
Ik zou een heleboel meer kunnen zeggen en citeren. Niet al je vragen worden beantwoord. Ook ik heb vragen waar ik niet uit kom. Maar ik weet wel dat je God en Zijn woord, de Bijbel, vertrouwen kunt. Lees de Bijbel, praat erover met je vriendin. Ook bij jou in de buurt worden er waarschijnlijk wel introductiecursussen christelijk geloof georganiseerd, zoals de Alfa cursus. Misschien is dat wat voor je. Bid, als je dat wilt, of God zichzelf aan jou wil bekend maken.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt en ben benieuwd naar je antwoord.
Groet,
David
Ik ben een van de personen die je als 'niet-christen' heb betiteld. Wie a zegt, moet ook b zeggen, dus ik zal proberen je vragen te beantwoorden.
Het woord 'christen' betekent iets. Niet alle mensen kunnen als christen aangeduid worden, net zo min als je iedereen 'Nederlander' kunt noemen. Iemand die op geen enkele manier een band heeft met Nederland, komt niet in aanmerking voor de Nederlandse nationaliteit. Analoog is een christen in mijn ogen iemand die leeft vanuit een levende verhouding met Jezus Christus. Dat klinkt heel hoogdravend, maar daar komt het wel op neer. Het gaat er om welke plaats God en Jezus in je leven innemen. Dat is uiteindelijk bepalend voor het christen-zijn.
Als je het toch meer in termen van 'geloofswaarheden' wilt vatten, dan is een christen iemand die de oudste en algemeenste belijdenis van het christendom beaamt: de Apostolische geloofsbelijdenis. (Je weet wel: Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en aarde. Etc.) Historisch gezien geeft die belijdenis aan waar het christendom voor staat, en het is volgens mij niet eerlijk om degenen die deze belijdenis niet willen of kunnen beamen christenen te noemen.
Als je je criteria voor 'christen-zijn' niet uit de geschiedenis, maar uit de Bijbel wilt halen, kun je op tal van plaatsen terecht. De eerste brief van Johannes is heel scherp: Wie de Vader en de Zoon verloochent, is de antichrist (2:20). Verloochenen betekent: niet erkennen. Daar valt dus ook een 'neutraal' standpunt onder. In andere bewoordingen wordt dit verderop in deze brief herhaald. En het is de boodschap van het hele Nieuwe Testament: een christen ben je alleen door een levend geloof in Christus.
De rest van je post komt eigenlijk neer op de vraag waar het idee dat alleen christenen in de hemel komen op gebaseerd is. Want het lijkt zo vreselijk onrechtvaardig: waarom alleen als je gelooft, zonder dat je levensstijl meeweegt?
Toch geloof ik dat het waar is, voornamelijk omdat Jezus het zelf zegt: 'Ik ben de weg, de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij'. En: 'Wie in de Zoon gelooft, bezit eeuwig leven, maar wie niet naar de Zoon wil luisteren, zal het leven niet zien. Integendeel, God toorn blijft op hem.' (Joh. 14:6 en 3:36).
Deze teksten laten ook zien op grond waarvan christenen geloven dat ze naar de hemel gaan: Jezus heeft het beloofd aan degenen die in Hem geloven.
Andere Bijbelgedeelten maken buitengewoon duidelijk dat alle mensen zondaren zijn, en daarom Gods toorn verdienen. Iedereen die God wet overtreedt, namelijk God lief te hebben boven alles en je medemens als je zelf, heeft de hel verdiend. Lees bijvoorbeeld de eerste hoofdstukken van Romeinen. Het is dus niet een kwestie van 'goed leven' volgens onze menselijke maatstaven. God legt andere maatstaven aan, en daaraan voldoet niemand.
De Bijbel zegt echter ook dat Jezus als enige mens God wet wel helemaal heeft gehouden, en dat Hij desondanks vrijwillig aan het kruis is gestorven. Hij heeft daarmee de zonden van degenen die in Hem geloven verzoend. Met andere woorden, mensen die in Jezus geloven, zijn in Gods eigen vrij van zonden, omdat Jezus voor de zonden die ze gedaan hebben gestorven is.
Ik zou een heleboel meer kunnen zeggen en citeren. Niet al je vragen worden beantwoord. Ook ik heb vragen waar ik niet uit kom. Maar ik weet wel dat je God en Zijn woord, de Bijbel, vertrouwen kunt. Lees de Bijbel, praat erover met je vriendin. Ook bij jou in de buurt worden er waarschijnlijk wel introductiecursussen christelijk geloof georganiseerd, zoals de Alfa cursus. Misschien is dat wat voor je. Bid, als je dat wilt, of God zichzelf aan jou wil bekend maken.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt en ben benieuwd naar je antwoord.
Groet,
David
Hoihoi gvdham,
Ik zal proberen een paar vragen voor je te beantwoorden (zoals ik ze zie dan!) Het lijkt me voor de overige forum leden om hier met open visier op te reageren. Niet direct in de aanval gaan maar met liefde (EN TACT!!!) de vragen die hij heeft beantwoorden!
Je bent zeker een geschenk van God, bij de doop gaat God een verbond aan met de kinderen. (Ik heb geen idee of je gedoopt bent overigens). Dat is het passieve gedeelte van Godsgeschenk! Maar... als je eenmaal een eigen keuze kan maken voor of tegen het geloof, ligt de zaak bij jou. Jij moet voor je persoonlijke geloofsleven kiezen.
God staat met open armen op je te wachten, maar dan moet je wel kiezen. Hij heeft je niet voor niets persoonlijke vrijheid gegeven. Hij wil je niet dwingen, Hij wil een Vriend van je zijn.
God ziet 't hart aan... daarnaast de daden. Het wil niet zeggen dat je je leven kunt leven en er heerlijk op los kunt leven. Nee, Christus riep ons op om zoutend zout, lichtend licht te zijn...
Kan je dit zijn als je een losbandig leven leidt?! Kun je dan zeggen... dit zou de Heere Jezus zelf ook gedaan hebben?! (Denk aan de afkorting: WWJD=What Would Jesus Do?)
Ik zal proberen een paar vragen voor je te beantwoorden (zoals ik ze zie dan!) Het lijkt me voor de overige forum leden om hier met open visier op te reageren. Niet direct in de aanval gaan maar met liefde (EN TACT!!!) de vragen die hij heeft beantwoorden!
We zijn als je 't goed bekijkt allemaal heidenen. We behoren niet direct tot het volk van Israel. We hebben daarom de titel heiden. Het verschil is, als we christus aannemen als verlosser (dus als je beleid dat Hij voor onze zonden is gestorven (uit liefde voor ons), en wederom is opgestaan uit de dood, en is opgevaren naar de hemel waar Hij nogsteeds zit om te oordelen over de levenden en de doden) en dat je niet kunt leven zonder Hem, en beleid dat je in zonden ontvangen en geboren bent. Dan mag je jezelf als christen zien.Oorspronkelijk gepost door gvdham
Mijn vraag is als volgt, ben ik als niet kerkelijk persoon een heiden?
Wat mij vaak opvalt gvdham, is dat mensen vaak wel erkennen dat er een duivel is maar dat de God van de Bijbel bestaat... ho maar! Het verbaasd me en het lijkt gewoon op een ontkenningsfase!Oorspronkelijk gepost door gvdham
Ikzelf kan niet bevestigen dat er "iets" is, maar het zeker ook niet ontkennen. Ik sta er zoals ik het zelf zeg neutraal tegenover.
Ik hoop dat de persoon waarmee je hebt gepraat dezelfde uitleg gaf als wat ik deed bij het eerste punt.Oorspronkelijk gepost door gvdham
Na gesprekken met iemand uit de gergem was de eindconclusie voor wat ik er uit begreep dat ik een heiden was. Omdat ik niet naar de kerk ga ben ik ongelovig en omdat ik er neutraal tegenover sta en dus niet kan bekennen dat er iets is een heiden.
Waarom?!Oorspronkelijk gepost door gvdham
Ikzelf vind dit allemaal erg zwart/wit.
Het is heel hard om iemand te zeggen dat hij/zij naar de hel gaat/is. Wie zijn wij om daar over te oordelen?! Dat oordeel komt ons niet toe maar onze Vader en Zijn Zoon (Die, zoals ik al schreef aan de rechter hand van God zit om te oordelen over de levenden en de doden). Maar toch wil ik je zeggen (ik praat dus NIET met je mee) dat er buiten God (de Vader, Zoon en Heilige Geest) geen leven is. De Heere Jezus sprak: Ik ben de WEG, de WAARHEID, en het LEVEN, niemand komt tot de Vader dan door MIJ. Dit is onze enige redding. Wat nou... als jij je toch vergist... naast het eeuwige leven grijpt?! De geweldige beloften die Hij je biedt afslaat...?!Oorspronkelijk gepost door gvdham
Wat mij opvalt is dat alles zo zwart/wit is, omdat ik niet naar de kerk ga is mijn plek in de hel bijvoorbaat al gereserveerd. Het is erg rot, maar als ik geen christen word en dus naar de kerk ga dan is het aardse leven dat ik leef onzinnig en zal er na dit leven geen toekomst zijn voor mij.
We zijn allemaal besmet met de erfzonden. Elk kind dat ter wereld komt is van nature zondig. Klinkt heftig he?!Oorspronkelijk gepost door gvdham
Ikzelf zie als er een God is en zoals ik de bijbel begrijp dat iedereen een kind van God is, ieder mens, welk geloof dan ook is voortgekomen uit de eerste 2 mensen geschapen door God. Waarom ik dan niet?
Je bent zeker een geschenk van God, bij de doop gaat God een verbond aan met de kinderen. (Ik heb geen idee of je gedoopt bent overigens). Dat is het passieve gedeelte van Godsgeschenk! Maar... als je eenmaal een eigen keuze kan maken voor of tegen het geloof, ligt de zaak bij jou. Jij moet voor je persoonlijke geloofsleven kiezen.
God staat met open armen op je te wachten, maar dan moet je wel kiezen. Hij heeft je niet voor niets persoonlijke vrijheid gegeven. Hij wil je niet dwingen, Hij wil een Vriend van je zijn.
God geeft iedereen een kans om Hem te leren kennen. Iedereen heeft een keuze, jij net zo goed als ik. Maar nogmaals, wij mensen horen niet te oordelen over andere mensen. Dit staat ook in de Bijbel 'Oordeeld niet opdat ge niet geoordeeld worde'.Oorspronkelijk gepost door gvdham
Waarom zijn mijn kansen dan bij voorbaat al verkeken en die van iemand die uit een kerkgaand gezin komt en zelf ook gaat niet.
Het gaat er inderdaad niet om, of je in een rok hebt gelopen of dat je 2 keer naar de kerk bent gegaan per zondag.Oorspronkelijk gepost door gvdham
Zelf ben ik van mening dat iedereen op deze aardbol aan het einde van zijn leven beoordeeld zal worden en dat dan niet word gekeken of je dan wel 2x per zondag naar de kerk bent geweest en of je een rok aan hebt gehad, zelf denk ik dat als je je leven kan verantwoorden en hebt geleeft volgens een goed stel normen en waarden (waar als je het goed bekijkt de 10 geboden aardig inpassen) iedereen gelijk behandeld word.
God ziet 't hart aan... daarnaast de daden. Het wil niet zeggen dat je je leven kunt leven en er heerlijk op los kunt leven. Nee, Christus riep ons op om zoutend zout, lichtend licht te zijn...
Kan je dit zijn als je een losbandig leven leidt?! Kun je dan zeggen... dit zou de Heere Jezus zelf ook gedaan hebben?! (Denk aan de afkorting: WWJD=What Would Jesus Do?)
Nogmaals... God oordeeld, dit komt ons niet toe en het gaat er niet alleen om of je 'vroom' leeft.... maar Christus ziet het hart aan.Oorspronkelijk gepost door gvdham
Het lijkt mij sterk dat er een lange rij is en dat de moslims eruit worden gefilterd en naar de hel gaan, dat de niet kerkelijke mensen eruit gefilterd worden en naar de hel gaan etc. en dat er dan een rijtje overblijft die vinden dat ze vroom geleeft hebben en zo door kunnen gaan.
Ik proef sarcasme in je reactie, opzich niet vreemd! Het is niet dat er 'vrijkaartjes' worden weggegeven, maar wel een zekerheid dat Christus genadig is. We kunnen niet oordelen (en al zeker niet over onszelf) maar wel vertrouwen hebben in Zijn Woord, en geloven dat het waarheid is wat Hij spreekt. Bij Christus is vergeving en verzoening te vinden. Was Hij het ook niet die de zondaar aan het kruis vergaf en tot hem zei: Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn. De moordenaar vroeg om vergeving... en hij kreeg die! Hij mocht mee naar de hemel... Bij Christus is er vergeving en het eeuwige leven!Oorspronkelijk gepost door gvdham
Sterker nog, in gesprekken kwam naar voren dat er mensen waren die nu in dit aardse leven al wisten dat ze naar de hemel gingen, hebben die een vrijkaartje en hoeven die niet in de rij te staan? Hoeven die geen verantwoording af te leggen?
Beste jij... in de kerk is ook niet het ware geloof te vinden, wel bij God. Hij kan je hart veranderen en al je vragen beantwoorden. Of hij zal allemaal zal beantwoorden is de vraag... want weetje wat het geloof is?! "Geloof is de absolute zekerheid dat onze hoop ook werkelijkheid wordt en het is het bewijs van dingen die wij niet kunnen zien." (Hebr. 11:1 uit Het Boek) Als je tot geloof bent gekomen, wil dat niet zeggen dat je geen vragen meer hebt, dat alles van een leien dakje gaat, dat je geen nare dingen meer mee maakt etc. maar je mag wel weten dat er altijd Iemand is die met je mee gaat en die onvoorwaardelijk van je houdt!Oorspronkelijk gepost door gvdham
Een lang verhaal, met misschien te veel vragen. Kom niet met het antwoord van: ga de eerstkomende tijd maar eens mee naar de kerk en al je vragen worden opgelost. Dit is iets waar ik niet in geloof. Als ik deze vragen stel aan mijn vriendin die al ruim 20 jaar naar de kerk gaat, dan kan zij mijn vragen ook niet beantwoorden. Hoe kan iemand dan zeggen ga ook maar dan komen de antwoorden vanzelf.
Het klopt dat er veeeeeel onenigheden zijn in de kerken (denk maar aan de PKN) maar weetje... Christus riep zondige mensen op om vissers van mensen te worden. De kerk is een menselijk instituut waar echt veeeeel fout gaat, maar waar wel de belofte klinkt waar twee of drie in Mijn naam vergaderd zijn, daar ben Ik God wil een Vader van ons (mensen met fouten en gebreken) zijn. Snap je waar ik heen wil?! De perfecte kerk hier op aarde bestaat niet! De perfecte kerk is de Hemel.Oorspronkelijk gepost door gvdham
Als laatste nog waarom ik niet naar de kerk ga, de bijbel, de kerk als Gods huis en het geloof kan ik accepteren, maar dat er zoveel kerken zijn die een verbasterde uitleg van de bijbel geven, er ruzie met elkaar om maken met elkaar en eigen regels bedenkt accepteer ik niet. Je zou bijna zeggen dat het onchristelijk is.
Fijn dat je je vragen hebt gesteld! Ga vooral door!Oorspronkelijk gepost door gvdham
Tot zover mijn verhaal. Misschien dat de gedachten van anne1-3-5 ook duidelijker worden.
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
-
- Contacteer:
Hoi GvdHam,
Als je vraagt of je als niet kerkelijke een heiden ben zou ik je 2 dingen willen zeggen.
- Een kerkverband is niet nodig om een christen te worden. Wel is de prediking van het evangelie noodzakelijk om christen te worden.
- Buiten de Bijbel om zou ik het niet weten. Als ik het Woord volgt (wat mijn voorkeur heeft) moet ik zeggen dat je buiten het verlossende bloed van Christus echt verloren gaat.
zie U2u
Als je vraagt of je als niet kerkelijke een heiden ben zou ik je 2 dingen willen zeggen.
- Een kerkverband is niet nodig om een christen te worden. Wel is de prediking van het evangelie noodzakelijk om christen te worden.
- Buiten de Bijbel om zou ik het niet weten. Als ik het Woord volgt (wat mijn voorkeur heeft) moet ik zeggen dat je buiten het verlossende bloed van Christus echt verloren gaat.
zie U2u
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
-
- Contacteer:
Bij mij staan heidenen soms hoger aangeschreven dan kerkelijke mensen...Als laatste nog waarom ik niet naar de kerk ga, de bijbel, de kerk als Gods huis en het geloof kan ik accepteren, maar dat er zoveel kerken zijn die een verbasterde uitleg van de bijbel geven, er ruzie met elkaar om maken met elkaar en eigen regels bedenkt accepteer ik niet. Je zou bijna zeggen dat het onchristelijk is.
*schaam schaam*
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Ik heb exact dezelfde ervaringen. En juist daarom probeer ik maar een beetje voorzichtig te zijn met al die probeersels om onderscheid te maken tussen mensen. Christenen, niet-christenen, gelovigen, niet-gelovigen, wedergeboren en niet-wedergeboren mensen etc. 't Zijn allemaal maar menselijke pogingen om het allemaal logisch op een rijtje te krijgen, en het zal ons nooit lukken.Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2eBij mij staan heidenen soms hoger aangeschreven dan kerkelijke mensen...Als laatste nog waarom ik niet naar de kerk ga, de bijbel, de kerk als Gods huis en het geloof kan ik accepteren, maar dat er zoveel kerken zijn die een verbasterde uitleg van de bijbel geven, er ruzie met elkaar om maken met elkaar en eigen regels bedenkt accepteer ik niet. Je zou bijna zeggen dat het onchristelijk is.
*schaam schaam*
Anemoon je schrijft letterlijk dit:
"er zijn maar 2 soorten mensen
geestelijk levende mensen
en geestelijk dode mensen
meer smaken zijn er niet!
je zou ze ook kunnen noemen:
gelovigen en ongelovigen"
Meer smaken zijn er niet? Wat zou het leven toch heerlijk simpel zijn als je gelijk zou hebben. En als we het dan ook zelf nog konden bepalen dan zou de situatie op b.v. forums ook heel wat helderder worden. Want wat heeft een ongelovige een gelovige eigenlijk te vertellen? Niks toch? En wat hebben gelovigen elkaar nog te vertellen? Toch ook niks? Want ECHTE gelovigen zijn het natuurlijk altijd in alles met elkaar eens.
Dat er ECHT of diep-gelovige mensen zijn, daar ben ik het zeker mee eens. Maar als er nu echt maar "2 smaken" zijn, dan vraag ik mij af, waarom een gelovige nog zou moeten bidden: "Heer kom mijn ongeloof te hulp".
Zou ongeloof heel veel te maken hebben met geloof, en zou geloof heel veel te maken hebben met ongeloof? Ik denk van wel.
Nee hoor, je bent volstrekt helder. Ik had er alleen een vraag over, en ik deel je mening niet. Ik merk dat je pertinent niet wilt tegengesproken worden, omdat het "volgens de bijbel" is wat je zegt. Mijn excuses!Oorspronkelijk gepost door anemoon
goeie dag rachmani, wat maak je het ingewikkeld
lees nou eens gewoon wat er staat
een mens is dood of levend
zijn er tussenvormen volgens jou?
volgens de bijbel niet hoor!
en een andere naam ervoor is
ongelovig of gelovig
niet-wedergeboren of wedergeboren
is dat nu echt zo moeilijk?
Zeker begrijp ik je! En daarmee toon je dus aan, dat er niet alleen gelovigen en ongelovigen zijn, maar dat er tenminste nog een 3e groep is. Je zegt het zelf LETTERLIJK: iemand met "weinig" geloof.Oorspronkelijk gepost door anemoon
nu begrijp ik wat je bedoelt, die man die bidt : kom mijn ongeloof te hulp, dat is een gelovige!
hij bedoelt: ik heb zo weinig geloof, kom het te hulp...
begrijp je?
En dat gelovigen èn ongelovigen te maken hebben met "weinig" geloof, en dus ongeloof.
Mijn concrete vraag aan jou is dan: is iemand die bidt: "kom mijn ongeloof te hulp" een gelovige of ongelovige? Of zullen we maar vaststellen dat we HEEL voorzichtig moeten zijn met het onderscheid gelovig-ongelovig. Omdat de grens flinterdun is?