Oosters Orthodoxie.
Oosters Orthodoxie.
Wat weten de Christenen van de Nadere Reformatie over hun mede Christenen die Oosters Orthodox zijn.
Oorspronkelijk gepost door visje
kleine poging
zij zien zichzelf als de `eerste`christenen
maria neemt ook een belangrijke plaats in
zij kennen priesters , spelen een belangrijke rol
kennen meerdere saramenten oa kinderdoop , avondmaal, ziekenzalving en nog een paar meer
heb ik dat goed, Adoraté ?
De Orthodoxie Visje daar is de verlichting aan voorbij gegaan zoals in de Westerse Kerk.
Kennen de 7 Sacramenten,Priesters kennen geen celibaat.Hebben een oorspronkelijke organische Theologie en spiritualiteit.
En er is in de tijd van de Reformatie een hartelijke uitwisseling geweest,maar dat heefd zich niet door gezet ,daar de Reformatie het kind met het badwater weg gooide wat de Orthodoxie te verging,Plus dat de misstanden en misverstanden zoals in de Westerse Kerk bij hun niet aan de orde waren.
Er is geloof ik vaak sprake van een sterke binding tussen het Orthodoxe geloof en een bepaalde nationaliteit. Je bent (Russisch/Grieks/Roemeens) Orthodox omdat je Rus/Griek/Roemeen bent. Alle andere kerken, met name uit de protestantse hoek, zijn sekten. Evangelisatie vanuit deze groepen wordt vaak fel bestreden.
Maar ik geef meteen toe dat ik alleen een clichematig beeld heb van de Oosters Orthodoxe kerken.
Maar ik geef meteen toe dat ik alleen een clichematig beeld heb van de Oosters Orthodoxe kerken.
grieks orthodoxen vindt je ook in grote getalen in voormalige Sovjet-staten, dus helemaal nationaal gebonden is dat niet...die zitten daar al 400 jaar namelijk. Ik ken geen kerk die zo verschillend is als een grieks orthodoxe in vergelijking met een protestantse.....Oorspronkelijk gepost door David J
Er is geloof ik vaak sprake van een sterke binding tussen het Orthodoxe geloof en een bepaalde nationaliteit. Je bent (Russisch/Grieks/Roemeens) Orthodox omdat je Rus/Griek/Roemeen bent. Alle andere kerken, met name uit de protestantse hoek, zijn sekten. Evangelisatie vanuit deze groepen wordt vaak fel bestreden.
Wat ik weet van de Oekraïns Orthodoxe kerk is dat deze erg vormengericht is. Maar ja informatie uit verdachte hoek nl. de baptisten uit hetzelfde land en deze kunnen beslist niet door een deur omdat de Orthodoxen eigenlijk géén kerk naast de hunne dulden dus als ze de kans krijgen andere kerken tegenwerken. Tevens in het 'holenklooster' in Kiev geweest en daar vindt een complete doden verheerlijking plaats. Ook meen ik dat de ikonen in de Orthodoxe kerk de plaats innemen van de beelden in de RK.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
- ndonselaar
- Contacteer:
Als het met hét Boek niet lukt, dan maar met de boeken?Oorspronkelijk gepost door AdoroteZou zeggen duik de boeken is in.Oorspronkelijk gepost door Refojongere
De 7 sacramenten? Mag ik daar een bijbelse onderbouwing van?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Volgens mij is het begrip sacrament niet helemaal bijbels. Als het wel Bijbels is (Vulgaat ofzo, sacrament is tenslotte Latijn) hoort het huwelijk zeker in het lijstje sacramenten te staan.Oorspronkelijk gepost door Refojongere
De 7 sacramenten? Mag ik daar een bijbelse onderbouwing van?
Maar dat er in de Bijbel binnen de gemeente meer is dan alleen Woord, doop en de tafel van de Heere is duidelijk.
Het huwelijk is een Goddelijke instelling die zeker ook wijst op de relatie tussen Christus en Zijn gemeente. Ik denk Zelf dat dit een van de voornaamste redenen is om het huwelijkssluiting ook als een publiek iets te zien.
Biecht is een Bijbels gegeven (Jacobus 5:16). Hierbij kan de "biechtvader" geen vergeving schenken. Wel kan hij samen met degene die komt bidden en belangrijk ook de vergeving aanzeggen, op grond van Gods beloften.
Vormsel hangt samen met de handoplegging. Dit is zeker iets Bijbels. Al denk ik dat dit bij ons direct gecombineerd wordt met de doop. Iemand als Dr van de Brink, toen hij nog in Bilthoven stond legde ook de handen op na een belijdenis heb ik me laten vertellen. Het heet dan geen sacrament, maar er is weinig verschil met het wel zo noemen.
Ziekenzalving is al een topic over. Ik kan er op grond van Markus 16 en Jacobus 5:14 wat voor zeggen om dit ook als sacrament te zien. Zoals ook de wonderen in de Bijbel tekenen waren, mag deze zalving ook als een uitwendig teken dienen van wat Christus aan de Ziel doet.
Dat de bevestiging van ambtsdragers in de Bijbel wat bijzonders is lijkt duidelijk. Of dit ook wijst naar de directe verzoening zoals de eerdere zes "sacramenten" zeker deden is wat minder duidelijk.
Vaya con Dios,
parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."