Doel van het huwelijk

Meeuw
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 nov 2018, 13:06

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Meeuw »

Ik heb over vraag over het huwelijk, al je het huwelijksformulier leest gaat over punt 2
[De tweede is, dat zij hun kinderen, wanneer zij die ontvangen, in de ware kennis en vreze Gods zullen opvoeden, tot Zijn eer en tot hun zaligheid.]
Nu is mijn vraag als je er bewust voor kies om geen kinderen te krijgen om privé redenen,( er vanuit gaan dat je wel kinderen kun krijgen) strijd dit niet met het huwelijks formulier of Gods Woord?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Herman »

Ja, dat strijdt met Gods Woord.

Gisteren was ik overigens in een trouwdienst waarin tijdens het gebed om de kinderzegen werd gevraagd. Dat had ik nog niet eerder meegemaakt.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Mannetje »

Meeuw schreef:Ik heb over vraag over het huwelijk, al je het huwelijksformulier leest gaat over punt 2
[De tweede is, dat zij hun kinderen, wanneer zij die ontvangen, in de ware kennis en vreze Gods zullen opvoeden, tot Zijn eer en tot hun zaligheid.]
Nu is mijn vraag als je er bewust voor kies om geen kinderen te krijgen om privé redenen,( er vanuit gaan dat je wel kinderen kun krijgen) strijd dit niet met het huwelijks formulier of Gods Woord?
Zonder de privé redenen te kennen is het erg moeilijk om een antwoord te geven.

In een gewone situatie zou ik zeggen dat de Bijbel geen ruimte geeft voor een huwelijk waarin bewust het "zijt vruchtbaar en vermenigvuldigt" aan de kant wordt gezet. Maar dat is de gewone situatie. In geval van zeer ernstige psychische en/of lichamelijk klachten zou ik mensen niet graag verbieden te trouwen, terwijl er (voorlopig) geen ruimte voor kinderen is.
-
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Ja, dat strijdt met Gods Woord.

Gisteren was ik overigens in een trouwdienst waarin tijdens het gebed om de kinderzegen werd gevraagd. Dat had ik nog niet eerder meegemaakt.
Er staat nergens in de Bijbel dat je kinderen moet krijgen.
Online
Zeeuw
Berichten: 11628
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Ja, dat strijdt met Gods Woord.

Gisteren was ik overigens in een trouwdienst waarin tijdens het gebed om de kinderzegen werd gevraagd. Dat had ik nog niet eerder meegemaakt.
Er staat nergens in de Bijbel dat je kinderen moet krijgen.
Ik ben ook erg benieuwd naar andere gronden als vermenigvuldig tegen Adam en Eva en Noach. Dat was wel even iets anders in een wereld met 2 of 8 mensen ipv 7 miljard.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Doel van het huwelijk

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Ja, dat strijdt met Gods Woord.

Gisteren was ik overigens in een trouwdienst waarin tijdens het gebed om de kinderzegen werd gevraagd. Dat had ik nog niet eerder meegemaakt.
Er staat nergens in de Bijbel dat je kinderen moet krijgen.
Maar wel dat het een zegen is. Of niet?
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Mannetje »

Op mijn beurt ben ik dan weer benieuwd naar de tijd waarop deze zegenopdracht niet meer van kracht is geworden.
-
Online
Zeeuw
Berichten: 11628
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef:Op mijn beurt ben ik dan weer benieuwd naar de tijd waarop deze zegenopdracht niet meer van kracht is geworden.
Altijd makkelijk op deze manier discussiëren he. Vind je dat de mens net zoveel kinderen moet krijgen als fysiek mogelijk ondanks de overbevolking en dito gevolgen? Oftewel door moet gaan tot de aarde vol is? Of was de genoemde opdracht gericht aan de eerste mensen en Noach na de zondvloed. Dat geloof ik nl. Extrapoleren hiervan is m.i. niet zomaar een abc’tje.

Zeker Eilander is het een zegen. Ik zie de kinderzegen dan ook meer als een vertrouwen op God en met verstand samen leven, dan een fysiek doorgaan tot het maximale.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:
Mannetje schreef:Op mijn beurt ben ik dan weer benieuwd naar de tijd waarop deze zegenopdracht niet meer van kracht is geworden.
Altijd makkelijk op deze manier discussiëren he. Vind je dat de mens net zoveel kinderen moet krijgen als fysiek mogelijk ondanks de overbevolking en dito gevolgen? Oftewel door moet gaan tot de aarde vol is? Of was de genoemde opdracht gericht aan de eerste mensen en Noach na de zondvloed. Dat geloof ik nl. Extrapoleren hiervan is m.i. niet zomaar een abc’tje.

Zeker Eilander is het een zegen. Ik zie de kinderzegen dan ook meer als een vertrouwen op God en met verstand samen leven, dan een fysiek doorgaan tot het maximale.
Je ziet dat de mens tot nu toe uitstekend in staat is gesteld om voor zijn voedsel te zorgen. De verbetering van alle voedselproductiemogelijkheden laat bevolkingsgroei gewoon toe. Dus het argument van het gevaar van overbevolking als reden voor om niet aan kinderen te beginnen, stoelt helemaal nergens op.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Maar wel dat het een zegen is. Of niet?
Jawel.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:
Je ziet dat de mens tot nu toe uitstekend in staat is gesteld om voor zijn voedsel te zorgen. De verbetering van alle voedselproductiemogelijkheden laat bevolkingsgroei gewoon toe. Dus het argument van het gevaar van overbevolking als reden voor om niet aan kinderen te beginnen, stoelt helemaal nergens op.
Maar het klimaat laat het niet toe.
Online
Zeeuw
Berichten: 11628
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:
Mannetje schreef:Op mijn beurt ben ik dan weer benieuwd naar de tijd waarop deze zegenopdracht niet meer van kracht is geworden.
Altijd makkelijk op deze manier discussiëren he. Vind je dat de mens net zoveel kinderen moet krijgen als fysiek mogelijk ondanks de overbevolking en dito gevolgen? Oftewel door moet gaan tot de aarde vol is? Of was de genoemde opdracht gericht aan de eerste mensen en Noach na de zondvloed. Dat geloof ik nl. Extrapoleren hiervan is m.i. niet zomaar een abc’tje.

Zeker Eilander is het een zegen. Ik zie de kinderzegen dan ook meer als een vertrouwen op God en met verstand samen leven, dan een fysiek doorgaan tot het maximale.
Je ziet dat de mens tot nu toe uitstekend in staat is gesteld om voor zijn voedsel te zorgen. De verbetering van alle voedselproductiemogelijkheden laat bevolkingsgroei gewoon toe. Dus het argument van het gevaar van overbevolking als reden voor om niet aan kinderen te beginnen, stoelt helemaal nergens op.
Zeker. Dat zien we vooral in Afrika.

Ik heb nergens over niet gesproken. Wel over fysiek maximaal vs met verstand.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door eilander »

De discussie wordt niet echt beter als we direct gaan beginnen over het 'fysiek maximale' tegen degenen die het krijgen van kinderen benadrukken i.p.v het nemen ervan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Doel van het huwelijk

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Maar wel dat het een zegen is. Of niet?
Jawel.
Dat is voldoende.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door refo »

In de bijbelse tijd waren kinderen te rekenen onder inkomensverwerving. Nu onder inkomensbesteding.
Plaats reactie