Trouwen

Pink Ivy

Trouwen

Bericht door Pink Ivy »

Ik vroeg me af, ik hoor altijd dat het huwelijk heilig is, geen sex voor het huwelijk etc etc...
Ik begrijp dat het huwelijk belangrijk is voor mensen, ik zie mezelf ook echt wel trouwen. Maar ik woon nu samen, en ben ook van plan met de persoon waarmee ik samenwoon te gaan trouwen. Is samenwonen dan toch minder dan trouwen?

het lijkt natuurlijk dat je als je getrouwd bent elkaar echt niet meer verlaat, maar v oor mij persoonlijk zegt samenwonen dat ook, als er problemen in mijn relatie zijn zal ik niet zomaar mn koffers pakken en weggaan.

Dus ik vroeg me af hoe jullie hier tegen over staan... Als je een beetje begrijpt wat ik bedoel iig...:)
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik vraag me alleen af als je nu zoveel van elkaar houdt en je wilt altijd bij elkaar blijven, waarom dan niet de stap om de bijbelseweg te gaan en te trouwen?
Het moet toch een lust zijn om je geliefde te trouwen en toch geen opoffering of zo.
Samenwoning lijkt voor mij meer op een proefperiode, het is vrijblijvend en je kunt weg wanneer je maar wilt.

Maar ja de tijden zijn veranderd, vroeger trouwde men met het plan om je hele leven bij elkaar te blijven. Als ik nu de meningen van velen hoor, dan is het van: je wilt op den duur toch ook wel weer eens wat anders. De inzet om levenslang bij elkaar te blijven is er vaak al niet meer.
En vaak zie je dan ook zolang er voorspoed is gaat het nog wel, maar als er ziekte en andere problemen komen is men al snel geneigd om dan maar af te haken.
Ik denk wel eens in onze tijd wil men geen moeite meer doen om bij elkaar te blijven.

Daarom zeg ik laten we ons maar houden wat de Heere ons heeft voorgehouden in Zijn Woord.
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

ik ben niet bang om de stap te zetten om te trouwen, als ik met iemand trouwe dan is het zeker weten mijn vriend.
Maar waarom eigenlijk persé het huwelijk. Als je samenwoont deel je evenveel als je trouwt, behalve misschien een naam.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Pin Ivy
Als je samenwoont deel je evenveel als je trouwt, behalve misschien een naam.
Dat is wel zo maar trouwen in de kerk voor God´s aangezicht vind toch zeer zeker wel iets extra´s aan het omgaan met elkaar toevoegen.

Let wel alleen voor de kerk bedoel ik dit want helaas moet je ook voor de staat trouwen en dat zie meer als een boterbriefje
Refojongere

Bericht door Refojongere »

...vanuit refoweb.nl

1. Het huwelijk heeft niet alleen een binnenkant, dat wil zeggen dat de beide jonge mensen het uiteraard samen eens moeten zijn. Maar het huwelijk heeft ook een buitenkant, dat wil zeggen dat het in de openbaarheid gesloten wordt en dat daar getuigen bij zijn. In de Bijbel vinden alle belangrijke gebeurtenissen in het openbaar plaats. Als je gaat samenwonen, dan negeer je die buitenkant.

2. Bovendien is het zo met samenwonen dat je eigenlijk toch al aan het huwelijksleven begint zonder dat je Gods Zegen meekrijgt, dat moet voor christenen toch heel erg zijn.

3. Samenwonen is daarnaast ook geheel vrijblijvend.

4. Het huwelijk is duidelijk ingesteld en bevolen:
Het huwelijk is geen uitvinding van mensen, maar een instelling van de Heere. Zie Gen. 2:24, Matt. 19:4-6 en Ef. 5:22-33.

Opvallend is de volgorde in Gen. 2:24: eerst zal de man zijn vader en moeder verlaten, vervolgens zijn vrouw aankleven (ze worden dus aan elkaar verbonden) en pas daarna zullen ze een vlees worden (de totale levensgemeenschap, inclusief de geslachtsgemeenschap). Deze volgorde is onomkeerbaar!

In Maleachi 2:13 en 14 wordt gesproken (letterlijk) over de "vrouw van uw verbond". Het huwelijk is een verbond! Daarmee is het bedoeld als een afspiegeling van het verbond tussen de Heere en Zijn volk; een verbond waarin Zijn liefde en trouw de pijlers zijn. Zie ook Ef.5!

5. God de Heere ging niet samenwonen met Zijn volk, zodat Hij weer makkelijk van hen af kon, maar Hij trouwde Zijn volk (zie Jer. 3:14). Daar ligt het belangrijkste argument tegen samenwonen: het weerspiegelt niet wie de Heere voor Zijn volk wil zijn.
Adorote

Bericht door Adorote »

MAAR.......is iedereen wel geschikt voor het huwelijk of een relatie.

Is iedereen wel geschikt voor vaderschap/moederschap.

24 uur bij elkaar zijn en samen het leven leven is wel wat anders,dan met elkaar hand in hand lopen langs het strand.
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

zegt het huwelijk voor de staat dan niks. Dan laat je zien tegenover je vrienden en familie en de staat dat jij bij elkaar wil blijven voor altijd...
David J

Bericht door David J »

Pink Ivy, mag ik je vragen waarom je op dit moment de voorkeur geeft aan samenwonen boven trouwen? Zoals je zelf zegt, beloof je op je trouwdag tegenover de staat, je vrienden en familie en de Heere God dat je bij elkaar wilt blijven. Ben je daar nog niet aan toe of ligt de reden ergens anders?
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

Oorspronkelijk gepost door David J
Pink Ivy, mag ik je vragen waarom je op dit moment de voorkeur geeft aan samenwonen boven trouwen? Zoals je zelf zegt, beloof je op je trouwdag tegenover de staat, je vrienden en familie en de Heere God dat je bij elkaar wilt blijven. Ben je daar nog niet aan toe of ligt de reden ergens anders?
ik geef geen voorkeur aan het ene of het andere, wel vind ik dat het ene voor het andere gaat. Ik weet zeker dat ik nooit met iemand zou gaan trouwen voordat ik met hem samen gewoond hebt.

Op dit moment zie ik niet dat het iets extra's zou geven aan onze relatie. Ik wil trouwen als ik klaar ben met mn studie, een vast inkomen heb zodat we echt een mooi feest kunnen geven. En volgens mij is het nu ook niet slim om te trouwen voor mn studiefinanciering...:) maar goed dat weet ik niet zeker..

maar ik woon nu samen met de man van wie ik houd, we hebben een hondje samen en onze toekomst.. waarom dan trouwen?
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door Pink Ivy
En volgens mij is het nu ook niet slim om te trouwen voor mn studiefinanciering...:) maar goed dat weet ik niet zeker..
Dat weet ik wel.... maakt niets uit.... Je blijft uitwonend (als je dat was) en alleen je eigen inkomsten tellen...
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Lecram

Bericht door Lecram »

In feite is samenwonen en gemeenschap met elkaar hebben een huwelijk. De bevestiging in gemeentehuis en kerk staan daar los van. Voor de staat is het nodig om een bepaalde status te krijgen, voor de kerk is het gestoeld op een traditie. Niet dat dat verkeerd is, het is zelfs een heel goede traditie. Maar het is niet op deze manier te herleiden uit de bijbel.
Begrijp me goed: ik pleit niet om het af te schaffen of het anders te doen, maar als we het 'zakelijk' bekijken, kunnen we er toch moeilijk een andere conclusie eraan verbinden.

Overigens betwijfel ik het of we meer of minder zegen krijgen als we in de kerk trouwen of niet. Wij bepalen niet of we een zegen krijgen, dat doet God alleen.
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Oorspronkelijk gepost door Pink Ivy
En volgens mij is het nu ook niet slim om te trouwen voor mn studiefinanciering...:) maar goed dat weet ik niet zeker..
Dat weet ik wel.... maakt niets uit.... Je blijft uitwonend (als je dat was) en alleen je eigen inkomsten tellen...
ghi oke dan weet ik dat nu :)
zonnebloem

Bericht door zonnebloem »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
In feite is samenwonen en gemeenschap met elkaar hebben een huwelijk. De bevestiging in gemeentehuis en kerk staan daar los van. Voor de staat is het nodig om een bepaalde status te krijgen, voor de kerk is het gestoeld op een traditie. Niet dat dat verkeerd is, het is zelfs een heel goede traditie. Maar het is niet op deze manier te herleiden uit de bijbel.
Begrijp me goed: ik pleit niet om het af te schaffen of het anders te doen, maar als we het 'zakelijk' bekijken, kunnen we er toch moeilijk een andere conclusie eraan verbinden.

Overigens betwijfel ik het of we meer of minder zegen krijgen als we in de kerk trouwen of niet. Wij bepalen niet of we een zegen krijgen, dat doet God alleen.
Dat ben ik met je eens. Jezus' aanwezigheid op de bruiloft te Kana was een teken dat hij het huwelijk waardeerde. Hij verrichtte daar grote wonderen.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Pink Ivy (en ik mag ook helaas Lecram noemen),

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar op de toch wel goede argumenten die ik van refoweb heb gehaald. Dat zijn er vijf.

Groeten,
Refojongere
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Pink Ivy (en ik mag ook helaas Lecram noemen),

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar op de toch wel goede argumenten die ik van refoweb heb gehaald. Dat zijn er vijf.

Groeten,
Refojongere
Je moet me niet verkeerd begrijpen, RJ. Ik vind die 5 punten prima. Ik wilde zeggen dat als je gaat samenwonen, dat in feite hetzelfde is als trouwen. Niet meer vrijblijvend dus. In de bijbel staat dat als je je ouders verlaat en 1 met elkaar bent geworden, dat je getrouwd bent.
Plaats reactie