Rapmuziek

GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Rapmuziek (uit: Waarschuwing tegen ...)

Bericht door GJdeBruijn »

Afgewezen schreef:
GJdeBruijn schreef:Rap komt uit een heidense context.
Hier is al iets over gezegd door Josephus:
Josephus schreef:
GJdeBruijn schreef:De rap-cultuur in het westen is ontstaan als protestmiddel om de christelijke cultuur te bekritiseren.
Dat is niet juist. Rap is ontstaan in kansarme wijken van Amerikaanse steden, waar (veelal zwarte) jongeren middelen zochten om zich te uiten. Zo ontstonden o.a. graffiti en rap. Als je rap dus al als protestmiddel wilt zien, dan is het vooral een protest tegen een uitzichtloos bestaan. Daarvan kun je nog steeds vinden wat je wilt, maar je kunt niet zeggen dat rap naar zijn aard anti-christelijk is. Dat er veel on- of anti-christelijke rapteksten bestaan, is een ander verhaal, maar dat geldt evengoed voor andersoortige muziek.
Ik ben het niet met Josephus eens. Want ook hij vergeet dat in die kansarme wijken de wereldse cultuur ook een post-christelijke is en bovendien gedomineerd door de afro-cultuur met gebruik van oude heidense vormen.
Waar eerst de diverse populaire stijlen de levensmoraal van het christendom moesten bekritiseren, werd er naderhand ook een voertuig van gemaakt om de moderne westerse post-christelijke cultuur onder vuur te nemen. Het verandert niets aan de associatie tussen de heidense muziekcultuur en de inzet voor het uiten van kritiek.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Rapmuziek (uit: Waarschuwing tegen ...)

Bericht door Gian »

GJdeBruijn schreef: Ik ben het niet met Josephus eens. Want ook hij vergeet dat in die kansarme wijken de wereldse cultuur ook een post-christelijke is en bovendien gedomineerd door de afro-cultuur met gebruik van oude heidense vormen.
Ik ben bang dat je er wat naast zit. Een groot deel van de Afro-Amerikanen heeft een christelijke achtergrond.
Zelfs 2pac had een hit 'only God can judge me'.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Rapmuziek (uit: Waarschuwing tegen ...)

Bericht door GJdeBruijn »

Gian schreef:
GJdeBruijn schreef: Ik ben het niet met Josephus eens. Want ook hij vergeet dat in die kansarme wijken de wereldse cultuur ook een post-christelijke is en bovendien gedomineerd door de afro-cultuur met gebruik van oude heidense vormen.
Ik ben bang dat je er wat naast zit. Het overgrote deel van de Afro-Amerikanen hebben een christelijke achtergrond.
Zelfs 2pac had een hit 'only God can judge me'.
Dat weet ik ook wel, sterker nog, ik opperde eerder dat het een zaak is van radicaal afstand nemen is van oude heidense gewoontes. Dat is niet altijd gebeurd. Ik veroordeel de afro-amerikaanse christenen niet maar ik vind het jammer dat ze hun oude heidense vormen niet hebben uitgebannen. Er is dankbaar misbruik gemaakt in de 20e eeuw door de anti-christelijke stromingen. Overigens bedoel ik niet alle afrikaanse gewoontes, maar vooral de heidense rituele dansen en wijze van uitzinnig 'musiceren' die herkenbaar is in de popmuziek en rap.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Rapmuziek (uit: Waarschuwing tegen ...)

Bericht door Gian »

GJdeBruijn schreef:
Gian schreef:
GJdeBruijn schreef: Ik ben het niet met Josephus eens. Want ook hij vergeet dat in die kansarme wijken de wereldse cultuur ook een post-christelijke is en bovendien gedomineerd door de afro-cultuur met gebruik van oude heidense vormen.
Ik ben bang dat je er wat naast zit. Het overgrote deel van de Afro-Amerikanen hebben een christelijke achtergrond.
Zelfs 2pac had een hit 'only God can judge me'.
Dat weet ik ook wel, sterker nog, ik opperde eerder dat het een zaak is van radicaal afstand nemen is van oude heidense gewoontes. Dat is niet altijd gebeurd. Ik veroordeel de afro-amerikaanse christenen niet maar ik vind het jammer dat ze hun oude heidense vormen niet hebben uitgebannen. Er is dankbaar misbruik gemaakt in de 20e eeuw door de anti-christelijke stromingen. Overigens bedoel ik niet alle afrikaanse gewoontes, maar vooral de heidense rituele dansen en wijze van uitzinnig 'musiceren' die herkenbaar is in de popmuziek en rap.
Mjaja..

En wat dan nog? Joh. de Heer gebruikt ook veelvuldig wals-ritme's. Dat bannen we toch ook niet uit?
http://www.zoeklicht.nl/live-archief Dat is pas zingen! :)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Rochus
Berichten: 451
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:38

Re: Rapmuziek (uit: Waarschuwing tegen ...)

Bericht door Rochus »

GJdeBruijn schreef:Rap komt uit een heidense context. Wat de meerwaarde is om het in onze steeds heidenser wordende cultuur te omarmen ontgaat mij. Zeker als het argument opgevoerd wordt "dat wij nu eenmaal in die cultuur leven waarin het gangbaar is.
Dat kan toch geen argument zijn om serieus te nemen? Dan zou de wereldse vorm de norm zijn geworden!
Op het orgel is hetzelfde van toepassing...
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Rapmuziek (uit: Waarschuwing tegen ...)

Bericht door Erasmiaan »

Gian schreef:
Erasmiaan schreef: Als ik de rap beluister kruipen de rillingen over mijn rug.

Omdat hier Gods heiligheid zo te grabbel wordt gegooid. De joden durfden Gods naam, Ik Zal Zijn Die Ik Zijn Zal, niet uit te spreken, en nog niet. Die wisten en weten iets van de heiligheid van die God, die Onveranderlijke. Dan kan de mooiste tekst blasfemie worden.
Zeker als je bekijkt wat de rapcultuur is. Drank, drugs, vrouwen, moord, doodslag. Een door en door zondige subcultuur. Een christelijke rap kan dus wat mij betreft nooit een evangelisatiemiddel zijn. Het is in zichzelf fout. En buiten dat geef je de mensen in die subcultuur het idee dat ze die muziek aan kunnen houden, als ze tot God bekeerd worden. Een breken met die muziek is immers niet nodig? We hebben namelijk ook "christelijke" rapmuziek. En dat is een zeer gevaarlijk vertrekpunt van evangelisatie.
Misschien moeten we het vooral bij onszelf houden. Als er inhoudelijk geen argument is om het af te keuren, blijft er niets over, want een muziekstyle is gewoonweg niet op grond van de bijbel af te keuren.
De Heere ziet het hart aan, en daar gaat het om.

Stel je bent rapper, je komt tot geloof en je wil je vrienden met de boodschap van het Evangelie bereiken. Dat doe je dan door rap.
Lees je op een refomatorisch forum dat je fout en zeer gevaarlijk bezig ben.. :oO
Ik heb genoeg argumenten genoemd waarom de stijl wel op Bijbelse gronden is af te keuren. Daar hoef je niet op in te gaan, maar dan ook niet volhouden dat er geen argumenten tegen de stijl zijn.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Rapmuziek (uit: Waarschuwing tegen ...)

Bericht door Germanicus »

Erasmiaan schreef:Omdat hier Gods heiligheid zo te grabbel wordt gegooid. De joden durfden Gods naam, Ik Zal Zijn Die Ik Zijn Zal, niet uit te spreken, en nog niet. Die wisten en weten iets van de heiligheid van die God, die Onveranderlijke. Dan kan de mooiste tekst blasfemie worden.
Haha, even off-topic hoor, kan het niet laten. Zoals sommigen wellicht weten ben ik 'verslaafd' aan orthodox-joodse muziek. Ondanks het feit dat Gods naam niet wordt uitgesproken (HaShem), wordt er toch vrolijk op los gezongen en gemusiceerd:

http://www.youtube.com/watch?v=-W3w4JyxakY

http://www.youtube.com/watch?v=-tbg5rks ... re=related

In de zomervakantie ben ik naar een concert van deze Avraham Fried (Amerikaanse Jood) in Amsterdam geweest. Geweldig.. :OO
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Rapmuziek (uit: Waarschuwing tegen ...)

Bericht door JolandaOudshoorn »

Germanicus schreef:
Erasmiaan schreef:Omdat hier Gods heiligheid zo te grabbel wordt gegooid. De joden durfden Gods naam, Ik Zal Zijn Die Ik Zijn Zal, niet uit te spreken, en nog niet. Die wisten en weten iets van de heiligheid van die God, die Onveranderlijke. Dan kan de mooiste tekst blasfemie worden.
Haha, even off-topic hoor, kan het niet laten. Zoals sommigen wellicht weten ben ik 'verslaafd' aan orthodox-joodse muziek. Ondanks het feit dat Gods naam niet wordt uitgesproken (HaShem), wordt er toch vrolijk op los gezongen en gemusiceerd:

http://www.youtube.com/watch?v=-W3w4JyxakY

http://www.youtube.com/watch?v=-tbg5rks ... re=related

In de zomervakantie ben ik naar een concert van deze Avraham Fried (Amerikaanse Jood) in Amsterdam geweest. Geweldig.. :OO
Tja... het is hun cultuur.... onze NT-personen zullen vast op onze manier de lofzangen hebben gezongen, op hele noten :jongle
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Rapmuziek (uit: Waarschuwing tegen ...)

Bericht door Fjodor »

Erasmiaan schreef:
Gian schreef:
Erasmiaan schreef: Als ik de rap beluister kruipen de rillingen over mijn rug.

Omdat hier Gods heiligheid zo te grabbel wordt gegooid. De joden durfden Gods naam, Ik Zal Zijn Die Ik Zijn Zal, niet uit te spreken, en nog niet. Die wisten en weten iets van de heiligheid van die God, die Onveranderlijke. Dan kan de mooiste tekst blasfemie worden.
Zeker als je bekijkt wat de rapcultuur is. Drank, drugs, vrouwen, moord, doodslag. Een door en door zondige subcultuur. Een christelijke rap kan dus wat mij betreft nooit een evangelisatiemiddel zijn. Het is in zichzelf fout. En buiten dat geef je de mensen in die subcultuur het idee dat ze die muziek aan kunnen houden, als ze tot God bekeerd worden. Een breken met die muziek is immers niet nodig? We hebben namelijk ook "christelijke" rapmuziek. En dat is een zeer gevaarlijk vertrekpunt van evangelisatie.
Misschien moeten we het vooral bij onszelf houden. Als er inhoudelijk geen argument is om het af te keuren, blijft er niets over, want een muziekstyle is gewoonweg niet op grond van de bijbel af te keuren.
De Heere ziet het hart aan, en daar gaat het om.

Stel je bent rapper, je komt tot geloof en je wil je vrienden met de boodschap van het Evangelie bereiken. Dat doe je dan door rap.
Lees je op een refomatorisch forum dat je fout en zeer gevaarlijk bezig ben.. :oO
Ik heb genoeg argumenten genoemd waarom de stijl wel op Bijbelse gronden is af te keuren. Daar hoef je niet op in te gaan, maar dan ook niet volhouden dat er geen argumenten tegen de stijl zijn.
Maar je argumenten gaan over het verband tussen de subcultuur en de stijl. Je keurt de stijl af op grond van de subcultuur. En als je niet naar de subcultuur kijkt dan zeg je niet meer dan dat Gods heiligheid te grabbel wordt gegooid. Maar de reden blijft onduidelijk. Van alle muziekstijlen zijn wel zeer slechte subculturen te kennen. Dat betekent niet dat we alles moeten verwerpen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Rapmuziek (uit: Waarschuwing tegen ...)

Bericht door Fjodor »

Gian schreef:
GJdeBruijn schreef: Ik ben het niet met Josephus eens. Want ook hij vergeet dat in die kansarme wijken de wereldse cultuur ook een post-christelijke is en bovendien gedomineerd door de afro-cultuur met gebruik van oude heidense vormen.
Ik ben bang dat je er wat naast zit. Een groot deel van de Afro-Amerikanen heeft een christelijke achtergrond.
Zelfs 2pac had een hit 'only God can judge me'.
Ja, maar dat laatste zegt natuurlijk niets.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Rapmuziek (uit: Waarschuwing tegen ...)

Bericht door Erasmiaan »

Fjodor schreef:
Erasmiaan schreef:
Gian schreef:
Erasmiaan schreef: Als ik de rap beluister kruipen de rillingen over mijn rug.

Omdat hier Gods heiligheid zo te grabbel wordt gegooid. De joden durfden Gods naam, Ik Zal Zijn Die Ik Zijn Zal, niet uit te spreken, en nog niet. Die wisten en weten iets van de heiligheid van die God, die Onveranderlijke. Dan kan de mooiste tekst blasfemie worden.
Zeker als je bekijkt wat de rapcultuur is. Drank, drugs, vrouwen, moord, doodslag. Een door en door zondige subcultuur. Een christelijke rap kan dus wat mij betreft nooit een evangelisatiemiddel zijn. Het is in zichzelf fout. En buiten dat geef je de mensen in die subcultuur het idee dat ze die muziek aan kunnen houden, als ze tot God bekeerd worden. Een breken met die muziek is immers niet nodig? We hebben namelijk ook "christelijke" rapmuziek. En dat is een zeer gevaarlijk vertrekpunt van evangelisatie.
Misschien moeten we het vooral bij onszelf houden. Als er inhoudelijk geen argument is om het af te keuren, blijft er niets over, want een muziekstyle is gewoonweg niet op grond van de bijbel af te keuren.
De Heere ziet het hart aan, en daar gaat het om.

Stel je bent rapper, je komt tot geloof en je wil je vrienden met de boodschap van het Evangelie bereiken. Dat doe je dan door rap.
Lees je op een refomatorisch forum dat je fout en zeer gevaarlijk bezig ben.. :oO
Ik heb genoeg argumenten genoemd waarom de stijl wel op Bijbelse gronden is af te keuren. Daar hoef je niet op in te gaan, maar dan ook niet volhouden dat er geen argumenten tegen de stijl zijn.
Maar je argumenten gaan over het verband tussen de subcultuur en de stijl. Je keurt de stijl af op grond van de subcultuur. En als je niet naar de subcultuur kijkt dan zeg je niet meer dan dat Gods heiligheid te grabbel wordt gegooid. Maar de reden blijft onduidelijk. Van alle muziekstijlen zijn wel zeer slechte subculturen te kennen. Dat betekent niet dat we alles moeten verwerpen.
Welnee. Ik zeg dat de stijl onheilig is. De naam van de Heere Jezus "rappen"; d.w.z. zeer snel achter elkaar op een beat uitspreken, nee, ik geloof toch, dat als die Naam je geopenbaard is als de enige Weg ter zaligheid, je Hem niet zo durft te gebruiken. Want we hebben met een heilig God te doen. Zijt heilig, want Ik ben Heilig.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Rapmuziek (uit: Waarschuwing tegen ...)

Bericht door Willem »

Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef:Maar je argumenten gaan over het verband tussen de subcultuur en de stijl. Je keurt de stijl af op grond van de subcultuur. En als je niet naar de subcultuur kijkt dan zeg je niet meer dan dat Gods heiligheid te grabbel wordt gegooid. Maar de reden blijft onduidelijk. Van alle muziekstijlen zijn wel zeer slechte subculturen te kennen. Dat betekent niet dat we alles moeten verwerpen.
Welnee. Ik zeg dat de stijl onheilig is. De naam van de Heere Jezus "rappen"; d.w.z. zeer snel achter elkaar op een beat uitspreken, nee, ik geloof toch, dat als die Naam je geopenbaard is als de enige Weg ter zaligheid, je Hem niet zo durft te gebruiken. Want we hebben met een heilig God te doen. Zijt heilig, want Ik ben Heilig.
Dit blijft natuurlijk lastig want wat nu eerbiedig is veranderd ook met de tijd en is idd cultuurgebonden. Men moet het dus vergelijken met andere cultuuruitingen. Als b.v. in NL het staatshoofd de de president van Amerika zou ontvangen onder aanwezigheid van een rapband met een vrije interpretatie van de nationale hymnes i.p.v. van het volkslied als uiting van respect dan ben ik geneigd te denken dat de cultuur zo is dat men het respectvol vindt om ook zo over de Heere Jezus te gaan rappen. Tot die tijd wordt m.i. de heiligheid te grabbel gegooit indien het in onze cultuur gebeurd.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Rapmuziek

Bericht door rekcor »

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Rapmuziek

Bericht door Erasmiaan »

Alles moet op zijn merites beoordeeld worden. In de Bijbel gaat het ook over de reidans etc. (hoewel ik niet weet wat dat concreet inhield). Voor rapmuziek trek ik echter een flinke streep. Dit gaat té ver.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Rapmuziek

Bericht door Willem »

rekcor schreef:Veel reacties zijn hier zo provinciaals...,
En? Fysiek woon ik in een provincie ja. Jij niet dan? Wat is er mis met "provinciaals" behalve dat het een soort ondefinieerbaar imago heeft van "spruitjeslucht"? Spruitjes zijn overigens ook gewoon erg lekker.
Plaats reactie