Ik heb een vraag aan jullie (en in m'n gedachten nog veel meer, maar die volgen misschien later). Waarschijnlijk kunnen deze alleen beantwoord worden door de mensen die de rondzendbrief van ds Hegger ontvangen.
Bij het lezen van deze brief (en onlangs zijn laatst verschenen boek) leven er bij mij heel wat vragen. Misschien dat ik er wat antwoord op krijg als ik jullie eventuele reacties lees.
1. Hegger haalt aan de synode (ik ga er vanuit dat hij die van de Ger. Gem. bedoelt). Ik vraag me af hoe hij onderstaand stukje bedoelt, het komt bij mij wat cynisch over. A.u.b. geen discussie over het aantal bladzijden van het rapport, maar vinden jullie dat er geen bepaalde orde moet zijn binnen een gemeente (o.a. door rapportage)? En wat bedoeld hij met de laatste geciteerde zin?
2. Is het handig van deze brievenschrijver om een kerkverband te noemen? Zou zijn beschreven probleem in elke .... kerk voorkomen en niet in de bondsgemeente?Als dat rapport dat intussen honderden, misschien duizenden bladzijden bevat, eindelijk verschijnt, vergadert de synode daar eerst enkele dagen of weken over.
Nadat veel synodeleden hun zegje hebben gedaan, mag ook Jezus binnen komen om een woordje tot Zijn verdediging te spreken, overeenkomstig de regel van het Romeinse recht: Audi et alteram partem – hoor ook de andere partij. Want heus, de synode wil onpartijdig zijn. Wel wordt Hem te kennen gegeven en netjes en beleefd – zo zijn ze wel - verzocht het vooral niet te lang te maken.
Zelf ben ik 49 jaar oud en vanaf mijn 12e tot mijn 47ste jaar lid van de … De Heere heeft ons door Zijn Woord naar de Hervormde Kerk (bondsgemeente) geleid.