Rondzendbrief Hegger (nr. 14)

Barryvrouw

Rondzendbrief Hegger (nr. 14)

Bericht door Barryvrouw »

Beste mensen,
Ik heb een vraag aan jullie (en in m'n gedachten nog veel meer, maar die volgen misschien later). Waarschijnlijk kunnen deze alleen beantwoord worden door de mensen die de rondzendbrief van ds Hegger ontvangen.
Bij het lezen van deze brief (en onlangs zijn laatst verschenen boek) leven er bij mij heel wat vragen. Misschien dat ik er wat antwoord op krijg als ik jullie eventuele reacties lees.
1. Hegger haalt aan de synode (ik ga er vanuit dat hij die van de Ger. Gem. bedoelt). Ik vraag me af hoe hij onderstaand stukje bedoelt, het komt bij mij wat cynisch over. A.u.b. geen discussie over het aantal bladzijden van het rapport, maar vinden jullie dat er geen bepaalde orde moet zijn binnen een gemeente (o.a. door rapportage)? En wat bedoeld hij met de laatste geciteerde zin?
Als dat rapport dat intussen honderden, misschien duizenden bladzijden bevat, eindelijk verschijnt, vergadert de synode daar eerst enkele dagen of weken over.
Nadat veel synodeleden hun zegje hebben gedaan, mag ook Jezus binnen komen om een woordje tot Zijn verdediging te spreken, overeenkomstig de regel van het Romeinse recht: Audi et alteram partem – hoor ook de andere partij. Want heus, de synode wil onpartijdig zijn. Wel wordt Hem te kennen gegeven en netjes en beleefd – zo zijn ze wel - verzocht het vooral niet te lang te maken.
2. Is het handig van deze brievenschrijver om een kerkverband te noemen? Zou zijn beschreven probleem in elke .... kerk voorkomen en niet in de bondsgemeente?
Zelf ben ik 49 jaar oud en vanaf mijn 12e tot mijn 47ste jaar lid van de … De Heere heeft ons door Zijn Woord naar de Hervormde Kerk (bondsgemeente) geleid.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Waarschijnlijk gaat het over de revisie. Het verhaal lijkt op een spotprentje van de GGiN synode. Beetje vaag aangeduid evenals het fototje.

[Aangepast op 28/9/04 door gerrit de 2e]
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Grace

Bericht door Grace »

Barryvrouw,

Zaterdag was ik op een conferentie waar ik ds. Hegger tegen het lijf liep. Nou ja, je ziet hem bijna niet staan en over het hoofd, zo klein is tie. MAar toch. We hebben toen een wandeling gemaakt en ik moet zeggen dat ik het een heerlijke ontmoeting vond. Ik heb ook altijd een beetje moeite gehad met zijn manier van schrijven, maar na zaterdag is het voor mij iets duidelijker en minder moeitevol. Alhoewel ik zijn laatste boek te scherp vind(niet qua inhoud, maar qua toon). Ik stelde ook gewoon concrete vragen aan hem. Echt het was net of ik een jongen van 14 jaar ontmoeten. Zo kinderlijk, zo onschuldig, zo blij als een kind. Was heel fijn. Zo vol van Christus en ZIjn werk.

Waarom zeg ik dit? Nou, op een gegeven moment vertelde die iets over zijn leven, en nu komt het,het volgende wat heel interessant is voor dit topic:

"Ik heb, toen ik tot bekering kwam in de R.K.K. lang gezocht naar een kerkverband, en wilde me het liefst aansluiten bij de Ger.Gem.vanwege het grote zondebesef wat ik daar tegen kwam."

Deze zin trof me wel en ik dacht: juist daarom gaat dit kerkverband hem zo na aan het hart.

mvrgr, Grace

[Aangepast op 28/9/04 door Grace]
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Barryvrouw

Oorspronkelijk gepost door Grace
(niet qua inhoud, maar qua toon).
[Aangepast op 28/9/04 door Grace]
Dank voor je reactie. Dit ben ik met je eens. Denk dat ik daarom ook bij de laatste brief vragen had.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
beste Barryvrouw,

ik weet zeker dat je die vraag ook aan ds Hegger zelf kunt stellen op zijn site en dat je dan vroeg of laat een eerlijke reactie krijgt.
Dat lijkt me idd veel beter dan dat we hier gaan speculeren.
Barryvrouw

Oorspronkelijk gepost door Lecram
beste Barryvrouw,

ik weet zeker dat je die vraag ook aan ds Hegger zelf kunt stellen op zijn site en dat je dan vroeg of laat een eerlijke reactie krijgt.
Dat lijkt me idd veel beter dan dat we hier gaan speculeren.
Het spijt me oprecht als dit speculeren is. Door U2U verkeer richting mij is het wel duidelijk geworden dat hier geen sprake van speculatie. Jammer dat je mij dat verwijt, het waren oprechte vragen. Het lijkt wel of dat op OSW niet meer kan.
En.. toevoeging: van anderen heb ik gelukkig wat liefdevollere reacties gehad.

[Aangepast op 28/9/04 door Barryvrouw]
Vreugde

Bericht door Vreugde »

Kan iemand mij vertellen waar ik de volledige nieuwsbrief kan lezen?
Jongere

Bericht door Jongere »

beste Barryvrouw,

Dan ben ik ook wel benieuwd naar het antwoord? Tenzij het niet de bedoeling is dat dat hier komt.
Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
nee, het is niet de bedoeling dat die antwoorden hier komen

de rondzendbrieven staan op http://www.eenheid.org, daar kunnen de vragen gesteld worden in een apart hoofdstuk van het forum aldaar
en ook de antwoorden komen daar in te staan

overigens mag iedereen daar weer op reageren
okee, dan kijk ik daar wel.
Barryvrouw

Oorspronkelijk gepost door anemoon
nee, het is niet de bedoeling dat die antwoorden hier komen
Ja wel. Ik vraag er hier naar.
Deze vragen leven bij mij. En het is toch niet verkeerd om ze hier te stellen?
Zal ze proberen vanavond nog op de site van Hegger te zetten, maar daar krijg je niet zo snel antwoord.
En daarnaast vind ik het prettiger om ze hier te stellen.
Dus graag wel antwoorden hierzo. Mocht je om een bepaalde reden er bezwaar tegen hebben, u2u dan even, dan kan ik er rekening mee houden.
Plaats reactie