De Opname, is het echt dichtbij?

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23872
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De Opname, is het echt dichtbij?

Bericht door refo »

huisman schreef:
memento schreef:
Terri schreef:Laten we eerst alle misverstanden uit de weg nemen:
1 Hij zal komen als een dief in de nacht, zelfs voor vele christenen:
MAAR - 1 Thess. 5:4 "Maar gij, broeders, zijt niet in de duisternis, zodat die dag u als een dief overvallen zou…”




Maar de teksten zoals o.a. deze kunnen we ook niet negeren.
In vers 6 en 8 van 1 Thess. 5 gaat het verder:

6 dus laten we niet slapen, zoals anderen, maar waken en op onze hoede zijn.
8 maar laten wij, die toebehoren aan de dag, op onze hoede zijn, omgord met het harnas van geloof en liefde, en getooid met de helm van de hoop op redding

Het gaat hier dus niet over een weten wanneer die dag komt, maar een voorbereid zijn wanneer die dag komt.
En over dat voorbereid zijn heeft Christus ons onderwezen. Heel duidelijk in Mattheüs 24 en 25. In 24v vs 1-31 openbaart Christus met welke tekenen de eindtijd gepaard zal gaan. Daarna verteld Hij verschillende gelijkenissen met hetzelfde slot.
42 Waakt dan; want gij weet niet, in welke ure uw Heere komen zal .
44 Daarom, zijt ook gij bereid ; want in welke ure gij het niet meent , zal de Zoon des mensen komen.
13 Zo waakt dan; want gij weet den dag niet, noch de ure, in dewelke de Zoon des mensen komen zal.
Dit spreken van Christus is toch duidelijk genoeg, daar heb ik geen menselijke rekensommetjes voor nodig.
Blijft altijd moeilijk dat Jezus zelf zegt dat 'deze generatie' het zal meemaken.

Maar die dag en dat uur is aan niemand bekend, ook aan de engelen in de hemel niet, maar alleen aan Mijn Vader.
Als dit inderdaad een Joodse uitdrukking is die op het huwelijk slaat, dan is dat voor die verzen wel een verduidelijking. Het is altijd wat raadselachtig dat de Zoon niet weet wat de Vader doet. Als dat een spreuk is zou dat veel oplossen.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: De Opname, is het echt dichtbij?

Bericht door Marco »

http://www.2ehandsboekenwinkel.nl/a-860 ... puzzelboek

Uitverkocht, maar vast nog wel ergens te vinden.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: De Opname, is het echt dichtbij?

Bericht door dennis »

Als je vandaag sterft, is het vandaag de grote en ontzagwekkende dag.

Ik zeg niet dat we ons niet in deze dingen mogen verdiepen, maar dat is al zoveel gedaan, en ook zo vaak zijn voorspellingen niet uitgekomen (Hall Linsey etc) dat je er m.i. heel voorzichtig mee moet zijn.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De Opname, is het echt dichtbij?

Bericht door Afgewezen »

Marco schreef:http://www.2ehandsboekenwinkel.nl/a-860 ... puzzelboek

Uitverkocht, maar vast nog wel ergens te vinden.
Aanrader! :super
-DIA-
Berichten: 32763
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Opname, is het echt dichtbij?

Bericht door -DIA- »

Voor liefhebbers van puzzels heb ik nog een leuke aanbieding:

Hal Lindsey
De planeet die Aarde heette

externe link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hal_Lindsey
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ZWP
Berichten: 1679
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: De Opname, is het echt dichtbij?

Bericht door ZWP »

-DIA- schreef:Voor liefhebbers van puzzels heb ik nog een leuke aanbieding:

Hal Lindsey
De planeet die Aarde heette

externe link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hal_Lindsey
Geen aanrader! :nananere
-DIA-
Berichten: 32763
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Opname, is het echt dichtbij?

Bericht door -DIA- »

ZWP schreef:
-DIA- schreef:Voor liefhebbers van puzzels heb ik nog een leuke aanbieding:

Hal Lindsey
De planeet die Aarde heette

externe link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hal_Lindsey
Geen aanrader! :nananere
Nee, maar het is ook bedoelt voor de puzzelaars onder ons
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: De Opname, is het echt dichtbij?

Bericht door Desiree »

Interessant!

Tja, ik geloof alleen niet zo in data omtrent de wederkomst van de Heer. Maar het is wel goed om te weten bereid te zijn.

Dan denk ik aan hele, lieve mensen die ik heb leren kennen.. mensen die ' naar ik nu denk' niets van christelijk zijn. Dat doet soms zo pijn... Maar ik heb geen zin om te gaan 'preken'. Maar ik bid wel voor ze......... Bid je mee? Voor al die mensen die de kerk aan de binnenkant nooit zien... Hoe kunnen we met droge ogen zingen van de verwoesting van de goddelozen? Ik denk niet aan mezelf, dat zit goed, door het bloed van de Heere Jezus... ook maar gehad.. maar die arme mensen die net als ik zich niet willen bekeren of niet weten waar ze het over hebben.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De Opname, is het echt dichtbij?

Bericht door Gian »

Boersma puzzelt zelf net zo hard als de chiliasten. Alleen hij plaatst Openbaring in het verleden, de chiliast in de toekomst.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De Opname, is het echt dichtbij?

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Boersma puzzelt zelf net zo hard als de chiliasten. Alleen hij plaatst Openbaring in het verleden, de chiliast in de toekomst.
Ik vind Boersma erg helder. Maar ik begrijp dat jij het niet met hem eens bent. :huhu
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: De Opname, is het echt dichtbij?

Bericht door Hansie »

Gian schreef:Boersma puzzelt zelf net zo hard als de chiliasten. Alleen hij plaatst Openbaring in het verleden, de chiliast in de toekomst.
Ben dan toch erg benieuwd wat aanwijsbaars er is geweest vanaf de openbaring van Jezus aan Johannes tussen de eerste eeuw en nu..
Behalve dan de OT profetie dat de joden teruggekeerd zijn naar het hun door God gegeven land.
Maar dat is geen Openbaring.De bazuin in Openbaring 1;10 die de dag des Heeren binnenkort zal inluiden moet echt nog geschieden.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De Opname, is het echt dichtbij?

Bericht door Gian »

Hansie schreef: Behalve dan de OT profetie dat de joden teruggekeerd zijn naar het hun door God gegeven land.
De Israelieten hebben geen 'recht' op het land, en hebben het zichzelf toegeëigend op verkeerde gronden. Daarom zullen ze er weer uit moeten voordat de beloften vervuld zal worden.
Hansie schreef: Ben dan toch erg benieuwd wat aanwijsbaars er is geweest vanaf de openbaring van Jezus aan Johannes tussen de eerste eeuw en nu..
Er is van alles toe te passen. Dat is niet zozeer het probleem. Met enige creativiteit is heel wat mogelijk.
Er is echter veel meer wat op geen enkele wijze toe te passen is!

Daarbij wil ik opmerken dat er heel veel van T.Lahaye is wat speculatief is, en dus niet uitgekomen. Daarom heb ik niets met deze boeken. Speculeren heeft sowieso geen zin. Er is genoeg te zeggen op basis van profetie wat geen speculeren is. Alleen met het boek Openbaring op zichzelf kom je niet zo ver. Dan heb je echt de profeten nodig om tot een beeld te komen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Aad
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 dec 2010, 11:03

Re: De Opname, is het echt dichtbij?

Bericht door Aad »

Ik moet je teleurstellen, Mooie, maar er is geen Opname in het verschiet, laat staan nabij. En er zijn geen 7 jaren van Grote Verdrukking. Er is geen Tweede Komst (Second Coming) van Jezus.

Patronen, samenvallende toevalligheden, verbazingwekkende uitkomsten van vergelijkingen en dergelijke komen voort uit een verkeerde interpretatie en foutieve tekstvergelijkingen van de Heilige Schrift, die geen eigenmachtige uitlegging toestaat.

De Opname heeft geen grond in de Schrift. De teksten die daarvoor aangehaald worden, worden met een betekenis gevuld, die er niet inligt. Het wordt allemaal in de tekst ingelezen en aan de tekst opgedrongen. Laat je niet gek maken.

We leven nu midden in de "Grote Verdrukking" en deze duurt 1000 jaar, wat betekent dat het om een hele, hele lange tijd gaat (1000 als getal van 10x10x10 = een volledige uitgebreide lengte of duur).
Geef een term hoofdletters en het lijkt alsof je een systeembegrip gecreeerd hebt, terwijl grote verdrukking gewoon betekent strijd tussen Goed en kwaad, het lijden van de mensheid onder de zonde en het oordeel, het messiaanse tijdperk, totdat Hij Komt. En Hij komt niet een tweede keer. Er is geen tweede kans. Zijn Wederkomst is volstrekt niet te vergelijken met Zijn komst in het vlees. Jezus is opgenomen in de Hemel, bij God, en is gezeten op de Troon tot in alle eeuwigheid. Hij zal daar Nooit meer wegggaan en afdalen naar onze aarde om 1000 jaar op een troon in Jeruzalem te zitten: Hij is reeds Koning, en zittende ter rechterhand Gods, op de troon Gods: Heer van Hemel en aarde.

Er is veel over te zeggen en te studeren. Ik realiseer me dat ik voornamelijk een tegengeluid laat horen zonder veel argumenten, maar dan zou je elk onderdeel of tekst apart moeten nemen en deze bespreken.

Groet
Aad
Plaats reactie