God wil dat je succesvol bent...

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: God wil dat je succesvol bent...

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:
Tiberius schreef:In het Oude Testament wel, als voorafschaduwing van het koninkrijk van God.
In het Nieuwe Testament geldt "In de wereld zult gij verdrukking lijden".
Toch hoorde ik iemand (ik weet niet of jij dit was) in een topic over voorbehoedsmiddelen Psalm 128 aanhalen als argument om zoveel mogelijk kinderen te krijgen. Anders houdt je Gods zegen tegen, was dan de achterliggende gedachte...
Leg even uit wat je bedoelt; ik snap de link niet van jouw opmerking met de mijne.

Wat mij betreft heeft de verdrukking in het NT niets maar dan ook niets met het onderdrukken van seksuele begeerten te maken.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: God wil dat je succesvol bent...

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:
rekcor schreef:
Tiberius schreef:In het Oude Testament wel, als voorafschaduwing van het koninkrijk van God.
In het Nieuwe Testament geldt "In de wereld zult gij verdrukking lijden".
Toch hoorde ik iemand (ik weet niet of jij dit was) in een topic over voorbehoedsmiddelen Psalm 128 aanhalen als argument om zoveel mogelijk kinderen te krijgen. Anders houdt je Gods zegen tegen, was dan de achterliggende gedachte...
Leg even uit wat je bedoelt; ik snap de link niet van jouw opmerking met de mijne.

Wat mij betreft heeft de verdrukking in het NT niets maar dan ook niets met het onderdrukken van seksuele begeerten te maken.
In dat topic werkt - meen ik - gezegd: in Psalm 128 staat dat God de kinderzegen geeft. Je mag dus niet aan geboortebeperking doen, want dan houd je Gods zegen tegen.

Jij zegt hier: de belofte in Psalm 128 is OT, in het NT wacht ons verdrukking.

Beide statements kunnen m.i. niet naast elkaar bestaan: want of de beloften in het OT gelden nog steeds (en dus ook de materiele beloften), of geboortebeperking kan niet verworpen worden op basis van deze beloften.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: God wil dat je succesvol bent...

Bericht door rekcor »

Jongere schreef:Maar goed,
op een of andere manier moeten we wel iets kunnen zeggen over bijv. psalm 1 (of 128). Ik vind dat nog niet zo makkelijk.

Waar ik op dit moment misschien naar neig, is om deze beloften eschatologisch te zien; als een belofte voor de nieuwe aarde. Het gaat daarmee wel over dit leven, maar de vervulling kan zich uitstrekken tot na de opstanding.
Waarom ik dat denk, is omdat ik denk dat psalm 1 vrijwel nooit vervuld is. Weet iemand hier een voorbeeld van uit de Bijbel, behalve deze beloftes? Misschien Job, maar zelfs hem werd - ondanks rechtvaardigheid - zijn rijkdom tijdelijk afgenomen. Reckor's vraag: 'wat was in het OT voorspoed?' is nog niet beantwoord met psalm 128. Dat was ook in het OT een belofte van voorspoed (inderdaad aards). Maar was de vervulling er toen?
Zo'n klacht uit psalm 73 is niet voor niets zo scherp (waarom gaat het met de goddelozen goed en met de rechtvaardigen slecht?). Die is zo scherp, omdat de dichter psalm 1 (of de essentie daarvan) kende. Er is toch een belofte dat het de rechtvaardige goed zal gaan? Ook psalm 73 wijst uiteindelijk naar het einde.

Misschien liggen dit soort 'scheppingsbeloften' (dus beloften voor rechtvaardigen verbonden aan de schepping) onder het zuchten dat de schepping doet naar de wedergeboorte, Rom. 8. Deze beloften kunnen niet meer tot hun volle vervulling komen, dan alleen in de nieuwe schepping - waar de mens ook wérkelijk rechtvaardig zal zijn en niet zal zitten in het gestoelte van de spotters. Want wie kan eigenlijk zeggen aan de "voorwaarden" te voldoen van psalm 1 (dan alleen in Christus)? Zo zijn denk ik ook deze concrete beloften "slechts" (dat is niet 'minder'!) in Christus ja en amen. En daarom is er verwachting als in barensnood. Pas als deze belofte in vervulling gaat: 'nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen. Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is.' zullen álle beloften volkomen in vervulling gaan.
Interessante post!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: God wil dat je succesvol bent...

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:
Tiberius schreef:
rekcor schreef:
Tiberius schreef:In het Oude Testament wel, als voorafschaduwing van het koninkrijk van God.
In het Nieuwe Testament geldt "In de wereld zult gij verdrukking lijden".
Toch hoorde ik iemand (ik weet niet of jij dit was) in een topic over voorbehoedsmiddelen Psalm 128 aanhalen als argument om zoveel mogelijk kinderen te krijgen. Anders houdt je Gods zegen tegen, was dan de achterliggende gedachte...
Leg even uit wat je bedoelt; ik snap de link niet van jouw opmerking met de mijne.

Wat mij betreft heeft de verdrukking in het NT niets maar dan ook niets met het onderdrukken van seksuele begeerten te maken.
In dat topic werkt - meen ik - gezegd: in Psalm 128 staat dat God de kinderzegen geeft. Je mag dus niet aan geboortebeperking doen, want dan houd je Gods zegen tegen.

Jij zegt hier: de belofte in Psalm 128 is OT, in het NT wacht ons verdrukking.

Beide statements kunnen m.i. niet naast elkaar bestaan: want of de beloften in het OT gelden nog steeds (en dus ook de materiele beloften), of geboortebeperking kan niet verworpen worden op basis van deze beloften.
Ik begrijp het.
Je haalt 2 dingen door elkaar: belofte en norm.
Psalm 128 spreekt over kinderen als zegen. Dat is kennelijk de norm in Gods Woord. Daar heeft kennelijk diegene zijn standpunt op gebaseerd.
Een belofte is wat anders: dan wordt iets toegezegd.
Plaats reactie