Naar aanleiding van een ander topic, wil ik wat dingen delen en misschien wat voer voor discussie of gedachten geven.
In Stockholm ga ik nu naar een internationale kerk waar heel veel culturen bij elkaar komen. Wat we delen is het geloof in God. Er zijn mensen uit alle werelddelen en een doel is om iedereen bij de kerk te betrekken. Dit bouwt ook bruggen tussen culturen. Voor aankomend weekend hebben we met een groep vrienden een reis gepland naar het eiland Gotland en in eerste instantie zou de groep bestaan uit een Indonesische, een Chinese, een Zweedse, een Duitse, een Malawiaan (of hoe dat ook mag heten) en ik als Nederlander. De groep is ondertussen wat verandert, maar het geeft denk ik de breedte wel een beetje aan.
Toen vorig jaar een van de predikanten trouwde (met een Nederlandse vrouw trouwens) maakte een van de gasten de opmerking: Dit is wat ik me voorstel bij de hemel. Mensen in alle kleuren en van alle continenten zijn blij met elkaar en voor elkaar en zingen liederen tot Gods eer.
Natuurlijk zijn er punten van zorg en heb ik ook bij zaken mijn vragen. Echter wat ik in deze kerk sterk zie is dat we eerst proberen te kijken naar wat bindt en elkaar altijd met liefde te benaderen (en dit ook zichtbaar te maken). Ik bemerkte voor mezelf trouwens in het begin dat ik wel over wat vooroordelen heen moest stappen. Hoe kijk ik naar Afrikanen?
Ik vraag me af, of we in Nederland niet ook veel meer kunnen doen aan dit multiculturele. In Bilthoven zat ik in een gemeente met 1, misschien 2 niet blanken. Ik had veel moeite om buitenlandse collegas een Engelstalige kerk aan te raden in Utrecht (nu is er denk ik een ICF). Om eerlijk te zijn is de manier van gemeente zijn die ik hier zie een van de dingen die ik ook hoop te zien in Nederland als ik terugkom. Er zijn zoveel buitenlanders in Nederland en ik mis ze zo in de kerk.
Kerk van alle volken
Kerk van alle volken
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: kerk van alle volken
Mijn vrouw en ik zijn - vanuit onze eigen GB-gemeente - 'uitgezonden' om in onze stad een ICF-achtige kerk op te zetten. We hebben dezelfde soort ervaringen als jij beschrijft: God werkt in zo veel verschillende culturen, met zulke verschillende soorten mensen! Momenteel hebben we veel 'pentecostal' Christenen uit Azie en Zuid-Amerika. Met veel dingen ben ik het echt fundamenteel oneens (op basis van de bijbel). En zij ook met mij. Echter, we accepteren elkaar omdat we dezelfde Heiland mogen kennen. Prachtig!
Hierdoor ga je veel discussies (of beter: non-discussies) op dit forum anders taxeren. Ik bedenk me dan: wat zou James uit Nigeria op deze discussie reageren? Of Connie uit de Filippijnen? Waarschijnlijk zouden ze uitbarsten: dan wel in lachen, of - waarschijnlijker nog - in tranen.
Hierdoor ga je veel discussies (of beter: non-discussies) op dit forum anders taxeren. Ik bedenk me dan: wat zou James uit Nigeria op deze discussie reageren? Of Connie uit de Filippijnen? Waarschijnlijk zouden ze uitbarsten: dan wel in lachen, of - waarschijnlijker nog - in tranen.
Re: Kerk van alle volken
Ik denk dat beide goed is:
- de multiculturele kerk
- de leer van Gods Woord bespreken
want zo deed Paulus het ook
- de multiculturele kerk
- de leer van Gods Woord bespreken
want zo deed Paulus het ook