Bloemen op een graf
Bloemen op een graf
Ik kwam vandaag een stukje tegen van een dominee die de vraag kreeg hoe te denken over bloemen op het graf.
Mijn vraag is nu: Hoe staan wij daar tegenover.
Na de discussie zal ik het antwoord van deze dominee plaatsen.
Misschien goed om te zien wat er in de loop der jaren is veranderd over het plaatsen van bloemen op een graf.
Mijn vraag is nu: Hoe staan wij daar tegenover.
Na de discussie zal ik het antwoord van deze dominee plaatsen.
Misschien goed om te zien wat er in de loop der jaren is veranderd over het plaatsen van bloemen op een graf.
Je kan de bloemen beter geven aan die persoon als ze nog leven, dan kunnen ze er nog van genieten.
Bloemen op een graf leggen, vind ik altijd iets van offeren hebben.
Ben geen voorstander van bloemen op een graf, hoewel je een graf natuurlijk wel bij mag houden en er eventueel plantjes op mag zetten.
Bloemen op een graf leggen, vind ik altijd iets van offeren hebben.
Ben geen voorstander van bloemen op een graf, hoewel je een graf natuurlijk wel bij mag houden en er eventueel plantjes op mag zetten.
Zelf vind ik plantjes op het graf wat anders dan bloemen. Het is maar welk doel je er mee voor ogen hebt. Wat is het doel van die bloemen op het graf leggen? Mijns inziens hebben ze niet echt een nut.
De plantjes hebben daarentegen wel een functie, namelijk om het graf er netjes uit te laten zien. Net als even de onkruidjes tussen het grind vandaan halen.
De plantjes hebben daarentegen wel een functie, namelijk om het graf er netjes uit te laten zien. Net als even de onkruidjes tussen het grind vandaan halen.
- ndonselaar
- Contacteer:
Wat is onze houding tegen een 'graf'?
We dienen het zo te verzorgen dat het geen aanstoot is voor de omgeving, maar dan niet zo dat het lijkt op verering.
We dienen het zo te verzorgen dat het geen aanstoot is voor de omgeving, maar dan niet zo dat het lijkt op verering.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Ik ben zelf opgegroeid met de idee dat bloemen geven hoort bij het leven en niet bij de dood. Het heeft voor mij teveel de gedachte in zich van de dode nog iets mee te willen geven. Maar ik zou anderen die wel bloemen leggen bij een graf daarvan niet willen tegenhouden. Een iegelijk zij op dit punt in zijn/haar eigen gemoed ten volle verzekerd.
Het onderhouden van graven weet ik nooit zo goed wat ik er mee moet. Ik vind zelf die Britse (bijvoorbeeld, daar zie je die wel eens) begraafplaatsen mooi waar de graven overwoekeren door planten en bomen en zo "verdwijnen". Daar zie je dat het "tot stof wederkeren" realiteit is. Maar ik snap wel dat dat op een ordentelijke Hollandse begraafplaats onmogelijk is.
Hoe kijken degenen die tegen bloemen bij een graf zijn overigens aan tegen kransleggingen bij oorlogsgraven ed. op 4 mei?
Het onderhouden van graven weet ik nooit zo goed wat ik er mee moet. Ik vind zelf die Britse (bijvoorbeeld, daar zie je die wel eens) begraafplaatsen mooi waar de graven overwoekeren door planten en bomen en zo "verdwijnen". Daar zie je dat het "tot stof wederkeren" realiteit is. Maar ik snap wel dat dat op een ordentelijke Hollandse begraafplaats onmogelijk is.
Hoe kijken degenen die tegen bloemen bij een graf zijn overigens aan tegen kransleggingen bij oorlogsgraven ed. op 4 mei?
Limosa
tis met de paplepel inggegoten he ?
Je doet ter nagedachtenis van...ik vind dat je best wel stil mag staan bij het feit dat die mensen gestorven zijn voor jouw en mijn vrijheid en tja bloemen ..ze horen erbij ...maar ik kan niet zeggen of onderbouwen waarom dat zo is .Hoe kijken degenen die tegen bloemen bij een graf zijn overigens aan tegen kransleggingen bij oorlogsgraven ed. op 4 mei?
tis met de paplepel inggegoten he ?
In Israël legt men als men bij een graf geweest is een steentje of enkele stenen op het graf.
Bloemen zie je daar niet op de begraafplaats.
Bloemen zie ik niet zitten, die behoren bij het leven.
Daarom is het leggen van steentjes een andere zaak. Het graf heeft met de dood te maken en stenen zijn ook geen levend materiaal en wijzen meer naar de grafsteen die duidelijke een herdenken van de dood is. in de Bijbel komen we ook diverse stenen gedenktekens tegen.
Daarom denk ik ook dat we maar niet een al te mooi prachtig praalgraf moeten maken een eenvoudige steen met de naam van de persoon erop is meer dan genoeg ter herdenking.
Bloemen zie je daar niet op de begraafplaats.
Bloemen zie ik niet zitten, die behoren bij het leven.
Daarom is het leggen van steentjes een andere zaak. Het graf heeft met de dood te maken en stenen zijn ook geen levend materiaal en wijzen meer naar de grafsteen die duidelijke een herdenken van de dood is. in de Bijbel komen we ook diverse stenen gedenktekens tegen.
Daarom denk ik ook dat we maar niet een al te mooi prachtig praalgraf moeten maken een eenvoudige steen met de naam van de persoon erop is meer dan genoeg ter herdenking.
Ik ben wel tegen bloemen bij een begrafenis, maar als iemand daarna voor zichzelf een bloemetje bij het graf van haar of zijn geliefde wil leggen (bijv. op een bijzondere dag: verjaardag van overledene), daar heb ik weinig moeite mee. Het hoeft helemaal niet te gaan om verering. Maar gewoon voor jezelf eigenlijk. Ik weet niet wat échte rouw is. Ik neem het mensen niet kwalijk dat ze een bloemetje bij het graf van hun geliefde leggen.
[Aangepast op 23/9/04 door Matthijs]
[Aangepast op 23/9/04 door Matthijs]
Jaren lang hebben mijn kinderen en ik bloemen gebracht bij het graf van hun pa op zijn verjaardag en vaderdag en later ook bij hun stiefvader.
Mijn jongste doet het nog steeds.
Als je zelf niet iemand verloren hebt kun je daar makkelijk en "nuchter" over oordelen!!!
Mijn jongste doet het nog steeds.
Als je zelf niet iemand verloren hebt kun je daar makkelijk en "nuchter" over oordelen!!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty