Preken beluisteren op internet

-DIA-
Berichten: 32751
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Moderamen schreef:
-DIA- schreef: Zoals in een van de preken wordt gezegd, komt de catechismus meer in de verdrukking, en dat juist omdat deze gereformeerd is, en ook bv. de dwalingen die weer actueel worden helder aanwijst.
Dat maakt het voor modernere predikanten lastig om echt elke week en het hele jaar door de gehele catechismus te behandelen. Dat is ook de reden waarom er sommigen, onder de schijn van recht en vroomheid, zeggen: Sola Scriptura en geen catechismus.
Op welke kerken doel je nu? Ik zou alleen NGK, Bond-links, CGK-links en wat GKV's kunnen noemen. Maar die vallen al sinds hun bestaan niet in jouw definitie van de gereformeerde leer, dus die bedoel je niet. In de doelgroepkerken van dit forum is er geen enkele predikant die zegt "geen cathechismus". Is deze opmerking meer gestoeld op je gevoel, zie je het niet iets te duister?
Laat anderen maar spreken. Ik ken verschillende kerken, die eerder goed gereformeerd waren, waarin de Catechismus niet meer elke week uitvoerig wordt behandeld. En ik begrijp dat dus wel. Zie boven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Mannetje »

Tot mijn verdriet is/lijkt de catechismus in onze gemeente ook niet altijd even belangrijk.
Maar ook gastpredikanten preken soms liever niet over de catechismus op zondagmiddag/avond. Ik betreur het, hoewel ik ook begrijp dat het maken van nog een preek best een belasting kan zijn in een toch al druk bestaan.
-
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Sheba »

Mannetje schreef:Tot mijn verdriet is/lijkt de catechismus in onze gemeente ook niet altijd even belangrijk.
Maar ook gastpredikanten preken soms liever niet over de catechismus op zondagmiddag/avond. Ik betreur het, hoewel ik ook begrijp dat het maken van nog een preek best een belasting kan zijn in een toch al druk bestaan.
Als alle predikanten op de eerste zondag van het jaar uit zondag 1 zouden preken en zo verder, dan hoeft het geen probleem te zijn. Want dan is het geen questie van extra preek, maar een preek die elders gehouden wordt. Zo kan de catechismus prediking ook in vacante gemeenten doorgaan...
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jeremiah »

Elke zondagochtend moet er gewoon verplicht uit de Catechismus gepreekt/gelezen worden. Altijd. Zo was ie trouwens ook bedoelt, die 52 zondagen zijn natuurlijk niet uit de lucht gegrepen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door eilander »

Jeremiah schreef:Elke zondagochtend moet er gewoon verplicht uit de Catechismus gepreekt/gelezen worden. Altijd. Zo was ie trouwens ook bedoelt, die 52 zondagen zijn natuurlijk niet uit de lucht gegrepen.
Dat is wel heel erg strikt. Bij ons is ook uit de Dordtse Leerregels en uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis gepreekt, dat zijn evengoed belijdenisgeschriften. Ik vond zeker de DL-preken zeer waardevol. Nu wordt weer uit de Catechismus gepreekt, en dat is ook fijn.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
Jeremiah schreef:Elke zondagochtend moet er gewoon verplicht uit de Catechismus gepreekt/gelezen worden. Altijd. Zo was ie trouwens ook bedoelt, die 52 zondagen zijn natuurlijk niet uit de lucht gegrepen.
Dat is wel heel erg strikt. Bij ons is ook uit de Dordtse Leerregels en uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis gepreekt, dat zijn evengoed belijdenisgeschriften. Ik vond zeker de DL-preken zeer waardevol. Nu wordt weer uit de Catechismus gepreekt, en dat is ook fijn.
Persoonlijk vind ik de DL en NGB geen preekstof. Daar zijn ze ook nooit voor bedoeld. Wel moeten ze aandacht krijgen. Via de preek, een studiekring of wat dan ook.
HC is wel bedoeld voor de leerdiensten. En wanneer de Schriftgedeelten die erbij gelezen worden ook echt gepreekt worden...
En het mooie van ieder jaar de HC, is dat er het ene jaar hier en het andere jaar daar accent op gelegd kan worden.
En zoals eerder gezegd, dan gaat dat onderwijs in tijden dat een gemeente vacant is ook gewoon door.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Moderamen »

Afwisseling is goed voor een mens. Ook in het geloof en in de preekstof. Daarom geheel eens met Eilander: in eerste instantie moet de HC bepreekt worden, maar een serie NGB of DL kan écht geen kwaad. Juist de laatste twee zijn al teveel onderbelicht.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door CvdW »

Moderamen schreef:Afwisseling is goed voor een mens. Ook in het geloof en in de preekstof. Daarom geheel eens met Eilander: in eerste instantie moet de HC bepreekt worden, maar een serie NGB of DL kan écht geen kwaad. Juist de laatste twee zijn al teveel onderbelicht.
In vele gemeenten in Zeeland kan dat goed samengaan.
drie diensten: 's morgens vrije stof, 's middags catechismus, 's avonds een keer rondje NGB/DL of vrije stof.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door huisman »

eilander schreef:
Jeremiah schreef:Elke zondagochtend moet er gewoon verplicht uit de Catechismus gepreekt/gelezen worden. Altijd. Zo was ie trouwens ook bedoelt, die 52 zondagen zijn natuurlijk niet uit de lucht gegrepen.
Dat is wel heel erg strikt. Bij ons is ook uit de Dordtse Leerregels en uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis gepreekt, dat zijn evengoed belijdenisgeschriften. Ik vond zeker de DL-preken zeer waardevol. Nu wordt weer uit de Catechismus gepreekt, en dat is ook fijn.

Bij ons gaan de doordeweekse diensten over de DL. Het is juist in onze tijd waardevol om te preken over de Bijbelse thema's die de DL/NGB/HC aan de orde komen.
Dat kan een hoop misverstanden over de gereformeerde leer wegnemen en de Bijbelse rijkdom die in deze belijdenisgeschriften vervat is doen oplichten.

Er is zoveel ongefundeerde kritiek op de belijdenis of verbuiging van de belijdenis door “Jij daar achtige” groepen dat kennis van deze geschriften erg nodig is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door huisman »

eilander schreef:
Jeremiah schreef:Elke zondagochtend moet er gewoon verplicht uit de Catechismus gepreekt/gelezen worden. Altijd. Zo was ie trouwens ook bedoelt, die 52 zondagen zijn natuurlijk niet uit de lucht gegrepen.
Dat is wel heel erg strikt. Bij ons is ook uit de Dordtse Leerregels en uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis gepreekt, dat zijn evengoed belijdenisgeschriften. Ik vond zeker de DL-preken zeer waardevol. Nu wordt weer uit de Catechismus gepreekt, en dat is ook fijn.

Bij ons gaan de doordeweekse diensten over de DL. Het is juist in onze tijd waardevol om te preken over de Bijbelse thema's die de DL/NGB/HC aan de orde komen.
Dat kan een hoop misverstanden over de gereformeerde leer wegnemen en de Bijbelse rijkdom die in deze belijdenisgeschriften vervat is doen oplichten.

Er is zoveel ongefundeerde kritiek op de belijdenis of verbuiging van de belijdenis door “Jij daar achtige” groepen dat kennis van deze geschriften erg nodig is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jongere »

Moderamen schreef:Afwisseling is goed voor een mens. Ook in het geloof en in de preekstof. Daarom geheel eens met Eilander: in eerste instantie moet de HC bepreekt worden, maar een serie NGB of DL kan écht geen kwaad. Juist de laatste twee zijn al teveel onderbelicht.
Helemaal mee eens. Ik heb ook goede ervaringen met de behandeling van andere geschriften in de (zondagse) leerdiensten. Preekstof kun je er prima van maken. De HC natuurlijk evenmin als preekstof geschreven, maar als leerboek voor kinderen.
Ik zou persoonlijk meer zien in een cyclus. De HC moet zeker eens in de paar jaar volledig doorgepreekt worden. Maar daarnaast lijken de leerdiensten me ook zeer geschikt voor bijv. diepgaande behandeling van een brief van Paulus. In de ochtenddiensten kan dat toch minder goed, als je tenminste de kinderen en jongeren wilt betrekken bij de diensten.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Mannetje »

Jeremiah schreef:Elke zondagochtend moet er gewoon verplicht uit de Catechismus gepreekt/gelezen worden. Altijd. Zo was ie trouwens ook bedoelt, die 52 zondagen zijn natuurlijk niet uit de lucht gegrepen.
Zondagochtend als standaardmoment ken ik niet, ook niet uit Zeeland. Wel zondagmiddag of -avond. Bij een eigen predikant is elke zondag wel wat lastiger in de GG, omdat hij er eens per maand niet is.
-
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Moderamen »

CvdW schreef: In vele gemeenten in Zeeland kan dat goed samengaan.
drie diensten: 's morgens vrije stof, 's middags catechismus, 's avonds een keer rondje NGB/DL of vrije stof.
Een HC-serie voor de 10 kerkgangers die nog 's middags komen lijkt me nou niet bepaald praktisch.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Wandelende »

Het is heel leerzaam om na een serie HC preken over te gaan op een serie uit de NGB of DL. De NGB was voor mij een onbekender geschrift, totdat men in onze gemeente daaruit preken is gaan lezen.

Het is goed om de belijdenisgeschriften in z'n volledigheid te behandelen en zodoende ook als onderwijs te laten dienen.
(~)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Moderamen schreef:
-DIA- schreef: Zoals in een van de preken wordt gezegd, komt de catechismus meer in de verdrukking, en dat juist omdat deze gereformeerd is, en ook bv. de dwalingen die weer actueel worden helder aanwijst.
Dat maakt het voor modernere predikanten lastig om echt elke week en het hele jaar door de gehele catechismus te behandelen. Dat is ook de reden waarom er sommigen, onder de schijn van recht en vroomheid, zeggen: Sola Scriptura en geen catechismus.
Op welke kerken doel je nu? Ik zou alleen NGK, Bond-links, CGK-links en wat GKV's kunnen noemen. Maar die vallen al sinds hun bestaan niet in jouw definitie van de gereformeerde leer, dus die bedoel je niet. In de doelgroepkerken van dit forum is er geen enkele predikant die zegt "geen cathechismus". Is deze opmerking meer gestoeld op je gevoel, zie je het niet iets te duister?
Laat anderen maar spreken. Ik ken verschillende kerken, die eerder goed gereformeerd waren, waarin de Catechismus niet meer elke week uitvoerig wordt behandeld. En ik begrijp dat dus wel. Zie boven.
Er zijn inderdaad nogal wat gemeente waar (lang) niet iedere zondag uit de HC gepreekt wordt. De vraag is echter of de reden daarvan is dat predikanten zeggen Sola Scriptura en daarom de catechismus niet meer willen leren zoals jij beweert. Wanneer dat namelijk niet zo is (en ik ken niet één predikant die dat zo leert) ben je aan het lasteren. Dat zou pas echt triest zijn.
In nogal wat gemeente rouleren de predikanten over de wijken en alleen de eigen wijkpredikant preekt catechismus. Daarnaast heeft bv een predikant binnen de HHK maar 83 preekbeurten per jaar te vervullen in de eigen gemeente. Dat betekent concreet dat hij ongeveer 30 diensten per jaar niet 'thuis' preekt. Als de helft daarvan een avonddienst is, is er die avond geen catechismuspreek. Verder zijn er vier avondmaalszondagen waarop de tweede dienst in het teken van de nabetrachting staat. Weer geen catechismuspreek.

Iemand schrijft dat de catechismus in 52 zondagen bepreekt hoort te worden. Dat is echt onzin. De verdeling in zondagen is later ingevoegd. Verder is het ook heel goed mogelijk om 1 vraag per dienst te behandelen in plaats van een hele zondagsafdeling.
Als je echt terug wilt naar de bedoeling van de opstellers, moet je er een leerdienst van maken in plaats van een preekdienst. Dat wil zeggen dat iedereen de vragen en antwoorden thuis leert en er in de kerk overhoort wordt. Ik vrees dat het in dat geval snel gebeurt zou zijn met het pleiten voor de HC.

@Huisman schrijft dat preken over de belijdenis geschriften nodig is om de dwalingen van Jij Daar te bestrijden. Joh, ga eens praten met Koos de Jong en leg zijn dwalingen eens aan hem voor.
Plaats reactie