Dr. Polderman maakt zich zorgen over de christelijke student

Wilhelm

Dr. Polderman maakt zich zorgen over de christelijke student

Bericht door Wilhelm »

Ouderling C.P. Polderman uit de Gereformeerde Gemeente maakt zich zorgen over de christelijke student en heeft een boekje geschreven : "Verder studeren”
Hier een intervieuw met dr. C.P. Polderman in het RD : http://www.refdag.nl/achtergrond/onderw ... d_1_580172
C.P. Polderman schreef:„Ik houd niet zo van studentikoos gedoe. Er is veel zot geklap en gekkernij, ook op avonden van christelijke studentenverenigingen. Laten studenten zich in hun vrije tijd inzetten voor zending en evangelisatie, zoals Andrew Murray en zijn vrienden dat deden.

Die innerlijke drang en geestelijke diepgang mis ik vandaag de dag helaas onder veel christelijke studenten. Studentenverenigingen moeten geen gezelligheidsclubs worden. Laten studenten samen bidden om de doorwerking van de Heilige Geest.
Wordt er niet een te negatief beeld geschetst van de studerenden? Er zijn toch veel betrokken jongeren?
Of klopt het beeld wat hij van onze studerende jongeren schrijft?
Wie heeft het boekje gelezen?
Cantate

Re: dr. Polderman maakt zich zorgen over de christelijke stu

Bericht door Cantate »

Ik heb het boekje niet gelezen, maar met name zijn antwoorden op de een en twee na laatste vragen vind ik ontzettend mooi. Dat is de juiste houding tegenover mensen die hun gehele leven geven aan (de dienst van) Jezus. Goedkope en zure kritiek als van prof. dr. Maris en dr. De Vries is dan inderdaad ongepast.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ik sta niet echt te juichen bij dit artikel.
Studies zijn ook goed als ze niet rechtstreeks tot zending, onderwijs of theologie leiden. Niet iedere christen is geroepen op die terreinen werkzaam te zijn. We hebben ook christen-rechters, christen-artsen, christen-journalisten, christen-maatschappelijk werkers enzovoorts nodig.
Het commentaar op het samen bestuderen van de Institutie kan ik uit ervaring weerleggen. Studie van de gereformeerde theologie hoeft niet automatisch te leiden tot farizeisme. Onzin.
Studentenverenigingen gaan veel verder dan alleen maar zot geklap en gekkernij. Bovendien zijn er reformatorische verenigingen (DC en Solidamentum) die bepaald niet studentikoos zijn. Je maakt zelf met de keuze van vereniging al een keuze voor een bepaalde mate van studentikoosheid. Op DC wordt veel gestudeerd en is weinig gekkigheid. Bovendien is christelijke bezinning op je vakgebied geen overbodige luxe.
Murray bejubelen en niet weten van het commentaar op hem, is wel heel makkelijk.
Het commentaar van dr De Vries en prof Maris wordt als volgt weerlegd:
Ik vraag me wel eens af of ze met hun kritiek echte gesprekspartners van Murray zijn. Weten we ten diepste wel waarover hij spreekt? Bezitten we hetzelfde niveau van geestelijk leven?
Dat lijkt richting ad hominem te gaan. De genoemde personen zitten blijkbaar niet op hetzelfde niveau van geestelijk leven als Murray. :bobo
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Mwah, niet echt met het artikel eens. Is 'zot geklap' wel een juiste uitdrukking? Ik ken wel zotteklap...
The Groom's still waiting at the altar
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Bonny schreef:Mwah, niet echt met het artikel eens. Is 'zot geklap' wel een juiste uitdrukking? Ik ken wel zotteklap...
Efeze 5:4
henriët

Bericht door henriët »

Wilhelm schreef:Ouderling C.P. Polderman uit de Gereformeerde Gemeente maakt zich zorgen over de christelijke student en heeft een boekje geschreven : "Verder studeren”
Hier een intervieuw met dr. C.P. Polderman in het RD : http://www.refdag.nl/achtergrond/onderw ... d_1_580172
C.P. Polderman schreef:„Ik houd niet zo van studentikoos gedoe. Er is veel zot geklap en gekkernij, ook op avonden van christelijke studentenverenigingen. Laten studenten zich in hun vrije tijd inzetten voor zending en evangelisatie, zoals Andrew Murray en zijn vrienden dat deden.

Die innerlijke drang en geestelijke diepgang mis ik vandaag de dag helaas onder veel christelijke studenten. Studentenverenigingen moeten geen gezelligheidsclubs worden. Laten studenten samen bidden om de doorwerking van de Heilige Geest.
Wordt er niet een te negatief beeld geschetst van de studerenden? Er zijn toch veel betrokken jongeren?
Of klopt het beeld wat hij van onze studerende jongeren schrijft?
Wie heeft het boekje gelezen?
Het boekje heb ik niet gelezen.
Echter, ik denk weet niet hoe het vandaag de dag is op de studentenverenigingen, maar wat ik her en der om me heen hoor is toch wel degelijk dat er gebeden wordt, zeker ook om de doorwerking van Gods Geest. Daarnaast wordt er veel tijd ingepland voor bijbeltstudie ed.

Ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat, maar in de tijd dat wij studeerden en lid waren van soli, draaiden er ook studiekringen, oa 'de redelijke godsdienst'en calvijnkring.
Daarnaast heb ik zelf vaak veel gehad aan avonden die gehouden werden, zowel voor de (chr) praktijk alsook voor het geestelijk leven.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Hoeveel doen de kerken van het verband waar ouderling Polderman toe behoort eigenlijk zelf aan evangelisatie?
Hoeveel doet ouderling Polderman zelf aan evangelisatie?
En is het iets wat wij doen?

Ik denk dat er op dit vlak in Nederland weinig mensen zijn die in de positie staan om kritiek te leveren zonder bij zichzelf te beginnen..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Jongere

Bericht door Jongere »

Fjodor schreef:Hoeveel doen de kerken van het verband waar ouderling Polderman toe behoort eigenlijk zelf aan evangelisatie?
En is het iets wat wij doen?

Ik denk dat er op dit vlak in Nederland weinig mensen zijn die in de positie staan om kritiek te leveren zonder bij zichzelf te beginnen..
Ik denk dat je aan dit argument nooit zoveel hebt in de discussie.
Het is eigenlijk hetzelfde argument dat ouderling Polderman gebruikt richting prof. Maris en dr. de Vries. En dat vond ik niet zo'n verheffend stukje uit het interview.
Op een gegeven moment kan er zo nooit meer kritiek worden geleverd. Dus ik denk dat dit een beetje makkelijke kritiek is die niet zo ter zake doet.

Verder vind ik het een boeiend interview, het is in ieder geval prikkelend. Verschillende dingen die ik na een eerste blik denk:
- Hij stelt terechte vragen aan de keuzes die worden gemaakt door studenten. Daar zijn vaak helaas inderdaad weinig geestelijke motieven bij. En heel wat ouders stimuleren het gedrag om te zoeken naar een baan die betaalt.

- Hij overvraagt de reformatorische studenten op geestelijk gebied flink. Deze zin is wel kernachtig:
"Waar het mij echter vooral om gaat is dat kinderen van jongs af aan de Heere zoeken te kennen en dat ouders hen jaloers maken op het dienen in Gods Koninkrijk."
Dat is inderdaad belangrijk, maar nu vaak niet het geval. Weinig(!) reformatorische studenten die nu gaan studeren en van de middelbare school komen hebben werkelijk geestelijk leven. Dat lijkt me altijd de éérste vraag. Het is ook niet voor niets dat juist over die vraag (inderdaad o.a. aan de hand van Calvijn) veel wordt nagedacht op studentenverenigingen. Zonder geestelijk leven is een leven met zending en theologie helemaal niet aan de orde.

Ik geloof dat er veel studenten zijn die in de loop van hun studententijd ook op dit gebied veel doormaken. Maar ik geloof dat er maar weinig middelbare scholieren zijn die klaar zijn voor dergelijke geestelijke keuzes. Dat ene zinnetje wat ik citeerde, zou een belangrijker deel moeten innemen van het interview. Want heel veel studenten voelen zich helemaal niet "klaar" om zich in hun vrije tijd in te gaan zetten voor zending en evangelisatie (waar Polderman toe oproept), omdat zij niet het gevoel hebben iets te kunnen "geven".

- 'Studentikoos gedoe', 'zot geklap en gekkernij' en 'gezelligheidsverenigingen' vind ik persoonlijk overdreven. Ik ben me ervan bewust dat verschillende reformatorische studentenverenigingen (veel) studentikoziteit kennen. Misschien kan dat wel eens wat minder. Het is een deel van het spel, maar de studie en met name bijbelstudie en persoonlijke (geestelijke) gesprekken voeren absoluut de boventoon. (Ik spreek nu overigens voor de C.S.F.R. waar de bijbelstudie de centrale kringen inneemt; bij bijv. Depositum Custodi zijn dat de Institutie-kringen.)

- De alinea's rond Murray vind ik eerlijk gezegd niet heel overtuigend. Zoals Zita terecht zegt is de sneer richting Maris en De Vries niet goed. Maar dat is denk ik ook mijn algehele 'kritiekpunt' op dit gedeelte: dogmatiek en geestelijk leven worden teveel tegenover elkaar gezet. Juist wie iemand als ds. De Vries kent, weet dat hij daarvoor probeert te waken. Ze horen bij elkaar.

Blijft staan dat ik het met zijn hoofdoproep van harte eens ben. Die zou ik willen samenvatten als: studeer bewust voor het aangezicht van de Heere en besteed je leven in dienst van de Heere.
En ik ben bang dat dat maar heel weinig gebeurt. Ik zit midden tussen de studenten (ben er zelf een), maar herken wel de zorg.
Hoe veel mensen zijn er die werkelijk hun leven (ook hun carrière) in dienst van de Heere willen besteden?
De tegenvraag is dan: je kunt toch in elk (goed) beroep de Heere dienen? Zeker, maar hoeveel mensen zijn er dan eigenlijk die werkelijk hun "gewone" beroep in dienst van de Heere willen besteden?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:Hoeveel doen de kerken van het verband waar ouderling Polderman toe behoort eigenlijk zelf aan evangelisatie?
Dit is (a) ad hominem en (b) onterecht.
Fjodor schreef:En is het iets wat wij doen?

Hiermee maak je je er wel heel erg makkelijk vanaf. De één zet zich voor de ene activiteit in en een ander weer voor wat anders; zo heeft ieder zijn talenten.
rekcor

Bericht door rekcor »

C.P. Polderman schreef:„Ik houd niet zo van studentikoos gedoe. Er is veel zot geklap en gekkernij, ook op avonden van christelijke studentenverenigingen
Hier past maar een reactie: met z'n allen naar het huis van dhr Polderman en de hele nacht liederen brallen. Daarna ontvoeren we z'n koekenpan en solderen we die vast aan de Dom te Utrecht.

Nu even serieus: bij ons op de C.S.F.R. waren er inderdaad veel ludieke dingen en gesprekken, maar je hoefde maar met je ogen te knipperen en we waren samen aan het bidden, bijbelstudie aan het doen en na aan het nadenken over hoe we als christen-student konden evangeliseren. Die dingen kunnen m.i. prima samengaan.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

N.a.v, het interview vroeg ik me ook af of het niet te scherp is gesteld.
Hij lijkt wel wat te generaliseren. Dat radicale kan wel eens nodig zijn om een punt te maken.
Dat hij zo makkelijk over de kritiek van Prof dr. Maris en Dr. de Vries heenstapt vind ik wel heel jammer.

En Fjodor, de kritiek die je noemt is onterecht. Er wordt binnen de GG zeker wel aan evangelisatie gedaan. En de gemeente waar Dr. Polderman ouderling is doet juist heel veel aan evangelisatie.
Kislev

Bericht door Kislev »

Hij legt wel de vinger op de zere plek. Zie om me heen dat mn studeren een soort recht is geworden en tevens een statussymbool. Papa en mama hebben geld/standing/status, alleen zoonlief heeft niet het iQ voor een universitaire studie maar moet het toch doen. Alles onder het mom van 'je moet je talenten/gaven benutten'. Maar hoe komt het dan dat ons onderwijs helemaal vervrouwelijkt en alle jongens voor carriere gaan i.p.v. het onderwijzen van onze jeugd?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kislev schreef:Hij legt wel de vinger op de zere plek. Zie om me heen dat mn studeren een soort recht is geworden en tevens een statussymbool. Papa en mama hebben geld/standing/status, alleen zoonlief heeft niet het iQ voor een universitaire studie maar moet het toch doen. Alles onder het mom van 'je moet je talenten/gaven benutten'.
Je praat denk ik nu over een situatie van 50 jaar terug. Tegenwoordig kan iedereen studeren die de hersens heeft, ongeacht of je pa geld heeft.
Kislev schreef:Maar hoe komt het dan dat ons onderwijs helemaal vervrouwelijkt en alle jongens voor carriere gaan i.p.v. het onderwijzen van onze jeugd?
Het onderwijzersvak wordt niet via een universitaire studie geleerd, maar middelbaar of hoger beroepsonderwijs.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Tiberius schreef:
Kislev schreef:Hij legt wel de vinger op de zere plek. Zie om me heen dat mn studeren een soort recht is geworden en tevens een statussymbool. Papa en mama hebben geld/standing/status, alleen zoonlief heeft niet het iQ voor een universitaire studie maar moet het toch doen. Alles onder het mom van 'je moet je talenten/gaven benutten'.
Je praat denk ik nu over een situatie van 50 jaar terug. Tegenwoordig kan iedereen studeren die de hersens heeft, ongeacht of je pa geld heeft.
Kislev schreef:Maar hoe komt het dan dat ons onderwijs helemaal vervrouwelijkt en alle jongens voor carriere gaan i.p.v. het onderwijzen van onze jeugd?
Het onderwijzersvak wordt niet via een universitaire studie geleerd, maar middelbaar of hoger beroepsonderwijs.
Eerstegraads middelbare school gaat via een master, maar goed, da's maar een klein deel van het onderwijsveld.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Kislev schreef: Maar hoe komt het dan dat ons onderwijs helemaal vervrouwelijkt en alle jongens voor carriere gaan i.p.v. het onderwijzen van onze jeugd?
In mijn deeltijdklas zijn 3 van de 13 studenten man.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie