Een nieuwe kans?

Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Een nieuwe kans?

Bericht door Lourens »

Gijs83 schreef:-Volkert van der Graaf(42), Nederlands milieuactivist en moordenaar (moord op Pim Fortuyn)
(hij zit momenteel achter slot en grendel, de straf is 18 jaar dus van 2003-2021). Wie wil zo'n man dan nog hebben in de maatschappij?
N.a.v. de verjaardagstopic van Gijs.

Zouden wij als christenen deze man nog een kans geven nadat hij zijn straf die vanwege de rechter is opgelegd, heeft uitgezeten?
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10492
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door Zita »

Lourens schreef:
Gijs83 schreef:-Volkert van der Graaf(42), Nederlands milieuactivist en moordenaar (moord op Pim Fortuyn)
(hij zit momenteel achter slot en grendel, de straf is 18 jaar dus van 2003-2021). Wie wil zo'n man dan nog hebben in de maatschappij?
N.a.v. de verjaardagstopic van Gijs.

Zouden wij als christenen deze man nog een kans geven nadat hij zijn straf die vanwege de rechter is opgelegd, heeft uitgezeten?
Ik vind dat hij - net als ieder mens - een kans moet krijgen. Niet omdat hij het verdient, maar omdat wij allemaal dagelijks verkeerd doen, en in die zin geen haar beter zijn.
Als hij reciditief (heet dat zo?) zou zijn, zou ik er terughoudender mee zijn.
En als mijn dochter (als ik die zou hebben) met 'm zou willen trouwen, zou ik niet blij worden.
Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 mei 2011, 21:29

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door Neeltje Jans »

Lourens schreef:
Gijs83 schreef:-Volkert van der Graaf(42), Nederlands milieuactivist en moordenaar (moord op Pim Fortuyn)
(hij zit momenteel achter slot en grendel, de straf is 18 jaar dus van 2003-2021). Wie wil zo'n man dan nog hebben in de maatschappij?
N.a.v. de verjaardagstopic van Gijs.

Zouden wij als christenen deze man nog een kans geven nadat hij zijn straf die vanwege de rechter is opgelegd, heeft uitgezeten?
Ik denk dat die man handelde uit ideologisch oogpunt, en verwacht niet dat hij zich zomaar op iedereen zal storten. Zou hij naast me komen wonen dan zou ik banger zijn voor de burgerrechters in de maatschappij dan voor hem denk ik.
Ik heb er niet over nagedacht of dit christelijk is, of een tweede kans geven.
Misschien ben ik te goed van vertrouwen. Eigenlijk zeg ik dus ja, hij heeft zijn straf gehad.
Neeltje Jans, moeder van 4
Marijke
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 jul 2011, 16:54

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door Marijke »

Als hij een straf gekregen heeft van 18 jaar zonder TBS dan komt hij gewoon vrij na 12 jaar.
In 2015 dus.

Met TBS kan het jaren lang verlengd gaan worden als ze niet zeggen dat hij is uitbehandeld.
Het zou zelfs wel eens kunnen dat hij volgend jaar al een keer met proefverlof mag als zijn gedrag goed is.
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door Hansie »

Marijke schreef:Als hij een straf gekregen heeft van 18 jaar zonder TBS dan komt hij gewoon vrij na 12 jaar.
In 2015 dus.

Met TBS kan het jaren lang verlengd gaan worden als ze niet zeggen dat hij is uitbehandeld.
Het zou zelfs wel eens kunnen dat hij volgend jaar al een keer met proefverlof mag als zijn gedrag goed is.
Moeilijke vraag. De SGP zegt voor de doodstraf te zijn, want de Overheid draagt het zwaard niet tevergeefs.
Marijke
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 jul 2011, 16:54

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door Marijke »

Hansie schreef:
Marijke schreef:Als hij een straf gekregen heeft van 18 jaar zonder TBS dan komt hij gewoon vrij na 12 jaar.
In 2015 dus.

Met TBS kan het jaren lang verlengd gaan worden als ze niet zeggen dat hij is uitbehandeld.
Het zou zelfs wel eens kunnen dat hij volgend jaar al een keer met proefverlof mag als zijn gedrag goed is.
Moeilijke vraag. De SGP zegt voor de doodstraf te zijn, want de Overheid draagt het zwaard niet tevergeefs.
Of ze daadwerkelijk voor de doodstraf zijn weet ik niet. In ieder geval maken ze een behoorlijk statement dat ze van mening zijn dat de mens de gevolgen van hun eigen daden moet dragen en dat dit niet een goedkope zaak is.
Wie zou de doodstraf dan moeten uitvoeren als het uitgesproken zou worden ?
Het is tegen het gebod om te doden, maar net zo goed om de uitspraak te doen om iemand te veroordelen tot de doodstraf.
Ook is er dan na de uitvoering geen mogelijkheid meer tot inkeer.

Ik vermoed dus dat iemand dan wel de doodstraf opgelegd gaat krijgen maar dat er gratie verleend zal gaan worden en er een omzetting gaat plaatsvinden naar echt levenslang zonder rechten om vervroegd vrij te komen.
Ik denk dat dit de insteek zal zijn bij de SGP als ik alles zo bekijk.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door Lourens »

We kunnen ook verder gaan kijken.
De Heere Jezus legt het ons voor in het bekende voorbeeld: ik zat in de gevangenis en gij hebt mij wel (of niet) bezocht!

Ik ken broeders en zuster die schrijven met gevangenen. Ook met gevangenen die in Amerika op hun doodstraf wachtten.

Hoe gaan wij hiermee om?
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door Marnix »

In mijn vorige gemeente was ook een groep die regelmatig naar gevangenissen ging, daar op zondag zangdiensten hield.... en er was ook een Alpha Cursus. Erg bijzonder.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door tukkertje »

Zo'n man krijgt bij mij geen tweede kans. Weet dat het niet goed is, maar toch blijf ik erbij.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door Erasmiaan »

Van de week las ik dit van Jeremia:

19 HEERE! luister naar mij, en hoor naar de stem mijner twisters.
20 Zal dan kwaad voor goed vergolden worden? want zij hebben mijn ziel een kuil gegraven; gedenk, dat ik voor Uw aangezicht gestaan heb, om goed voor hen te spreken, om Uw grimmigheid van hen af te wenden.
21 Daarom, geef hun zonen den honger over, en doe ze wegvloeien door het geweld des zwaards, en laat hun vrouwen van kinderen beroofd en weduwen worden, en laat hun mannen door den dood omgebracht, en hun jongelingen met het zwaard geslagen worden in den strijd.
22 Laat er een geschrei uit hun huizen gehoord worden, wanneer Gij haastelijk een bende over hen zult brengen; dewijl zij een kuil gegraven hebben om mij te vangen, en strikken verborgen voor mijn voeten.
23 Doch Gij, HEERE! weet al hun raad tegen mij ten dode; maak geen verzoening over hun ongerechtigheid, en delg hun zonde niet uit van voor Uw aangezicht; maar laat hen nedergeveld worden voor Uw aangezicht; handel alzo met hen, ten tijde Uws toorns.


Nu weet ik wel dat in het nieuwe testament andere accenten worden gelegd, maar, dit staat toch ook in de Bijbel. En zo zijn er ook vele psalmen.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door albion »

tukkertje schreef:Zo'n man krijgt bij mij geen tweede kans. Weet dat het niet goed is, maar toch blijf ik erbij.

Jaren geleden kwam een man en zijn zoon bij ons wat ophalen. Er was juist een moord bij ons gepleegd op een oud vrouwtje. En ze wisten nog niet wie de moord gepleegd had. Ze woonde aan het rand van het dorp, dus kon het ook makkelijk van buitenaf gebeuren. Die man zei: 'Als ik die vent in handen krijg, dan hang ik hem op aan de hoogste boom.' Laat een week later zijn zoon (die toen ook bij hem stond) opgepakt worden wegens moord op dat vrouwtje....
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Erasmiaan schreef:Van de week las ik dit van Jeremia:

19 HEERE! luister naar mij, en hoor naar de stem mijner twisters.
20 Zal dan kwaad voor goed vergolden worden? want zij hebben mijn ziel een kuil gegraven; gedenk, dat ik voor Uw aangezicht gestaan heb, om goed voor hen te spreken, om Uw grimmigheid van hen af te wenden.
21 Daarom, geef hun zonen den honger over, en doe ze wegvloeien door het geweld des zwaards, en laat hun vrouwen van kinderen beroofd en weduwen worden, en laat hun mannen door den dood omgebracht, en hun jongelingen met het zwaard geslagen worden in den strijd.
22 Laat er een geschrei uit hun huizen gehoord worden, wanneer Gij haastelijk een bende over hen zult brengen; dewijl zij een kuil gegraven hebben om mij te vangen, en strikken verborgen voor mijn voeten.
23 Doch Gij, HEERE! weet al hun raad tegen mij ten dode; maak geen verzoening over hun ongerechtigheid, en delg hun zonde niet uit van voor Uw aangezicht; maar laat hen nedergeveld worden voor Uw aangezicht; handel alzo met hen, ten tijde Uws toorns.


Nu weet ik wel dat in het nieuwe testament andere accenten worden gelegd, maar, dit staat toch ook in de Bijbel. En zo zijn er ook vele psalmen.
Inderdaad,, maar dit gaat ten diepste over vijanden van Gods volk en dus tegen God zelf.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door Erasmiaan »

JolandaOudshoorn schreef:
Erasmiaan schreef:Van de week las ik dit van Jeremia:

19 HEERE! luister naar mij, en hoor naar de stem mijner twisters.
20 Zal dan kwaad voor goed vergolden worden? want zij hebben mijn ziel een kuil gegraven; gedenk, dat ik voor Uw aangezicht gestaan heb, om goed voor hen te spreken, om Uw grimmigheid van hen af te wenden.
21 Daarom, geef hun zonen den honger over, en doe ze wegvloeien door het geweld des zwaards, en laat hun vrouwen van kinderen beroofd en weduwen worden, en laat hun mannen door den dood omgebracht, en hun jongelingen met het zwaard geslagen worden in den strijd.
22 Laat er een geschrei uit hun huizen gehoord worden, wanneer Gij haastelijk een bende over hen zult brengen; dewijl zij een kuil gegraven hebben om mij te vangen, en strikken verborgen voor mijn voeten.
23 Doch Gij, HEERE! weet al hun raad tegen mij ten dode; maak geen verzoening over hun ongerechtigheid, en delg hun zonde niet uit van voor Uw aangezicht; maar laat hen nedergeveld worden voor Uw aangezicht; handel alzo met hen, ten tijde Uws toorns.


Nu weet ik wel dat in het nieuwe testament andere accenten worden gelegd, maar, dit staat toch ook in de Bijbel. En zo zijn er ook vele psalmen.
Inderdaad,, maar dit gaat ten diepste over vijanden van Gods volk en dus tegen God zelf.
Ja en dat is hier wat anders (zaak Volkert). Maar Jezus bad voor zijn vijanden. Jeremia ook, maar dat was een tegengesteld gebed.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door eilander »

tukkertje schreef:Zo'n man krijgt bij mij geen tweede kans. Weet dat het niet goed is, maar toch blijf ik erbij.
Jouw mening is dus dat deze man een tweede kans moet krijgen. Dat volgt althans logisch uit deze quote.

Daar ben ik het mee eens. Alhoewel ik vind dat deze man de doodstraf had verdiend. Dat is echter in ons rechtssysteem niet mogelijk, en dus betekent het dat je na het uitzitten van de straf, vrij komt. Het principe "eens een dief, altijd een dief" is m.i. niet christelijk. Dat zal voor een moordenaar dan ook gelden.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Een nieuwe kans?

Bericht door dennis »

Mee eens. Als dat de consequenties zijn van wat onze burgerlijke overheid doet, dan moet daar ook eerlijk mee worden omgegaan. En dan mag er voor deze man geen uitzondering gemaakt worden. Is wat hij deed (nog) erger dan wat andere moordenaars hebben gedaan? Ik denk van niet.
Plaats reactie