Boodschap voor onbekeerden.

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 18960
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Boodschap voor onbekeerden.

Bericht door huisman »

In het topic "Pleiten op de doop" ging het regelmatig over het verschil tussen Gods kinderen en onbekeerde hoorders.
Mogen onbekeerden werkzaam zijn met de beloften van het Evangelie. Zijn er voorwaarden om te smeken om vervulling van de beloften. Worden de beloften ook alle hoorders aangeboden enz. Ik las vanmiddag over de bediening van het verbond bij Thomas Boston en dat wil ik toch ook hier plaatsen.
Maar Christus noemt mij in het Woord van het Evangelie niet
bij name. Hoe kan ik dan geloven dat Hij Zichzelf, Zijn gerechtigheid en zaligheid aan
mij in het bijzonder aanbiedt?
Antwoord:
Hij noemt u óók niet bij name in het woord van de Wet, of het nu is in de geboden of
in de vloek ervan. Hoe bent u er dan toe gekomen te geloven dat u een zondaar bent?
Is het niet omdat de geboden van de Wet tot alle mensen gericht zijn, omdat u de
conclusie trekt en gelooft dat zij - omdat u één uit het getal van de mensheid bent - tot
u in het bijzonder gericht zijn, evengoed als tot de anderen? En hoe komt u ertoe te
geloven dat u in het bijzonder onder de vloek ligt van de verbroken Wet? Is het niet
omdat de Wet zijn vloek afkondigt tegen een ieder die er onder is maar hem breekt,
Gal. 3: 10; Rom. 3: 19 en omdat u concludeert en gelooft dat de Wet u vervloekt
omdat u één van de verbrekers ervan bent? Welnu, u hebt een even genoegzame grond
om te geloven dat het Evangelieaanbod aan u in het bijzonder gedaan wordt, omdat
het zonder onderscheid aan allen gedaan wordt tot wie het Evangelie komt, Openb.
22: 17; Jesaja 55: 1. Het is geordend om aangeboden te worden aan alle schepsels
onder de hemel, Markus 16: 15 en hoe zondig u ook bent, u bent één van deze
schepsels. Christus' stem komt tot mensen, tot mensenkinderen, en wat u ook bent, u
bent één van de zondaren uit de mensheid en daarom wordt het aanbod aan u in het
bijzonder gedaan, Spr. 8: 4. Daarom hebben wij volmacht om het algemene aanbod
aan een ieder in het bijzonder toe te passen en een ieder heeft volmacht om het op
zichzelf toe te passen: "Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden",
Hand. 16: 31.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 18960
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Boodschap voor onbekeerden.

Bericht door huisman »

En nog een stuk van Thomas Boston. Hopelijk met aller instemming.
Hoe kan ik dan geloven dat Christus Zich aan mij in
het bijzonder aanbiedt?
Antwoord:
• Het is een bijzonder zekere waarheid dat u, tenzij u een gepast gevoel van uw
zonde hebt, tenzij u dorst naar Christus en Zijn gerechtigheid, tenzij u zwaar
beladen bent met de last van zonde die u voelt en u gewillig bent om Christus op
welke voorwaarde dan ook te nemen, u Hem nooit zult aannemen door een waar
geloof. Niettemin, welke kenmerken u ook hebt of niet hebt, indien u een zondaar
van Adams geslacht bent, - en ik hoop dat u daar niet aan twijfelt - dan wordt
Christus u aangeboden, samen met Zijn gerechtigheid en heel Zijn zaligheid, Spr.
8: 4; Joh. 3: 16; Markus 16:15. Want hoewel er inderdaad zekere kenmerken nodig
zijn om u te bewegen Christus aan te nemen, zo zijn ze er toch niet om het
Evangelieaanbod in de weg te staan. Christus wordt u werkelijk aangeboden, in
welke situatie u ook verkeert, zó werkelijk dat, indien u niet gelooft en zo de
Zaligmaker ontvangt, u voor eeuwig verdoemd zult worden omdat u niet geloofd
hebt, Markus 16:16.
• Het is niet te ontkennen dat hoe minder zondaren hun zonden gevoelen, hoe verder
zij verwijderd zijn van de gerechtigheid: des te meer hebben zij Christus nodig en
des te meer worden zij tot bekering geroepen. Dit blijkt duidelijk uit de toon van
de hele Heilige Schrift en uit de aard van de zaak zelf. Daarom worden zondaren
in het algemeen en niet alleen gevoelige zondaren bedoeld in Matth. 9: 12-13. Zo
is het ook met zieke mensen in het algemeen, waarmee ook diegenen bedoeld
worden die zo ijlen dat ze denken dat hun niets mankeert en dat ze geen dokter
nodig hebben en dus niet alleen die zieken die zich bewust zijn van hun toestand
en gevaar. Dit is de duidelijke, letterlijke betekenis van dat Schriftgedeelte en ik
zie geen noodzaak om daarvan af te wijken. Er wel van afwijken heeft een
duidelijk ongemak tot gevolg.
• Ook wordt de dorst in Jesaja 55: 1 niet genoemd om die te beperken tot een
genadedorst, een dorst naar Christus en Zijn gerechtigheid. Want er zijn in ieder
geval sommigen onder de dorstigen aan wie het aanbod gedaan wordt die "geld
uitwegen voor hetgeen geen brood is en hun arbeid voor hetgeen niet verzadigen
kan", vers 2. Het is echter duidelijk dat zondaren die gepast gevoelig zijn en die
naar Christus en Zijn gerechtigheid dorsten hun geld en arbeid niet op die manier
uitgeven, maar integendeel, voor datgene uitgeven dat echt brood is en écht
verzadigen kan, namelijk Jezus Christus, het ware Brood dat uit de hemel
neergedaald is. Daarom moet de dorst die daar bedoeld is, noodzakelijk omvatten
en in het bijzonder doelen op die dorst naar geluk en bevrediging die aan de hele
mensheid eigen is. Mensen die met deze dorst gepijnigd worden, spoeden zich om
lafenis tot de lege schepsels en tot hun walgelijke begeerten. En zo "wegen zij geld
uit voor hetgeen geen brood is en arbeiden zij voor hetgeen niet verzadigen kan".
Ze vinden daar niets dat hun eetlust of dorst kan bevredigen. Welnu, tot mensen in
deze rampzalige situatie wordt het Evangelieaanbod van de levende wateren
gedaan: Christus wordt hun aangeboden als het Brood, het Vette dat goed is en
hun pijnlijke dorst bevredigen kan, die anders nooit gelest zou worden.
• Evenmin wordt het plechtige Evangelieaanbod in Mattheüs 11: 28 beperkt tot een
zeker aantal mensen dat uitgerust is met enige loffelijke kenmerken onder de naam
van 'vermoeid' en 'zwaar belast'. Die woorden wijzen inderdaad op de natuurlijke
rusteloosheid van de zondige ziel van de mens, die arbeidt voor dat wat niet
bevredigt, Jesaja 55: 2. Onze vader Adam liet zijn hele nageslacht achter met een
geweten vol schuld en een hart vol onbevredigde begeerten. Daarom hebben wij
van nature een rusteloos geweten en een rusteloos hart en even natuurlijk begint
het hart te werken om er rust voor te vinden. Zij arbeidt in de woestijn van de
toornige Wet om rust voor het geweten en in de lege schepping om rust voor het
hart. Na dit alles is het geweten echter nog steeds zwaar beladen met schuld - of
het daar nu een levendig gevoel van heeft of niet - en het hart gaat nog steeds
gebukt onder een last van onbevredigde begeerten. Daarom kan inderdaad .noch
de ene, noch de andere rust vinden. Dit is de natuurlijke situatie van alle mensen.
En tot zielen die zó arbeiden en beladen zijn, roept Jezus Christus dat zij tot Hem
mogen komen en dat Hij hun rust zal geven, namelijk rust voor het geweten onder
de bedekking van Zijn bloed en rust voor het hart in het genieten van God door
Hem. Tot deze uitleg worden wij geleid door de wijze van spreken van de Heilige
Schrift en door het woordgebruik van de Heilige Geest, zowel in het Oude als in
het Nieuwe Testament. Men kan dit zien wanneer men de volgende teksten met
elkaar vergelijkt: Pred. 10: 15; Hab. 2: 13; Jesaja 55: 2; Jesaja 1: 3-4; 2 Tim. 3:
6-7.
• Tenslotte, wat betreft de gewilligheid waarvan u vreest dat u die niet hebt, moet u
denken zoals in elk ander geval. Als immers iemand zegt: "Wie ook maar wil, laat
hem deze zaak nemen", dan wordt dat volgens het gezond verstand en begrip
onder de mensen zo opgevat dat hij die zaak aan allen aanbiedt en niemand
uitsluit, hoewel men er tegelijk uit op kan maken dat ze aan niemand opgedrongen
wordt. Waarom zou men van deze manier van spreken in Openb. 22: 17 dan
denken dat ze het Evangelieaanbod beperkt tot een zeker aantal mensen?
Daarom concluderen we dat Christus niemand van u iets in de weg legt. Legt u uzelf
niets in de weg, om vervolgens te klagen dat u er niet door kunt? Want volgens de
Heilige Schrift is het een onfeilbare waarheid dat Christus aan u, ja aan een ieder van
u in het bijzonder, aangeboden wordt. Geloof het, want anders maakt u God tot een
leugenaar, 1 Joh. 5: 10.
3. Het
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Aty
Berichten: 116
Lid geworden op: 02 jul 2011, 15:47

Re: Boodschap voor onbekeerden.

Bericht door Aty »

@Huisman/Boston: Evenmin wordt het plechtige Evangelieaanbod in Mattheüs 11: 28 beperkt tot een
zeker aantal mensen dat uitgerust is met enige loffelijke kenmerken onder de naam
van 'vermoeid' en 'zwaar belast'. Die woorden wijzen inderdaad op de natuurlijke
rusteloosheid van de zondige ziel van de mens, die arbeidt voor dat wat niet
bevredigt, Jesaja 55: 2.


Dit raakt me. Ik wilde wel dat ik dit 20 jaar geleden zo gehoord had in de prediking. Het was zo'n worsteling voor mij om te geloven dat ik echt tot de Heere Jezus mocht komen. Ik dacht telkens maar dat ik niet genoeg had. Niet genoeg vermoeid, niet genoeg belast. Gelukkig las ik de oudvaders ...
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 18960
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Boodschap voor onbekeerden.

Bericht door huisman »

Aty schreef:@Huisman/Boston: Evenmin wordt het plechtige Evangelieaanbod in Mattheüs 11: 28 beperkt tot een
zeker aantal mensen dat uitgerust is met enige loffelijke kenmerken onder de naam
van 'vermoeid' en 'zwaar belast'. Die woorden wijzen inderdaad op de natuurlijke
rusteloosheid van de zondige ziel van de mens, die arbeidt voor dat wat niet
bevredigt, Jesaja 55: 2.


Dit raakt me. Ik wilde wel dat ik dit 20 jaar geleden zo gehoord had in de prediking. Het was zo'n worsteling voor mij om te geloven dat ik echt tot de Heere Jezus mocht komen. Ik dacht telkens maar dat ik niet genoeg had. Niet genoeg vermoeid, niet genoeg belast. Gelukkig las ik de oudvaders ...
Hopelijk zijn er veel die de puriteinen lezen (b.v. Owen,Boston,Flavel,Erkine's) zij kunnen bekommerde zondaren verder helpen door hun licht op het Evangelie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Kohlbrugge
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2011, 17:28

Re: Boodschap voor onbekeerden.

Bericht door Kohlbrugge »

Deze citaten van Boston zijn me uit het hart gegrepen. Ik denk aan een preek van Andrew Gray die uit bewogenheid met zijn hoorders zei: Wat beweegt u om niet vandaag uw handtekening onder het contract met Christus te zetten. En als u dat vandaag niet doet, wanneer doet u het dan?
Deze predikant was niet remonstrants, maar was bewogen met het heil van zondaren. Hij had er iets van geproefd wat het is om buiten Christus verloren te moeten gaan. Als het goed is moet er in ons iets zijn van deze bewogenheid.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Boodschap voor onbekeerden.

Bericht door Erasmiaan »

Kohlbrugge schreef:Deze citaten van Boston zijn me uit het hart gegrepen. Ik denk aan een preek van Andrew Gray die uit bewogenheid met zijn hoorders zei: Wat beweegt u om niet vandaag uw handtekening onder het contract met Christus te zetten. En als u dat vandaag niet doet, wanneer doet u het dan?
Deze predikant was niet remonstrants, maar was bewogen met het heil van zondaren. Hij had er iets van geproefd wat het is om buiten Christus verloren te moeten gaan. Als het goed is moet er in ons iets zijn van deze bewogenheid.
Dan moeten we dat ook wel geproefd hebben, anders zal het er niet zijn.
Kohlbrugge
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2011, 17:28

Re: Boodschap voor onbekeerden.

Bericht door Kohlbrugge »

Erasmiaan schreef:
Kohlbrugge schreef:Deze citaten van Boston zijn me uit het hart gegrepen. Ik denk aan een preek van Andrew Gray die uit bewogenheid met zijn hoorders zei: Wat beweegt u om niet vandaag uw handtekening onder het contract met Christus te zetten. En als u dat vandaag niet doet, wanneer doet u het dan?
Deze predikant was niet remonstrants, maar was bewogen met het heil van zondaren. Hij had er iets van geproefd wat het is om buiten Christus verloren te moeten gaan. Als het goed is moet er in ons iets zijn van deze bewogenheid.
Dan moeten we dat ook wel geproefd hebben, anders zal het er niet zijn.
Ja uiteraard. Maar zo'n opmerking kan zo snel als een dooddoener gebruikt worden. In de kringen van: "och mocht het maar eens komen te gebeuren" hoor je deze opmerkingen aan de lopende band. Maar het blijkt vaak dat het daar wat het geestelijk leven betreft de dood in de pot is.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Boodschap voor onbekeerden.

Bericht door Erasmiaan »

Kohlbrugge schreef:
Erasmiaan schreef:
Kohlbrugge schreef:Deze citaten van Boston zijn me uit het hart gegrepen. Ik denk aan een preek van Andrew Gray die uit bewogenheid met zijn hoorders zei: Wat beweegt u om niet vandaag uw handtekening onder het contract met Christus te zetten. En als u dat vandaag niet doet, wanneer doet u het dan?
Deze predikant was niet remonstrants, maar was bewogen met het heil van zondaren. Hij had er iets van geproefd wat het is om buiten Christus verloren te moeten gaan. Als het goed is moet er in ons iets zijn van deze bewogenheid.
Dan moeten we dat ook wel geproefd hebben, anders zal het er niet zijn.
Ja uiteraard. Maar zo'n opmerking kan zo snel als een dooddoener gebruikt worden. In de kringen van: "och mocht het maar eens komen te gebeuren" hoor je deze opmerkingen aan de lopende band. Maar het blijkt vaak dat het daar wat het geestelijk leven betreft de dood in de pot is.
Als ik nu zou antwoorden: in de kringen van het happy-de-peppy-geloof enz., zou dat aardig zijn?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Boodschap voor onbekeerden.

Bericht door Marnix »

Ach, dat gebeurt hier regelmatig... het zou vooral niet verstandig zijn om daarmee kritiek weg te wuiven ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 18960
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Boodschap voor onbekeerden.

Bericht door huisman »

Ik zou liever verder praten over Bostons exegese van Jes 55:1. In tegenstelling met b.v. de kanttekeningen beperkt Boston deze dorst niet tot een dorst naar de gerechtigheid. Dat is m.i. zeer terecht.
• Ook wordt de dorst in Jesaja 55: 1 niet genoemd om die te beperken tot een
genadedorst, een dorst naar Christus en Zijn gerechtigheid. Want er zijn in ieder
geval sommigen onder de dorstigen aan wie het aanbod gedaan wordt die "geld
uitwegen voor hetgeen geen brood is en hun arbeid voor hetgeen niet verzadigen
kan", vers 2. Het is echter duidelijk dat zondaren die gepast gevoelig zijn en die
naar Christus en Zijn gerechtigheid dorsten hun geld en arbeid niet op die manier
uitgeven, maar integendeel, voor datgene uitgeven dat echt brood is en écht
verzadigen kan, namelijk Jezus Christus, het ware Brood dat uit de hemel
neergedaald is. Daarom moet de dorst die daar bedoeld is, noodzakelijk omvatten
en in het bijzonder doelen op die dorst naar geluk en bevrediging die aan de hele
mensheid eigen is. Mensen die met deze dorst gepijnigd worden, spoeden zich om
lafenis tot de lege schepsels en tot hun walgelijke begeerten. En zo "wegen zij geld
uit voor hetgeen geen brood is en arbeiden zij voor hetgeen niet verzadigen kan".
Ze vinden daar niets dat hun eetlust of dorst kan bevredigen. Welnu, tot mensen in
deze rampzalige situatie wordt het Evangelieaanbod van de levende wateren
gedaan: Christus wordt hun aangeboden als het Brood, het Vette dat goed is en
hun pijnlijke dorst bevredigen kan, die anders nooit gelest zou worden
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Boodschap voor onbekeerden.

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:Ik zou liever verder praten over Bostons exegese van Jes 55:1. In tegenstelling met b.v. de kanttekeningen beperkt Boston deze dorst niet tot een dorst naar de gerechtigheid. Dat is m.i. zeer terecht.
• Ook wordt de dorst in Jesaja 55: 1 niet genoemd om die te beperken tot een
genadedorst, een dorst naar Christus en Zijn gerechtigheid. Want er zijn in ieder
geval sommigen onder de dorstigen aan wie het aanbod gedaan wordt die "geld
uitwegen voor hetgeen geen brood is en hun arbeid voor hetgeen niet verzadigen
kan", vers 2. Het is echter duidelijk dat zondaren die gepast gevoelig zijn en die
naar Christus en Zijn gerechtigheid dorsten hun geld en arbeid niet op die manier
uitgeven, maar integendeel, voor datgene uitgeven dat echt brood is en écht
verzadigen kan, namelijk Jezus Christus, het ware Brood dat uit de hemel
neergedaald is. Daarom moet de dorst die daar bedoeld is, noodzakelijk omvatten
en in het bijzonder doelen op die dorst naar geluk en bevrediging die aan de hele
mensheid eigen is. Mensen die met deze dorst gepijnigd worden, spoeden zich om
lafenis tot de lege schepsels en tot hun walgelijke begeerten. En zo "wegen zij geld
uit voor hetgeen geen brood is en arbeiden zij voor hetgeen niet verzadigen kan".
Ze vinden daar niets dat hun eetlust of dorst kan bevredigen. Welnu, tot mensen in
deze rampzalige situatie wordt het Evangelieaanbod van de levende wateren
gedaan: Christus wordt hun aangeboden als het Brood, het Vette dat goed is en
hun pijnlijke dorst bevredigen kan, die anders nooit gelest zou worden
De hoeveelste keer ga je dit al aan de orde stellen? :bobo
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Boodschap voor onbekeerden.

Bericht door Ander »

huisman schreef:Ik zou liever verder praten over Bostons exegese van Jes 55:1. In tegenstelling met b.v. de kanttekeningen beperkt Boston deze dorst niet tot een dorst naar de gerechtigheid. Dat is m.i. zeer terecht.
• Ook wordt de dorst in Jesaja 55: 1 niet genoemd om die te beperken tot een
genadedorst, een dorst naar Christus en Zijn gerechtigheid. Want er zijn in ieder
geval sommigen onder de dorstigen aan wie het aanbod gedaan wordt die "geld
uitwegen voor hetgeen geen brood is en hun arbeid voor hetgeen niet verzadigen
kan", vers 2. Het is echter duidelijk dat zondaren die gepast gevoelig zijn en die
naar Christus en Zijn gerechtigheid dorsten hun geld en arbeid niet op die manier
uitgeven, maar integendeel, voor datgene uitgeven dat echt brood is en écht
verzadigen kan, namelijk Jezus Christus, het ware Brood dat uit de hemel
neergedaald is. Daarom moet de dorst die daar bedoeld is, noodzakelijk omvatten
en in het bijzonder doelen op die dorst naar geluk en bevrediging die aan de hele
mensheid eigen is. Mensen die met deze dorst gepijnigd worden, spoeden zich om
lafenis tot de lege schepsels en tot hun walgelijke begeerten. En zo "wegen zij geld
uit voor hetgeen geen brood is en arbeiden zij voor hetgeen niet verzadigen kan".
Ze vinden daar niets dat hun eetlust of dorst kan bevredigen. Welnu, tot mensen in
deze rampzalige situatie wordt het Evangelieaanbod van de levende wateren
gedaan: Christus wordt hun aangeboden als het Brood, het Vette dat goed is en
hun pijnlijke dorst bevredigen kan, die anders nooit gelest zou worden
En daarom ben ik het in deze niet met Boston eens. En dat wist jij allang. ;)
Maar inderdaad fijn dat je het ons nog weer even voorhoudt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 18960
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Boodschap voor onbekeerden.

Bericht door huisman »

Ander schreef:
huisman schreef:Ik zou liever verder praten over Bostons exegese van Jes 55:1. In tegenstelling met b.v. de kanttekeningen beperkt Boston deze dorst niet tot een dorst naar de gerechtigheid. Dat is m.i. zeer terecht.
• Ook wordt de dorst in Jesaja 55: 1 niet genoemd om die te beperken tot een
genadedorst, een dorst naar Christus en Zijn gerechtigheid. Want er zijn in ieder
geval sommigen onder de dorstigen aan wie het aanbod gedaan wordt die "geld
uitwegen voor hetgeen geen brood is en hun arbeid voor hetgeen niet verzadigen
kan", vers 2. Het is echter duidelijk dat zondaren die gepast gevoelig zijn en die
naar Christus en Zijn gerechtigheid dorsten hun geld en arbeid niet op die manier
uitgeven, maar integendeel, voor datgene uitgeven dat echt brood is en écht
verzadigen kan, namelijk Jezus Christus, het ware Brood dat uit de hemel
neergedaald is. Daarom moet de dorst die daar bedoeld is, noodzakelijk omvatten
en in het bijzonder doelen op die dorst naar geluk en bevrediging die aan de hele
mensheid eigen is. Mensen die met deze dorst gepijnigd worden, spoeden zich om
lafenis tot de lege schepsels en tot hun walgelijke begeerten. En zo "wegen zij geld
uit voor hetgeen geen brood is en arbeiden zij voor hetgeen niet verzadigen kan".
Ze vinden daar niets dat hun eetlust of dorst kan bevredigen. Welnu, tot mensen in
deze rampzalige situatie wordt het Evangelieaanbod van de levende wateren
gedaan: Christus wordt hun aangeboden als het Brood, het Vette dat goed is en
hun pijnlijke dorst bevredigen kan, die anders nooit gelest zou worden
En daarom ben ik het in deze niet met Boston eens. En dat wist jij allang. ;)
Maar inderdaad fijn dat je het ons nog weer even voorhoudt.
Misschien ten overvloede: Deze citaten komen uit Bostons boek "Het verbond der genade" In het voorwoord zeer aangeprezen door Dr Comrie en Ds G.H. Kersten. Zij konden blijkbaar wel leven met deze exegese.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Cantate
Berichten: 241
Lid geworden op: 04 jul 2009, 12:03

Re: Boodschap voor onbekeerden.

Bericht door Cantate »

huisman schreef:
Ander schreef:
huisman schreef:Ik zou liever verder praten over Bostons exegese van Jes 55:1. In tegenstelling met b.v. de kanttekeningen beperkt Boston deze dorst niet tot een dorst naar de gerechtigheid. Dat is m.i. zeer terecht.
• Ook wordt de dorst in Jesaja 55: 1 niet genoemd om die te beperken tot een
genadedorst, een dorst naar Christus en Zijn gerechtigheid. Want er zijn in ieder
geval sommigen onder de dorstigen aan wie het aanbod gedaan wordt die "geld
uitwegen voor hetgeen geen brood is en hun arbeid voor hetgeen niet verzadigen
kan", vers 2. Het is echter duidelijk dat zondaren die gepast gevoelig zijn en die
naar Christus en Zijn gerechtigheid dorsten hun geld en arbeid niet op die manier
uitgeven, maar integendeel, voor datgene uitgeven dat echt brood is en écht
verzadigen kan, namelijk Jezus Christus, het ware Brood dat uit de hemel
neergedaald is. Daarom moet de dorst die daar bedoeld is, noodzakelijk omvatten
en in het bijzonder doelen op die dorst naar geluk en bevrediging die aan de hele
mensheid eigen is. Mensen die met deze dorst gepijnigd worden, spoeden zich om
lafenis tot de lege schepsels en tot hun walgelijke begeerten. En zo "wegen zij geld
uit voor hetgeen geen brood is en arbeiden zij voor hetgeen niet verzadigen kan".
Ze vinden daar niets dat hun eetlust of dorst kan bevredigen. Welnu, tot mensen in
deze rampzalige situatie wordt het Evangelieaanbod van de levende wateren
gedaan: Christus wordt hun aangeboden als het Brood, het Vette dat goed is en
hun pijnlijke dorst bevredigen kan, die anders nooit gelest zou worden
En daarom ben ik het in deze niet met Boston eens. En dat wist jij allang. ;)
Maar inderdaad fijn dat je het ons nog weer even voorhoudt.
Misschien ten overvloede: Deze citaten komen uit Bostons boek "Het verbond der genade" In het voorwoord zeer aangeprezen door Dr Comrie en Ds G.H. Kersten. Zij konden blijkbaar wel leven met deze exegese.
Ander blijkbaar niet. Dat mag toch? Als hij zijn standpunt maar bijbels kan onderbouwen. Dat lijkt mij voldoende. Overigens houd ik niet van zo'n citaten"oorlog".
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 5110
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Boodschap voor onbekeerden.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ds. Boston schrijft/preekt veel vaker op deze wijze.
En daarom is het opvallend, dat vele Ds. Boston wel aanprijzen, maar sommige het hierin niet eens met hem zijn.

Het is bijna, zeggen zich te kunnen vinden in de theologie van Johannes Calvijn, maar het niet eens te zijn
met zijn uitwerking van de uitverkiezing.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie