bidstond Synode GGiN

2011

bidstond Synode GGiN

Bericht door 2011 »

De Gereformeerde Gemeenten in Neder­land hebben gisteravond in Opheusden een bidstond gehouden, voorafgaand aan de synode van het kerkverband die vandaag in Barneveld gehouden wordt.
„De kerk wordt in Gods Woord vergeleken met een wijngaard. Een wijngaard die bedreigd wordt door vossen. Vossen komen we ook in ons kerkelijk leven tegen”, zei ds. J. A. Westrate uit Terneuzen, die tijdens de bidstond voorging.

De predikant sprak over de vossen die de geestelijke wijngaard des Heeren verderven (Hooglied 2:15). Die wijngaarden hebben jonge druifjes. „ Geurende druifjes, waar de bruid uit het Hooglied naartoe geleid wordt”, aldus ds. Westrate.

„Als Hij komt tot Zijn hof, dan geeft deze een lieflijke reuk. Op die geur komt ook de satan af. Hij komt als een vos om de wijngaard te verderven. Maar op Golgotha is de kop van de vos vermorzeld.”

In het Hooglied van Salomo roept de Bruidegom de bruid op om op te staan en te komen, „want de wijnstokken geven reuk met hun jonge druifjes. In die wijngaard komen vruchten van geloof en bekering voor”, zei ds. Westrate. „De Heere verlustigt Zich in de wijngaard.” De predikant vroeg zich af waar de lieflijk geurende druifjes zijn „die tot voorbeeld dienen voor onze lieve jeugd.”

De vossen en de kleine vosjes komen op de kleine, geurende druifjes in de wijngaard af. Ds. Westrate: „Die vossen komen van buiten en springen over de muur. Ze houden zich gedekt. Als het donker wordt, komen ze tevoorschijn. Vossen komen we ook in ons kerkelijk leven tegen.” De predikant noemde een aantal vossen, zoals de vos van de wereldgelijkvormigheid „die grote vormen aanneemt in ons kerkelijk leven.” Verder wees ds. Westrate onder meer op het ongeloof –„de grootste vos”– en op de sluwe vos van internet. „Wat 25 jaar geleden niet gelukt is via de televisie, lukt nu via internet. Hebben we op wacht gestaan? We zijn bezig geweest met filters, maar wat hebben we aan gewetensvorming gedaan?”

Naar aanleiding van Hooglied 2 zei de predikant dat „we de vossen niet moeten doden, maar vangen. We moeten proberen ze ervan te overtuigen dat ze verkeerd bezig zijn. Ook moeten we de kerkelijke tucht handhaven.”

Ds. Westrate riep de ambtsdragers op een wacht te zijn tegen de vossen. „Als een afhankelijke jager, om ze te vangen, niet om ze te doden. Het is een biddend strijden tegen de vossen die de wijngaard ver­derven. Zo wordt de opdracht om vossen te vangen omgezet in een gebed: Heere, verjaag de vossen.”

De synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland duurt één dag.
]
Upquark

Re: bidstond Synode GGiN

Bericht door Upquark »

2011 schreef:De synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland duurt één dag.
Wat kort? Of is dit een speciale (o.i.d.) synode?
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Upquark schreef:
2011 schreef:De synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland duurt één dag.
Ook een beetje rare tijd voor een synode. De 1e vakanties zijn immers begonnen. Maar sommige kerkverbanden storen zich daar blijkbaar niet aan.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:
Upquark schreef:
Ook een beetje rare tijd voor een synode. De 1e vakanties zijn immers begonnen. Maar sommige kerkverbanden storen zich daar blijkbaar niet aan.
Kerkverbanden hebben geen vakantie, Gijs.
~~Soli Deo Gloria~~
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:
Upquark schreef:
Kerkverbanden hebben geen vakantie, Gijs.
Klopt wellicht ook weer wel. de Ger.Gem. neemt de classicale examens van de kandidaten ook rond deze tijd. Voorheen was dat vaak een paar weken later.
2011

Bericht door 2011 »

nu pas synode komt door bevestiging van ds Geuze.
Het was volgens mij 2 weken eerder gepland.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gijs83 schreef:Klopt wellicht ook weer wel. de Ger.Gem. neemt de classicale examens van de kandidaten ook rond deze tijd. Voorheen was dat vaak een paar weken later.
Klopt. Speciaal voor de vakantieperiode is de beroepbaarstelling van de kandidaten een paar weken eerder gedaan.
henriët

Bericht door henriët »

mooie slotalinea
Daar draait het uiteindelijk om!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Jongere

Bericht door Jongere »

Synode GGiN schreef: Het deputaatschap wees erop dat door een recent wetsvoorstel het binnenkort wel eens niet meer mogelijk zou kunnen zijn om een vertrouwd filter te blijven gebruiken. „Hebben we tot nu toe wel voldoende gewaardeerd dat er nog enige bescherming op internet mogelijk was?”
Blijkbaar is het voor veel mensen (zelfs voor het deputaatschap moderne media!!) niet duidelijk dat het hier helemaal niet gaat om een wet die filtering verbiedt.

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje zorgelijk als het deputaatschap zich niet bewust is van veel meer andere (goede) mogelijkheden van filtering. Zou dat nu niet ook een beetje komen door het "blindvaren" op onze zuilfilter? Ik vind in ieder geval dat Kliksafe hier ook snel duidelijkheid over moet geven richting de achterban, omdat dat niet altijd duidelijk blijkt te zijn. Er zijn hele goede en heel strenge filters voorhanden en er is geen wet die dat verbiedt.
Gelukkig maar, want de zorgen rond internet van de synode deel ik zeker.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Jongere schreef: Blijkbaar is het voor veel mensen (zelfs voor het deputaatschap moderne media!!) niet duidelijk dat het hier helemaal niet gaat om een wet die filtering verbiedt.

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje zorgelijk als het deputaatschap zich niet bewust is van veel meer andere (goede) mogelijkheden van filtering. Zou dat nu niet ook een beetje komen door het "blindvaren" op onze zuilfilter? Ik vind in ieder geval dat Kliksafe hier ook snel duidelijkheid over moet geven richting de achterban, omdat dat niet altijd duidelijk blijkt te zijn. Er zijn hele goede en heel strenge filters voorhanden en er is geen wet die dat verbiedt.
Gelukkig maar, want de zorgen rond internet van de synode deel ik zeker.
Is dat misschien, omdat men alleen filters wilt, waar niet alleen de kinderen, maar ook de volwassenen niet aan kunnen sleutelen? Daar ik het paswoord van DNS houd, kan ik zelf controleren wat ik niet zien mag. Met kliksafe heb ik die vrijheid niet.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jongere

Bericht door Jongere »

Bert Mulder schreef:Is dat misschien, omdat men alleen filters wilt, waar niet alleen de kinderen, maar ook de volwassenen niet aan kunnen sleutelen? Daar ik het paswoord van DNS houd, kan ik zelf controleren wat ik niet zien mag. Met kliksafe heb ik die vrijheid niet.
Dan is het nog geen goed filter.

Er zijn bijvoorbeeld internetfilters waar de verantwoording door meerdere personen wordt gedragen. Zodat je bijvoorbeeld een deel van het wachtwoord hebt. In bepaalde gevallen kan het filter dan toch worden gepasseerd, maar alleen met medeweten van anderen.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Jongere schreef:
Bert Mulder schreef:Is dat misschien, omdat men alleen filters wilt, waar niet alleen de kinderen, maar ook de volwassenen niet aan kunnen sleutelen? Daar ik het paswoord van DNS houd, kan ik zelf controleren wat ik niet zien mag. Met kliksafe heb ik die vrijheid niet.
Dan is het nog geen goed filter.

Er zijn bijvoorbeeld internetfilters waar de verantwoording door meerdere personen wordt gedragen. Zodat je bijvoorbeeld een deel van het wachtwoord hebt. In bepaalde gevallen kan het filter dan toch worden gepasseerd, maar alleen met medeweten van anderen.
Met die methode ben ik niet bekend. Wel weet ik dat met 'Covenant Eyes' iemand anders het paswoord houd, en de reporten van internet gebruik krijgt.

Een probleem van veel filter is, dat ze op 'Windows' afgestempt zijn, en zodoende vrij makkelijk 'hacked' worden. Ook zijn ze niet te gebruiken op zoiets als Linux. Dat geld ook voor 'Covenant Eyes'. Blockage die gezeteld is in de router of ISP is veel meer secuur.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wat in de GGiN de synode is, dat is wat in de Gereformeede Gemeenten een particuliere synode is. De synode wordt in de GGiN elk jaar gehouden, in tegenstelling te de Gereformeerde Gemeenten. Dus hier is ook de gang van de particuliere synode aangehouden. Dit is zo sinds het bestaan van de gemeenten voor zover mij bekend. Voor een Generale Synode was het kerkverband te klein zo vond men. Verder is er kerkordelijk volgens mij geen verschil tussen GG en GGiN.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Upquark

Bericht door Upquark »

Ah, dat is verhelderend, bedankt.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Plaats reactie