Artikel "Pleiten op de doop"

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef: Zoals het er nu staat klopt je laatste zin wel, want toegang tot de sacramenten krijg je door belijdenis van het geloof af te leggen (en niet onder censuur te staan). Dus als iemand geen toegang heeft tot het Heilig Avondmaal, heeft men dat ook niet tot de Heilige Doop.

Maar ik denk dat je wat anders bedoelt, en dan klopt het niet.
De (kinder-)doop wordt namelijk uitgevoerd op grond van het verbond, niet op grond van geloof (al dan niet bij de ouders). En de bediening van het verbond is breder dan het wezen.
Dus, volgens jou, mogen de vijanden van Christus, die van zichzelf getuigen ongelovig te zijn, hun kinderen dopen?

Vanwaar je gevolgtrekking dat zulken in de bediening van het verbond verkeren?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:
Tiberius schreef: Zoals het er nu staat klopt je laatste zin wel, want toegang tot de sacramenten krijg je door belijdenis van het geloof af te leggen (en niet onder censuur te staan). Dus als iemand geen toegang heeft tot het Heilig Avondmaal, heeft men dat ook niet tot de Heilige Doop.

Maar ik denk dat je wat anders bedoelt, en dan klopt het niet.
De (kinder-)doop wordt namelijk uitgevoerd op grond van het verbond, niet op grond van geloof (al dan niet bij de ouders). En de bediening van het verbond is breder dan het wezen.
Dus, volgens jou, mogen de vijanden van Christus, die van zichzelf getuigen ongelovig te zijn, hun kinderen dopen?

Vanwaar je gevolgtrekking dat zulken in de bediening van het verbond verkeren?
Waar zeg ik één van beiden?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef:
Tiberius schreef: Zoals het er nu staat klopt je laatste zin wel, want toegang tot de sacramenten krijg je door belijdenis van het geloof af te leggen (en niet onder censuur te staan). Dus als iemand geen toegang heeft tot het Heilig Avondmaal, heeft men dat ook niet tot de Heilige Doop.

Maar ik denk dat je wat anders bedoelt, en dan klopt het niet.
De (kinder-)doop wordt namelijk uitgevoerd op grond van het verbond, niet op grond van geloof (al dan niet bij de ouders). En de bediening van het verbond is breder dan het wezen.
Dus, volgens jou, mogen de vijanden van Christus, die van zichzelf getuigen ongelovig te zijn, hun kinderen dopen?

Vanwaar je gevolgtrekking dat zulken in de bediening van het verbond verkeren?
Waar zeg ik één van beiden?
dit zijn toch jouw woorden....
Tiberius schreef:
Maar ik denk dat je wat anders bedoelt, en dan klopt het niet.
De (kinder-)doop wordt namelijk uitgevoerd op grond van het verbond, niet op grond van geloof (al dan niet bij de ouders). En de bediening van het verbond is breder dan het wezen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door Tiberius »

Jazeker. En?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:Jazeker. En?
hoe leg je jouw woorden uit dan?

zullen we even vaststellen, dat, als men belijdenis van geloof doet, terwijl men in wezen ongelovig is, dat dat een meineed is.

En dezelfde persoon kan ook niet eerlijk de vragen bij de doop beantwoorden...

Mag men dus liegen tegen God? Om de schijn te hebben op het erf van het verbond te begeven?

Dat lees ik nergens in de Bijbel. Lees de woorden aan Simon de tovenaar maar eens...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:zullen we even vaststellen, dat, als men belijdenis van geloof doet, terwijl men in wezen ongelovig is, dat dat een meineed is.
Hoe weet je dat zo iemand ongelovig is?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef:zullen we even vaststellen, dat, als men belijdenis van geloof doet, terwijl men in wezen ongelovig is, dat dat een meineed is.
Hoe weet je dat zo iemand ongelovig is?
Van eigen zeggen...

En nu, Tiberias, komen we weer terug op dat oude dilemma...

Want ikzelf beweer, en heb in het verleden beweert dat er zijn die van zichzelf niet de vastheid hebben, de volle verzekering van geloof, maar van welk de vruchten aantonen dat ze geloven...

En daar komt dus een scheiding tussen dogmatiek en praktijk...

Geloof dat dat tekort aan geloofsverzekering door de prediking geholpen kan worden... maar dat is voor een ander onderwerp, zoals dit http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=18&t=9705 of dit http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=10603

Het is van ouds de praktijk in de vaderlandse kerk geweest, dat de kerkeraad onderzocht naar het geloof van degenen die belijdenis wilden doen. Dat is eerst op de Synode van Dordrecht 1586? te sprake gekomen, op verzoek van prins en overheid. Je kunt hierover in Bouwmans 'Gereformeerd Kerkrecht' lezen. Hoewel dat afgewezen is, is het allengs de praktijk geworden dat men niet naar geloof zou ondervragen.

Is het ook van ouds in de kerk van aller tijden de praktijk geweest, gebaseerd op de Schrift, dat men de kinderen van gelovigen als ware gelovigen behandelde, totdat ze tot jaren des onderscheids komen. Heb hierover wel eens een citaat van Ds. van der Groe gepost op dit forum, die dat ook onderschreef.

Vinden we in her formulier voor doop van volwassen personen, dat ze ook beloven moeten dat ze des Heeren Avondmaal zullen eten. Nu komen de volwassendoop en belijdenis daarin overeen, dat in beide gevallen het leidt tot vol lidmaatschap van de kerk. In het geval van kinderen die in de kerk geboren zijn, heeft de doop eerder plaatsgehad... Maar het feit dat die vraag niet gesteld wordt, maakt geen verschil in de betekenende zaak.

Betreffende degenen, die echt ongeloof zijnde hunne kinderen willen laten dopen (uit gewoonte of bijgeloof!), van diegenen geldt hetzelfde als de Joden die tot Jezus kwamen, menend dat ze een streepje voor hadden omdat ze Abraham tot vader hadden. ["i]Brengt dan vruchten voort der bekering waardig; en begint niet te zeggen bij uzelven: Wij hebben Abraham tot een vader; want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken.
9 En de bijl ligt ook alrede aan den wortel der bomen; alle boom dan, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen, en in het vuur geworpen."[/i]

Is het zo, dat ze in de generaties inge-ente takken van de olijfboom waren. Maar als ze zelf niet in Christus zijn, dan zijn ze niet in de olijfboom, maar dan zijn ze afgehouwen takken: "17 En zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver plaats zijt ingeent, en des wortels en der vettigheid des olijfbooms mede deelachtig zijt geworden,
18 Zo roem niet tegen de takken; en indien gij daartegen roemt, gij draagt den wortel niet, maar de wortel u.
19 Gij zult dan zeggen: De takken zijn afgebroken, opdat ik zou ingeent worden.
20 Het is wel; zij zijn door ongeloof afgebroken, en gij staat door het geloof. Zijt niet hooggevoelende, maar vrees.
21 Want is het, dat God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, zie toe, dat Hij ook mogelijk u niet spare."


En noch de kinderdoop, noch enig ander sacrament, is voor afgehouwen takken.

Verder:

16 Nu zo zijn de beloftenissen tot Abraham en zijn zaad gesproken. Hij zegt niet: En den zaden, als van velen; maar als van een: En uw zade; hetwelk is Christus.
17 En dit zeg ik: Het verbond, dat te voren van God bevestigd is op Christus, wordt door de wet, die na vierhonderd en dertig jaren gekomen is, niet krachteloos gemaakt, om de beloftenis te niet te doen.
18 Want indien de erfenis uit de wet is, zo is zij niet meer uit de beloftenis; maar God heeft ze Abraham door de beloftenis genadiglijk gegeven.
19 Waartoe is dan de wet? Zij is om der overtredingen wil daarbij gesteld, totdat het zaad zou gekomen zijn, dien het beloofd was; en zij is door de engelen besteld in de hand des Middelaars.
20 En de Middelaar is niet Middelaar van een, maar God is een.
21 Is dan de wet tegen de beloftenissen Gods? Dat zij verre; want indien er een wet gegeven ware, die machtig was levend te maken, zo zou waarlijk de rechtvaardigheid uit de wet zijn.
22 Maar de Schrift heeft het alles onder de zonde besloten, opdat de belofte uit het geloof van Jezus Christus aan de gelovigen zou gegeven worden.
23 Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden.
24 Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden.
25 Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.
26 Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus.
27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan.
28 Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt een in Christus Jezus.
29 En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.


en:

6 Doch ik zeg dit niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn.
7 Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen; maar: In Izaak zal u het zaad genoemd worden.
8 Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17370
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef:zullen we even vaststellen, dat, als men belijdenis van geloof doet, terwijl men in wezen ongelovig is, dat dat een meineed is.
Hoe weet je dat zo iemand ongelovig is?
Van eigen zeggen...

En nu, Tiberias, komen we weer terug op dat oude dilemma...

Want ikzelf beweer, en heb in het verleden beweert dat er zijn die van zichzelf niet de vastheid hebben, de volle verzekering van geloof, maar van welk de vruchten aantonen dat ze geloven...

En daar komt dus een scheiding tussen dogmatiek en praktijk...

Geloof dat dat tekort aan geloofsverzekering door de prediking geholpen kan worden... maar dat is voor een ander onderwerp, zoals dit http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=18&t=9705 of dit http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=10603

Het is van ouds de praktijk in de vaderlandse kerk geweest, dat de kerkeraad onderzocht naar het geloof van degenen die belijdenis wilden doen. Dat is eerst op de Synode van Dordrecht 1586? te sprake gekomen, op verzoek van prins en overheid. Je kunt hierover in Bouwmans 'Gereformeerd Kerkrecht' lezen. Hoewel dat afgewezen is, is het allengs de praktijk geworden dat men niet naar geloof zou ondervragen.

Is het ook van ouds in de kerk van aller tijden de praktijk geweest, gebaseerd op de Schrift, dat men de kinderen van gelovigen als ware gelovigen behandelde, totdat ze tot jaren des onderscheids komen. Heb hierover wel eens een citaat van Ds. van der Groe gepost op dit forum, die dat ook onderschreef.

Vinden we in her formulier voor doop van volwassen personen, dat ze ook beloven moeten dat ze des Heeren Avondmaal zullen eten. Nu komen de volwassendoop en belijdenis daarin overeen, dat in beide gevallen het leidt tot vol lidmaatschap van de kerk. In het geval van kinderen die in de kerk geboren zijn, heeft de doop eerder plaatsgehad... Maar het feit dat die vraag niet gesteld wordt, maakt geen verschil in de betekenende zaak.

Betreffende degenen, die echt ongeloof zijnde hunne kinderen willen laten dopen (uit gewoonte of bijgeloof!), van diegenen geldt hetzelfde als de Joden die tot Jezus kwamen, menend dat ze een streepje voor hadden omdat ze Abraham tot vader hadden. ["i]Brengt dan vruchten voort der bekering waardig; en begint niet te zeggen bij uzelven: Wij hebben Abraham tot een vader; want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken.
9 En de bijl ligt ook alrede aan den wortel der bomen; alle boom dan, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen, en in het vuur geworpen."[/i]

Is het zo, dat ze in de generaties inge-ente takken van de olijfboom waren. Maar als ze zelf niet in Christus zijn, dan zijn ze niet in de olijfboom, maar dan zijn ze afgehouwen takken: "17 En zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver plaats zijt ingeent, en des wortels en der vettigheid des olijfbooms mede deelachtig zijt geworden,
18 Zo roem niet tegen de takken; en indien gij daartegen roemt, gij draagt den wortel niet, maar de wortel u.
19 Gij zult dan zeggen: De takken zijn afgebroken, opdat ik zou ingeent worden.
20 Het is wel; zij zijn door ongeloof afgebroken, en gij staat door het geloof. Zijt niet hooggevoelende, maar vrees.
21 Want is het, dat God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, zie toe, dat Hij ook mogelijk u niet spare."


En noch de kinderdoop, noch enig ander sacrament, is voor afgehouwen takken.

Verder:

16 Nu zo zijn de beloftenissen tot Abraham en zijn zaad gesproken. Hij zegt niet: En den zaden, als van velen; maar als van een: En uw zade; hetwelk is Christus.
17 En dit zeg ik: Het verbond, dat te voren van God bevestigd is op Christus, wordt door de wet, die na vierhonderd en dertig jaren gekomen is, niet krachteloos gemaakt, om de beloftenis te niet te doen.
18 Want indien de erfenis uit de wet is, zo is zij niet meer uit de beloftenis; maar God heeft ze Abraham door de beloftenis genadiglijk gegeven.
19 Waartoe is dan de wet? Zij is om der overtredingen wil daarbij gesteld, totdat het zaad zou gekomen zijn, dien het beloofd was; en zij is door de engelen besteld in de hand des Middelaars.
20 En de Middelaar is niet Middelaar van een, maar God is een.
21 Is dan de wet tegen de beloftenissen Gods? Dat zij verre; want indien er een wet gegeven ware, die machtig was levend te maken, zo zou waarlijk de rechtvaardigheid uit de wet zijn.
22 Maar de Schrift heeft het alles onder de zonde besloten, opdat de belofte uit het geloof van Jezus Christus aan de gelovigen zou gegeven worden.
23 Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden.
24 Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden.
25 Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.
26 Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus.
27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan.
28 Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt een in Christus Jezus.
29 En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.


en:

6 Doch ik zeg dit niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn.
7 Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen; maar: In Izaak zal u het zaad genoemd worden.
8 Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend.
Je gaat voorbij aan al die mensen die worstelen met de toe-eigening van het heil. Ze houden zich voor ongelovig maar worstelen om de genade. Mogen dezulken dan niet hun kinderen laten dopen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:
Je gaat voorbij aan al die mensen die worstelen met de toe-eigening van het heil. Ze houden zich voor ongelovig maar worstelen om de genade. Mogen dezulken dan niet hun kinderen laten dopen?
Ik ging nergens aan voorbij:
Bert Mulder schreef: En nu, Tiberias, komen we weer terug op dat oude dilemma...

Want ikzelf beweer, en heb in het verleden beweert dat er zijn die van zichzelf niet de vastheid hebben, de volle verzekering van geloof, maar van welk de vruchten aantonen dat ze geloven...

En daar komt dus een scheiding tussen dogmatiek en praktijk...

Geloof dat dat tekort aan geloofsverzekering door de prediking geholpen kan worden... maar dat is voor een ander onderwerp, zoals dit http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=18&t=9705 of dit http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=10603
Maar zullen we even consequent zijn?

Kan dat probleem ook geholpen worden als de kerkenraad weer consequent bezig zijn, en te ondervragen naar persoonlijk geloof. Zodat de belijdeniskandidaten voor de werkelijkheid gesteld worden, dat ze zonder geloof geen belijdenis kunnen en mogen doen. En tegelijkertijd in de prediking en persoonlijk pastoreel gesprek aantonen uit de Schrift, dat een WAAR geloof geen PERFECT geloof is. Zodat het gekrookte riet niet vertrapt wordt. En dat is niet mensen met een ingebeelde hemel naar de hel sturen. Maar het zal bevorderen dat men zichzelf onderzoeken zal.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:Kan dat probleem ook geholpen worden als de kerkenraad weer consequent bezig zijn, en te ondervragen naar persoonlijk geloof. Zodat de belijdeniskandidaten voor de werkelijkheid gesteld worden, dat ze zonder geloof geen belijdenis kunnen en mogen doen.
Hoe kom je erbij dat dat niet zou gebeuren?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef:Kan dat probleem ook geholpen worden als de kerkenraad weer consequent bezig zijn, en te ondervragen naar persoonlijk geloof. Zodat de belijdeniskandidaten voor de werkelijkheid gesteld worden, dat ze zonder geloof geen belijdenis kunnen en mogen doen.
Hoe kom je erbij dat dat niet zou gebeuren?
Aan het ontbreken van de koppeling tussen belijdenis en avondmaal in veel gemeenten. Het is dan eerder raar dat iemand direct na belijdenis gedaan te hebben aangaat, in plaats van dat het raar is dat de meesten die belijdenis gedaan hebben "gewoon" afblijven.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef:Kan dat probleem ook geholpen worden als de kerkenraad weer consequent bezig zijn, en te ondervragen naar persoonlijk geloof. Zodat de belijdeniskandidaten voor de werkelijkheid gesteld worden, dat ze zonder geloof geen belijdenis kunnen en mogen doen.
Hoe kom je erbij dat dat niet zou gebeuren?
Aan het ontbreken van de koppeling tussen belijdenis en avondmaal in veel gemeenten. Het is dan eerder raar dat iemand direct na belijdenis gedaan te hebben aangaat, in plaats van dat het raar is dat de meesten die belijdenis gedaan hebben "gewoon" afblijven.
Zo'n veroordeling is veel te kort door de bocht. Al eerder gezegd: ga maar eens praten met zulke belijdeniscatechisanten. Ik denk dat je dan raar op zou kijken en beschaamd zou staan met zulke veroordelingen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door memento »

@Tib: Ik spreek hier over de gemeente die het "gewoon" vindt dat belijdenis doen losstaat van het avondmaal. Je belijdt gehoorzaamheid aan het Woord, en je eerste daad is ongehoorzaamheid (doe dat tot Mijn gedachtenis! is een bevel). Waar is die klem, als het "gewoon" gevonden wordt om niet aan te gaan?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door Tiberius »

memento schreef:@Tib: Ik spreek hier over de gemeente die het "gewoon" vindt dat belijdenis doen losstaat van het avondmaal. Je belijdt gehoorzaamheid aan het Woord, en je eerste daad is ongehoorzaamheid (doe dat tot Mijn gedachtenis! is een bevel). Waar is die klem, als het "gewoon" gevonden wordt om niet aan te gaan?
Memento, ik wil zeker geen lans breken voor misstanden, maar bekommerden horen er zeker bij. Die moeten vermaand, de weg gewezen, enz. worden, maar mogen niet weggetrapt worden. Zoals Huisman terecht stelt, ga je hiermee voorbij aan al die mensen die worstelen met de toe-eigening van het heil. In eigen ongelovig maar worstelend om de genade.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:@Tib: Ik spreek hier over de gemeente die het "gewoon" vindt dat belijdenis doen losstaat van het avondmaal. Je belijdt gehoorzaamheid aan het Woord, en je eerste daad is ongehoorzaamheid (doe dat tot Mijn gedachtenis! is een bevel). Waar is die klem, als het "gewoon" gevonden wordt om niet aan te gaan?
Memento, ik wil zeker geen lans breken voor misstanden, maar bekommerden horen er zeker bij. Die moeten vermaand, de weg gewezen, enz. worden, maar mogen niet weggetrapt worden. Zoals Huisman terecht stelt, ga je hiermee voorbij aan al die mensen die worstelen met de toe-eigening van het heil. In eigen ongelovig maar worstelend om de genade.
Daar ben ik geheel mee eens. Maar wil je hiermee beweren dat alle belijdeniscatechisanten worstelen om de genade? Hoe vaak is het niet: Je hebt de leeftijd, of je gaat trouwen, dús wordt er belijdenis gedaan.

En ook: Juist worstelende zielen vinden het niet "gewoon" dat ze het bevel van Christus om dat te doen tot Zijn gedachtenis niet nakomen: zij worstelen daarmee. Helaas zijn er vele gemeenten, waar de gemeente dit wél gewoon lijkt te vinden. En klinkt in de prediking wel altijd: U, belijdend lid, behoort dit bevel van Christus te gehoorzamen? Of klinkt alleen maar de oproep om jezelf te onderzoeken of je een Goddelijk recht hebt, en klinkt het bevel niet tot elk belijdend lid?
Plaats reactie