Psalmen en instrumenten

jakobmarin

Psalmen en instrumenten

Bericht door jakobmarin »

In veel Afrikaanse landen gebruikt men instrumenten zoals trommels, handgeklap en snaarinstrumenten.

In de psalmen lezen we bijv. 'op de Neginoth', wat snarenspel zou betekenen of 'op schoschannim', wat 6-snarig instrument zou betekenen. Soms staat er letterlijk 'Op het tiensnarig instrument en op de luit, met een voorbedacht lied op de harp', psalm 92.
In andere psalmen staan instrumenten als bazuin, trommel, fluit en orgel, ps. 150.
Voor handen klappen, zie ps 47.

Maar nagenoeg alleen het laatste instrument wordt in Nederland gebruikt bij het zingen van diezelfde psalmen. En overigens is het nog maar de vraag of in de bijbel met 'orgel' werkelijk wordt bedoeld, wat wij met 'orgel' bedoelen.

Moeten we dit alleen op verschil in cultuur en traditie steken, of zit er meer achter?
De bijbel spreekt er toch duidelijk over dat díe bepaalde psalm op dát instrument dient gespeeld te worden? En ook het handenklappen blijft vaak bij ons achterwege.

Graag reactie.

[Aangepast op 13/9/04 door jakobmarin]
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Democritus

Bericht door Democritus »

Helemaal mee eens. Er kunnen veel meer instrumenten gebruikt worden bij het zingen van de psalmen. Een orgel is een schitterend instrument omdat het vele instrumenten in zich kan herbergen maar het mist vaak de expressie van het originele instrument. Ik wil zelfs zover gaan dat ook moderne instrumenten als een electrische gitaar of een cyntesyzer (of hoe je het ook schrijft) gebruikt kunnen worden. Psalmen die over vreugde gaan kunnen en mogen 'swingen'. Laatst heb ik dat nog meegemaakt dat er een combinatie van panluit, viool, piano en drum werd gebruikt ik vond het schitterend.

Maar......

Laat het gebruik van andere instrumenten geen doel op zich worden. Indien het gebruik tot eer van God is waarom gebruiken we het dan niet? Maar al is het om maar weer eens wat anders/ modern te doen dan liever een orgel met een wat minder 'begaafde' organist.
Adorote

Bericht door Adorote »

Nog meer instrumenten; het is al genoeg herrie met die orgels in de Kerk ,die ook nog eens niet goed bespeeld worden.

Ook zou het een goede zaak zijn als het orgel stil bleef voordat de Eredienst een aanvang gaat nemen.

[Aangepast op 13/9/04 door Adorote]
Democritus

Bericht door Democritus »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Nog meer instrumenten; het is al genoeg herrie met die orgels in de Kerk ,die ook nog eens niet goed bespeeld worden.

Ook zou het een goede zaak zijn als het orgel stil bleef voordat de Eredienst een aanvang gaat nemen.

Volgens mij klinken hier wat frustaties in door? Persoonlijk vindt ik muziek een van de mooiste dingen in de schepping (uiteraard kan het tweeledig worden gebruikt) en orgelspel/ c.q. muziek kan net zo stichtend zijn als stilte.
Wouter

Bericht door Wouter »

Oorspronkelijk gepost door jakobmarin
In veel Afrikaanse landen gebruikt men instrumenten zoals trommels, handgeklap en snaarinstrumenten.

In de psalmen lezen we bijv. 'op de Neginoth', wat snarenspel zou betekenen of 'op schoschannim', wat 6-snarig instrument zou betekenen. Soms staat er letterlijk 'Op het tiensnarig instrument en op de luit, met een voorbedacht lied op de harp', psalm 92.
In andere psalmen staan instrumenten als bazuin, trommel, fluit en orgel, ps. 150.
Voor handen klappen, zie ps 47.

Maar nagenoeg alleen het laatste instrument wordt in Nederland gebruikt bij het zingen van diezelfde psalmen. En overigens is het nog maar de vraag of in de bijbel met 'orgel' werkelijk wordt bedoeld, wat wij met 'orgel' bedoelen.

Moeten we dit alleen op verschil in cultuur en traditie steken, of zit er meer achter?
De bijbel spreekt er toch duidelijk over dat díe bepaalde psalm op dát instrument dient gespeeld te worden? En ook het handenklappen blijft vaak bij ons achterwege.

Graag reactie.

[Aangepast op 13/9/04 door jakobmarin]
Het orgel vroeger, zoals Tubal-Kaïn die maakte, bestond uit een balg(blaas) en één pijp. Om dus één toon voort te brengen. Het is dus wel degelijk de voorloper van het orgel zoals wij het kennen.
Wouter

Bericht door Wouter »

Oorspronkelijk gepost door Democritus
Helemaal mee eens. Er kunnen veel meer instrumenten gebruikt worden bij het zingen van de psalmen. Een orgel is een schitterend instrument omdat het vele instrumenten in zich kan herbergen maar het mist vaak de expressie van het originele instrument. Ik wil zelfs zover gaan dat ook moderne instrumenten als een electrische gitaar of een cyntesyzer (of hoe je het ook schrijft) gebruikt kunnen worden. Psalmen die over vreugde gaan kunnen en mogen 'swingen'. Laatst heb ik dat nog meegemaakt dat er een combinatie van panluit, viool, piano en drum werd gebruikt ik vond het schitterend.

Maar......

Laat het gebruik van andere instrumenten geen doel op zich worden. Indien het gebruik tot eer van God is waarom gebruiken we het dan niet? Maar al is het om maar weer eens wat anders/ modern te doen dan liever een orgel met een wat minder 'begaafde' organist.
Het spijt me, maar het orgel op zich ís een orgineel instrument, met inderdaad een aantal imitaties.
Wanneer er goed gespeeld wordt, en dan bedoel ik écht goed, dan hoor je een psalm spelen. En dáár gaat het om. Zingen jullie wel eens mee? zoek je de psalm op? Mediteer je erover? Of zitten we ons te ergeren aan een bepaald instrument en te bedenken wat er allemaal wel niet voor in de plaats kan komen? Daarvoor maken wij, organisten, ons toch niet druk?
Moeten de orgels stil? Laat eerst de gemeente maar eens stil zijn. en luisteren naar de preek vóór de dienst.
Er is mij al vaker ter ore gekomen, dat God werkt door de muziek voor de dienst. En dat kan trouwens ook door andere instrumenten gebeuren...
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Het orgel is écht puur traditie.
Er is overigens een tijd geweest, dat men zelfs zonder begleiding zong. Maar volgens mij werd dat niet wat. Dan maar een orgel?

Tegenwoordig is het grootste argument denk ik de haalbaarheid van zo'n instrument. Een kerk waar zo 500 mensen zitten, kom je nergens met een harp, of dergelijk "bijbels" instrument. En naast de hoeveelheid geluid, moet je nog iemand hebben die het instrument kan bespelen.

Zelf hebben wij naast ons orgel wel eens een trompet (bijzondere gelegenheden). Dit klinkt leuk, en is een goede aanvulling, klinkt leuk!
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Wouter

Bericht door Wouter »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Het orgel is écht puur traditie.
Er is overigens een tijd geweest, dat men zelfs zonder begleiding zong. Maar volgens mij werd dat niet wat. Dan maar een orgel?

Tegenwoordig is het grootste argument denk ik de haalbaarheid van zo'n instrument. Een kerk waar zo 500 mensen zitten, kom je nergens met een harp, of dergelijk "bijbels" instrument. En naast de hoeveelheid geluid, moet je nog iemand hebben die het instrument kan bespelen.

Zelf hebben wij naast ons orgel wel eens een trompet (bijzondere gelegenheden). Dit klinkt leuk, en is een goede aanvulling, klinkt leuk!
Destijds werd er in de saambinder onder meer door ds Kersten een aantal redenen aangevoerd om het orgel binnen te halen, en om het orgel buiten de deur te houden.
Hij zei: "Soms hoor je een gemeente zo mooi zingen, dat je er geen orgel bij nodig hebt. Dus niet doen. Soms hoor je een gemeente ook zo erbarmelijk slecht zingen, dat je zo snel mogelijk een orgel wil gaan gebruiken".
Het is niet letterlijk, maar wel van deze strekking.
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door Democritus
Oorspronkelijk gepost door Adorote

Volgens mij klinken hier wat frustaties in door? Persoonlijk vindt ik muziek een van de mooiste dingen in de schepping (uiteraard kan het tweeledig worden gebruikt) en orgelspel/ c.q. muziek kan net zo stichtend zijn als stilte.
Nul comma nul frustratie,want men doet maar maak mij niet uit,zeg alleen iets van uit mijn vakgebied.

En waar men de stilte in de Kerk bewaard dus ook niet praten met elkaar ,maar gewoon stil zijn,wordt gemeldt ,hadden we al jaren eerder moeten invoeren.

Trouwens herrie in de Kerk maak je alleen hier mee in Nl .in het buitenland uit gesloten herrie in de Kerk ,daar is het besef dat men heel goed weet waar men is.
wim

Bericht door wim »

Om die verschrikkelijke orgelcultus die in 'onze kringen' heerst wat tegen te gaan, zou ik het niet erg vinden als ook andere instrumenten zo nu en dan de boventoon zouden voeren.
Wouter

Bericht door Wouter »

Oorspronkelijk gepost door wim
Om die verschrikkelijke orgelcultus die in 'onze kringen' heerst wat tegen te gaan, zou ik het niet erg vinden als ook andere instrumenten zo nu en dan de boventoon zouden voeren.
Geen enkel instrument moet de boventoon voeren. Dat moet het Woord zijn.
wim

Bericht door wim »

Oorspronkelijk gepost door Wouter
Oorspronkelijk gepost door wim
Geen enkel instrument moet de boventoon voeren. Dat moet het Woord zijn.
Alsof beiden elkaar niet verdragen.

Ps 119:54 Uw inzettingen zijn mij tot snarenspel ...

Maar ik bedoelde boventoon meer als woordgrapje.
Plaats reactie