Kerkgangers zijn guller.
Geplaatst: 17 sep 2004, 15:15
Nederlanders die minstens eenmaal per maand naar de kerk gaan, geven gemiddeld ongeveer 220 euro per jaar méér aan maatschappelijke organisaties dan onkerkelijke landgenoten. Dat blijkt uit een onderzoek naar factoren die het lgeefgedrag bepalen, waarop de socioloog René Bekkers vandaag aan de Universiteit Utrecht promoveert.
Uuit het onderzoek onder ruim 1500 Nederlanders blijkt dat niet het karakter, maar maatsachappelijke omstandighedenbepalen hoeveel geld en tijd ieman aan goede doelen geeft. Vrijgevige mensen hebben vaak een hoge opleiding, zijn sterk religieus, wonen in kleinere gemeente en hebben een voltijds baan en een hoger inkomen, concludeert Bekkers.
Mensen met een hbo- of universitaire opleiding geven jaatrlijks gemiddeld 120 euro meer aan goede doelen dan laagopgeleidenen. Ook emotionele betrokkenheid bij anderen speelt een rol bij het geefgedrag. De meest emotioneelbetrokken Nederlanders geven per jaar opngeveer 85 euro meer dan hun landgenoten die die eigenschap het minst bezitten.
De gangbare theorie dat karaktereigenschappen en een levensinstelling waarin de noden van anderen centraal staan het geeftgedrag bepalen, klopt volgens bBekkers niet. Slechts 30 procent van de verschillen in geefgedrag is daartoe te herleiden.
De sociale omstandigheden waarin mensen leven en opgroeien, bepalen ongeveer 70 procent van de verschillen in vrijgevigheid, aldus de socioloog. Vooral druk van de omgeving speelt een rol bij de beslissing om "tijd, geld, bloed, organen"ter beschikking te stellen van ouders heeft grote invloed.
Ik vond dit een leuk stukje om te plaatsen op OSW.
Uuit het onderzoek onder ruim 1500 Nederlanders blijkt dat niet het karakter, maar maatsachappelijke omstandighedenbepalen hoeveel geld en tijd ieman aan goede doelen geeft. Vrijgevige mensen hebben vaak een hoge opleiding, zijn sterk religieus, wonen in kleinere gemeente en hebben een voltijds baan en een hoger inkomen, concludeert Bekkers.
Mensen met een hbo- of universitaire opleiding geven jaatrlijks gemiddeld 120 euro meer aan goede doelen dan laagopgeleidenen. Ook emotionele betrokkenheid bij anderen speelt een rol bij het geefgedrag. De meest emotioneelbetrokken Nederlanders geven per jaar opngeveer 85 euro meer dan hun landgenoten die die eigenschap het minst bezitten.
De gangbare theorie dat karaktereigenschappen en een levensinstelling waarin de noden van anderen centraal staan het geeftgedrag bepalen, klopt volgens bBekkers niet. Slechts 30 procent van de verschillen in geefgedrag is daartoe te herleiden.
De sociale omstandigheden waarin mensen leven en opgroeien, bepalen ongeveer 70 procent van de verschillen in vrijgevigheid, aldus de socioloog. Vooral druk van de omgeving speelt een rol bij de beslissing om "tijd, geld, bloed, organen"ter beschikking te stellen van ouders heeft grote invloed.
Ik vond dit een leuk stukje om te plaatsen op OSW.