Pleiten op je doop

Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Fjodor »

Hosea2:1 Twist tegen ulieder moeder, twist, omdat zij Mijn vrouw niet is, en Ik haar Man niet ben; en laat ze haar hoererijen van haar aangezicht, en haar overspelerijen van tussen haar borsten wegdoen.

2:15 En het zal te dien dage geschieden, spreekt de HEERE, dat gij Mij noemen zult: Mijn Man; en Mij niet meer noemen zult: Mijn Baäl!
16 En Ik zal de namen der Baäls van haar mond wegdoen; zij zullen niet meer bij hun namen gedacht worden.
17 En Ik zal te dien dage een verbond voor hen maken met het wild gedierte des velds, en met het gevogelte des hemels, en het kruipend gedierte des aardbodems; en Ik zal den boog, en het zwaard, en den krijg van de aarde verbreken, en zal hen in zekerheid doen nederliggen.
18 En Ik zal u Mij ondertrouwen in eeuwigheid; ja, Ik zal u Mij ondertrouwen in gerechtigheid en in gericht, en in goedertierenheid en in barmhartigheden.
19 (En Ik zal u Mij ondertrouwen in geloof; en gij zult den HEERE kennen.
20 (En het zal te dien dage geschieden, dat Ik verhoren zal, spreekt de HEERE; Ik zal den hemel verhoren, en die zal de aarde verhoren.
21 En de aarde zal het koren verhoren, mitsgaders den most en de olie; en die zullen Jizreël verhoren.
22 En Ik zal ze Mij op de aarde zaaien, en zal Mij ontfermen over Lo-ruchama; en Ik zal zeggen tot Lo-ammi: Gij zijt Mijn volk; en dat zal zeggen: O, mijn God!


Hier, op het moment dat de Heere niet-Zijn-vrouw maakt tot Zijn-vrouw wordt er een verbond opgericht. Een eeuwig verbond. Dan zal niet-Zijn-volk gemaakt worden tot Zijn-volk.

Voordat dit gebeurt was er dus een relatie van vijandschap, niet één van verbond.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Laten we dat maar niet doen, voor gelovigen houden. Dat is pleiten voor een vrome-Jantjesgeloof: als ze in hun leven zich niet van de doop afkeren blijven we het ervoor houden dat ze gelovigen zijn. Nee, we dopen op grond van het genadeverbond; God heeft beloofd dat Hij van kind tot kind (in de lijn der geslachten dus) Zijn volk zal hebben. Dat is zo zeker als dat men ziet dat het water op het voorhoofd van het kind gesprengd wordt.
De vraag is hoe hier in de Bijbel mee omgegaan wordt. En vrome-Jantjesgeloof of niet: maar als je dit wilt schrappen, schrap dan ook het doopsformulier maar.
Welnee. Je moet het doopsformulier eens lezen vanuit het wezen van de zaak (dat heb je ooit ook wel gedaan, maar dat doe je niet meer). God zegt toe dat Hij het alle gedoopten wil geven. Bij degenen die zonder troost sterven is het hun eigen schuld.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Fjodor »

Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef:
Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef: Vanuit dat oogpunt kunnen kleine kinderen dan ook alleen maar gedoopt worden wanneer ze door God en de gemeente voor gelovigen gehouden worden.
Laten we dat maar niet doen, voor gelovigen houden. Dat is pleiten voor een vrome-Jantjesgeloof: als ze in hun leven zich niet van de doop afkeren blijven we het ervoor houden dat ze gelovigen zijn. Nee, we dopen op grond van het genadeverbond; God heeft beloofd dat Hij van kind tot kind (in de lijn der geslachten dus) Zijn volk zal hebben. Dat is zo zeker als dat men ziet dat het water op het voorhoofd van het kind gesprengd wordt.
Dan verzegelt de doop dus de verkiezing?
Het genadeverbond. En God betoont alleen Zijn (zaligmakende) genade aan uitverkorenen. Of niet?
Jawel.
Maar dan verzegelt dus de doop dus niets aan dat ene kind wat het niet aan elk willekeurig kind zou kunnen verzegelen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17493
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Pleiten op je doop

Bericht door huisman »

Fjodor schreef:
huisman schreef:
Bert Mulder schreef:hypotetische alverzoening.

in het kort, de scheiding tussen het verbond der verlossing, en het genade verbond

[knip] Spreek met respect over een kerkverband; dat houdt ook in dat we niet ongefundeerd dwalingen aan een geheel kerkverband verbinden. Mvg, eilander
Een onderscheid tussen het verbond der verlossing, en het genade verbond is idd CGK en puriteins en reformatorisch.
Welke namen horen er dan bij, huisman?
Calvijn, Witsius, Koelman, Rutherford, Olevianus, á Marck, van Maastricht, Owen enz.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Fjodor »

huisman schreef:
Fjodor schreef:
huisman schreef:
Bert Mulder schreef:hypotetische alverzoening.

in het kort, de scheiding tussen het verbond der verlossing, en het genade verbond

[knip] Spreek met respect over een kerkverband; dat houdt ook in dat we niet ongefundeerd dwalingen aan een geheel kerkverband verbinden. Mvg, eilander
Een onderscheid tussen het verbond der verlossing, en het genade verbond is idd CGK en puriteins en reformatorisch.
Welke namen horen er dan bij, huisman?
Calvijn, Witsius, Koelman, Rutherford, Olevianus, á Marck, van Maastricht, Owen enz.
Calvijn doet dat niet.
Of anders ben ik benieuwd waar hij dat doet. Kan je het me laten lezen?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Erasmiaan »

Fjodor schreef:
Erasmiaan schreef: Het genadeverbond. En God betoont alleen Zijn (zaligmakende) genade aan uitverkorenen. Of niet?
Jawel.
Maar dan verzegelt dus de doop dus niets aan dat ene kind wat het niet aan elk willekeurig kind zou kunnen verzegelen.
Volgens mij begrijp ik je niet. Want dat is juist het wonder: elk kind had gedoopt kunnen worden maar het gebeurt niet bij elk kind. Noemt Calvijn dat niet een "kleine verkiezing"?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17493
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Pleiten op je doop

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Natuurlijk maar dat is de kwestie niet, de HEERE spreekt Zijn gehele bondsvolk om hun mond wijd open te doen. Roep Hem aan in Zijn beloften die bij je doop betekend en verzegeld zijn.
Dat laatste verzin je er zelf bij. De mond wijd open doen dient ook in het geloof te geschieden.
De HEERE spreekt het tegen ongelovigen : Doe uw mond wijd open.
komen we weer op de aloude vraag... hoe komt een ongelovige tot geloof? Onze belijdenisgeschriften spreken de Schrift na, in dat ze leren dat het komt van de Geest Gods, door middel van de genade middelen, hetwelk vooral de prediking van het Evangelie is.
Mee eens maar de HEERE spreekt tot ons in onze doodstaat.
25 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Johann »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Natuurlijk maar dat is de kwestie niet, de HEERE spreekt Zijn gehele bondsvolk om hun mond wijd open te doen. Roep Hem aan in Zijn beloften die bij je doop betekend en verzegeld zijn.
Dat laatste verzin je er zelf bij. De mond wijd open doen dient ook in het geloof te geschieden.
De HEERE spreekt het tegen ongelovigen : Doe uw mond wijd open.
Maar de beloften zijn toch niet voor de ongelovigen? Of het is: bekeert u en geloof!?

Op je andere vraag is geloof ik al geantwoord met een correct antwoord over het twee ledige verbond.
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17493
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Pleiten op je doop

Bericht door huisman »

Fjodor schreef:Calvijn doet dat niet.
Of anders ben ik benieuwd waar hij dat doet. Kan je het me laten lezen?

Lees Institutie boek 4 hst 16 over de kinderdoop en je ziet dat Calvijn de kinderen volop in het genadeverbond ziet maar ook net als in het O.T. ziet dat er verbondskinderen verloren gaan. Dus geen genadeverbond=uitverkorenen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Fjodor »

Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef:
Erasmiaan schreef: Het genadeverbond. En God betoont alleen Zijn (zaligmakende) genade aan uitverkorenen. Of niet?
Jawel.
Maar dan verzegelt dus de doop dus niets aan dat ene kind wat het niet aan elk willekeurig kind zou kunnen verzegelen.
Volgens mij begrijp ik je niet. Want dat is juist het wonder: elk kind had gedoopt kunnen worden maar het gebeurt niet bij elk kind. Noemt Calvijn dat niet een "kleine verkiezing"?
Nee, niet elk kind had gedoopt kunnen worden. Kijk maar hoe de belijdenisgeschriften omgaan met een tekst als 1 Kor 7:14. Enkel de kinderen van de gelovigen zijn heilig en enkel zij kunnen gedoopt worden.

Bij de doop gaat het er nu juist niet om dat een mens in het klein is verkozen, maar dat een mens in het groot is verkozen..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17493
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Pleiten op je doop

Bericht door huisman »

Johann schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Natuurlijk maar dat is de kwestie niet, de HEERE spreekt Zijn gehele bondsvolk om hun mond wijd open te doen. Roep Hem aan in Zijn beloften die bij je doop betekend en verzegeld zijn.
Dat laatste verzin je er zelf bij. De mond wijd open doen dient ook in het geloof te geschieden.
De HEERE spreekt het tegen ongelovigen : Doe uw mond wijd open.
Maar de beloften zijn toch niet voor de ongelovigen? Of het is: bekeert u en geloof!?

Op je andere vraag is geloof ik al geantwoord met een correct antwoord over het twee ledige verbond.
Je bedoeld het niet maar dit lijkt op Schriftkritiek, de HEERE beloofd Zijn volk hun mond te vervullen als zij hun mond wijd opendoen. Mochten zij toen zeggen, die beloften zijn niet voor ons ? Natuurlijk gaat de vervulling van die beloften in de weg van bekering en geloof maar de HEERE komt tot ons in onze doodstaat anders zou genade geen genade zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17493
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Pleiten op je doop

Bericht door huisman »

Fjodor schreef:
Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef:
Erasmiaan schreef: Het genadeverbond. En God betoont alleen Zijn (zaligmakende) genade aan uitverkorenen. Of niet?
Jawel.
Maar dan verzegelt dus de doop dus niets aan dat ene kind wat het niet aan elk willekeurig kind zou kunnen verzegelen.
Volgens mij begrijp ik je niet. Want dat is juist het wonder: elk kind had gedoopt kunnen worden maar het gebeurt niet bij elk kind. Noemt Calvijn dat niet een "kleine verkiezing"?
Nee, niet elk kind had gedoopt kunnen worden. Kijk maar hoe de belijdenisgeschriften omgaan met een tekst als 1 Kor 7:14. Enkel de kinderen van de gelovigen zijn heilig en enkel zij kunnen gedoopt worden.

Bij de doop gaat het er nu juist niet om dat een mens in het klein is verkozen, maar dat een mens in het groot is verkozen..
Lydia werd gedoopt met heel haar huis, waren die dan ook tot geloof gekomen ? Of werden zij gedoopt op grond van het verbond zoals de apostelen die zo goed uit het O.T. kenden. Ook toen kreeg het hele huis het verbondsteken.
9 Voorts zeide God tot Abraham: Gij nu zult Mijn verbond houden, gij, en uw zaad na u, in hun geslachten.
10 Dit is Mijn verbond, dat gijlieden houden zult tussen Mij, en tussen u, en tussen uw zaad na u: dat al wat mannelijk is, u besneden worde.
11 En gij zult het vlees uwer voorhuid besnijden ; en dat zal tot een teken zijn van het verbond tussen Mij en tussen u.
12 Een zoontje dan van acht dagen zal u besneden worden, al wat mannelijk is in uw geslachten: de ingeborene van het huis, en de gekochte met geld van allen vreemde , welke niet is van uw zaad;
13 De ingeborene van uw huis, en de gekochte met uw geld zal zekerlijk besneden worden ; en Mijn verbond zal zijn in ulieder vlees , tot een eeuwig verbond.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Afgewezen »

Even los van al dit dogmatisch gesteggel: wat is nu in de praktijk het voordeel van 'mogen pleiten op je doop'?
Zal God iemand die pleit op zijn doop eerder verhoren dan iemand die dat niet kan doen (omdat hij of zij niet gedoopt is)?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Luther »

Beste mensen,

De stukken vliegen er hier weer af... Ik zat het stukje te lezen van ds. De Heer en dacht: dat wordt weer een RSI-vinger op RF. Volgens mij kunnen we onze tijd beter besteden, want we komen er toch niet uit. Het gaat hier namelijk over de spanning tussen verbond en verkiezing, tussen Gods welmenende nodiging tot het heil en de beperkte verzoening alleen voor de uitverkorenen.

Overschatting van de Doop vindt plaats, wanneer je de doop als opstapje naar de eeuwige zaligheid ziet, in die zin, dat je al half op weg bent. De doop schenkt geen genade.
Deze doopvisie zorgt ervoor dat je oproepen wordt om te geloven dat God je particulier lief heeft met een eeuwige liefde. Maar dan sla je toch echt de stap over. Wij zijn kinderen des toorns en als er geen groot en radicaal wonder gebeurt, leidt dat tot de eeuwige dood. De doop is een teken van de waarheid van Gods Woord, dat er geen belofte op aarde vallen zal en alle beloften in het bloed van Christus ja en amen zijn. Het kind dat gedoopt wordt krijgt die boodschap zijn leven lang mee: er is ook reddend bloed van Christus beschikbaar voor jou. Maar als je je niet bekeert, acht je dat bloed van Christus onrein en zal het je verderven.

Onderschatting van de Doop vindt plaats, wanneer het als een mooi ritueel wordt gezien en verder niets, of wanneer de klem vanuit de doop op de gedoopte geheel gaat ontbreken. Wanneer de rijkdom van het verkeren onder de middelen der genade niet meer gezien wordt. Wanneer uit angst niet meer gezegd wordt, dat God niet wil dat die gedoopte verloren gaat. Wanneer gedoopten gaan denken: Ik wil wel; als de Heere nu ook maar zou willen....

Laten we het evenwicht tussen beide polen niet overboord kieperen. Evenwichtige studies over de doop:
- ds. C. Harinck: Ons doopformulier
- dr. P. Korteweg: Gedoopt voor het leven!
- ds. W. Harinck: Gedoopt!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17493
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Pleiten op je doop

Bericht door huisman »

Voor een ieder die vindt dat beloften alleen voor gelovigen zijn. Deze punten komen uit "Kennis der zaligheid" van de Erskines en Fisher. Onder andere dit gedeelte is uitgegeven door Ds G.H. Kersten aan het eind van zijn leven.


82. Tot wie worden de beloften des verbonds gericht?
Tot allen die het evangelie horen en tot hun zaad, Hand. 2:39, "U komt de belofte toe, en uw kinderen."

83. Wat voor recht tot de beloften hebben de hoorders van het evangelie door deze algemene overmaking er van?
Een recht van toegang tot de beloften en al de goederen die er in toegezegd worden, zodat ze niet te verontschuldigen zijn als zij niet geloven, Joh. 3:18.

84. Wat voor recht geeft het geloof tot de beloften?
Een recht van bezit, uit kracht van de vereniging met Christus, in Wie al de beloften
"ja en amen" zijn, Joh. 3:36, "Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven."
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie