Pleiten op je doop

Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Pleiten op je doop

Bericht door Ander »

http://www.puntuit.nl/interessant/menen ... p_1_568042
Mooi artikel van ds. de Heer! Daar ben ik het nu helemaal mee eens! Wellicht interessant in verband met de discussies die hierover gevoerd zijn de laatste tijd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Pleiten op je doop

Bericht door refo »

Ik ben het er totaal mee oneens.

Het holt het aanbod van genade totaal uit en maakt er de Steenblokse 'voorstelling' van.
De boodschap van het Evangelie klinkt bij deze dominee zo: Mogelijk dat het niet voor jou is, maar dat het er is, is al heel mooi.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Bert Mulder »

Ander schreef:http://www.puntuit.nl/interessant/menen ... p_1_568042
Mooi artikel van ds. de Heer! Daar ben ik het nu helemaal mee eens! Wellicht interessant in verband met de discussies die hierover gevoerd zijn de laatste tijd.
ben het er ook mee eens.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Marco »

refo schreef:Ik ben het er totaal mee oneens.

Het holt het aanbod van genade totaal uit en maakt er de Steenblokse 'voorstelling' van.
De boodschap van het Evangelie klinkt bij deze dominee zo: Mogelijk dat het niet voor jou is, maar dat het er is, is al heel mooi.
Inderdaad. Dit is een vreselijk artikel. De hele doop en het hele verbond onderuit gehaald. Schrap zondag 26 uit de belijdenis, en je komt hierop neer.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Pleiten op je doop

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Ik ben het er totaal mee oneens.

Het holt het aanbod van genade totaal uit en maakt er de Steenblokse 'voorstelling' van.
De boodschap van het Evangelie klinkt bij deze dominee zo: Mogelijk dat het niet voor jou is, maar dat het er is, is al heel mooi.
Nee, hier wordt toch vastgehouden aan de oude gereformeerde leer?
We zouden het zo zeggen: Dat het Eangelie ons wordt voorgehoden en welmenend aangboden is onbegrijpelijk groot. Dat we niet geloven is ons ongeloof.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Pleiten op je doop

Bericht door vlinder »

Ik ben het er ook helemaal niet mee eens.
Waarom ben je dan gedoopt?
- Geen pleitgrond
- Christus zegt niet dat Hij jouw persoonlijke Heiland wil zijn?

Ik lees iets anders in het doopformulier:
- In de tweede plaats betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing van de zonden door Jezus Christus
- Als wij gedoopt worden in de naam van de Zoon, verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden en ons in de gemeenschap van Zijn dood en opstanding inlijft [1 Johannes 1:7]. Zo worden wij van al onze zonden bevrijd en rechtvaardig voor God gerekend.
- Ten eerste: Belijdt u dat onze kinderen, hoewel ze in zonde ontvangen en geboren zijn en daarom aan allerlei ellende, zelfs aan de verdoemenis onderworpen zijn, toch in Christus geheiligd zijn en daarom als leden van Zijn gemeente behoren gedoopt te zijn?

Graag zou ik een antwoord willen op de vraag die de gemiddelde jongere wel heeft: waarom ben ik gedoopt? Ik zie daar geen antwoord in in dit artikel. Daarnaast: waarom zeggen de predikanten dan zo massaal pleit maar op je doop? Laat God je gedoopte voorhoofd maar zien? Allemaal dwaalleraren?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
refo schreef:Ik ben het er totaal mee oneens.

Het holt het aanbod van genade totaal uit en maakt er de Steenblokse 'voorstelling' van.
De boodschap van het Evangelie klinkt bij deze dominee zo: Mogelijk dat het niet voor jou is, maar dat het er is, is al heel mooi.
Nee, hier wordt toch vastgehouden aan de oude gereformeerde leer?
We zouden het zo zeggen: Dat het Eangelie ons wordt voorgehoden en welmenend aangboden is onbegrijpelijk groot. Dat we niet geloven is ons ongeloof.
Maar hoe rijm je dit dan met vraag en antwoord 69: Hij heeft beloofd, dat ik met zijn bloed en Geest van de onreinheid van mijn ziel, dat is van al mijn zonden, gewassen ben (..)?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Pleiten op je doop

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:Ik ben het er totaal mee oneens.

Het holt het aanbod van genade totaal uit en maakt er de Steenblokse 'voorstelling' van.
De boodschap van het Evangelie klinkt bij deze dominee zo: Mogelijk dat het niet voor jou is, maar dat het er is, is al heel mooi.
Nee, hier wordt toch vastgehouden aan de oude gereformeerde leer?
We zouden het zo zeggen: Dat het Eangelie ons wordt voorgehoden en welmenend aangboden is onbegrijpelijk groot. Dat we niet geloven is ons ongeloof.
Maar hoe rijm je dit dan met vraag en antwoord 69: Hij heeft beloofd, dat ik met zijn bloed en Geest van de onreinheid van mijn ziel, dat is van al mijn zonden, gewassen ben (..)?
Dat is het wezen der zaak, waaruit de Catechismus is opgesteld, en ook de formulieren...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Wilhelm »

Wat zullen het een arme doopdiensten zijn, als er niet meer te vertellen valt dan wat er in dit stukje beschreven staat...
Gelukkig leren de meeste GG predikanten dit anders.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Pleiten op je doop

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:Wat zullen het een arme doopdiensten zijn, als er niet meer te vertellen valt dan wat er in dit stukje beschreven staat...
Gelukkig leren de meeste GG predikanten dit anders.
Dit is idd totaal anders dan b.v. Ds Tuinier en ds Golverdingen in hun nieuwste boekjes over de doop zeggen. Ik heb net weer de scriptie "Om behoud van een kerk" van Ds Golverdingen gelezen en moet zeggen dat dit stuk van Ds de Heer de standpunten van Steenblok en Hoeksema ademt . Dat kan natuurlijk maar dan zit deze predikant wel bij het verkeerde kerkverband.

En over pleiten
Ralph Erskine schreef:Sommige mensen mogen denken en zeggen: helaas, God heeft niets tot mij
gesproken, waar ik Hem toe aanzetten kan.
Maar mens, als het Evangelie aan u gepredikt wordt en er enig woord van
genade in is, dat op uw toestand toepasselijk is, doe dan toch dat woord niet van u
weg, maar grijpt het aan en pleit daarop, dat God doen zal gelijk Hij gesproken heeft.
Als enig beloftewoord ziet, dat past bij uw toestand en uw nood, strek dan door het
geloof uw hand uit en grijp Zijn Woord aan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Johann »

Ik vind het een zeer evenwichtig artikel en goed geschreven, en ben het er zeker voluit mee eens.

Waarom wordt dit nou voluit onderuitgehaald? Laat dan eens teksten zien waar de doop als een pleitgrond gezien word?
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Mara »

Johann schreef:Ik vind het een zeer evenwichtig artikel en goed geschreven, en ben het er zeker voluit mee eens.

Waarom wordt dit nou voluit onderuitgehaald? Laat dan eens teksten zien waar de doop als een pleitgrond gezien word?
Als cgker vind ik dit juist wel een mooi stuk. Snap niets van de kritiek :nonnon
Heb geen verstand van steenblokkiaanisme ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Pleiten op je doop

Bericht door vlinder »

Mara schreef:
Johann schreef:Ik vind het een zeer evenwichtig artikel en goed geschreven, en ben het er zeker voluit mee eens.

Waarom wordt dit nou voluit onderuitgehaald? Laat dan eens teksten zien waar de doop als een pleitgrond gezien word?
Als cgker vind ik dit juist wel een mooi stuk. Snap niets van de kritiek :nonnon
Heb geen verstand van steenblokkiaanisme ;)
Waarom ben jij als kind gedoopt? Wat heb je er eigenlijk aan?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Pleiten op je doop

Bericht door helma »

Mara schreef:
Johann schreef:Ik vind het een zeer evenwichtig artikel en goed geschreven, en ben het er zeker voluit mee eens.

Waarom wordt dit nou voluit onderuitgehaald? Laat dan eens teksten zien waar de doop als een pleitgrond gezien word?
Als cgker vind ik dit juist wel een mooi stuk. Snap niets van de kritiek :nonnon
Heb geen verstand van steenblokkiaanisme ;)
dan lees je het w.s. niet als cgk-er....
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Bert Mulder »

de overrijpe tomate vliege me om de ore....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie