Walcherse artikelen

Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Zonderling »

Erasmiaan schreef:Ik zal daarover Comrie eens laten spreken:
Heeft enig werk of daad, als daad aangemerkt, hoewel uit en door genade verricht, ook maar de minste invloed of oorzakelijkheid in de rechtvaardiging, dan is het niet uit genade maar uit de werken. (...) Hierom hebben onze voorvaderen altijd geleerd, dat het geloof in de rechtvaardigmaking niet in aanmerking komt als een daad, die wij oefenen, maar als een lijdelijk instrument, waardoor wij de genade ontvangen. uit "Het oprecht geloof, Verklaring van Zondag 7 van de Heidelbergse Catechismus - A. Comrie, tweede druk 2002, p. 88-89.
Het is waar wat Comrie hier zegt: "het geloof komt niet in aanmerking als een daad, die wij oefenen, maar als een lijdelijk instrument, waardoor zij de genade ontvangen".
Maar uit het feit dat het geloof niet in aanmerking komt als een daad, volgt niet dat het geloof geen daad is - door God geschonken op bovennatuurlijke wijze.
Anders gezegd: 'het geloof komt niet in aanmerking als een daad' is niet identiek aan 'het geloof is geen daad'.
Voor alle duidelijkheid: het verschil tussen de habitus en de actus van het geloof erken ik.

Wat Comrie wil zeggen is dat alle verdienstelijkheid aan het geloof ontnomen moet worden in de weldaad van de rechtvaardigmaking. En dat is volkomen waar. Maar met allerlei gevolgtrekkingen hieruit moeten we voorzichtig zijn.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Zonderling »

Romeinen 4:5: "Doch dengene 9die niet werkt, maar 10gelooft in Hem Die 11den goddeloze rechtvaardigt, wordt 12zijn geloof 13gerekend tot rechtvaardigheid."

Kanttekeningen:
9 Dat is, die zulke werken van verdienste niet kan noch durft te voorschijn brengen.

10 Dat is, stelt zijn vertrouwen op de genade Gods in Christus, vss. 24, 25.

11 Dat is, die in zichzelven nog onrein en met zonden besmet is, gelijk alle mensen, zelfs ook de wedergeborenen, voor God zijn, naar de getuigenis van David in de volgende verzen.

12 Niet dat het geloof, ten aanzien dat het een werk is, dit verdient, of in zichzelven waardig is, gelijk enigen verkeerdelijk menen; want dit heeft Paulus zoëven tevoren aan alle werken, en derhalve ook aan het geloof als een werk, benomen; maar omdat God zulks uit enkel genade den gelovigen beloofd heeft, en omdat het geloof als een instrument is hetwelk de gerechtigheid van Christus aanneemt, en dezelve tussen Gods oordeel en zijn eigen misdaden stelt. Zie Rom. 5:9. 2 Kor. 5:19. Filipp. 3:9.

13 Het woord rekenen of toerekenen wordt genomen van een gelijkenis dergenen die iets op iemands rekening stellen, Filem. vs. 18. Zo wordt God gezegd iemand de zonde toe te rekenen, als Hij wil dat voor dezelve van hem door de straf zal voldaan worden; en niet toe te rekenen, als Hij die vergeeft en de straf kwijtscheldt, vers 8. Desgelijks dat Hij het geloof rekent tot rechtvaardigheid als Hij den gelovigen schenkt, toeschrijft en toerekent de gerechtigheid van Christus, van hen door het geloof aangenomen, en houdt, door deze genadige toerekening, alsof het hun eigen gerechtigheid ware. Daarom wordt ook hier gezegd, dat hun de gerechtigheid toegerekend wordt.
Zie ook deze kanttekeningen. Niet ontkend wordt dat het geloof een werk is, maar wel ontkend wordt dat het geloof 'als een werk' rechtvaardigt.

Onjuiste gevolgtrekkingen die door sommigen gemaakt worden:
1. Het geloof komt op geen enkele wijze van pas als een middeloorzaak in de rechtvaardigmaking door God (of in de vierschaar Gods). Want integendeel: het woord 'instrument' is juist door onze vaderen bedoeld om een middeloorzaak aan te wijzen.
2. Het geloof zoals dat in de rechtvaardigmaking een instrument is, is geen werk of daad van de mens. Want dat volgt daar niet uit. Slechts volgt dat het geloof zonder enige verdienste is in de rechtvaardigmaking.

Altijd is door onze vaderen beleden dat er twee banden van vereniging zijn die in de rechtvaardigmaking samenkomen: Allereerst de band van de Heilige Geest die de zondaar roept, trekt en met Christus verenigt. Daarnaast ook de band des geloof, die de onverdiende weldaden van Christus aangrijpt. Waar deze beide banden van vereniging samenkomen, daar is de mens in Christus gerechtvaardigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:Comrie toont aan dat eerst het geloof wordt ingestort (hebbelijkheid/ habitus) en dat daarna dit geloof werkzaam wordt (dadelijkheid/ actus). Als dit niet zo zou zijn werd geloven een werk. En dat is Rooms. De onderscheiding tussen habitus en actus is door alle zuivere gereformeerden gemaakt.
Dit vind ik een vorm van dogmatisme. Je gaat zaken tot op de millimeter uitpluizen en dan kom je tot dit soort onzinnige conclusies.
Laten we het Bijbels houden: "Zovelen Hem aangenomen hebben (daad!), die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods genaamd te worden."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Erasmiaan »

Laten we het inderdaad Bijbels houden: een mens kan geen ding aannemen zo het hem uit de hemel niet gegeven zij. Dus eerst de schenking en dan de aanneming.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Marieke »

Erasmiaan schreef:Laten we het inderdaad Bijbels houden: een mens kan geen ding aannemen zo het hem uit de hemel niet gegeven zij. Dus eerst de schenking en dan de aanneming.
Het is inderdaad een genadegift Gods
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:Laten we het inderdaad Bijbels houden: een mens kan geen ding aannemen zo het hem uit de hemel niet gegeven zij. Dus eerst de schenking en dan de aanneming.
En hoe vindt die schenking dan plaats? Toch niet anders dan in het Evangelie?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Laten we het inderdaad Bijbels houden: een mens kan geen ding aannemen zo het hem uit de hemel niet gegeven zij. Dus eerst de schenking en dan de aanneming.
En hoe vindt die schenking dan plaats? Toch niet anders dan in het Evangelie?
Door de inwendige roeping (van het Evangelie).
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Laten we het inderdaad Bijbels houden: een mens kan geen ding aannemen zo het hem uit de hemel niet gegeven zij. Dus eerst de schenking en dan de aanneming.
En hoe vindt die schenking dan plaats? Toch niet anders dan in het Evangelie?
Door de inwendige roeping (van het Evangelie).
Mja, nu ga je het ook weer ingewikkeld maken. De inwendige roeping is niets anders dan dat de uitwendige roeping het hart binnen gaat, wanneer "de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt" (NGB art. 22).
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Laten we het inderdaad Bijbels houden: een mens kan geen ding aannemen zo het hem uit de hemel niet gegeven zij. Dus eerst de schenking en dan de aanneming.
En hoe vindt die schenking dan plaats? Toch niet anders dan in het Evangelie?
Door de inwendige roeping (van het Evangelie).
Mja, nu ga je het ook weer ingewikkeld maken. De inwendige roeping is niets anders dan dat de uitwendige roeping het hart binnen gaat, wanneer "de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt" (NGB art. 22).
Precies! Nu zie je dat de NGB ook dat onderscheid maakt (daar wees Comrie overigens ook op).
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:Mja, nu ga je het ook weer ingewikkeld maken. De inwendige roeping is niets anders dan dat de uitwendige roeping het hart binnen gaat, wanneer "de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt" (NGB art. 22).
Precies! Nu zie je dat de NGB ook dat onderscheid maakt (daar wees Comrie overigens ook op).
Volgens mij trekt Comrie het geloven en het aannemen uit elkaar.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Walcherse artikelen

Bericht door caprice »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Laten we het inderdaad Bijbels houden: een mens kan geen ding aannemen zo het hem uit de hemel niet gegeven zij. Dus eerst de schenking en dan de aanneming.
En hoe vindt die schenking dan plaats? Toch niet anders dan in het Evangelie?
Door de inwendige roeping (van het Evangelie).
Mja, nu ga je het ook weer ingewikkeld maken. De inwendige roeping is niets anders dan dat de uitwendige roeping het hart binnen gaat, wanneer "de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt" (NGB art. 22).
Nee, het onderscheid tussen uit- en inwendige roeping is wel zeer van belang. Het is de Heilige Geest, aan het Woord gepaard Die de weldaden van het genadeverbond toepast in het hart van de zondaar.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Afgewezen »

caprice schreef:
Afgewezen schreef:Mja, nu ga je het ook weer ingewikkeld maken. De inwendige roeping is niets anders dan dat de uitwendige roeping het hart binnen gaat, wanneer "de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt" (NGB art. 22).
Nee, het onderscheid tussen uit- en inwendige roeping is wel zeer van belang. Het is de Heilige Geest, aan het Woord gepaard Die de weldaden van het genadeverbond toepast in het hart van de zondaar.
Wat zeg je nu anders dan ik?
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Wilhelm »

Theologisch is het onderscheid absoluut waar. In pastoraat en prediking heeft het weinig nut. De nadruk op inwendige roeping doet de prediking en het aanbod van genade verbleken tot niets zeggend. De hoorder wacht af totdat er voelbaar in het hart iets ervaren wordt. Daarom heeft het spreken over in- en uitwendige roeping alleen maar nut achteraf.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Walcherse artikelen

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
caprice schreef:
Afgewezen schreef:Mja, nu ga je het ook weer ingewikkeld maken. De inwendige roeping is niets anders dan dat de uitwendige roeping het hart binnen gaat, wanneer "de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt" (NGB art. 22).
Nee, het onderscheid tussen uit- en inwendige roeping is wel zeer van belang. Het is de Heilige Geest, aan het Woord gepaard Die de weldaden van het genadeverbond toepast in het hart van de zondaar.
Wat zeg je nu anders dan ik?
Is er nu één roeping met een tweeërlei uitwerking of zijn er twee roepingen (in en uitwendig) ? In de gelijkenis van de zaaier lijkt het toch dat de zaaier overal zaait (één roeping) en dat het zaad van het Evangelie 3x uitwendig blijft en 1x inwendig als het in de toebereide akker valt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Fjodor »

caprice schreef:
Afgewezen schreef: Mja, nu ga je het ook weer ingewikkeld maken. De inwendige roeping is niets anders dan dat de uitwendige roeping het hart binnen gaat, wanneer "de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt" (NGB art. 22).
Nee, het onderscheid tussen uit- en inwendige roeping is wel zeer van belang. Het is de Heilige Geest, aan het Woord gepaard Die de weldaden van het genadeverbond toepast in het hart van de zondaar.
Voor de discussie is die niet van groot belang. Want de vraag is het tot geloof komen van iemand een daad is of niet. Dan kan je wel met de inwendige roeping aankomen, maar ook juist in de inwendige roeping is er een aannemen van onze kant.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie