Walcherse artikelen

Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Marieke »

Willem schreef:
Marieke schreef: wanneer een mens wedergeboren zou zijn (zoals ds. M. dat leert), denk je dan echt dat die mens dat weet van zichzelf voordat hij/zij Christus kennen mag? Of met andere woorden: denk je nu echt dat een mens op een gegeven moment zal zeggen: "ik ben wedergeboren, maar ik ken Christus nog niet"?
Maar wat is dan het nut of doel van een dergelijke leer, van een zo stelselmatig leren dat er al van een wedergeboorte sprake kan zijn voordat Christus is geopenbaard? Want wat heeft degene eraan? Die is alleen met de geopenbaarde Christus geholpen.
Het stelselmatig leren is denk ik een beetje overtrokken. Het is niet zo dat dit zondag aan zondag geleerd wordt binnen de Ger.Gem, maar bijv. wel als dit aan de beurt van behandeling is bij de HC. Maar het is o.a. gebaseerd op hetgeen Zeemeeuw al schreef wat in de D.L. staat: droefheid naar God, het bewenen van de zonden zijn vruchten van de wedergeboorte. Deze zaken kunnen er al zijn voordat iets van Christus gekend wordt. Maar ook in deze is veel schijn en zijn. Een dode vraagt en zoekt God niet, een levendgemaakt, wedergeboren mens wel.
Het nut of doel kun je je dan afvragen, maar het is op Gods Woord (tenzij iemand wederomgeboren is...)en de belijdenisgeschriften (zie D.L.) gegrond. Je kunt je dan ook afvragen wat het nut is dat er zo ontzettend afgezet wordt tegen deze leer. Zowel binnen als buiten de Ger.Gem. wordt er geen rust gegeven buiten Christus.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:
Marieke schreef:
Afgewezen schreef:Dus inderdaad wordt ds. Moerkerken hier recht gedaan. Want wat wil hij hiermee bewijzen? Dat je wedergeboren kunt zijn zonder Christus te kennen. Want immers, volgens de DL zijn droefheid naar God en het wenen over de zonde vruchten van de wedergeboorte?
Dat is de helft van zijn standpunt. Ds. Moerkerken gunt niemand rust buiten Christus. Een wedergeborene zal ook altijd gaan zoeken/vragen naar Christus, dat kan niet anders. Want er is geen leven buiten Christus. Dat leert ds. Moerkerken ook. Er wordt altijd net gedaan of ds. Moerkerken de wedergeboorte ergens plaatst in een mens en verder kan die mens gaan rusten. Dan doe je hem zeker onrecht. Want ten eerste kan een wedergeborene niet buiten Christus, want dan is het geen wedergeborene. En ten tweede: wanneer een mens wedergeboren zou zijn (zoals ds. M. dat leert), denk je dan echt dat die mens dat weet van zichzelf voordat hij/zij Christus kennen mag? Of met andere woorden: denk je nu echt dat een mens op een gegeven moment zal zeggen: "ik ben wedergeboren, maar ik ken Christus nog niet"?
Zeg ik dit allemaal? Nee. Ik zeg wat ds. M.'s standpunt is over de wedergeboorte. Overigens is het niet waar wat je zegt: bij ds. M. kun je wel vaststellen dat je wedergeboren bent, ook al ken je Christus niet, alleen, je mag daar niet op rusten.
Afgewezen ik val jou niet aan, dus voel je ook zeker niet aangevallen. Ik zeg ook wat ds. M. 's standpunt is over de wedergeboorte. Ik zeg alleen hoe over het algemeen (bijv. hier op dit Refoforum) tegen ds. Moerkerken's standpunt aangekeken wordt. Je 2e gedeelte is denk ik zeker niet waar. Dat heb ik ds. M. nog nooit horen beweren. Je kunt niet vaststellen of je wedergeboren bent aan de hand van bijv. wat kenmerken. Want berouw over de zonde was er bij Kaïn ook en bij Ezau ook.
Overigens, ik las afgelopen weekend nog een brief van Ralph Erskine aan een "zekere juffrouw". Deze "juffrouw" had een brief geschreven aan Ralph Erskine over haar zieleleven. Aan de hand van die brief (waarin de juffrouw wat kenmerken van haar zieleleven had geschreven), schrijft Erskine: "Gachte juffrouw, hoewel het mij moeilijk valt over dit onderwerp te schrijven aan iemand van wie ik niets meer weet dan uw brief vermeldt, vind ik toch in uw schrijven enige dingen die, indien zij uit een oprecht hart voortkomen, reden geven om te denken dat werkelijk een beginsel van genade in uw ziel gelegd is, en dat de Heere u wil vernederen om op gepaste tijd u opnieuw te verblijden". En vervolgens gaat hij dat antwoord toelichten. Heel veel onderwijs zit hierin!
Of het verstandig is voor die 'zekere juffrouw' om dit te horen, kun je je afvragen. Maar er is dus niets nieuws onder de zon!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Afgewezen »

Lees wat ds. Moerkerken zelf schrijft over de kenmerken van de wedergeboorte in zijn boekje 'Genadeleven en genadeverbond':
ds. Moerkerken schreef:Wij hebben getracht iets te beschrijven van wat er in het hart van zulk een nieuwgeboren kindeke kan omgaan. Leg uw hart er maar eens bij, lezers. Wanneer déze dingen onbekende zaken voor ons zijn, dan missen wij alle genade. (...)
Wanneer we zo in de prediking horen van de eerste beginselen van het geestelijk leven en wij moeten tot de slotsom komen dat wij die nog missen, dan zal dit ons brengen óf in heilige verlegenheid aan Gods voeten óf tot bittere vijandschap tegen de bevindelijke prediking.(...)
Er is een algemene overtuiging, die met grote vrees en hevige benauwdheid gepaard kan gaan, waarop ook een jubelende vreugde volgen kan, maar waarin de kenmerken van het hartvernieuwende werk Gods worden gemist.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:Lees wat ds. Moerkerken zelf schrijft over de kenmerken van de wedergeboorte in zijn boekje 'Genadeleven en genadeverbond':
ds. Moerkerken schreef:Wij hebben getracht iets te beschrijven van wat er in het hart van zulk een nieuwgeboren kindeke kan omgaan. Leg uw hart er maar eens bij, lezers. Wanneer déze dingen onbekende zaken voor ons zijn, dan missen wij alle genade. (...)
Wanneer we zo in de prediking horen van de eerste beginselen van het geestelijk leven en wij moeten tot de slotsom komen dat wij die nog missen, dan zal dit ons brengen óf in heilige verlegenheid aan Gods voeten óf tot bittere vijandschap tegen de bevindelijke prediking.(...)
Er is een algemene overtuiging, die met grote vrees en hevige benauwdheid gepaard kan gaan, waarop ook een jubelende vreugde volgen kan, maar waarin de kenmerken van het hartvernieuwende werk Gods worden gemist.
En hieruit concludeer jij dat dus ds. Moerkerken leert dat je je wedergeboren kunt weten voordat je Christus kent?
Trek je hier niet een en ander uit elkaar?
Het je wel herkennen in de kenmerken wil echt nog niet zeggen dat je je dan wedergeboren weet. Dat zegt hij toch niet? Hij geeft juist aan dat er ook algemene overtuiging kan zijn.
Overigens, ken je die brief van Erskine? Hoe kijk je daar dan tegenaan?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Afgewezen »

Marieke schreef:
Afgewezen schreef:Lees wat ds. Moerkerken zelf schrijft over de kenmerken van de wedergeboorte in zijn boekje 'Genadeleven en genadeverbond':
ds. Moerkerken schreef:Wij hebben getracht iets te beschrijven van wat er in het hart van zulk een nieuwgeboren kindeke kan omgaan. Leg uw hart er maar eens bij, lezers. Wanneer déze dingen onbekende zaken voor ons zijn, dan missen wij alle genade. (...)
Wanneer we zo in de prediking horen van de eerste beginselen van het geestelijk leven en wij moeten tot de slotsom komen dat wij die nog missen, dan zal dit ons brengen óf in heilige verlegenheid aan Gods voeten óf tot bittere vijandschap tegen de bevindelijke prediking.(...)
Er is een algemene overtuiging, die met grote vrees en hevige benauwdheid gepaard kan gaan, waarop ook een jubelende vreugde volgen kan, maar waarin de kenmerken van het hartvernieuwende werk Gods worden gemist.
En hieruit concludeer jij dat dus ds. Moerkerken leert dat je je wedergeboren kunt weten voordat je Christus kent?
Trek je hier niet een en ander uit elkaar?
Het je wel herkennen in de kenmerken wil echt nog niet zeggen dat je je dan wedergeboren weet. Dat zegt hij toch niet? Hij geeft juist aan dat er ook algemene overtuiging kan zijn.
Overigens, ken je die brief van Erskine? Hoe kijk je daar dan tegenaan?
Voor onderstreping moet je geen url gebruiken, maar u. Even als tip.
Verder moet je nuchter zijn. Als ds. Moerkerken uitgebreid de kenmerken van het nieuwgeboren kindeke beschrijft en vervolgens zijn lezer adviseert zijn hart ernaast te leggen, dan geeft dat in elk geval aanleiding tot het concluderen tot of op zijn minst het vermoeden van. Waarom deze kenmerken geven als je er niets mee mag doen? We hebben het hier trouwens al eens eerder over gehad.
Wie kenmerken geeft, mag ervan uitgaan dat deze kenmerken toegepast worden. Om dan vervolgens te zeggen dat dát toch niet de bedoeling is, lijkt me niet echt logisch.
Overigens gaat het me helemaal niet om wat ds. Moerkerken allemaal zegt of niet zegt. Hij is ook maar 'een' predikant in de GG. Maar je moet geen wishful thinking toepassen en wat andere predikanten mogelijk zeggen dan ook maar van toepassing verklaren op wat ds. Moerkerken zegt.
Wat Erskine zegt over een beginsel van genade vind ik zo gek nog niet. Waar is deze brief te vinden?
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:
Marieke schreef:
Afgewezen schreef:Lees wat ds. Moerkerken zelf schrijft over de kenmerken van de wedergeboorte in zijn boekje 'Genadeleven en genadeverbond':
ds. Moerkerken schreef:Wij hebben getracht iets te beschrijven van wat er in het hart van zulk een nieuwgeboren kindeke kan omgaan. Leg uw hart er maar eens bij, lezers. Wanneer déze dingen onbekende zaken voor ons zijn, dan missen wij alle genade. (...)
Wanneer we zo in de prediking horen van de eerste beginselen van het geestelijk leven en wij moeten tot de slotsom komen dat wij die nog missen, dan zal dit ons brengen óf in heilige verlegenheid aan Gods voeten óf tot bittere vijandschap tegen de bevindelijke prediking.(...)
Er is een algemene overtuiging, die met grote vrees en hevige benauwdheid gepaard kan gaan, waarop ook een jubelende vreugde volgen kan, maar waarin de kenmerken van het hartvernieuwende werk Gods worden gemist.
En hieruit concludeer jij dat dus ds. Moerkerken leert dat je je wedergeboren kunt weten voordat je Christus kent?
Trek je hier niet een en ander uit elkaar?
Het je wel herkennen in de kenmerken wil echt nog niet zeggen dat je je dan wedergeboren weet. Dat zegt hij toch niet? Hij geeft juist aan dat er ook algemene overtuiging kan zijn.
Overigens, ken je die brief van Erskine? Hoe kijk je daar dan tegenaan?
Voor onderstreping moet je geen url gebruiken, maar u. Even als tip.
Verder moet je nuchter zijn. Als ds. Moerkerken uitgebreid de kenmerken van het nieuwgeboren kindeke beschrijft en vervolgens zijn lezer adviseert zijn hart ernaast te leggen, dan geeft dat in elk geval aanleiding tot het concluderen tot of op zijn minst het vermoeden van. Waarom deze kenmerken geven als je er niets mee mag doen? We hebben het hier trouwens al eens eerder over gehad.
Wie kenmerken geeft, mag ervan uitgaan dat deze kenmerken toegepast worden. Om dan vervolgens te zeggen dat dát toch niet de bedoeling is, lijkt me niet echt logisch.
Overigens gaat het me helemaal niet om wat ds. Moerkerken allemaal zegt of niet zegt. Hij is ook maar 'een' predikant in de GG. Maar je moet geen wishful thinking toepassen en wat andere predikanten mogelijk zeggen dan ook maar van toepassing verklaren op wat ds. Moerkerken zegt.
Wat Erskine zegt over een beginsel van genade vind ik zo gek nog niet. Waar is deze brief te vinden?
Bedankt, ik had de "u" inmiddels gevonden. Ben nog niet zo heel bedreven in het posten :)
Ook al beschrijft ds. Moerkerken deze kenmerken, dan moet je ook zo nuchter zijn om te durven zeggen dat de benoeming van kenmerken niet alleen is om je te toetsen of je je niet bedriegt voor de eeuwigheid, maar dat dat een punt van uitgang is om je verder te leiden. En wat ik al eerder genoemd heb:
Ds. Moerkerken gunt niemand rust buiten Christus. Een wedergeborene zal ook altijd gaan zoeken/vragen naar Christus, dat kan niet anders. Want er is geen leven buiten Christus. Dat leert ds. Moerkerken ook. Er wordt altijd net gedaan of ds. Moerkerken de wedergeboorte ergens plaatst in een mens en verder kan die mens gaan rusten. Dan doe je hem zeker onrecht. Want ten eerste kan een wedergeborene niet buiten Christus, want dan is het geen wedergeborene. En ten tweede: wanneer een mens wedergeboren zou zijn (zoals ds. M. dat leert), denk je dan echt dat die mens dat weet van zichzelf voordat hij/zij Christus kennen mag? Of met andere woorden: denk je nu echt dat een mens op een gegeven moment zal zeggen: "ik ben wedergeboren, maar ik ken Christus nog niet"?[/i][/i]misschien had ik i.p.v. het woordje "weet" (denk je dan echt dat die mens dat weet..) beter het woordje "gelooft" kunnen gebruiken. Wie weet zijn we het dan eens? Ik doe echt niet aan wishful thinking, ik denk alleen dat jij soms de woorden van ds. M. wat uit elkaar haalt en vervolgens op één genoemd aspect doorgaat zonder de rest van zijn woorden erbij te betrekken.
Ik wil hierover ook graag wat citeren van het noemen en preken van kenmerken van (ja, daar is hij weer) prof. Wisse:
[quote="prof. Wisse]Zal tot heilige vrucht het Woord worden bediend,dan dient men zijn naam te horen noemen, zijn beeld getekend te zien. Bovendien weten velen niet, wat zij van zichzelf moeten denken. Hun moet helder en duidelijk, naar de Schrift, worden aangetoond wie en wat zij zijn, opdat zij geraken tot zelfkennis, tot verootmoeding en bekering(...) Gods volk moet verder worden gebracht. Maar wie iemand verder wil brengen, moet eerst nauwkeurig weten aan te wijzen waar hij staat, opdat men het punt van uitgang weet, vanwaar zo iemand verder geleid moet worden.(....)ontdekkend preken wil dus niet slechts zeggen: de goddelozen dood en oordeel aanzeggen, maar vooral: ontvouwen wat de kenmerken zijn van een onbekeerde; de mens is van nature onbekeerd en zijn valse gronden, waarop hij de hoop van zijn zaligheid tot nu toe bouwde, moeten worden blootgelegd[/quote]De "onderrichtende brief" van Ralph Erskine is te vinden in het boekje "uit het zielenleven" van Prof. Wisse. Zeer aan te bevelen. Volgens mij is deze brief niet aanwezig in de werken van Erskine. Als je er echt belangstelling voor hebt, dan moet je me maar een PB sturen, dan zal ik het voor je inscannen.
Ik ben blij dat je je daar in kunt vinden. Naar mijn bescheiden mening zegt hij niet veel anders dan ds. Moerkerken. Overigens geeft hij in die brief verderop ook aan dat al deze dingen zijn om je dichter te brengen bij de ware Grondslag, namelijk Christus.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Afgewezen »

Marieke schreef:Ds. Moerkerken gunt niemand rust buiten Christus. Een wedergeborene zal ook altijd gaan zoeken/vragen naar Christus, dat kan niet anders. Want er is geen leven buiten Christus. Dat leert ds. Moerkerken ook. Er wordt altijd net gedaan of ds. Moerkerken de wedergeboorte ergens plaatst in een mens en verder kan die mens gaan rusten.
Dat héb ik niet gezegd, integendeel, dit heb ik zelf al genoemd. En natuurlijk blijft ook bij ds. Moerkerken de 'spanning' er wel een beetje in, zo lang iemand Christus niet kent. Dat neemt niet weg dat hij heel duidelijk een waarneembare wedergeboorte poneert vóór de kennis van Christus. En hier wil ik het eigenlijk maar bij laten.

Edit> Het boekje van prof. Wisse heb ik, en dus ook de brief. ;)
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:
Marieke schreef:Ds. Moerkerken gunt niemand rust buiten Christus. Een wedergeborene zal ook altijd gaan zoeken/vragen naar Christus, dat kan niet anders. Want er is geen leven buiten Christus. Dat leert ds. Moerkerken ook. Er wordt altijd net gedaan of ds. Moerkerken de wedergeboorte ergens plaatst in een mens en verder kan die mens gaan rusten.
Dat héb ik niet gezegd, integendeel, dit heb ik zelf al genoemd. En natuurlijk blijft ook bij ds. Moerkerken de 'spanning' er wel een beetje in, zo lang iemand Christus niet kent. Dat neemt niet weg dat hij heel duidelijk een waarneembare wedergeboorte poneert vóór de kennis van Christus. En hier wil ik het eigenlijk maar bij laten.
Vooruit ik geef je het voordeel van de twijfel: ik ga er maar vanuit dat je het met de rest van m'n posting dan eens bent :huhu
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:
Marieke schreef:Ds. Moerkerken gunt niemand rust buiten Christus. Een wedergeborene zal ook altijd gaan zoeken/vragen naar Christus, dat kan niet anders. Want er is geen leven buiten Christus. Dat leert ds. Moerkerken ook. Er wordt altijd net gedaan of ds. Moerkerken de wedergeboorte ergens plaatst in een mens en verder kan die mens gaan rusten.
Edit> Het boekje van prof. Wisse heb ik, en dus ook de brief. ;)
Ik zou zeggen: lees en herlees! :livre :ouioui
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

In zijn boekje Bethel en Pniël zegt Ds. Moerkerken
als conclusie:
Uit het voorgaande zal duidelijk zijn geworden dat naar ons besef de Heilige Schrift het ogenblik van de wedergeboorte niet laat samen vallen met de openbaring van de Middelaar.
Of kun je niet zeggen: Kennis van Christus = Openbaring van de Middelaar ?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Bert Mulder »

Johann Gottfried Walther schreef:In zijn boekje Bethel en Pniël zegt Ds. Moerkerken
als conclusie:
Uit het voorgaande zal duidelijk zijn geworden dat naar ons besef de Heilige Schrift het ogenblik van de wedergeboorte niet laat samen vallen met de openbaring van de Middelaar.
Of kun je niet zeggen: Kennis van Christus = Openbaring van de Middelaar ?
Ik zie niet hoe hij tot die conclusie komt, uit die geschiedenis(sen). Die geschiedenis(sen) gaan nota bene niet eens over de bekering/wedergeboorte.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Erasmiaan »

Willem schreef:
Marieke schreef: wanneer een mens wedergeboren zou zijn (zoals ds. M. dat leert), denk je dan echt dat die mens dat weet van zichzelf voordat hij/zij Christus kennen mag? Of met andere woorden: denk je nu echt dat een mens op een gegeven moment zal zeggen: "ik ben wedergeboren, maar ik ken Christus nog niet"?
Maar wat is dan het nut of doel van een dergelijke leer, van een zo stelselmatig leren dat er al van een wedergeboorte sprake kan zijn voordat Christus is geopenbaard? Want wat heeft degene eraan? Die is alleen met de geopenbaarde Christus geholpen.
Ik zal daarover Comrie eens laten spreken:
Heeft enig werk of daad, als daad aangemerkt, hoewel uit en door genade verricht, ook maar de minste invloed of oorzakelijkheid in de rechtvaardiging, dan is het niet uit genade maar uit de werken. (...) Hierom hebben onze voorvaderen altijd geleerd, dat het geloof in de rechtvaardigmaking niet in aanmerking komt als een daad, die wij oefenen, maar als een lijdelijk instrument, waardoor wij de genade ontvangen. uit "Het oprecht geloof, Verklaring van Zondag 7 van de Heidelbergse Catechismus - A. Comrie, tweede druk 2002, p. 88-89.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Willem »

Erasmiaan schreef:
Willem schreef:
Marieke schreef: wanneer een mens wedergeboren zou zijn (zoals ds. M. dat leert), denk je dan echt dat die mens dat weet van zichzelf voordat hij/zij Christus kennen mag? Of met andere woorden: denk je nu echt dat een mens op een gegeven moment zal zeggen: "ik ben wedergeboren, maar ik ken Christus nog niet"?
Maar wat is dan het nut of doel van een dergelijke leer, van een zo stelselmatig leren dat er al van een wedergeboorte sprake kan zijn voordat Christus is geopenbaard? Want wat heeft degene eraan? Die is alleen met de geopenbaarde Christus geholpen.
Ik zal daarover Comrie eens laten spreken:
Heeft enig werk of daad, als daad aangemerkt, hoewel uit en door genade verricht, ook maar de minste invloed of oorzakelijkheid in de rechtvaardiging, dan is het niet uit genade maar uit de werken. (...) Hierom hebben onze voorvaderen altijd geleerd, dat het geloof in de rechtvaardigmaking niet in aanmerking komt als een daad, die wij oefenen, maar als een lijdelijk instrument, waardoor wij de genade ontvangen. uit "Het oprecht geloof, Verklaring van Zondag 7 van de Heidelbergse Catechismus - A. Comrie, tweede druk 2002, p. 88-89.
Jij kan blijkbaar uit dit citaat van Comri het antwoord op mijn vraag destilleren. Ik helaas niet. Wil je het voor me in begrijpelijk nederlands opschrijven?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Fjodor »

Erasmiaan schreef:
Willem schreef:
Marieke schreef: wanneer een mens wedergeboren zou zijn (zoals ds. M. dat leert), denk je dan echt dat die mens dat weet van zichzelf voordat hij/zij Christus kennen mag? Of met andere woorden: denk je nu echt dat een mens op een gegeven moment zal zeggen: "ik ben wedergeboren, maar ik ken Christus nog niet"?
Maar wat is dan het nut of doel van een dergelijke leer, van een zo stelselmatig leren dat er al van een wedergeboorte sprake kan zijn voordat Christus is geopenbaard? Want wat heeft degene eraan? Die is alleen met de geopenbaarde Christus geholpen.
Ik zal daarover Comrie eens laten spreken:
Heeft enig werk of daad, als daad aangemerkt, hoewel uit en door genade verricht, ook maar de minste invloed of oorzakelijkheid in de rechtvaardiging, dan is het niet uit genade maar uit de werken. (...) Hierom hebben onze voorvaderen altijd geleerd, dat het geloof in de rechtvaardigmaking niet in aanmerking komt als een daad, die wij oefenen, maar als een lijdelijk instrument, waardoor wij de genade ontvangen. uit "Het oprecht geloof, Verklaring van Zondag 7 van de Heidelbergse Catechismus - A. Comrie, tweede druk 2002, p. 88-89.
Hoe jij hier antwoord wil geven op de gestelde vraag begrijp ik ook niet.
Maar ik geloof dat niet echt, dat van dat lijdelijke instrument. Ja, het is God die het werkt, maar wij zijn het die geloven.
Hoe dat uit werken zou zijn is mij een raadsel.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Walcherse artikelen

Bericht door Erasmiaan »

Willem schreef:
Erasmiaan schreef:
Willem schreef:
Marieke schreef: wanneer een mens wedergeboren zou zijn (zoals ds. M. dat leert), denk je dan echt dat die mens dat weet van zichzelf voordat hij/zij Christus kennen mag? Of met andere woorden: denk je nu echt dat een mens op een gegeven moment zal zeggen: "ik ben wedergeboren, maar ik ken Christus nog niet"?
Maar wat is dan het nut of doel van een dergelijke leer, van een zo stelselmatig leren dat er al van een wedergeboorte sprake kan zijn voordat Christus is geopenbaard? Want wat heeft degene eraan? Die is alleen met de geopenbaarde Christus geholpen.
Ik zal daarover Comrie eens laten spreken:
Heeft enig werk of daad, als daad aangemerkt, hoewel uit en door genade verricht, ook maar de minste invloed of oorzakelijkheid in de rechtvaardiging, dan is het niet uit genade maar uit de werken. (...) Hierom hebben onze voorvaderen altijd geleerd, dat het geloof in de rechtvaardigmaking niet in aanmerking komt als een daad, die wij oefenen, maar als een lijdelijk instrument, waardoor wij de genade ontvangen. uit "Het oprecht geloof, Verklaring van Zondag 7 van de Heidelbergse Catechismus - A. Comrie, tweede druk 2002, p. 88-89.
Jij kan blijkbaar uit dit citaat van Comri het antwoord op mijn vraag destilleren. Ik helaas niet. Wil je het voor me in begrijpelijk nederlands opschrijven?
Comrie toont aan dat eerst het geloof wordt ingestort (hebbelijkheid/ habitus) en dat daarna dit geloof werkzaam wordt (dadelijkheid/ actus). Als dit niet zo zou zijn werd geloven een werk. En dat is Rooms. De onderscheiding tussen habitus en actus is door alle zuivere gereformeerden gemaakt.
Plaats reactie