Afgewezen schreef:Marieke schreef:Afgewezen schreef:Lees wat ds. Moerkerken zelf schrijft over de kenmerken van de wedergeboorte in zijn boekje 'Genadeleven en genadeverbond':
ds. Moerkerken schreef:Wij hebben getracht iets te beschrijven van wat er in het hart van zulk een nieuwgeboren kindeke kan omgaan. Leg uw hart er maar eens bij, lezers. Wanneer déze dingen onbekende zaken voor ons zijn, dan missen wij alle genade. (...)
Wanneer we zo in de prediking horen van de eerste beginselen van het geestelijk leven en wij moeten tot de slotsom komen dat wij die nog missen, dan zal dit ons brengen óf in heilige verlegenheid aan Gods voeten óf tot bittere vijandschap tegen de bevindelijke prediking.(...)
Er is een algemene overtuiging, die met grote vrees en hevige benauwdheid gepaard kan gaan, waarop ook een jubelende vreugde volgen kan, maar waarin de kenmerken van het hartvernieuwende werk Gods worden gemist.
En hieruit concludeer jij dat dus ds. Moerkerken leert dat je je wedergeboren kunt weten voordat je Christus kent?
Trek je hier niet een en ander uit elkaar?
Het je
wel herkennen in de kenmerken wil echt nog niet zeggen dat je je dan wedergeboren weet. Dat zegt hij toch niet? Hij geeft juist aan dat er ook algemene overtuiging kan zijn.
Overigens, ken je die brief van Erskine? Hoe kijk je daar dan tegenaan?
Voor onderstreping moet je geen url gebruiken, maar u. Even als tip.
Verder moet je nuchter zijn. Als ds. Moerkerken uitgebreid de kenmerken van het nieuwgeboren kindeke beschrijft en vervolgens zijn lezer adviseert zijn hart ernaast te leggen, dan geeft dat in elk geval aanleiding tot het concluderen tot of op zijn minst het vermoeden van. Waarom deze kenmerken geven als je er niets mee mag doen? We hebben het hier trouwens al eens eerder over gehad.
Wie kenmerken geeft, mag ervan uitgaan dat deze kenmerken toegepast worden. Om dan vervolgens te zeggen dat dát toch niet de bedoeling is, lijkt me niet echt logisch.
Overigens gaat het me helemaal niet om wat ds. Moerkerken allemaal zegt of niet zegt. Hij is ook maar 'een' predikant in de GG. Maar je moet geen wishful thinking toepassen en wat andere predikanten mogelijk zeggen dan ook maar van toepassing verklaren op wat ds. Moerkerken zegt.
Wat Erskine zegt over een beginsel van genade vind ik zo gek nog niet. Waar is deze brief te vinden?
Bedankt, ik had de "u" inmiddels gevonden. Ben nog niet zo heel bedreven in het posten
Ook al beschrijft ds. Moerkerken deze kenmerken, dan moet je ook zo nuchter zijn om te durven zeggen dat de benoeming van kenmerken niet alleen is om je te toetsen of je je niet bedriegt voor de eeuwigheid, maar dat dat een punt van uitgang is om je verder te leiden. En wat ik al eerder genoemd heb:
Ds. Moerkerken gunt niemand rust buiten Christus. Een wedergeborene zal ook altijd gaan zoeken/vragen naar Christus, dat kan niet anders. Want er is geen leven buiten Christus. Dat leert ds. Moerkerken ook. Er wordt altijd net gedaan of ds. Moerkerken de wedergeboorte ergens plaatst in een mens en verder kan die mens gaan rusten. Dan doe je hem zeker onrecht. Want ten eerste kan een wedergeborene niet buiten Christus, want dan is het geen wedergeborene. En ten tweede: wanneer een mens wedergeboren zou zijn (zoals ds. M. dat leert), denk je dan echt dat die mens dat weet van zichzelf voordat hij/zij Christus kennen mag? Of met andere woorden: denk je nu echt dat een mens op een gegeven moment zal zeggen: "ik ben wedergeboren, maar ik ken Christus nog niet"?[/i][/i]misschien had ik i.p.v. het woordje "weet" (denk je dan echt dat die mens dat weet..) beter het woordje "gelooft" kunnen gebruiken. Wie weet zijn we het dan eens? Ik doe echt niet aan wishful thinking, ik denk alleen dat jij soms de woorden van ds. M. wat uit elkaar haalt en vervolgens op één genoemd aspect doorgaat zonder de rest van zijn woorden erbij te betrekken.
Ik wil hierover ook graag wat citeren van het noemen en preken van kenmerken van (ja, daar is hij weer) prof. Wisse:
[quote="prof. Wisse]
Zal tot heilige vrucht het Woord worden bediend,dan dient men zijn naam te horen noemen, zijn beeld getekend te zien. Bovendien weten velen niet, wat zij van zichzelf moeten denken. Hun moet helder en duidelijk, naar de Schrift, worden aangetoond wie en wat zij zijn, opdat zij geraken tot zelfkennis, tot verootmoeding en bekering(...) Gods volk moet verder worden gebracht. Maar wie iemand verder wil brengen, moet eerst nauwkeurig weten aan te wijzen waar hij staat, opdat men het punt van uitgang weet, vanwaar zo iemand verder geleid moet worden.(....)ontdekkend preken wil dus niet slechts zeggen: de goddelozen dood en oordeel aanzeggen, maar vooral: ontvouwen wat de kenmerken zijn van een onbekeerde; de mens is van nature onbekeerd en zijn valse gronden, waarop hij de hoop van zijn zaligheid tot nu toe bouwde, moeten worden blootgelegd[/quote]De "onderrichtende brief" van Ralph Erskine is te vinden in het boekje "uit het zielenleven" van Prof. Wisse. Zeer aan te bevelen. Volgens mij is deze brief niet aanwezig in de werken van Erskine. Als je er echt belangstelling voor hebt, dan moet je me maar een PB sturen, dan zal ik het voor je inscannen.
Ik ben blij dat je je daar in kunt vinden. Naar mijn bescheiden mening zegt hij niet veel anders dan ds. Moerkerken. Overigens geeft hij in die brief verderop ook aan dat al deze dingen zijn om je dichter te brengen bij de ware Grondslag, namelijk Christus.