Titels in de christelijke gemeente

Plaats reactie
Toeschouwer

Titels in de christelijke gemeente

Bericht door Toeschouwer »

Omdat in de topic over de synode van de Ger. Gem. de discussie dreigt te verzanden over hoe je een dominee moet noemen, aanspreken enz. De één vindt het oneerbiedig of geen achting voor 'het ambt' hebben, als we spreken en schrijven over 'Moerkerken', 'Mallan', en dan kunnen we alle predikanten wel opnoemen.
Wat me wel opvalt dat het wel hebben over Maarten Luther en Johannes Calvijn, Petrus en Jacobus en zelfs Jezus. Waarom wij eigenlijk een predikant de latijnse eretitel 'domine' moeten geven weet ik ook niet. We hebben al trammelant genoeg in de kerken dus ik zal geen aktie ondernemen om het te gaan veranderen. Waar bij komt dat in Matth. 23 duidelijk gezegd wordt dat er maar één onze Meester is en dat is Christus en wij zijn allen broeders. En de meeste van u zal uw dienaar zijn.
Ik hou van beleefdheid, maar is het toch een tikkeltje verkeerd om predikanten zo op een voetstuk te plaatsen. Al ben ik blij dat wij geen 'heilige vader' hebben zoals de rooms-katholieken.
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Het is natuurlijk goed om de beleefdheid die we überhaupt hebben ook in deze zin te gebruiken. Het woord dominee zegt op zich niks. Wel moeten we de oudste, herders en dienaars hoogachten. Laten we daar dan aan de ene kant gewoon onze sociale gewoonte's daarvoor gebruiken, en aan de andere kant geen grote problemen van maken als de ander daar wat makkelijker in is.
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
limosa

Bericht door limosa »

een predikant met ds. aanspreken lijkt me niks mis mee, heeft niks met op een voetstuk plaatsen te maken, het is een ambtsdrager, en als we er van uitgaan dat hij door God op die plaats gezet is mogen we daar best respect voor tonen, met ds. of VDM. ergerlijk is, in de discussie die topicstarter bedoeld gebeurde dat, dat men een dominee met meneer aanspreekt omdat hij een prediking brengt die niet in het straatje past ofzo. dan ga je over de grens van het betamelijke vind ik
gravo

Bericht door gravo »

Het gebruik van een titel hangt af van de omstandigheid, waarin iemands naam genoemd wordt.

Wanneer iemand feitelijk als ambtsdrager optreedt wordt de titel vermeld. Ds. X leidt de begrafenis, Premier B. opent het museum, directeur F. spreekt het personeel toe.

In een verslaggeving van een inhoudelijke discussie, worden de titels over het algemeen niet vermeld. Het gaat dan niet om het uitoefenen van een ambt, maar om de bespreking van het idee. Een dominee moet op gelijke hoogte als willekeurig iemand anders kunnen praten.

Dus: Graafland stelt X, maar Moerkeren stelt daar Y tegenover, terwijl Jansen meent dat... Een professor, een dominee en een gewone meneer kunnen allemaal op gelijke voet hun inbreng hebben, omdat iemands mening niet bij voorbaat door de titel een zwaarder gewicht moet krijgen .

Echt helemaal fout is het om een verkeerde titel te gebruiken in zulk soort situaties: de heer de Wit stelt... (terwijl de heer de Wit in dat geval wel een dominee is (hiermee worden iemands woorden van kracht beroofd).

Kortom: je kiest of voor wel of voor niet noemen van de titel, maar houd dat dan wel vol en maak geen (opzettelijke) fouten.

gravo
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik ben het met Limosa en Gravo eens, het maken van opzettelijke fouten vind ik erg denigrerend en geen meerwaarde voor een discussie. Ik zie een titel niet als iets verplichts, ik vind het zelf gewoon vreemd en onpersoonlijk klinken om alleen achternamen te noemen als je het over mensen hebt. Volgens mij hebben titels helemaal niets met een voetstuk te maken, iemand is het gewoon. Ik zie het probleem niet om uit respect voor mensen een woordje extra te typen/zeggen.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door limosa
het is een ambtsdrager, en als we er van uitgaan dat hij door God op die plaats gezet is mogen we daar best respect voor tonen
Toch, als je het doortrekt, vraag ik me af of een ambt als predikant 'bijzonderder' is dan die van ouderling of diaken. Ook die zeggen geroepen te zijn.
Door bijzondere commissies (curatoria) of opleidingen in te stellen wordt het ambt van predikant een exclusief iets, wat het niet zou moeten zijn. Iig niet exclusiever dan dat van ouderling of diaken.
Lecram

Bericht door Lecram »

Mijn vrouw feliciteerde jaaaaren geleden (toen ze nog niet mijn vrouw was) ds. Tanis (CGK) met de verjaardag van zijn zoon (dat is haar zwager) en zei per ongeluk: gefeliciteerd mijnheer Tanis.
Die liep toen rood aan en bulderde:

DOMINEE TANIS

Je begrijpt dat zij die avond de hele tijd stil in een hoekje heeft gezeten. Zeker als je ds. Tanis een beetje kent :D:D:D

[Aangepast op 11/9/04 door Lecram]
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
het is een ambtsdrager, en als we er van uitgaan dat hij door God op die plaats gezet is mogen we daar best respect voor tonen
Toch, als je het doortrekt, vraag ik me af of een ambt als predikant 'bijzonderder' is dan die van ouderling of diaken. Ook die zeggen geroepen te zijn.
Door bijzondere commissies (curatoria) of opleidingen in te stellen wordt het ambt van predikant een exclusief iets, wat het niet zou moeten zijn. Iig niet exclusiever dan dat van ouderling of diaken.
ik wil geenszins de ambten van ouderling of diaken weinig achten maar een dominee is toch wat anders. de dominee is degene door wie God tot ons spreekt in de preek en hij bedient de sacramenten.
Lecram

Bericht door Lecram »

ik wil geenszins de ambten van ouderling of diaken weinig achten maar een dominee is toch wat anders. de dominee is degene door wie God tot ons spreekt in de preek en hij bedient de sacramenten.
Dat kan trouwens ook wel een interessante discussie opleveren: is een predikant echt (vanuit bijbels perspectief) de enige die de sacramenten mag bedienen?
japijo

Bericht door japijo »

Sinds 1 mei ontvangen de HHK predikanten brieven van de PKN met de aanhef Mijnheer ipv Ds.
Hoe de heren van het LDC het in hun hoofd halen om een predikant, die de eed afgelegd heeft voor God om getrouw in Zijn dienst te werken, het ambt afhandig te maken weet ik niet maar ik vindt het hondsbrutaal.
David J

Bericht door David J »

Letterlijk genomen betekent 'mijnheer' anders hetzelfde als 'Dominee'...

Laten we een beetje nuchter omgaan met titels. De predikant van de kleine Baptistengemeente in Oxford waar ik een halfjaar kerkte sprak ik gewoon aan met 'David'. En toch heb ik die man heel hoog staan, hoger dan sommige mensen in Nederland die zich op hun ambt menen te moeten beroepen om hun autoriteit te vergroten. Daar ken ik ook wel een paar voorbeelden van.
En laten we inderdaad niet vergeten dat een ouderling in de christelijke gemeente idealiter evenveel gezag heeft als een predikant.
Unionist

Bericht door Unionist »

Laten we het erop houden dat het om de intentie gaat. In de discussie over de synode werd Ds. De Wit bewust als meneer neergezet omdat de schrijver het niet met hem eens was. Daar heb ik toen bezwaar tegen gemaakt. Elders op dit forum gebeurde dat ook al rond Ds. Bottenbley.

Om op de anecdote van Lecram terug te komen, in het ND stond niet zo lang geleden een stukje van een dominee die het juist heel irritant vond om altijd als dominee aangesproken te worden. In de kerk: prima, maar als hij met een aantal mannen uit de kerk ging volleyballen en hij kreeg de bal toegespeeld, wilde hij niet horen: voor u, dominee. Dan zei hij: ik ben Jan. Ik zeg toch ook niet tegen jou: voor u, postbode?

Een paar jaar geleden kwam Ds. C. Snoei, emeritus zendingspredikant, voor de RPF in de gemeenteraad van Scherpenzeel. De burgemeester vroeg toen: WIlt u als dominee aangesproken worden of als meneer. Ds. Snoei prefereerde de aanspraak 'meneer', om geen rangorde in de gemeenteraad te creëren. Op de affiches voor de gemeenteraadsverkiezingen stond overigens wel "Ds. C. Snoei".

[Aangepast op 11/9/04 door Unionist]
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Volgens mij is er geen 'hierarchisch onderscheid':

Zo laat ons die gaven besteden, hetzij profetie, naar de mate des geloofs; hetzij bediening, in het bedienen; hetzij die leert, in het leren; Hetzij die vermaant, in het vermanen; die uitdeelt, in eenvoudigheid; die een voorstander is, in naarstigheid; die barmhartigheid doet, in blijmoedigheid.

En van de geestelijke gaven, broeders,
wil ik niet, dat gij onwetende zijt. Gij weet, dat gij heidenen waart, tot de stomme afgoden heengetrokken, naar dat gij geleid werdt. Daarom maak ik u bekend, dat niemand, die door den Geest Gods spreekt, Jezus een vervloeking noemt; en niemand kan zeggen, Jezus den Heere te zijn, dan door den Heiligen Geest. En er is verscheidenheid der gaven, doch het is dezelfde Geest; En er is verscheidenheid der bedieningen, en het is dezelfde Heere; En er is verscheidenheid der werkingen, doch het is dezelfde God, Die alles in allen werkt. Maar aan een iegelijk wordt de openbaring des Geestes gegeven tot hetgeen oorbaar is. Want dezen wordt door den Geest gegeven het woord der wijsheid, en een ander het woord der kennis, door denzelfden Geest; En een ander het geloof, door denzelfden Geest; en een ander de gaven der gezondmakingen, door denzelfden Geest. En een ander de werkingen der krachten; en een ander profetie; en een ander onderscheidingen der geesten; en een ander menigerlei talen; en een ander uitlegging der talen. Doch deze dingen alle werkt een en dezelfde Geest, delende aan een iegelijk in het bijzonder, gelijkerwijs Hij wil.

En God heeft er sommigen in de Gemeente gesteld, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, daarna krachten, daarna gaven der gezondmakingen, behulpsels, regeringen, menigerlei talen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie