Hypercalvinisme

GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Hypercalvinisme

Bericht door GJdeBruijn »

refo schreef:God belooft, maar hoe kom je erachter dat het over jou gaat?
Waar staat deze vraag in de Bijbel? Wilde je het ongeloof als status quo een legitieme status verschaffen?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Hypercalvinisme

Bericht door Fjodor »

refo schreef:
GJdeBruijn schreef:
rekcor schreef:Dat weet je omdat God doet wat Hij beloofd!
Dat is het wát, maar als je dat van te voren niet kent, hoe weet je dan dat je het naderhand wél kent? Er is toch verschil tussen bidden om iets en het ontvangen daarvan? Als het gaat om geloof en bekering, wat maakt dan het verschil tussen de tijd dat iemand verlegen zit om die zaken en kennelijk op enig moment moet vaststellen dat het gebed verhoord is? Wat moet een mens concreet met een pastoraal advies om te bidden om geloof en bekering?
Is er niet eerst geloof nodig om te kunnen bidden en te weten waarom er gebeden wordt?
Tsja, doe eens een voorstel. Hoe gaan we dit nu oplossen?
God belooft, maar hoe kom je erachter dat het over jou gaat?
God belooft onder voorwaarde van geloof en bekering. En een mens weet waar het over gaat als het gaat over geloof en bekering.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Hypercalvinisme

Bericht door rekcor »

GJdeBruijn schreef:
rekcor schreef:Dat (=je gebed om een nieuw hart, R) weet je omdat God doet wat Hij beloofd!
Dat is het wát, maar als je dat van te voren niet kent, hoe weet je dan dat je het naderhand wél kent? Er is toch verschil tussen bidden om iets en het ontvangen daarvan?
Is dat niet iets dat je gegeven wordt? En op dat moment weet je het gewoon. Volgens mij kan iemand prima beoordelen of hij/zij gelooft dat bijbelse beloften ook voor hem/haar gelden. Daarnaast ziet die iemand natuurlijk ook de andere vruchten van het geloof in zijn leven.

edit: toevoeging vanaf 'Volgens'
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Hypercalvinisme

Bericht door albion »

rekcor schreef:
GJdeBruijn schreef:
rekcor schreef:Dat (=je gebed om een nieuw hart, R) weet je omdat God doet wat Hij beloofd!
Dat is het wát, maar als je dat van te voren niet kent, hoe weet je dan dat je het naderhand wél kent? Er is toch verschil tussen bidden om iets en het ontvangen daarvan?
rekcor schreef:. Volgens mij kan iemand prima beoordelen of hij/zij gelooft dat bijbelse beloften ook voor hem/haar gelden.

Daar ben ik nu niet zo zeker van.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Hypercalvinisme

Bericht door rekcor »

albion schreef:
rekcor schreef:. Volgens mij kan iemand prima beoordelen of hij/zij gelooft dat bijbelse beloften ook voor hem/haar gelden.

Daar ben ik nu niet zo zeker van.
Verklaar je nader? Als ik voor je sta, kun je dan ook niet beoordelen of je ervan overtuigd bent dat ik voor je sta? Als ik jou een snoepje beloof, kun je dan ook niet beoordelen of je echt geloofd dat je dat snoepje zult krijgen?
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Hypercalvinisme

Bericht door Mariavt »

rekcor schreef:
GJdeBruijn schreef:
rekcor schreef:Dat (=je gebed om een nieuw hart, R) weet je omdat God doet wat Hij beloofd!
Dat is het wát, maar als je dat van te voren niet kent, hoe weet je dan dat je het naderhand wél kent? Er is toch verschil tussen bidden om iets en het ontvangen daarvan?
Is dat niet iets dat je gegeven wordt? En op dat moment weet je het gewoon. Volgens mij kan iemand prima beoordelen of hij/zij gelooft dat bijbelse beloften ook voor hem/haar gelden. Daarnaast ziet die iemand natuurlijk ook de andere vruchten van het geloof in zijn leven.

edit: toevoeging vanaf 'Volgens'
Als de Heere je wérkelijk door Zijn Woord iets persoonlijk belooft dan komt daar geloof in mee en weet je zeker dat het van de Heere komt.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Hypercalvinisme

Bericht door PvS »

eenvoudige schreef:Je twijfelt eraan of je datgene kent, wat gekend moet worden, kan een twijfelen zijn van verwondering of een twijfelen van aanvechting.

Van verwondering, het wonder is te groot om waar te zijn vanwege de zonden.
Van aanvechting door zonden, satan en eigen vlees.
Zij die het kennen zullen zeggen dat het te groot is.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
eenvoudige
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:13

Re: Hypercalvinisme

Bericht door eenvoudige »

PvS schreef:
eenvoudige schreef:Je twijfelt eraan of je datgene kent, wat gekend moet worden, kan een twijfelen zijn van verwondering of een twijfelen van aanvechting.

Van verwondering, het wonder is te groot om waar te zijn vanwege de zonden.
Van aanvechting door zonden, satan en eigen vlees.
Zij die het kennen zullen zeggen dat het te groot is.
Wanneer God een ziel uit de onmogelijkheid van zalig worden aan eigen kant ophaalt en op de Rots Christus zet, dan kan het soms te groot zijn om waar te zijn. Waarom was het op mij gemunt?
Maar God zal tot aanbidding brengen.
En na ontvangen genade wordt het wonder alleen nog groter. Dat God het niet moe wordt, is helemaal niet te begrijpen.
Wat zal het zijn als God straks de eeuwige zaligheid in volkomenheid schenkt?
Dit wonder zal nooit te begrijpen zijn. Gode alleen alle lof en eer tot in eeuwigheid.
Plaats reactie