Hypercalvinisme

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17513
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Hypercalvinisme

Bericht door huisman »

In een ander topic viel regelmatig deze term. Ik vond op internet een samenvatting van wat Ds C Harinck over hypercalvinisme schrijft. Zou deze leer niet in de nederlandse kerken voorkomen?
Hypercalvinisme
In een poging om het calvinisme te verdedigen tegen het remonstrantisme en andere dwalingen is men zover doorgeschoten, dat het ware calvinisme verbasterd is. Alles is hyper, overdreven geworden.

Kenmerkend is voor het hypercalvinisme, dat zij loochenen, dat doormiddel van de Evangelieprediking een welmenende nodiging en aanbieding van Gods genade komt tot allen die onder de Evangelieverkonding leven.

Het hypercalvinisme wil er niet van weten dat de niet- wedergeborenen de plicht hebben om zich te bekeren en in Christus te geloven. Zij willen dat de oproep tot bekering en geloof beperkt wordt tot hen, die duidelijke merktekenen van hun wedergeboorte en uitverkiezing tonen.

Wie de werken van dr. John Gill bestudeert en zijn schriftuitleg raakt al gauw overtuigt van het feit dat deze hypercalvinist opmerkelijke manieren gebruikt om tekstgedeelten uit te leggen, zodat zij voor een hypercalvinist geen aanstoot vormen in hun theologie. Hij en vele met hem verdraaien het Evangelie tot het verderf van hen zelf en die hen horen. (2 Petrus 3:16)

De aanbieding van de genade moest volgens het hypercalvinisme beperkt worden tot gevoelige en bewuste zondaren.

De prediking moet volgens het hypercalvinisme ook niets meer zijn dan een bekendmaking van Christus en het voorstellen van Gods genade, maar uiteraard zonder een aandrang aan allen om zich te bekeren en te geloven.

Wanneer een mens als een wiskundige Gods wonderlijke genadewerk gaat nameten, gaat hij onherroepelijk de mist in. Niemand kan van het aanbod van genade en de predestinatie een kloppend, logisch systeem maken. Helaas vervallen velen in deze en gaan predikers uitmaken wie wél en wie niet het Evangelie mag horen.

Andere kenmerken van het hypercalvinisme

1. Het wordt veelal als een wettisch werk gezien om zondaren op te roepen tot geloof en bekering
2. De Wet is wel voor alle hoorders bestemd, maar daarentegen is het Evangelie enkel voor de wedergeborenen en dus de uitverkorenen.
3. De zondaar heeft geen verplichting om zaligmakend te geloven, want dat kan hij immers niet. Wel zal hij worden veroordeeld naar alles wat hij niet heeft gedaan en wel in zijn macht lag.
4. Ongeloof is géén zonde.
5. Voor de onbekeerde mens is er in de kerk geen boodschap dan alleen een vermaning of veroordeling.
6. De mens wordt in een wettisch systeem van denken gestuurd waarin hij niet als een zondaar mag hopen op het Evangelie, maar eerst aan bepaalde geschiktheden moet voldoen, wil hij als een zondaar mogen komen. Dit wetticisme leidt tot een voorwaardelijke prediking.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Hypercalvinisme

Bericht door Bert Mulder »

het enige woord hieruit, waaruit men zou opmaken dat de PRCA hypercalvinistisch is, is het woord 'aanbod'....

maar, wij geloven dat het Evangelie aan allen gepredikt moet worden, waar God Zijn Woord ook stuurt, en dat Gods roeping door het Evangelie een ernstige roeping is. En als kerken zijn we, met alle menselijk zwakheid, getrouw in die taak, vooral te zien in ons zendingswerk.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17513
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hypercalvinisme

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:het enige woord hieruit, waaruit men zou opmaken dat de PRCA hypercalvinistisch is, is het woord 'aanbod'....

maar, wij geloven dat het Evangelie aan allen gepredikt moet worden, waar God Zijn Woord ook stuurt, en dat Gods roeping door het Evangelie een ernstige roeping is. En als kerken zijn we, met alle menselijk zwakheid, getrouw in die taak, vooral te zien in ons zendingswerk.
Dit topic is ook niet om kerkverbanden, predikanten enz. een stempel op te drukken maar meer te bepalen wat hypercalvinisme precies is en of de beschuldigingen die over en weer gedaan worden van arminianisme en hypercalvinisme wel juiste beschuldigingen zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23901
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hypercalvinisme

Bericht door refo »

Eerst even afzien van de gevolgen voor de verkondiging, als dat even kan.
Is het volgende juist?
Het hypercalvinisme of determinisme:
Alles is door God van te voren bepaald. De mens heeft geen vrije wil. Die wil is door de zondeval volledig verdorven. De mens is niet in staat het goede te kiezen. God heeft mensen uitgekozen die eeuwig zouden leven en mensen die voor eeuwig verloren zouden gaan. De mens kan hier niets aan toevoegen of afdoen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Hypercalvinisme

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef: Dit topic is ook niet om kerkverbanden, predikanten enz. een stempel op te drukken maar meer te bepalen wat hypercalvinisme precies is en of de beschuldigingen die over en weer gedaan worden van arminianisme en hypercalvinisme wel juiste beschuldigingen zijn.
Oh?

Dit is in direkt antwood op dit:
Luther schreef: Inderdaad!
Erasmiaan, ik zou deze titel niet met ere willen dragen. Lees het boek van ds. C. Harinck "Het aanbod van genade" en lees dan het hoofdstuk over het hypercalvinisme, o.a. rond H. Hoeksema in Amerika.
http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... 67#p529267
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Hypercalvinisme

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:Eerst even afzien van de gevolgen voor de verkondiging, als dat even kan.
Is het volgende juist?
Het hypercalvinisme of determinisme:
Alles is door God van te voren bepaald. De mens heeft geen vrije wil. Die wil is door de zondeval volledig verdorven. De mens is niet in staat het goede te kiezen. God heeft mensen uitgekozen die eeuwig zouden leven en mensen die voor eeuwig verloren zouden gaan. De mens kan hier niets aan toevoegen of afdoen.
dat is een korte opsomming van de DL....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17513
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hypercalvinisme

Bericht door huisman »

refo schreef:Eerst even afzien van de gevolgen voor de verkondiging, als dat even kan.
Is het volgende juist?
Het hypercalvinisme of determinisme:
Alles is door God van te voren bepaald. De mens heeft geen vrije wil. Die wil is door de zondeval volledig verdorven. De mens is niet in staat het goede te kiezen. God heeft mensen uitgekozen die eeuwig zouden leven en mensen die voor eeuwig verloren zouden gaan. De mens kan hier niets aan toevoegen of afdoen.
Dit zijn allemaal waarheden maar er is nog een waarheid: de verantwoordelijkheid van de mens. De spanning tussen die twee waarheden is bij het hypercalvinisme weg beredeneerd (zie citaat)
Het gaat ten diepste om de spanning in de gereformeerde leer tussen Gods uitverkiezing en de verantwoordelijkheid van de mens. Het hypercalvinisme probeert die spanning weg te nemen door alle nadruk te leggen op Gods soevereiniteit: Hij kiest zijn kinderen uit. Keerzijde is dat kerkgangers slechts kunnen afwachten of ze door de Geest wedergeboren worden of niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hypercalvinisme

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:Ik ben niet half zo hypercalvinist als jij arminiaans bent....

per definitie, hypercalvinisten zijn degenen die niet het Evangelie uit willen dragen, maar in wezen alleen aan de 'bekeerden' prediken. De PRCA doen heel veel aan zendingswerk, vooral ziende dat we een heel klein kerkverband zijn (bij Nederlandse begrippen iig.)

Wij hebben 2 zendelingen in de Phillipines, en 1 in Ierland.... verder nog 1 in Pittsburgh....
Bert, stil maar, stil maar.... Allemaal heel mooi.
Ik zei volgens mij alleen maar dat ds. Hoeksema door ds. C. Harinck als voorbeeld van een hypercalvinist wordt genoemd.

En met alle respect: ook jij hebt op dit forum meerdere keren laten blijken dat je"het aanbod van genade in wezen onbijbels vindt. Daarmee is het citaat van huisman op z'n minst ook deels op jou van toepassing is. (Zie onderstreepte.)
Het gaat ten diepste om de spanning in de gereformeerde leer tussen Gods uitverkiezing en de verantwoordelijkheid van de mens. Het hypercalvinisme probeert die spanning weg te nemen door alle nadruk te leggen op Gods soevereiniteit: Hij kiest zijn kinderen uit. Keerzijde is dat kerkgangers slechts kunnen afwachten of ze door de Geest wedergeboren worden of niet.
Laatst gewijzigd door Luther op 20 apr 2011, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Hypercalvinisme

Bericht door Bert Mulder »

Luther schreef:Bert, stil maar, stil maar.... Allemaal heel mooi.
Ik zei volgens mij alleen maar dat ds. Hoeksema door ds. C. Harinck als voorbeeld van een hypercalvinist wordt genoemd.

En met alle respect: ook jij hebt op dit forum meerdere keren laten blijken dat je"het aanbod van genade in wezen onbijbels vindt. Daarmee is het citaat van huisman op z'n minst ook deels op jou van toepassing is. (Zie onderstreepte.)
Het gaat ten diepste om de spanning in de gereformeerde leer tussen Gods uitverkiezing en de verantwoordelijkheid van de mens. Het hypercalvinisme probeert die spanning weg te nemen door alle nadruk te leggen op Gods soevereiniteit: Hij kiest zijn kinderen uit. Keerzijde is dat kerkgangers slechts kunnen afwachten of ze door de Geest wedergeboren worden of niet.
Ok... als je die kant op wil.

Blijkbaar vind je het arminianisme nogal leuk. De mens, hoewel doodzijnde, kan wat doen, ter zaligheid van node. De mens wordt aan het werk gezet.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hypercalvinisme

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:Ok... als je die kant op wil.

Blijkbaar vind je het arminianisme nogal leuk. De mens, hoewel doodzijnde, kan wat doen, ter zaligheid van node. De mens wordt aan het werk gezet.
Afgezien van het feit dat je hiermee een karikatuur neerzet van de verantwoordelijkheid die op de mens rust, al is het alleen maar krachtens schepping, bevestig je met deze zin dat je inderdaad de Bijbelse spanning tussen verkiezing en verantwoordelijkheid wegneemt. En dat is nu juist een kenmerk van het hypercalvinisme.
Je kunt dan nog twee kanten op:
- of je zegt: wij gaan ervan uit dat alle gedoopten ook zalig zullen worden, tenzij het tegendeel blijkt. Wij houden hen voor ware christenen, totdat het tegendeel blijkt en daarom verkondigen wij aan allen het Evangelie.
- of je zegt: Gods beloften worden alleen aan de de verkorenen veruld; die mag je niet aanbieden aan alle hoorders, maar alleen aan hen die zekere tekenen van de verkiezing in hun leven laten blijken.
Citaat uit de post van huisman:
Hypercalvinisme
In een poging om het calvinisme te verdedigen tegen het remonstrantisme en andere dwalingen is men zover doorgeschoten, dat het ware calvinisme verbasterd is. Alles is hyper, overdreven geworden.

Kenmerkend is voor het hypercalvinisme, dat zij loochenen, dat doormiddel van de Evangelieprediking een welmenende nodiging en aanbieding van Gods genade komt tot allen die onder de Evangelieverkonding leven.
Laatst gewijzigd door Luther op 20 apr 2011, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Hypercalvinisme

Bericht door Bert Mulder »

Even ondertussen, hoeveel doen de GG aan zending?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Hypercalvinisme

Bericht door Afgewezen »

Ik ben momenteel een boek over Augustinus aan het lezen. Ook bij Augustinus was er die spanning tussen Gods verkiezing en de verantwoordelijkheid van de mens.
Laten we dus niet denken dat wij dat met zijn allen even op formule krijgen.
Maar één ding vind ik - heel praktisch gezien - wél belangrijk: geen blokkades opwerpen in de Evangelieverkondiging. En een blokkade is 'je moet eerst...'
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Hypercalvinisme

Bericht door Auto »

Bert Mulder schreef:Even ondertussen, hoeveel doen de GG aan zending?
http://www.zgg.nl/
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hypercalvinisme

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:Even ondertussen, hoeveel doen de GG aan zending?
Zie www.zgg.nl.

Maar ik vermag niet in te zien wat dit met hypercalvinisme te maken heeft.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Hypercalvinisme

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:Ik ben momenteel een boek over Augustinus aan het lezen. Ook bij Augustinus was er die spanning tussen Gods verkiezing en de verantwoordelijkheid van de mens.
Laten we dus niet denken dat wij dat met zijn allen even op formule krijgen.
Maar één ding vind ik - heel praktisch gezien - wél belangrijk: geen blokkades opwerpen in de Evangelieverkondiging. En een blokkade is 'je moet eerst...'
Volgens mij komt die blokkade vooral op RF voor....en dat wordt gepost door mensen die menen dat dat gezegd wordt in bepaalde kerken. Maar ik zal je eerlijk zeggen, ik heb al heel wat preken gehoord in de Ger.Gezindte van dominees van allerlei kerken, maar een blokkade van "je moet eerst...." hoor ik nou nooit....
Plaats reactie