Religie verdwijnt?
Religie verdwijnt?
http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... t_1_541861
N.a.v. het commentaar in RD eens nadenken waarom het zo erg is dat religie verdwijnt. Wat ervaar er zelf van?
N.a.v. het commentaar in RD eens nadenken waarom het zo erg is dat religie verdwijnt. Wat ervaar er zelf van?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: Religie verdwijnt?
1. kerken waar er niet meer genoeg ambtsdragers te vinden zijn.Gijs83 schreef:http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... t_1_541861
2. mensen die nooit of haast nooit Gods Woord lezen
3. mensen die alleen de uiterlijkheden belangrijk achten, maar het hart word niet geraakt... lange broeken, korte rokken, baarden, snorren, en noem maar op.... in dit verband:
Mat. 23:15 Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeën, gij geveinsden, want gij omreist zee en land, om een Jodengenoot te maken, en als hij het geworden is, zo maakt gij hem een kind der helle, tweemaal meer dan gij zijt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Wow, dat artikel is wel onderbouwd met veel data zeg (voor de duidelijkheid dit is sarcasme, het artikel staat hier:http://arxiv.org/PS_cache/arxiv/pdf/101 ... 1375v2.pdf )
Als je dit soort claims doet, zou je toch minstens verwachten dat ze hun methoden testen op data tot zeg het jaar 2000 en de voorspellingen vergelijken met het werkelijke verdere verloop van de cijfers. Netwerk modellen zijn leuk om aan te werken (doe ik zelf ook) en de wiskundige vraagstelling is leuk, maar ga er dan geen religie bijhalen. Dat is gewoon goedkoop media aandacht genereren.
Als je dit soort claims doet, zou je toch minstens verwachten dat ze hun methoden testen op data tot zeg het jaar 2000 en de voorspellingen vergelijken met het werkelijke verdere verloop van de cijfers. Netwerk modellen zijn leuk om aan te werken (doe ik zelf ook) en de wiskundige vraagstelling is leuk, maar ga er dan geen religie bijhalen. Dat is gewoon goedkoop media aandacht genereren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ik heb het artikel wel gelezen.. maar mijn redenen zijn van andere aard...parsifal schreef:Wow, dat artikel is wel onderbouwd met veel data zeg (voor de duidelijkheid dit is sarcasme, het artikel staat hier:http://arxiv.org/PS_cache/arxiv/pdf/101 ... 1375v2.pdf )
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jouw redenen zijn ook veel belangrijker, maar ik wilde even wat toevoegen op het gebied waar ik denk meer te weten dan de meesten op refoweb.Bert Mulder schreef:Ik heb het artikel wel gelezen.. maar mijn redenen zijn van andere aard...parsifal schreef:Wow, dat artikel is wel onderbouwd met veel data zeg (voor de duidelijkheid dit is sarcasme, het artikel staat hier:http://arxiv.org/PS_cache/arxiv/pdf/101 ... 1375v2.pdf )
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Nieuwe vormen van religie doen hun intrede.
Ik vrees niet voor het verdwijnen van religie, maar wel voor het verdwijnen van God's Dienst in Nederland.Mister schreef:Nieuwe vormen van religie doen hun intrede.
Klopt. Dat zijn (populair gezegd) ook Jezus woorden uit Lukas 18:8 : Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?jvdg schreef:Ik vrees niet voor het verdwijnen van religie, maar wel voor het verdwijnen van God's Dienst in Nederland.Mister schreef:Nieuwe vormen van religie doen hun intrede.
Je drukt het precies goed uit, godsdienst is er genoeg maar God's Dienst is behoorlijk aan het afnemen in Nederland, dus ik vrees hetzelfde als jij.jvdg schreef:
Ik vrees niet voor het verdwijnen van religie, maar wel voor het verdwijnen van God's Dienst in Nederland.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Jij trekt het terecht ruimer (de aarde), maar mijn eerste vrees, Nederland, gaat me hoe egoïstisch ook meer aan het hart.Mister schreef:Klopt. Dat zijn (populair gezegd) ook Jezus woorden uit Lukas 18:8 : Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?jvdg schreef:Ik vrees niet voor het verdwijnen van religie, maar wel voor het verdwijnen van God's Dienst in Nederland.Mister schreef:Nieuwe vormen van religie doen hun intrede.
Een land wat eertijds het Israël van het Westen werd genoemd.
In vele andere landen/werelddelen zien we juist een opkomst van het Christendom.
Heb o.a. nooit geweten dat Afghanistan vele honderdduizenden christenen kent.
Denk aan China, Zuid-Amerika etc..
Hij zal Zijn Werk voleinden, door onbegrepen wegen heen.
Dat geloof ik toch niet. Zal Hij Zijn verbond dan niet houden tot in het laatste nageslacht? Er zijn verschillende oudvaders, waaronder Th. van der Groe die geloven dat er tot aan het einde toe er altijd nog zullen mogen wezen in Nederland die de Heere dienen.Mariavt schreef:Je drukt het precies goed uit, godsdienst is er genoeg maar God's Dienst is behoorlijk aan het afnemen in Nederland, dus ik vrees hetzelfde als jij.jvdg schreef:
Ik vrees niet voor het verdwijnen van religie, maar wel voor het verdwijnen van God's Dienst in Nederland.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Strijdt om in te gaan door de enge poort, want velen, zeg ik u, zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen; — Namelijk NADAT dé heer des huizes zal OPGESTAAN zijn, en de deur zal gesloten hebben, en gij zult beginnen buiten te staan de deur te kloppen, zeggende: Heere, Heere, doe ons open!caprice schreef:Dat geloof ik toch niet. Zal Hij Zijn verbond dan niet houden tot in het laatste nageslacht? Er zijn verschillende oudvaders, waaronder Th. van der Groe die geloven dat er tot aan het einde toe er altijd nog zullen mogen wezen in Nederland die de Heere dienen.Mariavt schreef:Je drukt het precies goed uit, godsdienst is er genoeg maar God's Dienst is behoorlijk aan het afnemen in Nederland, dus ik vrees hetzelfde als jij.jvdg schreef:
De genadetijd zal eens voorbij zijn, wanneer de volheid der heidenen is binnengegaan.
Dan is Israel weer aan de beurt.
(Rom11:26, 27.: en dit is Mijn verbond met HEN!)
PS:
Hand 7:54-58
Stefanus zag Jezus aan de rechterzijde van God.
'Maar vervuld van de Heilige Geest sloeg Stefanus zijn ogen op naar de hemel, en hij aanschouwde de glorie van God en zag Jezus STAAN aan Gods rechterzijde. ‘Zie, de hemel is open,’ zei hij, ‘en ik zie de Mensenzoon STAAN aan de rechterzijde van God.’
Maar zij begonnen luid te schreeuwen, stopten hun oren dicht en stormden als één man op hem af. Ze sleurden hem de stad uit om hem te stenigen'.
De zoveelste verwerping , nu zelfs van de Heilige Geest door welke Stefanus vervuld was.
Was dit het moment waarop de deur dichtging voor de Joden?HEt valt tenslotte samen met de bekering van PAulus, die n.b. betrokken was bij al deze vervolgingen, maar spoedig de apostel der heidenen zou worden, tot die tijd was de boodschap nl voortdurend geweest om uitsluitend tot de verloren schapen Israels te prediken...
M.a.w, kwam hier de gelijkenis al uit, die Jezus had verteld?
Laatst gewijzigd door edward op 26 mar 2011, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit vind ik wel een opmerkelijke passage:
Toch mag niet worden vergeten dat het besluit om te breken met de kerk als instituut wel een daad is. Daar gaat een boodschap van uit naar de directe woonomgeving. Buren typeren deze kerkverlaters niet langer als: „Zij gaan naar de kerk.” Daarmee verdwijnt het geloof achter de voordeur. Zo neemt de zichtbaarheid van het geloof af. Dat heeft consequenties.
Op zich ben ik het er mee eens dat er wat mis ik als mensen zeggen wel te geloven maar niet naar de kerk gaan. Maar dat je buren je zo moeten typeren als "ze gaan naar de kerk" lijkt me niet de juiste reden. Net als dat het niet om religie gaat maar om geloof, moeten mensen ook niet aan je zien dat je naar de kerk gaat, maar dat je Hem volgt. Dat gaat een stuk dieper en die impact beperkt zich niet tot dat buren zien dat je op zondagochtend en middag met z'n allen op de fiets of in de auto stapt om naar de kerk te gaan.
Toch mag niet worden vergeten dat het besluit om te breken met de kerk als instituut wel een daad is. Daar gaat een boodschap van uit naar de directe woonomgeving. Buren typeren deze kerkverlaters niet langer als: „Zij gaan naar de kerk.” Daarmee verdwijnt het geloof achter de voordeur. Zo neemt de zichtbaarheid van het geloof af. Dat heeft consequenties.
Op zich ben ik het er mee eens dat er wat mis ik als mensen zeggen wel te geloven maar niet naar de kerk gaan. Maar dat je buren je zo moeten typeren als "ze gaan naar de kerk" lijkt me niet de juiste reden. Net als dat het niet om religie gaat maar om geloof, moeten mensen ook niet aan je zien dat je naar de kerk gaat, maar dat je Hem volgt. Dat gaat een stuk dieper en die impact beperkt zich niet tot dat buren zien dat je op zondagochtend en middag met z'n allen op de fiets of in de auto stapt om naar de kerk te gaan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dat uit zich doordat kerken in toenemende mate maar 1 dienst per zondag houden. In de winter dan nog wel 2 x, maar in de zomertijd alleen smorgens. sMiddags zou er maar een handjevol trouwe leden zitten, te weinig om de kerk draaiende te kunnen houden.jvdg schreef:Ik vrees niet voor het verdwijnen van religie, maar wel voor het verdwijnen van God's Dienst in Nederland.Mister schreef:Nieuwe vormen van religie doen hun intrede.
Ook worden er wijkgemeentes gesloten en bij elkaar gevoegd in een centrumkerk. Dit gaat met veel verdriet gepaard, omdat een wijkgemeente in de loop van de jaren een eigen, meestal besloten karakter heeft gekregen.
En als de kerk dan leeg is, wordtie verkocht aan de Islamieten

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dan kunnen ze met de opbrengst nog heel wat goede projecten steunen van Woord en Daad.Mara schreef:Dat uit zich doordat kerken in toenemende mate maar 1 dienst per zondag houden. In de winter dan nog wel 2 x, maar in de zomertijd alleen smorgens. sMiddags zou er maar een handjevol trouwe leden zitten, te weinig om de kerk draaiende te kunnen houden.jvdg schreef:Ik vrees niet voor het verdwijnen van religie, maar wel voor het verdwijnen van God's Dienst in Nederland.Mister schreef:Nieuwe vormen van religie doen hun intrede.
Ook worden er wijkgemeentes gesloten en bij elkaar gevoegd in een centrumkerk. Dit gaat met veel verdriet gepaard, omdat een wijkgemeente in de loop van de jaren een eigen, meestal besloten karakter heeft gekregen.
En als de kerk dan leeg is, wordtie verkocht aan de Islamietenof afgebroken voor dure huizenbouw.
En dan gewoon verder in een huiskamer als thuisgemeente of zo.
(om maar eens positief te blijven, want God is echt niet afhankelijk van waar Hij in het midden is, hoor. 2 gelovigen is al genoeg)