Jodenjacht
Jodenjacht
Momenteel speelt dit weer in de media. Bij een besloten (!) feestje van voetbalclub ADO Den Haag, werd geroepen : wij gaan op jodenjacht. ( dit staat geloof ik in verband met de voetbalclub Ajax, waarom precies weet ik niet) Dit muisje gaat iig een heel lang staartje hebben, voor de speler in kwestie, voor de trainer.
Iemand had bedacht als straf, dat de voetballer een donatie zou doen aan kinderen, die letterlijk het slachtoffer zijn van: wij gaan op jodenjacht.
Hoe kwetsend is zo'n uitroep nu eigenlijk ? Volgens advocaat Spong volgt vrijwel zeker een veroordeling.
Heeft dit alleen met de 2e wereldoorlog te maken ?
Of gaat dit veel verder, nl.over het uitverkoren volk ?
Hoe bezorgd moeten wij zijn over dergelijke, "in onschuld" geroepen uitspraken ?
Streng straffen ?
Iemand had bedacht als straf, dat de voetballer een donatie zou doen aan kinderen, die letterlijk het slachtoffer zijn van: wij gaan op jodenjacht.
Hoe kwetsend is zo'n uitroep nu eigenlijk ? Volgens advocaat Spong volgt vrijwel zeker een veroordeling.
Heeft dit alleen met de 2e wereldoorlog te maken ?
Of gaat dit veel verder, nl.over het uitverkoren volk ?
Hoe bezorgd moeten wij zijn over dergelijke, "in onschuld" geroepen uitspraken ?
Streng straffen ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Jodenjacht
Ik vind dit totaal geen 'in onschuld geroepen uitspraken'.
Nee, terecht dat daar zo tegen wordt opgetreden.Mister schreef:Ik vind dit totaal geen 'in onschuld geroepen uitspraken'.
Zeker streng straffen. Afschuwelijk toen ik het voorbij zag komen op het Journaal draaide m'n maag om.
- Bonny
- Contacteer:
Dit was na de wedstrijd ADO Den Haag- Ajax van afgelopen weekend. ADO Den Haag won de wedstrijd en na afloop werd in de kantine door spelers en supporters 'nagefeest'. De betrokken speler, Lex Immers, is inmiddels door de voetbalbond voor 4 wedstrijden geschorst (wat een flinke straf is). Ook de trainer en een andere speler die er bij stonden, maar niet ingrepen, werden een wedstrijd geschorst.
De voetbalclub Ajax had vroeger een significant aantal joodse supporters. Ook een aantal bestuursleden (Van Praag) waren van joodse afkomst. De fanatieke aanhang van Ajax heeft de naam "joden" als geuzennaam aangenomen, zo zie je vaak Israelische vlaggen in het stadion. De club zelf en ook het CIDI proberen hier afstand van te nemen omdat het dergelijke uitwassen als van dit weekend in de hand helpt.
De voetbalclub Ajax had vroeger een significant aantal joodse supporters. Ook een aantal bestuursleden (Van Praag) waren van joodse afkomst. De fanatieke aanhang van Ajax heeft de naam "joden" als geuzennaam aangenomen, zo zie je vaak Israelische vlaggen in het stadion. De club zelf en ook het CIDI proberen hier afstand van te nemen omdat het dergelijke uitwassen als van dit weekend in de hand helpt.
The Groom's still waiting at the altar
Het houdt dus nooit op ! Het is nooit opgehouden ook. De trainer blijkt afstand genomen te hebben (v.d. Brom) maar hij stond er wel bij en zei niet hardop: jongens, dit kan niet ! Houd hier onmiddellijk mee op.
Als ze nou hadden geroepen: we gaan op negerjacht/turkenjacht/zigeunerjacht, wat dan ?
Ligt dit zo gevoelig vanwege de 2e wereldoorlog ? En moet je sowieso elke uiting van zoiets veroordelen ?
Dat is toch raar eigenlijk, het gaat hier om een voetbalcompetitie.
Als ze nou hadden geroepen: we gaan op negerjacht/turkenjacht/zigeunerjacht, wat dan ?
Ligt dit zo gevoelig vanwege de 2e wereldoorlog ? En moet je sowieso elke uiting van zoiets veroordelen ?
Dat is toch raar eigenlijk, het gaat hier om een voetbalcompetitie.
Ajax supporters noemen zichzelf Joden, en zwaaien ieder weekend met Joodse vlaggen.
Zolang dat nog getolereerd word moeten ze ook niet klagen.
Ook al vind ik de uitlatingen van Lex Immers ook niet netjes, het heeft totaal niks te maken met antisemitisme.
En alle media aandacht wat het krijgt vind ik ook zwaar overdreven.
Ook al vind ik de uitlatingen van Lex Immers ook niet netjes, het heeft totaal niks te maken met antisemitisme.
Misschien is het wel om een daad te stellen, niet verkeerd toch ?Rijssen schreef:Ajax supporters noemen zichzelf Joden, en zwaaien ieder weekend met Joodse vlaggen.
Ik heb begrepen dat de voetballer in kwestie zwaar gestraft gaat worden.
Onzin. Alleen de harde kern van Ajax noemt zich zo. En het bestuur van Ajax zelf probeert ook dat terug te brengen, omdat het niks meer te maken heeft met de geschiedenis van Ajax.Rijssen schreef:Ajax supporters noemen zichzelf Joden, en zwaaien ieder weekend met Joodse vlaggen.
Daarnaast moet het maar eens tot die domme hersens door dringen dat je niet altijd alles zo maar kan roepen. Want zulke uitlatingen vallen wel onder antisemitisme.
Rijssen schreef:Ajax supporters noemen zichzelf Joden, en zwaaien ieder weekend met Joodse vlaggen.
nou ik niet, dit is discriminatie hoe dan ook
had je moeten roepen : wij gaan op moslimjacht......
dan zou je nog eens wat beleven.....
Hij had zich idd in moeten houden, maar vind de commotie wel overdreven.Mara schreef:Misschien is het wel om een daad te stellen, niet verkeerd toch ?Rijssen schreef:Ajax supporters noemen zichzelf Joden, en zwaaien ieder weekend met Joodse vlaggen.
PSVers noemen zichzelf boeruh, als Lex Immers nu had gezongen van we gaan op boerenjacht.
Dan had je er niks over gehoord.
En zo relativeer je alles weer dood. Ben jij soms advocaat ?Rijssen schreef:Hij had zich idd in moeten houden, maar vind de commotie wel overdreven.Mara schreef:Misschien is het wel om een daad te stellen, niet verkeerd toch ?Rijssen schreef:Ajax supporters noemen zichzelf Joden, en zwaaien ieder weekend met Joodse vlaggen.
PSVers noemen zichzelf boeruh, als Lex Immers nu had gezongen van we gaan op boerenjacht.
Zelfs Spong zegt dat je een zaak hebt !
Auto schreef:Onzin. Alleen de harde kern van Ajax noemt zich zo. En het bestuur van Ajax zelf probeert ook dat terug te brengen, omdat het niks meer te maken heeft met de geschiedenis van Ajax.Rijssen schreef:Ajax supporters noemen zichzelf Joden, en zwaaien ieder weekend met Joodse vlaggen.
Daarnaast moet het maar eens tot die domme hersens door dringen dat je niet altijd alles zo maar kan roepen. Want zulke uitlatingen vallen wel onder antisemitisme.
Als het bestuur van Ajax zo z'n best doet, zouden ze ook Joodse vlaggen en petjes enz, in het stadion moeten verbieden.
Het Joods heeft idd niet veel met Ajax te maken, supporters liepen vroeger alleen door een Joodse buurt.
Snap de lading van het woord Jodenjacht wel, maar bedoel eigenlijk, waarom mag je andere supporters wel uitschelden en Ajax (joden) supporters niet.Mara schreef:En zo relativeer je alles weer dood. Ben jij soms advocaat ?Rijssen schreef:Hij had zich idd in moeten houden, maar vind de commotie wel overdreven.Mara schreef:Misschien is het wel om een daad te stellen, niet verkeerd toch ?Rijssen schreef:Ajax supporters noemen zichzelf Joden, en zwaaien ieder weekend met Joodse vlaggen.
Zelfs Spong zegt dat je een zaak hebt !
Ajax is van origine een joodse club, ze speelden uit principe nooit op zaterdag vanwege de sabbat.Rijssen schreef:Auto schreef:Onzin. Alleen de harde kern van Ajax noemt zich zo. En het bestuur van Ajax zelf probeert ook dat terug te brengen, omdat het niks meer te maken heeft met de geschiedenis van Ajax.Rijssen schreef:Ajax supporters noemen zichzelf Joden, en zwaaien ieder weekend met Joodse vlaggen.
Als het bestuur van Ajax zo z'n best doet, zouden ze ook Joodse vlaggen en petjes enz, in het stadion moeten verbieden.
Het Joods heeft idd niet veel met Ajax te maken, supporters liepen vroeger alleen door een Joodse buurt.