Pagina 1 van 1

beleefd vraagje over OGGiN

Geplaatst: 26 aug 2004, 17:04
door arend
Goeiendag,

Ik ben nieuw hier, maar lees al een aantal maanden redelijk intensief mee. Ik zit met een prangende vraag, die ik niet beantwoord krijg. Daarom maar lid geworden om de vraag eens te kunnen stellen:

In de regio waar ik woon is de Gereformeerde gezindte vrij manifest aanwezig. Intussen weet ik alle gemeenten redelijk goed te duiden. Zo begrijp ik de dat theoretische onderbouwing in het verschil tussen de GG en de GGiN ligt in het aanbod van genade.

In onze plaatselijke gemeente is echter een (zeer) grote Oud-Gereformeerde Gemeente aanwezig. Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen de OGG en de andere twee ger. gemeentes? Dan heb ik het mn over de leerstellige en praktische verschillen.

Op mijn zoektocht naar informatie kwam ik op deze site: http://www.laankerk.nl/, van de Vrije Oud-Gereformeerde Gemeente in Kralingse Veer. Toen begreep ik het helemaal niet meer... deze internetpagina heeft een heel andere uitstraling dan ik verwachtte.

Ik hoop van harte dat iemand mij wat op weg kan helpen. In het dagelijks leven kom ik beroepshalve nog wel eens in contact met leden van de OGGin, en ik zou wel graag wat meer van ze willen begrijpen. Durf het echter niet zo te vragen, helaas...


/edit:
het is niet mijn bedoeling om adhv allerlei waarde-oordelen een hele discussie met een negatieve ondertoon op te starten. :P

[Aangepast op 26/8/04 door arend]

Geplaatst: 26 aug 2004, 17:06
door Majorca
tzijn beste mensen, Arend (welkom trouwens, ik neem overigens bijna afscheid van OSW). OGG verschilt niet veel van GG. Ze zijn minder strak georganiseerd en voelen doorgaans meer de pijn van het niet-hervormd zijn. De voorgangers zijn doorgaans wat minder onderlegd, waardoor er een wat zwaarder accent ligt op bevinding in vergelijking tot exegese in de preek. Maar er zijn GG-gemeenten die probleemloos door zouden kunnen gaan voor een OGG en viceversa.

Geplaatst: 26 aug 2004, 18:15
door ndonselaar
Hoi Arend,

Ten eerste is de site van de Laankerk uit Kralingse Veer er één van de Vrije Oud Gereformeerde Gemeente.

In 1907 besloot een groot aantal afgescheiden gemeenten zich te verenigen onder de leiding van Ds. G.H. Kersten. In eerste instantie leek het alsof de Ledeboeriaanse gemeenten ook mee zouden gaan. Toch besloot Ds. Boone van deze Ledeboeriaanse of te wel Oudgereformeerde Gemeenten op het laatst niet mee te gaan en gingen dus verder onder de naam Oud Gereformeerde Gemeenten. Zoals Majorca aangaf voelen ze meer de pijn van de breuk met de NHK als bv. de Gereformeerde Gemeenten. De laatsten hadden, zoals de GK met Kuyper, in Ds. Kersten een strakke organisator. Via vele hobbels startte hij uiteindelijk de theologische school. Ook kennen de Ger. Gemeenten een landelijke JV. Beide zaken kennen de OGG niet. Alle predikanten zijn zogeheten artikel 8 DKO predikanten. Wel zie je de laatste tijd onder invloed van .... een theologische verschuiving binnen de OGG. Kenmerkten ze zich in het begin meer als Ledeboeriaans, de laatste tijd schuift meer en meer op naar een 'gedeelte' [Ds. van Boven / Ds Mouw] van de GG.
Een predikantenopleiding kennen ze niet, zoals ik schreef, wel is op dit moment de 'opleiding' of 'vorming' in handen van Ds. Kort.

Tot slot zijn er ook nog 'vrij OGG', zoals in Kralingseveer en ook den Helder. In de GG. ziet men dat sommige kandidaten vele keren naar het curatorium gaan. Ze zijn trouw aan hun kerkverband. Als het bij de OGG na een aantal keren niet lukt, gebeurt het nogal eens dat ze 'vrije' predikant worden bij een vrije oudgereformeerde gemeente of zelf een gemeente stichten.

Dit alles in vogelvlucht.

Geplaatst: 26 aug 2004, 22:48
door gerrit de 2e
Arend,

Is het niet beter om gewoon zelf op onderzoek uit te gaan?
Bezoek de gemeenten die je opsomt ect.
Plaatelijk kan het allemaal erg verschillen. Wat de leer precies inhoud is van minder belang dan wat de prediker plaatselijk brengt. Leer en prediking komen lang niet overal overeen met elkaar.
Ik weet niet uit welke kerkelijke omgeving je komt en of, maar hou er rekening mee dat er in de door jouw genoemde kerkverbanden weinig kans is op een dominee die preekt. Doorgaans is het de gewoonte (geworden) om preken voor te lezen bij gebrek aan herders.

Geplaatst: 27 aug 2004, 16:01
door arend
Bedankt voor jullie reacties,

Het wordt me al wat duidelijker. Als relatieve buitenstaander (Geref. Vrijgemaakt) is het soms moeilijk om de verschillen tussen de bestaande ger-gems helder in beeld te krijgen. Of ik de plaatselijke OGG (kinderdijk) nog eens binnen ga stappen weet ik niet; ik vraag me af of dat zo gewaardeerd zou worden. In persoonlijke contacten merk ik vaak een grote terughoudendheid op het moment dat het op geloofszaken aankomt. Mensen waar ik heel goed mee kan, houden dan vaak de boot af. Op zich begrijpelijk, want bevinding is niet 1, 2, 3 uit te leggen.
Uit de reacties begrijp ik dat alle predikanten uit de OGG op basis van art. 8 DKO de aan de roeping tot het ambt hebben gehoorgegeven. Betekent dit dat deze predikanten geen kennis hebben van bijv. Grieks, Hebreeuws en/of Aramees? In ‘onze kringen’ heeft een predikant een ca 7-jarige theologische studie op universiteitsniveau doorlopen. Waarom gebeurt dat in de OGG niet? Heeft dat een praktische oorzaak (geen middelen om een opleidingsinstituut te financieren, en weinig predikanten die toegelaten worden etc.), of ligt hier ook een theologische component aan ten grondslag?
En dan nog de Vrije OGG: die wijken in stijl e.d. dus nog wel af van de euh ‘gewone’ OGG’s?
Tenslotte: ik (en velen met mij) was de overtuiging toegedaan dat de OGG ‘bevindelijker’ of ‘rechtser’ is dan de GG. Dat is dus niet per definitie het geval?
Heel erg bedankt voor jullie vriendelijke reacties, in elk geval. En sorry voor de niet-objectieve terminologie, maar er is niet veel keus in woorden om een kerk of gemeente te duiden. Helaas.