Koninginnedag 2011

Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door MarthaMartha »

Luther schreef: Ik hou gewoon niet van uitbundige feesten, van ceremonies, van sprookjesachtigheden, van dure dingen, etc.
Kijk dat is eerlijk: jij houdt er niet van. Ik denk alleen dat je eens na moet gaan of dat genoeg reden is om hier zo negatief te doen over het gebeuren en de mensen die het wel waarderen en hooghouden. Kijk dat ik niet van zuurkool houd, betekent niet dat ik hier hele negatieve postings ga schrijven over zuurkool en de mensen die bij het woord alleen al watertandend, kwijlend, rare blik in de pogen krijgend, etc.... kijken wanneer het op tafel komt....
Luther schreef:Overigens zie en hoor ik dezelfde reflex als allerlei vrouwen en meisjes zich staan te vergapen bij het gemeentehuis, kijkende naar een bruidje met een jurk. Kunnen ze echt een uur over volpraten.

En voordat de vraag gesteld wordt - ik heb het onlangs ook tegen mijn vrouw gezegd -: met terugwerkende kracht heb ik eigenlijk spijt van zo'n trouwjurk e.d. Had voor mij niet gehoeven. Waarom doen we dat eigenlijk: een peperdure jurk, die je daarna nooit meer aantrekt....??
En dit vind ik dan op zijn minst een niet leuke opmerking t.o.v. de vrouw die zich VOOR JOU die dag zo mooi mogelijk heeft gemaakt.

En dat vrouwen en meisjes het leuk vinden om naar bruidjes te kijken... nou en? Wij vergapen ons niet aan allerlei auto's, mobieltjes, computers, en ander technisch vernuft.... mag dat verschil er zijn zonder er denigrerend over te worden?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10457
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Zita »

Luther schreef:
eilander schreef:
Luther schreef: Overigens zie en hoor ik dezelfde reflex als allerlei vrouwen en meisjes zich staan te vergapen bij het gemeentehuis, kijkende naar een bruidje met een jurk. Kunnen ze echt een uur over volpraten.
Mooie vergelijking. Dit topic ging dus over het bruidje, en niet over iedereen die zich eraan vergaapt.
Uiteindelijk blijkt dat je je alleen dáártegen verzet.
Welnu, dan kan ik je veel beter volgen.
OK, en juist rond dat zogenaamd representatieve (wat volgens mij beter samengevat kan worden met het woord poppenkast) krijg ik de neiging: Schaf dat hele koningshuis af. (En nee, niet de koningin. Zo'n zin moet je overdrachtelijk lezen.
Wat het representatieve betreft: voor veel mensen is het leuk als de koningin (of als afgeleide van haar een prins of prinses) belangstelling voor hen heeft. Of het nu gaat om een bejaarde in een verzorgingshuis dat door Prinses Margriet geopend wordt, een bevriend staatshoofd dat op Schiphol wordt opgewacht door de koningin of wie dan ook. Ik gun die mensen wel hun pleziertje. Representatie gaat veel verder dan lintjes doorknippen en wuiven. Nederland moet internationaal vertegenwoordigd worden. De allerbeste manier daarvoor schijnt een royal te zijn. En ik kan me weer geen betere diplomatieke royal voorstellen dan Koningin Beatrix.

Met Koninginnedag heb ik ook niks. Dat heeft weinig waardigs, niets inhoudelijks, en ik heb plaatsvervangende schaamte als ik zie wat voor idioterie er wordt uitgehaald om de leden van het Koninklijk Huis te vermaken.
Prinsjesdag staat bol van de tradities. Prachtig. En laat het dan maar het verhaaltje van Meneer Rutte zijn. We doen het in Nederland sinds 1814 zo, en dat is in de traditievervagende tijden iets leuks. Maar dan mag van mij die gekheid met die politieke hoeden ook wel weer stoppen.

@Luther: je zou eens met de Queen om de tafel moeten gaan om de Europese gedachte te bespreken. Ze is enorm pro-Europa, als ik het mij goed herinner. :)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door henriët »

MarthaMartha schreef:
Luther schreef: Ik hou gewoon niet van uitbundige feesten, van ceremonies, van sprookjesachtigheden, van dure dingen, etc.
Kijk dat is eerlijk: jij houdt er niet van. Ik denk alleen dat je eens na moet gaan of dat genoeg reden is om hier zo negatief te doen over het gebeuren en de mensen die het wel waarderen en hooghouden. Kijk dat ik niet van zuurkool houd, betekent niet dat ik hier hele negatieve postings ga schrijven over zuurkool en de mensen die bij het woord alleen al watertandend, kwijlend, rare blik in de pogen krijgend, etc.... kijken wanneer het op tafel komt....
Luther schreef:Overigens zie en hoor ik dezelfde reflex als allerlei vrouwen en meisjes zich staan te vergapen bij het gemeentehuis, kijkende naar een bruidje met een jurk. Kunnen ze echt een uur over volpraten.

En voordat de vraag gesteld wordt - ik heb het onlangs ook tegen mijn vrouw gezegd -: met terugwerkende kracht heb ik eigenlijk spijt van zo'n trouwjurk e.d. Had voor mij niet gehoeven. Waarom doen we dat eigenlijk: een peperdure jurk, die je daarna nooit meer aantrekt....??
En dit vind ik dan op zijn minst een niet leuke opmerking t.o.v. de vrouw die zich VOOR JOU die dag zo mooi mogelijk heeft gemaakt.

En dat vrouwen en meisjes het leuk vinden om naar bruidjes te kijken... nou en? Wij vergapen ons niet aan allerlei auto's, mobieltjes, computers, en ander technisch vernuft.... mag dat verschil er zijn zonder er denigrerend over te worden?
Hier kan ik nou echt helemaal achter staan M&M!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:
henriët schreef:
Luther schreef:Overigens zie en hoor ik dezelfde reflex als allerlei vrouwen en meisjes zich staan te vergapen bij het gemeentehuis, kijkende naar een bruidje met een jurk. Kunnen ze echt een uur over volpraten.

En voordat de vraag gesteld wordt - ik heb het onlangs ook tegen mijn vrouw gezegd -: met terugwerkende kracht heb ik eigenlijk spijt van zo'n trouwjurk e.d. Had voor mij niet gehoeven. Waarom doen we dat eigenlijk: een peperdure jurk, die je daarna nooit meer aantrekt....??
Met alle respect Luther, dit is nou echt mannenlogica.
Sja... dat zou kunnen. Maar ik blijf het daarmee nog wel logisch vinden...:)

Overigens dacht ik wel: waar blijft henriët nou. Of: hoe gek moet ik mijn stellingen maken, voordat ze gaat reageren......
Dan houden we het er maar op dat jouw logica onlogisch is
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:
Wilhelm schreef:
Jongere schreef:Ach ja, de één verdedigt een reformatorische beurs, de ander een koningshuis.

Eens kijken of die ook aankomt.
Ik vind het onbegrijpelijk wat ik hier lees.
Het gaat niet om mensverheerlijking bij het koningshuis, wel om het verbindende element. En eerbied voor het koningshuis dat door God over ons gestelt is. In de bijbel komen deze elementen ook heel sterk naar voren. Het verzet uit christelijke hoek tov de koningin en haar familie, kan ik dan ook absoluut niet plaatsen.
Dit is echt een misverstand, Wilhelm.
De koningin is ons staatshoofd; die is dus over ons gesteld, niet allerlei andere mensen uit het koningshuis.
In de tweede plaats zie ik in de Bijbel niet terug dat ik allerlei warme gevoelens moet koesteren betreffende de poppenkast die om de koningin is heengebouwd, zoals de peperdure show op koninginnedag, idem rond prinsjesdag, idem als er ergens een lint wordt doorgeknipt.
mmmm lees psalm 45 maar eens... die vrouw was "peperduur uitgedost"
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door henriët »

Luther schreef:
henriët schreef:
Luther schreef:Overigens zie en hoor ik dezelfde reflex als allerlei vrouwen en meisjes zich staan te vergapen bij het gemeentehuis, kijkende naar een bruidje met een jurk. Kunnen ze echt een uur over volpraten.

En voordat de vraag gesteld wordt - ik heb het onlangs ook tegen mijn vrouw gezegd -: met terugwerkende kracht heb ik eigenlijk spijt van zo'n trouwjurk e.d. Had voor mij niet gehoeven. Waarom doen we dat eigenlijk: een peperdure jurk, die je daarna nooit meer aantrekt....??
Met alle respect Luther, dit is nou echt mannenlogica.
Sja... dat zou kunnen. Maar ik blijf het daarmee nog wel logisch vinden...:)

Overigens dacht ik wel: waar blijft henriët nou. Of: hoe gek moet ik mijn stellingen maken, voordat ze gaat reageren......
Je kent de gulden meester-en juffen regel:
Negeren is regeren;)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10457
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Zita »

nu.nl ooit een keer in 2008 schreef:'Koninklijk Huis kost 114 miljoen euro per jaar'

BRUSSEL - Het Koninklijk Huis kost de Nederlandse staat dit jaar 114 miljoen euro. Dat stelt prof.dr. Herman Matthijs van de Vrije Universiteit Brussel, die onderzoek heeft gedaan naar de kosten van alle koningshuizen in Europa. Volgens Matthijs heeft Nederland op Groot-Brittannië na het duurste koningshuis, al zijn de totale Britse kosten niet helemaal inzichtelijk. De bewering van Matthijs is opmerkelijk, omdat premier Jan Peter Balkenende de Tweede Kamer de afgelopen tijd niet kon zeggen hoeveel het koningshuis nu totaal kost.

Rekensom
Matthijs baseerde zich bij zijn rekensom op de rijksbegroting 2008 en telde alle kostenposten die verband houden met het koningshuis bij elkaar op. Dan gaat het onder meer om beveiliging, de kosten voor de Rijksvoorlichtingsdienst, staatsbezoeken en officiële ontvangsten, gebruik van het regeringsvliegtuig, onderhoud van de paleizen en de marechausse. Matthijs komt dan op een bedrag van 84 miljoen euro, waarvan het ministerie van VROM 35 miljoen betaalt en het ministerie van Defensie 29 miljoen. Koningin Beatrix, kroonprins Willem-Alexander en prinses Máxima krijgen daarnaast een dotatie (uitkering) van de Staat en geld voor personeels- en niet-personeelskosten. Voor Beatrix bedraagt die dit jaar 4,2 miljoen euro, voor Willem-Alexander 1 miljoen en voor Máxima bijna 900.000 euro.

Dotaties
De dotaties liggen in andere Europese landen een stuk hoger. De Belgische koning Albert bijvoorbeeld ontvangt 9,9 miljoen euro en zijn vrouw Paola 1,5 miljoen. Kroonprins Filip zit met 960.000 euro weer net lager dan Willem-Alexander. Volgens Matthijs is het Spaanse koningshuis met een kostenpost van bijna 9 miljoen euro voor de belastingbetaler het goedkoopste van Europa.

Vergelijk
Matthijs staat voor zijn Nederlandse rekensom, maar benadrukt dat het moeilijk vergelijken is. Het Nederlandse kostenplaatje is volgens hem veel transparanter dan het Belgische. Bovendien moet volgens hem niet worden onderschat hoeveel inkomsten het koningshuis een land kan opleveren. Matthijs haalt de Nederlandse wetenschapper dr. H.P. Van Dalen van de Erasmus Universiteit aan, die de 'monarchiebonus' eerder berekende op 4 tot 5 miljard euro per jaar.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10457
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Zita »

Zita schreef:
nu.nl ooit een keer in 2008 schreef:'Koninklijk Huis kost 114 miljoen euro per jaar'

BRUSSEL - Het Koninklijk Huis kost de Nederlandse staat dit jaar 114 miljoen euro. Dat stelt prof.dr. Herman Matthijs van de Vrije Universiteit Brussel, die onderzoek heeft gedaan naar de kosten van alle koningshuizen in Europa. Volgens Matthijs heeft Nederland op Groot-Brittannië na het duurste koningshuis, al zijn de totale Britse kosten niet helemaal inzichtelijk. De bewering van Matthijs is opmerkelijk, omdat premier Jan Peter Balkenende de Tweede Kamer de afgelopen tijd niet kon zeggen hoeveel het koningshuis nu totaal kost.

Rekensom
Matthijs baseerde zich bij zijn rekensom op de rijksbegroting 2008 en telde alle kostenposten die verband houden met het koningshuis bij elkaar op. Dan gaat het onder meer om beveiliging, de kosten voor de Rijksvoorlichtingsdienst, staatsbezoeken en officiële ontvangsten, gebruik van het regeringsvliegtuig, onderhoud van de paleizen en de marechausse. Matthijs komt dan op een bedrag van 84 miljoen euro, waarvan het ministerie van VROM 35 miljoen betaalt en het ministerie van Defensie 29 miljoen. Koningin Beatrix, kroonprins Willem-Alexander en prinses Máxima krijgen daarnaast een dotatie (uitkering) van de Staat en geld voor personeels- en niet-personeelskosten. Voor Beatrix bedraagt die dit jaar 4,2 miljoen euro, voor Willem-Alexander 1 miljoen en voor Máxima bijna 900.000 euro.

Dotaties
De dotaties liggen in andere Europese landen een stuk hoger. De Belgische koning Albert bijvoorbeeld ontvangt 9,9 miljoen euro en zijn vrouw Paola 1,5 miljoen. Kroonprins Filip zit met 960.000 euro weer net lager dan Willem-Alexander. Volgens Matthijs is het Spaanse koningshuis met een kostenpost van bijna 9 miljoen euro voor de belastingbetaler het goedkoopste van Europa.

Vergelijk
Matthijs staat voor zijn Nederlandse rekensom, maar benadrukt dat het moeilijk vergelijken is. Het Nederlandse kostenplaatje is volgens hem veel transparanter dan het Belgische. Bovendien moet volgens hem niet worden onderschat hoeveel inkomsten het koningshuis een land kan opleveren. Matthijs haalt de Nederlandse wetenschapper dr. H.P. Van Dalen van de Erasmus Universiteit aan, die de 'monarchiebonus' eerder berekende op 4 tot 5 miljard euro per jaar.
De vergelijkingen met andere landen blijken niet te kloppen (bij Spanje is alleen het salaris meegenomen, niet de overige kosten; bij België juist andersom), maar het ging mij even om de kosten-baten-analyse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Tiberius »

Zoow, een lucratieve poppenkast.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:Zoow, een lucratieve poppenkast.
Entourage.
(Ja, ik stoor me er echt aan)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Luther »

MarthaMartha schreef:
Luther schreef: Ik hou gewoon niet van uitbundige feesten, van ceremonies, van sprookjesachtigheden, van dure dingen, etc.
Kijk dat is eerlijk: jij houdt er niet van. Ik denk alleen dat je eens na moet gaan of dat genoeg reden is om hier zo negatief te doen over het gebeuren en de mensen die het wel waarderen en hooghouden. Kijk dat ik niet van zuurkool houd, betekent niet dat ik hier hele negatieve postings ga schrijven over zuurkool en de mensen die bij het woord alleen al watertandend, kwijlend, rare blik in de pogen krijgend, etc.... kijken wanneer het op tafel komt....
Volgens mij heb ik die eerlijkheid vanaf het begin betracht, maar goed...
Volgens mij gaat het niet over waarderen of hooghouden, maar wegzwijmelen bij allerlei poppenkast, terwijl we rond bijvoorbeeld voetbal daarvoor waarschuwen.
MM schreef:
Luther schreef:En voordat de vraag gesteld wordt - ik heb het onlangs ook tegen mijn vrouw gezegd -: met terugwerkende kracht heb ik eigenlijk spijt van zo'n trouwjurk e.d. Had voor mij niet gehoeven. Waarom doen we dat eigenlijk: een peperdure jurk, die je daarna nooit meer aantrekt....??
En dit vind ik dan op zijn minst een niet leuke opmerking t.o.v. de vrouw die zich VOOR JOU die dag zo mooi mogelijk heeft gemaakt.
Ach... ze kent me, en ze zei toen: eigenlijk zit er wel wat in.
Ik ben heel erg van: Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
MM schreef:
Luther schreef:Overigens zie en hoor ik dezelfde reflex als allerlei vrouwen en meisjes zich staan te vergapen bij het gemeentehuis, kijkende naar een bruidje met een jurk. Kunnen ze echt een uur over volpraten.
En dat vrouwen en meisjes het leuk vinden om naar bruidjes te kijken... nou en? Wij vergapen ons niet aan allerlei auto's, mobieltjes, computers, en ander technisch vernuft.... mag dat verschil er zijn zonder er denigrerend over te worden?
Vergapen aan auto's e.d.: vind ik hetzelfde van.
En het is niet denigrerend, hooguit opscherpend: het is allemaal onbelangrijk namelijk.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Luther »

eilander schreef:
Tiberius schreef:Zoow, een lucratieve poppenkast.
Entourage.
(Ja, ik stoor me er echt aan)
Wat is het verschil? Want hoe moet je met het woord 'entourage' een negatieve connotatie overbrengen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Luther »

@Tiberius: Onlangs klaagde je nog wat over het feit dat RF zo rustig was.
Enkele boude stellingen over het koninghuis brengen toch wel wat leven in de brouwerij...;)

Overigens zou ik inderdaad wensen dat iedereen de Europa-visie van onze koningin had, want daarover denkt ze zeer gezond!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Auto »

Luther schreef:@Tiberius: Onlangs klaagde je nog wat over het feit dat RF zo rustig was.
Enkele boude stellingen over het koninghuis brengen toch wel wat leven in de brouwerij...;)

Overigens zou ik inderdaad wensen dat iedereen de Europa-visie van onze koningin had, want daarover denkt ze zeer gezond!
Ik denk laat ik weer eens kijken hoe het in dit topic is gesteld of er redelijke argumenten worden uitgewisseld, kom ik deze posting tegen. Nou ik ben weer weg ::salut
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Luther »

Auto schreef:
Luther schreef:@Tiberius: Onlangs klaagde je nog wat over het feit dat RF zo rustig was.
Enkele boude stellingen over het koninghuis brengen toch wel wat leven in de brouwerij...;)

Overigens zou ik inderdaad wensen dat iedereen de Europa-visie van onze koningin had, want daarover denkt ze zeer gezond!
Ik denk laat ik weer eens kijken hoe het in dit topic is gesteld of er redelijke argumenten worden uitgewisseld, kom ik deze posting tegen. Nou ik ben weer weg ::salut
De logica achter de entourage rond onze koningin is sowieso niet rationeel....

Of had je het over Europa?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie