Koninginnedag 2011

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door helma »

Ieder die het koningshuis een warm hart toedraagt is nog niet gelijk (of alleen maar) geïnteresseerd in hun jurkjes, hoedjes en/of neefjes.
Ik kan naar eer en geweten zeggen: dat boeit me totaal niets.

De Gouden Koets enzo op Prinsjesdag vind ik wel weer een waardevolle traditie; een stuk folklore wat echt bij Nederland hoort. Ook Koninginnedag ervaar ik zo;ik heb altijd kippevel bij het zingen van het Wilhelmus (1&6) met zoveel dorpsgenoten. Ook als we "Wilt heden nu treden" zingen raakt me dat heel erg; dat dat nog kan in Nederland, met zoveel mensen tegelijk zulke liederen zingen.
Dat er dingen zijn die je als volksgenoten met elkaar deelt; liefde voor het vorstenhuis.

Vooral Maxima en haar meisjes hebben een plaats in mijn gebed.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Auto »

helma schreef:De Gouden Koets enzo op Prinsjesdag vind ik wel weer een waardevolle traditie; een stuk folklore wat echt bij Nederland hoort. Ook Koninginnedag ervaar ik zo;ik heb altijd kippevel bij het zingen van het Wilhelmus (1&6) met zoveel dorpsgenoten. Ook als we "Wilt heden nu treden" zingen raakt me dat heel erg; dat dat nog kan in Nederland, met zoveel mensen tegelijk zulke liederen zingen.
Dat er dingen zijn die je als volksgenoten met elkaar deelt; liefde voor het vorstenhuis.
Ja, dat zingen is uniek. Dat het met 6 scholen nog mogelijk is om te zingen, is wel eens wat anders dan alleen met je eigen soort rond de vlaggenmast zingen. Toen ik het voor het eerst meemaakte had ik kippenvel. Ik was zoiets helemaal niet gewend en om dat mee te maken dat je kinderen zo enthousiast zien zingen is erg mooi. En dat het nog steeds mogelijk is om zulke liederen te zingen is ook bijzonder.


(Daarnaast is de folklore voor de jeugd om 's morgens vroeg met toeters door de straten te gaan ook leuk en bij mensen door de brievenbus ze er aan herinneren dat het koninginnedag is ook best wel aardig ;))
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Wilhelm »

Jongere schreef:Ach ja, de één verdedigt een reformatorische beurs, de ander een koningshuis.

Eens kijken of die ook aankomt.
Ik vind het onbegrijpelijk wat ik hier lees.
Het gaat niet om mensverheerlijking bij het koningshuis, wel om het verbindende element. En eerbied voor het koningshuis dat door God over ons gestelt is. In de bijbel komen deze elementen ook heel sterk naar voren. Het verzet uit christelijke hoek tov de koningin en haar familie, kan ik dan ook absoluut niet plaatsen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Luther »

Auto schreef:
helma schreef:De Gouden Koets enzo op Prinsjesdag vind ik wel weer een waardevolle traditie; een stuk folklore wat echt bij Nederland hoort. Ook Koninginnedag ervaar ik zo;ik heb altijd kippevel bij het zingen van het Wilhelmus (1&6) met zoveel dorpsgenoten. Ook als we "Wilt heden nu treden" zingen raakt me dat heel erg; dat dat nog kan in Nederland, met zoveel mensen tegelijk zulke liederen zingen.
Dat er dingen zijn die je als volksgenoten met elkaar deelt; liefde voor het vorstenhuis.
Ja, dat zingen is uniek. Dat het met 6 scholen nog mogelijk is om te zingen, is wel eens wat anders dan alleen met je eigen soort rond de vlaggenmast zingen. Toen ik het voor het eerst meemaakte had ik kippenvel. Ik was zoiets helemaal niet gewend en om dat mee te maken dat je kinderen zo enthousiast zien zingen is erg mooi. En dat het nog steeds mogelijk is om zulke liederen te zingen is ook bijzonder.


(Daarnaast is de folklore voor de jeugd om 's morgens vroeg met toeters door de straten te gaan ook leuk en bij mensen door de brievenbus ze er aan herinneren dat het koninginnedag is ook best wel aardig ;))
Dat laatste is juist waardeloos.
En nee, kippevel krijg ik ni8et, als ik bij de plaatselijke aubade niemand zie meezingen met het Wilhelmus.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Auto »

Luther schreef: Dat laatste is juist waardeloos.
En nee, kippevel krijg ik ni8et, als ik bij de plaatselijke aubade niemand zie meezingen met het Wilhelmus.
Tja, en dat gebeurd in Veenendaal wel en als je alleen maar koninginnedagen met zuipen en schreeuwen hebt meegemaakt, dan ben ik wel onder de indruk van zo'n koninginnedag.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:
Jongere schreef:Ach ja, de één verdedigt een reformatorische beurs, de ander een koningshuis.

Eens kijken of die ook aankomt.
Ik vind het onbegrijpelijk wat ik hier lees.
Het gaat niet om mensverheerlijking bij het koningshuis, wel om het verbindende element. En eerbied voor het koningshuis dat door God over ons gestelt is. In de bijbel komen deze elementen ook heel sterk naar voren. Het verzet uit christelijke hoek tov de koningin en haar familie, kan ik dan ook absoluut niet plaatsen.
Dit is echt een misverstand, Wilhelm.
De koningin is ons staatshoofd; die is dus over ons gesteld, niet allerlei andere mensen uit het koningshuis.
In de tweede plaats zie ik in de Bijbel niet terug dat ik allerlei warme gevoelens moet koesteren betreffende de poppenkast die om de koningin is heengebouwd, zoals de peperdure show op koninginnedag, idem rond prinsjesdag, idem als er ergens een lint wordt doorgeknipt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:We?
Jazeker, door middel van de vele foto's in het RD bijvoorbeeld. Tot ergernis van sommigen, overigens. Maar misschien wist je dat al ;)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door eilander »

Luther schreef:
eilander schreef:
Luther schreef:
Welnu, dan is de claim over die historische verbondenheid ook wat overtrokken, want zo historsich is één en ander niet aan elkaar verknoopt.
Wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen, Luther? Dat we op koninginnedag naar een volstrekt willekeurige familie zitten te kijken?!
Qua familie wel (het staatshoofd uitgezonderd), hoewel ik er helemaal niet naar sta te kijken, laat staan zit te kijken...
Nee Luther, nu moet je echt je geschiedenisboeken nog eens induiken. Onze koningin stamt af van de Friese Nassaus, ofwel een broer van Willem van Oranje, Jan van Nassau. In die zin dus wel rechtstreeks uit Dillenburg (Jan van Nassau is daar geboren en overleden).
Ons koningshuis is dus volstrekt geen willekeurige familie!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Luther »

eilander schreef:
Luther schreef:
eilander schreef:
Luther schreef:
Welnu, dan is de claim over die historische verbondenheid ook wat overtrokken, want zo historsich is één en ander niet aan elkaar verknoopt.
Wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen, Luther? Dat we op koninginnedag naar een volstrekt willekeurige familie zitten te kijken?!
Qua familie wel (het staatshoofd uitgezonderd), hoewel ik er helemaal niet naar sta te kijken, laat staan zit te kijken...
Nee Luther, nu moet je echt je geschiedenisboeken nog eens induiken. Onze koningin stamt af van de Friese Nassaus, ofwel een broer van Willem van Oranje, Jan van Nassau. In die zin dus wel rechtstreeks uit Dillenburg (Jan van Nassau is daar geboren en overleden).
Ons koningshuis is dus volstrekt geen willekeurige familie!
Oh, zo bedoelde ik het niet.
Ik bedoel: ik heb niets met de meeste leden van de koninklijke familie, waar velen zich aan vegapen op allerlei hoogtijdagen.
Lees al mijn postings maar door: ik heb niets gezegd over de koningin in haar rol van staatshoofd.
het gaat mij om de fotootjes, de slingers, de hoeden, het koekhappen, de linten, de koetsen, de jurken, de dansjes van de vele prinsessen, etc. etc.
Nogmaals: dat richt zich niet eens tegen de familie zelf, maar tegen onze volksgenoten, die half in katzwijm liggen als ze deze bijzondere familie een halve minuut langs zien lopen. En op de één of andere manier vind ik het vreemd dat dergelijke emoties in de gereformeerde gezindte nog sterker aanwezig zijn dan daarbuiten.

Ik hou gewoon niet van uitbundige feesten, van ceremonies, van sprookjesachtigheden, van dure dingen, etc.
Overigens zie en hoor ik dezelfde reflex als allerlei vrouwen en meisjes zich staan te vergapen bij het gemeentehuis, kijkende naar een bruidje met een jurk. Kunnen ze echt een uur over volpraten.

En voordat de vraag gesteld wordt - ik heb het onlangs ook tegen mijn vrouw gezegd -: met terugwerkende kracht heb ik eigenlijk spijt van zo'n trouwjurk e.d. Had voor mij niet gehoeven. Waarom doen we dat eigenlijk: een peperdure jurk, die je daarna nooit meer aantrekt....??
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door henriët »

Luther schreef:Overigens zie en hoor ik dezelfde reflex als allerlei vrouwen en meisjes zich staan te vergapen bij het gemeentehuis, kijkende naar een bruidje met een jurk. Kunnen ze echt een uur over volpraten.

En voordat de vraag gesteld wordt - ik heb het onlangs ook tegen mijn vrouw gezegd -: met terugwerkende kracht heb ik eigenlijk spijt van zo'n trouwjurk e.d. Had voor mij niet gehoeven. Waarom doen we dat eigenlijk: een peperdure jurk, die je daarna nooit meer aantrekt....??
Met alle respect Luther, dit is nou echt mannenlogica.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Zita »

Luther schreef: Oh, zo bedoelde ik het niet.
Ik bedoel: ik heb niets met de meeste leden van de koninklijke familie, waar velen zich aan vegapen op allerlei hoogtijdagen.
Lees al mijn postings maar door: ik heb niets gezegd over de koningin in haar rol van staatshoofd.
het gaat mij om de fotootjes, de slingers, de hoeden, het koekhappen, de linten, de koetsen, de jurken, de dansjes van de vele prinsessen, etc. etc.
Nogmaals: dat richt zich niet eens tegen de familie zelf, maar tegen onze volksgenoten, die half in katzwijm liggen als ze deze bijzondere familie een halve minuut langs zien lopen. En op de één of andere manier vind ik het vreemd dat dergelijke emoties in de gereformeerde gezindte nog sterker aanwezig zijn dan daarbuiten.

Ik hou gewoon niet van uitbundige feesten, van ceremonies, van sprookjesachtigheden, van dure dingen, etc.
Overigens zie en hoor ik dezelfde reflex als allerlei vrouwen en meisjes zich staan te vergapen bij het gemeentehuis, kijkende naar een bruidje met een jurk. Kunnen ze echt een uur over volpraten.

En voordat de vraag gesteld wordt - ik heb het onlangs ook tegen mijn vrouw gezegd -: met terugwerkende kracht heb ik eigenlijk spijt van zo'n trouwjurk e.d. Had voor mij niet gehoeven. Waarom doen we dat eigenlijk: een peperdure jurk, die je daarna nooit meer aantrekt....??
Dat is een persoonlijke voorkeur, niet normatief, lijkt mij. Het klinkt al iets minder stellig dan in eerdere posts ;)
Ik vind mooie kleren, hoedjes, juwelen en dergelijke best wel leuk om naar te kijken. Omdat het koninklijk huis een representatieve functie heeft, en daarbij best een hoop geld te besteden heeft, hebben ze veel van die hoedjes en mooie kleren en dergelijke. Dat vind ik - naast de staatsrechtelijke en historische aspecten - dus aardig om een beetje te volgen. Maar je hoeft mij niet met een spandoek langs de kant van de weg te verwachten, of krijsend langs de route van de gouden koets, of turvend hoe vaak ik prinses Annette de hand heb geschud.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door eilander »

Luther schreef: Overigens zie en hoor ik dezelfde reflex als allerlei vrouwen en meisjes zich staan te vergapen bij het gemeentehuis, kijkende naar een bruidje met een jurk. Kunnen ze echt een uur over volpraten.
Mooie vergelijking. Dit topic ging dus over het bruidje, en niet over iedereen die zich eraan vergaapt.
Uiteindelijk blijkt dat je je alleen dáártegen verzet.
Welnu, dan kan ik je veel beter volgen.
EdgarB
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 okt 2011, 23:59

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door EdgarB »

Jammer dat er soms wat negatief over ons koningshuis wordt gesproken.
Het koningshuis is er ook voor andersdenkenden en 'deze wereld' kijkt met andere ogen naar het koningshuis. I.m.o. een verkeerde christelijk historische benadering, maar ik ben van mening dat het koningshuis er voor iedereen moet zijn en in die hoedanigheid weet het koningshuis zich prima te profileren. "Wij" kennen gelukkig de diepere betekenis, laten 'we' dit dan maar koesteren en ons koningshuis blijven steunen. Uiteraard kunnen en mogen (!) we niet alles goedkeuren wat het koningshuis doet, maar laat ons hen niet veroordelen. Dat moet onze Heer doen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Luther »

eilander schreef:
Luther schreef: Overigens zie en hoor ik dezelfde reflex als allerlei vrouwen en meisjes zich staan te vergapen bij het gemeentehuis, kijkende naar een bruidje met een jurk. Kunnen ze echt een uur over volpraten.
Mooie vergelijking. Dit topic ging dus over het bruidje, en niet over iedereen die zich eraan vergaapt.
Uiteindelijk blijkt dat je je alleen dáártegen verzet.
Welnu, dan kan ik je veel beter volgen.
OK, en juist rond dat zogenaamd representatieve (wat volgens mij beter samengevat kan worden met het woord poppenkast) krijg ik de neiging: Schaf dat hele koningshuis af. (En nee, niet de koningin. Zo'n zin moet je overdrachtelijk lezen.

Overigens is dat voor mij geen principieel punt, maar omdat koningin Beatrix als lid van de regering vanwege eenheid van regeringsbeleid geen eigenstandige politieke meningen kan verkondigen, is deze constructie te verkiezen boven een gekozen president. Bovendien kost dat meer.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Luther »

henriët schreef:
Luther schreef:Overigens zie en hoor ik dezelfde reflex als allerlei vrouwen en meisjes zich staan te vergapen bij het gemeentehuis, kijkende naar een bruidje met een jurk. Kunnen ze echt een uur over volpraten.

En voordat de vraag gesteld wordt - ik heb het onlangs ook tegen mijn vrouw gezegd -: met terugwerkende kracht heb ik eigenlijk spijt van zo'n trouwjurk e.d. Had voor mij niet gehoeven. Waarom doen we dat eigenlijk: een peperdure jurk, die je daarna nooit meer aantrekt....??
Met alle respect Luther, dit is nou echt mannenlogica.
Sja... dat zou kunnen. Maar ik blijf het daarmee nog wel logisch vinden...:)

Overigens dacht ik wel: waar blijft henriët nou. Of: hoe gek moet ik mijn stellingen maken, voordat ze gaat reageren......
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie