Voor elke kerkelijke functie ambtsdrager zijn?
Voor elke kerkelijke functie ambtsdrager zijn?
Het valt me dat voor bepaalde functies binnen de kerk in de PKN tegenwoordig al gauw ambtsdrager moet, tenminste dat is een visie. Nu ook pastoraal werkers zie: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_540535 Eerder waren dat al de zgn.kerkvoogden die zijn nu ouderling-kerkrentmeester. Vervaagt zo niet een beetje het ambt van ouderling? Verder zijn er jeugdouderlingen en evangelisatieouderlingen en zijn dan ook allemaal ineens: ouderling. Ik snap dat niet goed... De Gereformeerde Gemeenten hebben zich de laatste synode ook bezonnen op de posite van de kerkelijk(pastoraal) werker. Je kunt natuurlijk ook weer niet zomaar 'jan en alleman' pastoraal werk laten doen. Er zitten, denk ik, 2 kanten aan de zaak een overschatting en onderschatting zou je wellicht kunnen zeggen, zoals je wel in meer zaken hebt waar de mens uitspraken over doet(denk bv. aan het werk van de Heilige Geest).
- MarthaMartha
Re: Voor elke kerkelijke functie ambtsdrager zijn?
Maar een rijtje dat je beschrijft zijn gewoon ouderlingen hoor, net als de andere ouderlingen, ze hebben alleen een specifieke groep of functie waar zij de aandacht op richten, dus bijvoorbeeld jeugd of juist de ouderen.... net als andere ouderlingen hun eigen wijk hebben, bezoeken zij een bepaalde groep... maar verder zijn ze heel gewoon ouderling.Gijs83 schreef:Het valt me dat voor bepaalde functies binnen de kerk in de PKN tegenwoordig al gauw ambtsdrager moet, tenminste dat is een visie. Nu ook pastoraal werkers zie: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_540535 Eerder waren dat al de zgn.kerkvoogden die zijn nu ouderling-kerkrentmeester. Vervaagt zo niet een beetje het ambt van ouderling? Verder zijn er jeugdouderlingen en evangelisatieouderlingen en zijn dan ook allemaal ineens: ouderling. Ik snap dat niet goed... De Gereformeerde Gemeenten hebben zich de laatste synode ook bezonnen op de posite van de kerkelijk(pastoraal) werker. Je kunt natuurlijk ook weer niet zomaar 'jan en alleman' pastoraal werk laten doen. Er zitten, denk ik, 2 kanten aan de zaak een overschatting en onderschatting zou je wellicht kunnen zeggen, zoals je wel in meer zaken hebt waar de mens uitspraken over doet(denk bv. aan het werk van de Heilige Geest).
een kerkelijk werker kan in een grote gemeente de dominee heel goed helpen op het gebied van pastoraat, zodat de predikant zich kan toeleggen op zijn eerste roeping, nl. de woordverkondiging.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ik vraag me af is pastoraat niet in de eerste plaats een taak van de ouderling en niet van de predikant?MarthaMartha schreef:Maar een rijtje dat je beschrijft zijn gewoon ouderlingen hoor, net als de andere ouderlingen, ze hebben alleen een specifieke groep of functie waar zij de aandacht op richten, dus bijvoorbeeld jeugd of juist de ouderen.... net als andere ouderlingen hun eigen wijk hebben, bezoeken zij een bepaalde groep... maar verder zijn ze heel gewoon ouderling.Gijs83 schreef:Het valt me dat voor bepaalde functies binnen de kerk in de PKN tegenwoordig al gauw ambtsdrager moet, tenminste dat is een visie. Nu ook pastoraal werkers zie: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_540535 Eerder waren dat al de zgn.kerkvoogden die zijn nu ouderling-kerkrentmeester. Vervaagt zo niet een beetje het ambt van ouderling? Verder zijn er jeugdouderlingen en evangelisatieouderlingen en zijn dan ook allemaal ineens: ouderling. Ik snap dat niet goed... De Gereformeerde Gemeenten hebben zich de laatste synode ook bezonnen op de posite van de kerkelijk(pastoraal) werker. Je kunt natuurlijk ook weer niet zomaar 'jan en alleman' pastoraal werk laten doen. Er zitten, denk ik, 2 kanten aan de zaak een overschatting en onderschatting zou je wellicht kunnen zeggen, zoals je wel in meer zaken hebt waar de mens uitspraken over doet(denk bv. aan het werk van de Heilige Geest).
een kerkelijk werker kan in een grote gemeente de dominee heel goed helpen op het gebied van pastoraat, zodat de predikant zich kan toeleggen op zijn eerste roeping, nl. de woordverkondiging.
Niet Jan en alleman Gijs, het zijn vaak HBO studenten theologie. Het is wel een prima manier om ervaring op te doen 

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
De voorbeelden die je noemt, zijn volstrekt normaal en geven absoluut geen reden tot vragen.
Bij de Lutheranen is organist ook een ambt, de organist wordt dus ook bevestigd in zijn ambt. Als je dáár nou vragen over had, OK. Hoewel: de kerkmusicus bij de Lutheranen heeft een functie in de liturgie die niet te vergelijken is met die van een organist die tijdens de dienst vier of vijf versjes mag begeleiden die worden gezongen"ter verpozing van de gewijde aandacht"
Bij de Lutheranen is organist ook een ambt, de organist wordt dus ook bevestigd in zijn ambt. Als je dáár nou vragen over had, OK. Hoewel: de kerkmusicus bij de Lutheranen heeft een functie in de liturgie die niet te vergelijken is met die van een organist die tijdens de dienst vier of vijf versjes mag begeleiden die worden gezongen"ter verpozing van de gewijde aandacht"

~~Soli Deo Gloria~~
- MarthaMartha
Ouderlingen doen hun werk als ambtsdrager meestal naast hun gewone werk. Ik denk dat je van hen niet kunt vragen om alle pastoraat in hun wijk ook zelf te doen. De gewone huisbezoeken vragen al veel van ouderlingen, als zij daarnaast de zieken, de mensen met speciale zorgen, en meer van die "meer-tijd-vragende" bezoeken moeten doen is dit veel te veel. Daarnaast is het ook goed als een predikant weet welke noden er zijn, hij is ook de herder van de gemeente, mag in die zin aandacht hebben voor het zwakke in de kudde. Als dat ondersteunt kan worden door een kerkelijk werker in een grotere gemeente is dat wel een mooie ontwikkeling.Gijs83 schreef:Ik vraag me af is pastoraat niet in de eerste plaats een taak van de ouderling en niet van de predikant?MarthaMartha schreef:Maar een rijtje dat je beschrijft zijn gewoon ouderlingen hoor, net als de andere ouderlingen, ze hebben alleen een specifieke groep of functie waar zij de aandacht op richten, dus bijvoorbeeld jeugd of juist de ouderen.... net als andere ouderlingen hun eigen wijk hebben, bezoeken zij een bepaalde groep... maar verder zijn ze heel gewoon ouderling.Gijs83 schreef:Het valt me dat voor bepaalde functies binnen de kerk in de PKN tegenwoordig al gauw ambtsdrager moet, tenminste dat is een visie. Nu ook pastoraal werkers zie: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_540535 Eerder waren dat al de zgn.kerkvoogden die zijn nu ouderling-kerkrentmeester. Vervaagt zo niet een beetje het ambt van ouderling? Verder zijn er jeugdouderlingen en evangelisatieouderlingen en zijn dan ook allemaal ineens: ouderling. Ik snap dat niet goed... De Gereformeerde Gemeenten hebben zich de laatste synode ook bezonnen op de posite van de kerkelijk(pastoraal) werker. Je kunt natuurlijk ook weer niet zomaar 'jan en alleman' pastoraal werk laten doen. Er zitten, denk ik, 2 kanten aan de zaak een overschatting en onderschatting zou je wellicht kunnen zeggen, zoals je wel in meer zaken hebt waar de mens uitspraken over doet(denk bv. aan het werk van de Heilige Geest).
en inderdaad wat iemand anders opmerkte... niet iedereen is geschikt om in geval van zorgen een luisterend oor / helpende hand te bieden.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Is dat een afweging bij het stemmen, of eerder voor het opstellen van de kandidatenlijst?MarthaMartha schreef:
en inderdaad wat iemand anders opmerkte... niet iedereen is geschikt om in geval van zorgen een luisterend oor / helpende hand te bieden.
Bij ons kunnen we weer de namen opgeven aan de KR voor de groslijst.
Broeders moeten voldoen aan: belijdend lid, deelname aan Avondmaal en meelevend lid (dus 2x kerkgang).
Hierna wordt de lijst met opgegeven broeders in de KR besproken, naam voor naam.
En daaruit wordt dan gestemd en de kandidatenlijst bekend gemaakt.
Ik vraag me af ................. wat voor overwegingen neem je als stemmend lid bij de keuze.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
En als er geen predikant is, hebben ze nog veel meer te doen. O.a. ook het bijwonen van catechisatie en verenigingen af en toe. Anderzijds zijn er ook gemeentes, waar de leden hun predikant alleen op de kansel zien. Dominee bezoekt alleen de ongeneeslijk zieken.MarthaMartha schreef:Ouderlingen doen hun werk als ambtsdrager meestal naast hun gewone werk. Ik denk dat je van hen niet kunt vragen om alle pastoraat in hun wijk ook zelf te doen. De gewone huisbezoeken vragen al veel van ouderlingen, als zij daarnaast de zieken, de mensen met speciale zorgen, en meer van die "meer-tijd-vragende" bezoeken moeten doen is dit veel te veel. Daarnaast is het ook goed als een predikant weet welke noden er zijn, hij is ook de herder van de gemeente, mag in die zin aandacht hebben voor het zwakke in de kudde. Als dat ondersteunt kan worden door een kerkelijk werker in een grotere gemeente is dat wel een mooie ontwikkeling.Gijs83 schreef:Ik vraag me af is pastoraat niet in de eerste plaats een taak van de ouderling en niet van de predikant?MarthaMartha schreef:Maar een rijtje dat je beschrijft zijn gewoon ouderlingen hoor, net als de andere ouderlingen, ze hebben alleen een specifieke groep of functie waar zij de aandacht op richten, dus bijvoorbeeld jeugd of juist de ouderen.... net als andere ouderlingen hun eigen wijk hebben, bezoeken zij een bepaalde groep... maar verder zijn ze heel gewoon ouderling.Gijs83 schreef:Het valt me dat voor bepaalde functies binnen de kerk in de PKN tegenwoordig al gauw ambtsdrager moet, tenminste dat is een visie. Nu ook pastoraal werkers zie: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_540535 Eerder waren dat al de zgn.kerkvoogden die zijn nu ouderling-kerkrentmeester. Vervaagt zo niet een beetje het ambt van ouderling? Verder zijn er jeugdouderlingen en evangelisatieouderlingen en zijn dan ook allemaal ineens: ouderling. Ik snap dat niet goed... De Gereformeerde Gemeenten hebben zich de laatste synode ook bezonnen op de posite van de kerkelijk(pastoraal) werker. Je kunt natuurlijk ook weer niet zomaar 'jan en alleman' pastoraal werk laten doen. Er zitten, denk ik, 2 kanten aan de zaak een overschatting en onderschatting zou je wellicht kunnen zeggen, zoals je wel in meer zaken hebt waar de mens uitspraken over doet(denk bv. aan het werk van de Heilige Geest).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
@Gijs: er zijn ook nog gewoon kerkrentmeesters. Net als er vroeger kerkvoogden waren. En er zijn ouderling-kerkrentmeesters. Net als er vroeger ouderling-kerkvoogden waren.
Vroeger waren er lerend ouderlingen en oefenaars. Deze hadden soms veel zegen op hun werk.
Ze waren geen doninee, mochten dus geen sacramente bedienen.
Maar ze waren wel amntsdragers...
Denk aan een bekende oefenaar als Wulfert Floor of Justus Vermeer, of Lambertus Myseras.
Van latere datum zijn nog bekend mensen als Bart Roest en vooral in de Oud Gereformeerde
Gemeenten bestaat de lerend ouderling nog altijd. Deze mogen dus geen sacramenten bedienen.
Wat me hier opvalt is dat men deze Kerkelijke werkers ook de sacramenten wil laten bedienen.
Dat lijkt me iets nieuws waar ik mijn twijfels bij heb.
Ze waren geen doninee, mochten dus geen sacramente bedienen.
Maar ze waren wel amntsdragers...
Denk aan een bekende oefenaar als Wulfert Floor of Justus Vermeer, of Lambertus Myseras.
Van latere datum zijn nog bekend mensen als Bart Roest en vooral in de Oud Gereformeerde
Gemeenten bestaat de lerend ouderling nog altijd. Deze mogen dus geen sacramenten bedienen.
Wat me hier opvalt is dat men deze Kerkelijke werkers ook de sacramenten wil laten bedienen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Als dat zo is, hoef je daar geen enkele twijfel over te hebben dat dat fout is. Alleen een wettige leraar mag de sacramenten bedienen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Waar lees je dat?-DIA- schreef: Wat me hier opvalt is dat men deze Kerkelijke werkers ook de sacramenten wil laten bedienen.
~~Soli Deo Gloria~~
Al in de 3e alinea van dat artikel.Hendrikus schreef:Waar lees je dat?-DIA- schreef: Wat me hier opvalt is dat men deze Kerkelijke werkers ook de sacramenten wil laten bedienen.
OK, dank je.Tiberius schreef:Al in de 3e alinea van dat artikel.Hendrikus schreef:Waar lees je dat?-DIA- schreef: Wat me hier opvalt is dat men deze Kerkelijke werkers ook de sacramenten wil laten bedienen.
Daar worden toch wel duidelijke kaders gegeven:
Als de synode op 14 april met het voorstel instemt, mag de ouderling-kerkelijk werker in gemeenten die in een bijzondere situatie verkeren, onder supervisie van een predikant, ook doop en avondmaal bedienen, openbare geloofsbelijdenis afnemen, ambtsdragers bevestigen, trouwdiensten leiden en de zegen uitspreken. De kerkelijk werker dient dan wel over een preekconsent te beschikken.
Praktisch zal het dan slechts gaan om een heel beperkt aantal mensen, want zoveel kerkelijk werkers met preekconsent zullen er niet zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
Ik ken zeker voorbeelden van personen in mijn omgeving die goed een luisterend oor kunnen/belangstellend zijn, Helpende hand kunnen bieden. Of op positieve manier de ernst van het leven in een gesprek kunnen brengen, dat hoeven echt niet altijd avondmaalgangers te zijn. Alhoewel men in de ene gemeente sneller aangaat als in de andere. Er blijven ook best wel eens personen zitten die er wel aan zouden mogen.Lourens schreef:Is dat een afweging bij het stemmen, of eerder voor het opstellen van de kandidatenlijst?MarthaMartha schreef:
Bij ons kunnen we weer de namen opgeven aan de KR voor de groslijst.
Broeders moeten voldoen aan: belijdend lid, deelname aan Avondmaal en meelevend lid (dus 2x kerkgang).
Hierna wordt de lijst met opgegeven broeders in de KR besproken, naam voor naam.
En daaruit wordt dan gestemd en de kandidatenlijst bekend gemaakt.
Ik vraag me af ................. wat voor overwegingen neem je als stemmend lid bij de keuze.