Hallo,
Wie kan me helpen?
Ik sprak pas een broeder en die vertelde mij dat hij samen met zijn vrouw iedere zondagavond huisgodsdienst beoefende.
Tijdens deze huisgodsdienst breken ze ook het brood(Heilig Avondmaal), ter gedachtenis aan de dood van onze Heere Jezus Christus.
Is op grond van Gods woord hier wat van te zeggen.
IK hoor jullie,
Cathe
Breking des Broods
moeilijk...tenminste als je er letterlijk iets over wilt lezen in de Bijbel. Denk dat het altijd goed is te proberen in de geest van de Bijbel te lezen...dan zie je dat het een liefdemaal is tussen gelovigen (ws ook kinderen) onderling. Het aantal is volgens mij niet relevant. Wat is de gemeente/kerk? Dat zijn de gelovigen met aan het hoofd Christus. Daarom denk ik dat je ook in kleine kring Jezus' lijden en sterven kunt gedenken. Onze dominee gaat na een avondmaalsdienst met wijn en brood naar enkele zieke gemeenteleden toe om daar avondmaal te vieren, wordt altijd als gezegend ervaren.
Gevaar is groot dat er excessen uit voort komen. Bijbels gezien is er denk ik geen probleem), maar wat mijn vraag is: hoe komt het dat deze mensen het alleen doen. Waarom is maakt men geen onderdeel uit van een gemeenschap. Daar wringt voor mij de schoen. Ik ben bang dat er andere factoren meespelen...
mvrgr, Grace
mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
dieptriest.Oorspronkelijk gepost door cathechisant
Hallo,
Wie kan me helpen?
Ik sprak pas een broeder en die vertelde mij dat hij samen met zijn vrouw iedere zondagavond huisgodsdienst beoefende.
Tijdens deze huisgodsdienst breken ze ook het brood(Heilig Avondmaal), ter gedachtenis aan de dood van onze Heere Jezus Christus.
IK hoor jullie,
Cathe
mensen willen steeds meer alles in eigen hand nemen.
De kerkelijke weg, daar heeft men of nooit van gehoord of men spot ermee.
Het eerste wat mij te binnen schiet, is wat Jezus doet, met het avondmaal. Hij doet het met zijn dicipelen, en paulus die gemeentes sticht.
Je moet zoiets als gemeente doen.
Maar natuurlijk is er niks mis mee, om thuis wat extra's aan godsdienst te doen. Maar luister dan een preek, of doe een Bijbelstudie. Avondmaal vind ik iets te ver gaan.
Je moet zoiets als gemeente doen.
Maar natuurlijk is er niks mis mee, om thuis wat extra's aan godsdienst te doen. Maar luister dan een preek, of doe een Bijbelstudie. Avondmaal vind ik iets te ver gaan.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
-
- Contacteer:
Orck, als je achterlijke antwoorden gaat geven wordt het zeker tijd dat je weg gaat. Gek hé dat je niet serieus genomen wordt.Oorspronkelijk gepost door Majorcadieptriest.Oorspronkelijk gepost door cathechisant
Hallo,
Wie kan me helpen?
IK hoor jullie,
Cathe
mensen willen steeds meer alles in eigen hand nemen.
De kerkelijke weg, daar heeft men of nooit van gehoord of men spot ermee.
Het gaat er niet om wat we vinden van genoemde personen, maar hoe bijbels het is om op deze manier avondmaal te 'vieren'.
Lees de posting dus eerst voor je gaat schieten op elk ''anders dan de GG'' geluid.
Ja tis lastig. Al jullie argumenten heb ik deze persoon ook vertelt.
Al moet ik wel zeggen dat deze persoon heel trouw meelevend is bij een gemeente!
Hij zei dat Jezus dit vroeg tot Zijn gedachtenis!
En hij gehoorzaamde hier héél eenvoudig naar deze wens en opdracht van Jezus door dit samen met zijn vrouw te doen(dit is n.l. de kleinste gemeente op zichzelf, de man is n.l. de priester van het gezin!)
En dat het niet door Jezus aan een ambt gekoppeld is, dit is in de geschiedenis zo gegroeit!
Gr. Cath
Al moet ik wel zeggen dat deze persoon heel trouw meelevend is bij een gemeente!
Hij zei dat Jezus dit vroeg tot Zijn gedachtenis!
En hij gehoorzaamde hier héél eenvoudig naar deze wens en opdracht van Jezus door dit samen met zijn vrouw te doen(dit is n.l. de kleinste gemeente op zichzelf, de man is n.l. de priester van het gezin!)
En dat het niet door Jezus aan een ambt gekoppeld is, dit is in de geschiedenis zo gegroeit!
Gr. Cath
wat heeft het er mee te maken of hij ambtsdrager is? Ambten zij sowieso niet egt bijbels als ambten te vinden zoals wij ze bedenken denk ik....ambt van gelovige lijkt me genoeg...Oorspronkelijk gepost door Adorote
De vraag wat verstaat men onder breking des broods,een Agape,of daadwerkelijk het Heilig Sacrament Heilig Avondmaal/Eucharistie.
En is de man bevoegd ambtsdrager,toegespitst in de zin hoe de Reformatie (de Calvijnse) de ambten zien en vorm geven .
Verder, nagedachtenis niet perse gemeente voor nodig....lijkt mij...principieel kan ik het niet raar vinden, maar wel als ze bijv niet in de gemeente aan zouden gaan
Oorspronkelijk gepost door wim314wat heeft het er mee te maken of hij ambtsdrager is? Ambten zij sowieso niet egt bijbels als ambten te vinden zoals wij ze bedenken denk ik....ambt van gelovige lijkt me genoeg...Oorspronkelijk gepost door Adorote
De vraag wat verstaat men onder breking des broods,een Agape,of daadwerkelijk het Heilig Sacrament Heilig Avondmaal/Eucharistie.
En is de man bevoegd ambtsdrager,toegespitst in de zin hoe de Reformatie (de Calvijnse) de ambten zien en vorm geven .
Verder, nagedachtenis niet perse gemeente voor nodig....lijkt mij...principieel kan ik het niet raar vinden, maar wel als ze bijv niet in de gemeente aan zouden gaan
Dat is de vraagstelling niet.