Paulus bekering als voorbeeld?

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door Afgewezen »

Moderator: Nieuwe topic van gemaakt.
Tiberius schreef:Je zou bijvoorbeeld ook de bekering van Paulus kunnen nemen. Alhoewel dat is dan weer geen apostolische brief.
Maar van die weg zegt hij wel tegen Timotheus dat dat een voorbeeld voor allen die zullen geloven.
Waar staat dat zijn weg een voorbeeld is voor allen die zullen geloven?
(We gaan de rotonde weer in, maar ja, je blijft deze tekst maar aanvoeren, terwijl al lang en breed is aangetoond dat er niet in staat wat jij erin leest.)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Je zou bijvoorbeeld ook de bekering van Paulus kunnen nemen. Alhoewel dat is dan weer geen apostolische brief.
Maar van die weg zegt hij wel tegen Timotheus dat dat een voorbeeld voor allen die zullen geloven.
Waar staat dat zijn weg een voorbeeld is voor allen die zullen geloven?
(We gaan de rotonde weer in, maar ja, je blijft deze tekst maar aanvoeren, terwijl al lang en breed is aangetoond dat er niet in staat wat jij erin leest.)
Er is wel wat tegenin geroepen, ja, voornamelijk uit onkunde, maar aangetoond is het niet, laat stil staan lang en breed.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Afgewezen »

Er is niet wat tegenin geroepen, ook niet uit onkunde, maar er is duidelijk aangetoond dat er niet staat wat jij erin leest:

1 Tim. 1:16 Maar daarom is mij barmhartigheid geschied, opdat Jezus Christus in mij, die de voornaamste ben, al Zijn lankmoedigheid zou betonen, tot een voorbeeld dergenen, die in Hem geloven zullen ten eeuwigen leven.

Staat hier één woord over de manier waarop Paulus tot bekering gekomen is en dat dát een voorbeeld zou zijn voor alle gelovigen? Moeten alle gelovigen dan ook een visioen gezien hebben, drie dagen blind geweest zijn, etc. etc.? Natuurlijk niet.
Ik adviseer je de kanttekening bij deze tekst eens te lezen, met name kantt. 41, misschien dat je dan overtuigd raakt, niet van mijn, maar van je eigen onkunde ten aanzien van de betekenis van deze tekst.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Er is niet wat tegenin geroepen, ook niet uit onkunde, maar er is duidelijk aangetoond dat er niet staat wat jij erin leest:

1 Tim. 1:16 Maar daarom is mij barmhartigheid geschied, opdat Jezus Christus in mij, die de voornaamste ben, al Zijn lankmoedigheid zou betonen, tot een voorbeeld dergenen, die in Hem geloven zullen ten eeuwigen leven.

Staat hier één woord over de manier waarop Paulus tot bekering gekomen is en dat dát een voorbeeld zou zijn voor alle gelovigen? Moeten alle gelovigen dan ook een visioen gezien hebben, drie dagen blind geweest zijn, etc. etc.? Natuurlijk niet.
Ik adviseer je de kanttekening bij deze tekst eens te lezen, met name kantt. 41, misschien dat je dan overtuigd raakt, niet van mijn, maar van je eigen onkunde ten aanzien van de betekenis van deze tekst.
Het op de persoon spelen laat ik maar even voor jezelf liggen, maar terzake: je kan beter even de hele perikoop lezen. Dan zie je hoe het woord voorbeeld hier bedoeld is. Al vaker gezegd: de Engelse vertaling "patroon" past beter bij de Griekse grondtekst, hoewel het Nederlandse woord "voorbeeld" die betekenis ook nog wel heeft.
Van Dale geeft als betekenis namelijk:
1. voorstelling of handeling die nagevolgd kan of moet worden
2. wat gesteld, gegeven, getoond, gezegd wordt ter verduidelijking
3. toonbeeld

Jij neigt naar de derde betekenis, maar de grondtekst naar de eerste.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door memento »

Ik citeer de New American Commentary
The word translated “example” (hypotypōsis) suggests that Paul is a prototype.

Lea, T. D., & Griffin, H. P. (2001). Vol. 34: 1, 2 Timothy, Titus (electronic ed.). Logos Library System; The New American Commentary (76–77). Nashville: Broadman & Holman Publishers.

New International Commentary on the New Testament (NICNT):
The purpose56 of Christ’s display in Paul was to provide a “example [pattern, model]57 for those who would believe on him [Christ] and receive eternal life.”

Towner, P. H. (2006). The Letters to Timothy and Titus. The New International Commentary on the New Testament (149). Grand Rapids, MI: Wm. B. Eerdmans Publishing Co.


International Critical Commentary:
ὑποτύπωσις (2 Tim 1:13***) is capable of a range of meanings: ‘[preliminary] sketch’; ‘pattern’; ‘model’; ‘prototype’ (‘Urbild’),130 but here must have the sense of a general pattern.

Marshall, I. H., & Towner, P. H. (2004). A critical and exegetical commentary on the Pastoral Epistles (402). London; New York: T&T Clark International.

Bauer-Danker woordenboek
ὑποτύπωσις, εως, ἡ (τυπόομαι ‘be stamped/marked’; Diog. L. 9, 78; Sext. Emp., Pyrrh. 2, 79; Pollux 7, 128; Philo, Abr. 71) a pattern
ⓐ as a model prototype 1 Ti 1:16 (as prime recipient of extraordinary mercy in view of his infamous past, Paul serves as a model for the certainty of availability of mercy to others).
ⓑ as a basis for behavioral comparison standard 2 Ti 1:13 (Philod., Mus. p. 77 Kemke [1884] ἀρετῶν; Synes., Dio 1 p. 38 Petav. ὁ λόγος [Δίωνος] ὑποτύπωσίς ἐστιν εὐδαίμονος βίου). ELee, NTS 8, ’61/62, 171f proposes outline for both passages, w. reff.—DELG s.v. τύπτω. M-M. TW.

Arndt, W., Danker, F. W., & Bauer, W. (2000). A Greek-English lexicon of the New Testament and other early Christian literature (3rd ed.) (1042). Chicago: University of Chicago Press.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door MarthaMartha »

m.i. is in de genoemde tekst niet Paulus het voorbeeld, maar de grote lankmoedigheid van de Heere, die Zijn genade bewijst aan een grote zondaar.

Probleem van de bekering van Saulus centraal stellen is dat je als mens al keuzes moet maken wat er dan wel en wat er niet hetzelfde moet gaan. En wie zijn wij om die keuzes te maken? wordt iedereen drie dagen blind? valt iedereen van zijn paard? hoort iedereen een hoorbare stem terwijl de omstanders het geluid van bliksem horen? nee, zal niemand zeggen, dus je moet als mensen al kenmerken uit de kenmerken gaan selecteren. Daarom zou ik Romeinen lezen over de bekering, en dan met Romeinen terug naar de geschiedenis en kijken of dat met elkaar overeenkomt.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door Ander »

MarthaMartha schreef:m.i. is in de genoemde tekst niet Paulus het voorbeeld, maar de grote lankmoedigheid van de Heere, die Zijn genade bewijst aan een grote zondaar.

Probleem van de bekering van Saulus centraal stellen is dat je als mens al keuzes moet maken wat er dan wel en wat er niet hetzelfde moet gaan. En wie zijn wij om die keuzes te maken? wordt iedereen drie dagen blind? valt iedereen van zijn paard? hoort iedereen een hoorbare stem terwijl de omstanders het geluid van bliksem horen? nee, zal niemand zeggen, dus je moet als mensen al kenmerken uit de kenmerken gaan selecteren. Daarom zou ik Romeinen lezen over de bekering, en dan met Romeinen terug naar de geschiedenis en kijken of dat met elkaar overeenkomt.
Volgens mij begrijp je niet de boodschap van die tekst door deze vragen te stellen. Er zijn kenmerken van een Bijbelse bekering. Die zijn aantoonbaar in de bekering van Saulus. Nee, en daar hoeven we inderdaad niet voor naar Damascus maar de grondtrekken zijn duidelijk. En volgens mij is dat al meer aangetoond hier. Natuurlijk moeten we de Romeinenbrief lezen waar ook heel duidelijk de driedeling beschreven is: ellende, verlossing en dankbaarheid. Maar dan is Joh. 9 daarmee niet ineens op de tweede plaats verdwenen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door memento »

In mijn vorige post heb ik met commentaren die zich richten op de taal en het standaard woordenboek aangetoond dat hier het woord voor voorbeeld gebruikt wordt, een prototype.

De vraag is: Wat is een prototype waarvan? Laten we eens naar de tekst kijken:

1 Ti 1:16
Maar daarom is mij barmhartigheid geschied, opdat Jezus Christus in mij, die de voornaamste ben, al Zijn lankmoedigheid zou betonen, tot een voorbeeld dergenen, die in Hem geloven zullen ten eeuwigen leven. (SV)

Yet for this reason I found mercy, so that in me as the foremost, Jesus Christ might demonstrate His perfect patience as an example for those who would believe in Him for eternal life. (New American Standard Bible)

However, for this reason I obtained mercy, that in me first Jesus Christ might show all longsuffering, as a pattern to those who are going to believe on Him for everlasting life. (New King James Version)

Laten we de zin eens ontleden:
1. Mij is barmhartigheid geschied
2. Opdat Christus in mij (...) al Zijn lankmoedigheid zou betonen
3. Als prototype voor hen die in Hem zullen geloven (...)

Nogmaals de vraag: Wat is een prototype waarvan?
Wat is het prototype? De barmhartigheid die Paulus geschied is
Waarvan is het een prototype? Van het betonen van al Zijn lankmoedigheid

(zo ook de commentaren). Volgens mij is dit een puur taalkundige vraag. Waarbij de grammatica de antwoorden dicteert. Het gaat hier niet om de bekering van Paulus die als prototype geldt, maar om de barmhartigheid waarin God Zijn lankmoedigheid betoond.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:m.i. is in de genoemde tekst niet Paulus het voorbeeld, maar de grote lankmoedigheid van de Heere, die Zijn genade bewijst aan een grote zondaar.

Probleem van de bekering van Saulus centraal stellen is dat je als mens al keuzes moet maken wat er dan wel en wat er niet hetzelfde moet gaan. En wie zijn wij om die keuzes te maken? wordt iedereen drie dagen blind? valt iedereen van zijn paard? hoort iedereen een hoorbare stem terwijl de omstanders het geluid van bliksem horen? nee, zal niemand zeggen, dus je moet als mensen al kenmerken uit de kenmerken gaan selecteren. Daarom zou ik Romeinen lezen over de bekering, en dan met Romeinen terug naar de geschiedenis en kijken of dat met elkaar overeenkomt.
Nee, die keuzes hoef je niet te maken: die lees je vanzelf in die perikoop terug.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Chrysostomus zegt er het volgende over:

Waar ooit een geneesheer komt, daar zoekt nij zich een opgegeven zieke, en geneest hem, en al ware deze ook de armste, hij zoekt niet het loon, maar de verheerlijking van zijn kunst. Door een voorbeeld zal het ons duidelijk worden, wat hij hier zegt. Stel u voor een zeer bevolkte stad, waarvan alle inwoners misdadigers zijn, enige meer, andere minder; maar toch alle schuldig. Maar één onder die vele is strafschuldiger dan alle overigen, en is vervallen tot allerlei soort van boosheid. Wanneer nu iemand hun verkondigde, dat de koning aan allen vergiffenis wilde schenken, zo zouden zij zich op deze verzekering niet recht verlaten, voordat zij zagen, dat ook de snoodste van allen vergiffenis verkregen had, dan bleef er geen twijfel over. Zo zegt Paulus: naar dien God de mensen heeft willen verzekeren, dat Hij hun alles vergaf, heeft Hij de zondigste van allen verkoren, en toont daardoor dat deze geen vergiffenis waard is, maar dat hij om de wil van de zaligheid van anderen, haar voor allen is deelachtig geworden.

Kort gezegd:
Het voorbeeld slaat op: Paulus de grootste der zondaren, daar slaat de voornaamste op. Paulus is een voorbeeld hoe God uit genade en uitsluitend de verdienste van Christus zondaren wil vergeven. Of wel: het kan voor de grootste der zondaren!



Ds. Matthew Henry zegt:
Hier maakt hij melding van de overvloedige genade van Jezus Christus, vers 14. De bekering en
zaliging van grote zondaren zijn te danken alleen aan de genade van Christus, Zijn uitnemendovervloeiende
genade, de genade van Christus, die verschijnt in het Evangelie, vers 15. Dit is een
getrouw woord enz. Hier hebben wij den inhoud van het gehele Evangelie: dat Jezus Christus in de
wereld gekomen is. De Zoon van God nam onze natuur aan, werd vlees en woonde onder ons,
Johannes 1:14. Hij kwam in de wereld, niet om rechtvaardigen maar om zondaren tot bekering te
roepen, Mattheus 9:13. Zijn zending in de wereld was te zoeken, te vinden en te redden die verloren
waren, Lukas 19:10.Debekendmaking daarvan is een getrouw woord en aller aanneming waardig.
Het is goed nieuws, waard door allen aangenomen te worden, en toch niet te goedomwaar te zijn,
want het is een getrouw woord. Het is een getrouw woord, en verdient daarom met de armen des
geloofs omhelsd te worden, het is alle aanneming waardig, en moet derhalve met heilige liefde
ontvangen worden. Dat zegt ons het vorige vers, waar van de genade van Christus gemeld wordt
dat zij zeer overvloedig geweest is, met geloofen liefde. In het slot van dit vers zegt Paulus vanzich
zelven: Waarvan ik de voornaamste ben. Paulus was een zondaar van den eersten rang, hij erkende
dat zelf, omdat hij was blazende (ademende) dreiging en moord tegen de discipelen des Heeren,
Handelingen 9:1, 2. Vervolgers zijn soms de slechtste der zondaren, en Paulus was een hunner. Of,
waarvanik een hoofd ben, vande zondaren, die vergeving ontvingen, stond hijbovenaan. Het is een
uitdrukking van zijn grote nederigheid, hij, die zich op een andere plaats noemt den minsten van al de
heiligen, Efeziërs 3:8, noemt zich hier den voornaamsten der zondaren. Merk hier op:
a. Christus Jezus is in de wereld gekomen, de profetieën betrekkelijk Zijn komst zijn nu vervuld,

b. Hij kwam om zondaren zalig te maken, Hij kwam om zalig te maken hen, die zich zelven niet
konden redden en helpen,

c. Godslasteraars en vervolgers zijn de grootste zondaren, als zodanig beschouwde Paulus hen,

d. De voornaamste der zondaren kan de voornaamste der heiligen worden, zo ging het dezen
apostel, want hij was in geen ding minder dan de voornaamste apostelen. 2 Corinthiërs 11:5,
Christus kwam om de grootste zondaren zalig te maken.

e. Dit is een zeer grote waarheid, een getrouw woord, het zijn ware en getrouwe woorden, waar
men zich op verlaten kan.

f. Het verdient door ons allen aangenomen en geloofd te worden, tot onze troost en bemoediging.
C. De barmhartigheid, welke Paulus bijGod vond, niettegenstaande zijn grote goddeloosheid voor
zijn bekering. Daarvan zegt hij het volgende:

a. Ter aanmoediging van anderen om berouw te hebben en te geloven. Maar daarom is mij
barmhartigheid geschied, opdat Jezus Christus in mij, die de voornaamste ben, al Zijne
lankmoedigheid zou betonen, tot een voorbeeld dergenen, die inHemgeloven zullen ten eeuwigen
leven, vers 16. Het was een openbaring van de lankmoedigheid van Christus, dat Hij zo handelde
met iemand, die Hem zo beledigd had, en dat was ten voorbeeld voor anderen, opdat zelfs de
grootste zondaren nooit zouden wanhopen aan de barmhartigheid van God. Merk hier op: Ten
eerste. Onze apostel was een van de grootste zondaren voor zijne bekering tot het Christendom.
Ten tweede. Hij werd bekeerd en verkreeg barmhartigheid, zowel terwille van anderen als voor hem
zelven, hij werd een voorbeeld voor anderen. Ten derde. De Heere Jezus Christus toont grote
lankmoedigheid in de bekering van grote zondaren. Ten vierde. Zij, die barmhartigheid verkrijgen,
geloven in den Heere Jezus Christus, want zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen,
Hebreeën 11:6. Ten vijfde. Zij, die in Christus geloven, geloven in Hem ten eeuwigen leven, zij
geloven tot zaligheid der ziel, Hebreeën 10:39.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door Jongere »

Paulus' bekering is in die zin een voorbeeld, zoals hij ook de bekering in Efeze 2 beschrijft. Het gaat om de verlossing uit zonden en misdaden en het worden tot een nieuw schepsel. Over volgorde kun je denk ik niet zo goed spreken, wel over dingen die rond de bekering aanwezig zijn.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door MarthaMartha »

Ander schreef:
MarthaMartha schreef:m.i. is in de genoemde tekst niet Paulus het voorbeeld, maar de grote lankmoedigheid van de Heere, die Zijn genade bewijst aan een grote zondaar.

Probleem van de bekering van Saulus centraal stellen is dat je als mens al keuzes moet maken wat er dan wel en wat er niet hetzelfde moet gaan. En wie zijn wij om die keuzes te maken? wordt iedereen drie dagen blind? valt iedereen van zijn paard? hoort iedereen een hoorbare stem terwijl de omstanders het geluid van bliksem horen? nee, zal niemand zeggen, dus je moet als mensen al kenmerken uit de kenmerken gaan selecteren. Daarom zou ik Romeinen lezen over de bekering, en dan met Romeinen terug naar de geschiedenis en kijken of dat met elkaar overeenkomt.
Volgens mij begrijp je niet de boodschap van die tekst door deze vragen te stellen. Er zijn kenmerken van een Bijbelse bekering. Die zijn aantoonbaar in de bekering van Saulus. Nee, en daar hoeven we inderdaad niet voor naar Damascus maar de grondtrekken zijn duidelijk. En volgens mij is dat al meer aangetoond hier. Natuurlijk moeten we de Romeinenbrief lezen waar ook heel duidelijk de driedeling beschreven is: ellende, verlossing en dankbaarheid. Maar dan is Joh. 9 daarmee niet ineens op de tweede plaats verdwenen.
Over de drieslag ellende verlossing en dankbaarheid gaat de discussie niet, daarover zijn we het ws. eens.
Joh 9 verdwijnt idd niet op de tweede plaats, omdat de schrift zichzelf niet tegenspreekt en als je schrift met schrift vergelijkt zal zij zichzelf bevestigen.

en dat is het probleem als je allerlei geestelijke lessen in een geschiedenis leest, die niet elders te toetsen zijn, dan krijg je uitspraken en leerstellingen en kenmerken die je wel in kan lezen maar die toch niet in de bijbel staan.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door Tiberius »

Over Joh 9 in het andere topic, aub. Hier over Paulus' bekering als voorbeeld.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door Willem »

memento schreef:In mijn vorige post heb ik met commentaren die zich richten op de taal en het standaard woordenboek aangetoond dat hier het woord voor voorbeeld gebruikt wordt, een prototype.

De vraag is: Wat is een prototype waarvan? Laten we eens naar de tekst kijken:

1 Ti 1:16
Maar daarom is mij barmhartigheid geschied, opdat Jezus Christus in mij, die de voornaamste ben, al Zijn lankmoedigheid zou betonen, tot een voorbeeld dergenen, die in Hem geloven zullen ten eeuwigen leven. (SV)

Yet for this reason I found mercy, so that in me as the foremost, Jesus Christ might demonstrate His perfect patience as an example for those who would believe in Him for eternal life. (New American Standard Bible)

However, for this reason I obtained mercy, that in me first Jesus Christ might show all longsuffering, as a pattern to those who are going to believe on Him for everlasting life. (New King James Version)

Laten we de zin eens ontleden:
1. Mij is barmhartigheid geschied
2. Opdat Christus in mij (...) al Zijn lankmoedigheid zou betonen
3. Als prototype voor hen die in Hem zullen geloven (...)

Nogmaals de vraag: Wat is een prototype waarvan?
Wat is het prototype? De barmhartigheid die Paulus geschied is
Waarvan is het een prototype? Van het betonen van al Zijn lankmoedigheid

(zo ook de commentaren). Volgens mij is dit een puur taalkundige vraag. Waarbij de grammatica de antwoorden dicteert. Het gaat hier niet om de bekering van Paulus die als prototype geldt, maar om de barmhartigheid waarin God Zijn lankmoedigheid betoond.
Ik ben het hier wel mee eens, met deze kanttekening, zoals ook hieronder is opgemerkt, dat Paulus dit hier dus zegt dat de barmhartigheid van God zich uitstrekt tot de grootste der zondaren. Daarvan is zijn geschiedenis een voorbeeld.
Het is zeer merkwaardig dat deze geschiedenis nu omgekeerd als bewijs wordt gebruikt door te stellen dat dit geschreven is om aan te geven dat Gods lankmoedigheid zo groot is dat de kennis van de ellende niet zo noodzakelijk meer is.
Plaats reactie