@Willem en @Ander, een vraag aan jullie: memento beschrijft een bepaalde breedte die er is in onze gezindte. Een deel van die gezindte is het dus niet eens met de exegese van ds. Schot, maar zal voor een andere exegese kiezen. Ik gaf dat zelf aan in het topic over Zacheüs: er zijn naar mijn mening wel degelijk twee visies hierop mogelijk.Willem schreef:Klopt. Het bevreemd mij ook. Vanavond zal ik proberen aan te geven dat het verschil m.i. veel wezenlijker en dieper gaat dan hier wordt aangegeven. Dat het wel degelijk hoofdpunten raakt. Dit a.d.h.v. het stukje van ds. Schot, het boek van ds. Vreugdenhil en een preek van Justus Vermeer die ik onlangs las.Ander schreef:Ja, maar toch lijkt het onmogelijk om de exegese zoals ds. Schot die beschrijft te accepteren. Ik ontmoet dan zelfs vijandschap. Men leze de door mij geopende topic. Dat verbaast me. Je kunt van mening verschillen over hoe je een tekst/bijbelgedeelte leest maar de zaken die beschreven zijn, zijn zo Bijbels al willen sommige mensen dat niet horen.memento schreef:Onze gezindte heeft natuurlijk een zekere breedte. In bv de HHK en CGK BWP zullen vele predikanten, hoewel niet minder bevindelijk, toch niet de exegese van ds. Schot onderschrijven. Die breedte mag er zijn. Tegelijkertijd is dit natuurlijk een verschil wat relatief is: in de hoofdpunten van de gereformeerde leer en de bevinding is er meer wat herkenning oproept dan wat scheidt. (tenminste, zo zie ik de zaken)
Hoe kijken jullie dan tegen die breedte aan?
(let wel, vijandschap tegen een Bijbelse boodschap is zeer laakbaar! Dus daarover geen misverstand wat mij betreft)