onze zwarte vaders

parsifal

onze zwarte vaders

Bericht door parsifal »

Zo maar een leuk iets uit de kerkgeschiedenis.

Wij verbazen ons er wel eens over dat in kinderbijbels de Heere Jezus als een blonde man wordt afgebeeld en je hoort wel eens verhalen dat hij in Afrika als een donkere man wordt afgebeeld. We zeggen dan: natuurlijk was hij een Jood en zal dus wel donker haar hebben gehad en blank geweest zijn.

Maar hoe kijken we naar de kerkvaders. Een Afrikaan als Athanasius had als bijnaam de zwarte dwerg. Dat wijst er toch op dat hij wel eens negroide kan geweest zijn. Augustinus moeder heette Monnica, een duidelijk Berberse naam (Augustinus was ook een Afrikaan). Augustinus zal dan wel niet helemaal zwart geweest zijn, maar toch een Berbers uiterlijk hebben gehad, wat toch dichter bij negroide dan bij blank zit. (Hoe zit het met de plaatjes in terdege). En wat te denken van andere Afrikanen als Tertulianus, Cyprianus en Origenes?

Oke zomaar een leuk weetje dus.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
refo

Bericht door refo »

In Terdege is Augustinus grijs. Dat kan altijd. Maar volgens mij kan zijn huid inderdaad wel donkerder zijn geweest.

Ik weet ook niet hoe die Noord-afrikanen nu zo donkerbruin geworden zijn. Kan natuurlijk ook het gevolg zijn van eeuwen gemengde huwelijken tussen blank en zwart. Dan zouden de Noord-AFrikanen dus best blank geweest kunnen zijn in de tijd van Augustinus.

Zwarte dwerg zeg je ook van mensen die klein zijn en zwart haar hebben. Of mensen die klein zijn en altijd in het zwart lopen. Maar het kan allemaal.

Zo schijnt de Moorman (ons synoniem voor neger) helemaal zo zwart niet te zijn geweest volgens sommigen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door refo
Ik weet ook niet hoe die Noord-afrikanen nu zo donkerbruin geworden zijn. Kan natuurlijk ook het gevolg zijn van eeuwen gemengde huwelijken tussen blank en zwart. Dan zouden de Noord-AFrikanen dus best blank geweest kunnen zijn in de tijd van Augustinus.
En ik weet niet, maar dat is weer een hele andere vraag, hoe en wanneer die zwarte mensen zwart zijn geworden? Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat dat bij Cham was, toen hij zijn vader bespotte maar ik weet niet meer of daar een (bijbelse) onderbouwing voor was?
Zou er iemand in één nacht zwart zijn geworden (:D) of zou dit gewoon een langzaam proces geweest zijn? Weet iemand hier iets over?
Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
ik zou het echt niet weten, maar ik vind zwarte mensen doorgaans wel veel mooier om te zien dan witte mensen...

en ze zijn ook veel en veel mooier dan witte mensen die geprobeerd hebben zwart te worden dmv zonnebanken en verre strandvakanties...
:D idd anemoon!

en nog een vraag: waarom lijken alle zwarte mensen zo op elkaar of denk ik dat nou maar?
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
ik zou het echt niet weten, maar ik vind zwarte mensen doorgaans wel veel mooier om te zien dan witte mensen...

en ze zijn ook veel en veel mooier dan witte mensen die geprobeerd hebben zwart te worden dmv zonnebanken en verre strandvakanties...
En minder bloot om te zien.
Dit even mijn dochter (toen 8 jaar) had een vriendinnetje op school en dat meisje was een geadopteerd kind uit, ik weet het niet meer precies.
Ze was alleen niet bruin maar zeg maar gerust bijna zwart om te zien.
Als ze bij ons in de tuin zaten in het badje omdat het erg warm was, dan zei ik wel eens tegen mijn vrouw: zij ziet er toch minder bloot uit als wij blanken.
Jelle

Bericht door Jelle »

trouwens om nog even op onze zwarte vaders terug te komen. Is dat zo? ik heb er eigenlijk nooit bij nagedacht, eigenlijk er gewoon klakkeloos vanuit gegaan dat ze allemaal wel blank geweest zouden zijn.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Ik zou een "turks" uiterlijk verwachten, wat bij het klimaat daar past.
Jezus was als mens niet anders, dan andere mensen. Ik bedoel dan kwa uiterlijk. (laat er geen misverstand over komen!)
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Adorote

Bericht door Adorote »

Veel Kerkvaders waren Byzantijnen of Romeinen.

Nou hoe ziet een Griek er uit.
En hoe ziet een Italiaan er uit.

enz enz enz enz.
parsifal

Bericht door parsifal »

Refo's opmerkingen zijn terecht. Al denk ik niet dat de Noord-Afrikaan echt veel donkerder is geworden in de laatste 2000 jaar. Maar het zou kunnen.

Monnica is echt een Berberse naam, het is dus echt heel waarschijnlijk dat Augustinus werkelijk een Noord-Afrikaanse afkomst had (en Berbers zijn nog wel een stukje donkerder dan wat we meestal bij Turken zien).

de bijnaam van Athanasius wordt meestal toegeschreven aan zijn donkere huidskleur, maar ik heb geen oude bronnen daarvoor gezien (maar dat zegt niet heel veel).

Verder was de reactie van Jelle ook mijn eerste reactie toen ik hier over hoorde, he dat is vreemd, daar heb ik nooit over nagedacht. Erg schokkend is het niet, maar gewoon vreemd.

Vaya con Dios,

parsifal
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Dus Augustinus was een marrokaan. (= berbers - minder bedeelde bergvolk waarvan de meeste ondertussen in Nederland zitten.)

[Aangepast op 13/8/04 door gerrit de 2e]
Wally

Bericht door Wally »

Ik vind het wel leuk om nog even terug te komen op "waarom lijken zwarte mensen allemaal op elkaar voor blanke mensen" en uiteraard ook "waarom lijken blanke mensen allemaal op elkaar voor zwarte mensen".

Je zult merken dat als je bijvoorbeeld naar primaten (maar ook andere dieren kijkt) dat die allemaal op elkaar lijken. Er zijn experimenten gedaan met babies door die naar beelden van verschillende primaten te laten kijken en wat blijkt: Kinderen jonger dan zo'n 6 maanden herkennen ze allemaal als verschillend. Maar kinderen ouder dan 9 maanden zien ze niet meer als verschillend. (Dit is afleidbaar uit het gedrag waar bijvoorbeeld de oudere baby al na 1 plaatje van een primaat zijn belangstelling verliest terwijl een hele jonge baby telkens weer enthousiast is als het een plaatje van een andere primaat te zien krijgt)

Wel herkennen deze babies alle gezichten van de soort waarmee ze in het dagelijks leven omgaan maar het vermogen om andere soorten in detail te kunnen onderscheiden gaat dus verloren bij de wat oudere babies.

In de eerste levensfase van de babies worden er als het ware verchillende "verbindings paden tussen hersencellen" gelegd voor iedere herkenning. Initieel kan dit nog maar dit zou tot veel te veel informatieopslag leiden en daarom is er een soort natuurlijke bescherming ingebouwd. Het is voor de babies "nuttig" om de mensen in zijn omgeving te herkennen maar minder nuttig om andere soorten tot in detail te kunnen herkennen.

Verwacht dus maar dat als jezelf als baby van 1 maand door een Chinees was geadopteerd, dat je dan nu alle Chinezen makkelijk uit elkaar zou kunnen houden (maar je vader/moeder zou erg op je omes/tantes lijken).

Van hersenen weten we overigens nagenoeg niets. De schepping is wonderbaarlijk, mooi en ingwikkeld met vele geheimen (en dat zal ongetwijfeld zo blijven).

Sorry als ik een beetje off-topic ben .....
parsifal

Bericht door parsifal »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Dus Augustinus was een marrokaan. (= berbers - minder bedeelde bergvolk waarvan de meeste ondertussen in Nederland zitten.)

[Aangepast op 13/8/04 door gerrit de 2e]
Mijn vermoeden is in ieder geval dat hij dezelfde huidskleur heeft gehad. :)
Plaats reactie