Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
-
Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
Ik las zojuist dit artikel: http://www.refdag.nl/nieuws/ds_meeuse_g ... s_1_532617. En ik heb er wat vragen bij, vooral deze.Ds. Meeuse stelt dat het Avondmaal niet in een ziekenhuis gehouden kan worden, met het argument dat de tucht daar niet kan funcioneren. Mijn vraag daarbij is: de tucht gaat toch aan het Avondmaal vooraf? Daar is de week van voorbereiding en het Censura Morum toch voor?
Ik heb nog wel meer vragen over en bij het artikel, maar laat ik het hier even bij houden.
Ik heb nog wel meer vragen over en bij het artikel, maar laat ik het hier even bij houden.
Hier beneden is het niet.
Re: Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
Ik denk niet dat het citaat klopt of volledig is. In een classis-verslag heb ik wel eens andere argumentatie gelezen.
Uit mijn hoofd is dat omdat het aspect van gemeenschap met elkaar ontbreekt. Bovendien lijkt het dan alsof het Heilig Avondmaal op zichzelf extra meerwaarde heeft. Dat is niet geval, evenals de Heilige Doop is het een teken en een zegel.
Zoals in een ander topic aangegeven: het belang ligt in de betekende zaak.
Uit mijn hoofd is dat omdat het aspect van gemeenschap met elkaar ontbreekt. Bovendien lijkt het dan alsof het Heilig Avondmaal op zichzelf extra meerwaarde heeft. Dat is niet geval, evenals de Heilige Doop is het een teken en een zegel.
Zoals in een ander topic aangegeven: het belang ligt in de betekende zaak.
Waarmee dus het Heilig Avondmaal gesloten is voor zieken/mensen in instellingen etc. die niet naar de kerk kunnen komen?
Ja. Het heeft geen meerwaarde.Mister schreef:Waarmee dus het Heilig Avondmaal gesloten is voor zieken/mensen in instellingen etc. die niet naar de kerk kunnen komen?
Het echte probleem is: we zijn kerkelijk zo verdeeld in NL. Je zou met 1 mens een dienst moeten houden.
Wel goed lezen: Tiberius zei (mijns inziens terecht) dat het Heilig Avondmaal op zichzelf geen extra meerwaarde heeft. Iemand die van verstoken is van de zondagse eredienst zal inderdaad verlangen om weer te mogen opgaan. Voor de prediking, de gemeenschap der heiligen en het deelnemen aan het Heilig Avondmaal. Het één is niet los te zien van het ander.refo schreef:Ja. Het heeft geen meerwaarde.Mister schreef:Waarmee dus het Heilig Avondmaal gesloten is voor zieken/mensen in instellingen etc. die niet naar de kerk kunnen komen?
Het echte probleem is: we zijn kerkelijk zo verdeeld in NL. Je zou met 1 mens een dienst moeten houden.
Wat de kerkelijke verdeeldheid nu precies met dit onderwerp te maken heeft, zie ik niet direct. De meeste gemeenten zijn nog wel iets groter dan 1 mens.
Nou 2 dan, 1 prediker en 1 toehoorder
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Klopt. Evenals we de nooddoop afwijzen.Mister schreef:Waarmee dus het Heilig Avondmaal gesloten is voor zieken/mensen in instellingen etc. die niet naar de kerk kunnen komen?
Oftewel, voor zieke kinderen die zullen overlijden heeft de doop geen betekenis?Tiberius schreef:Klopt. Evenals we de nooddoop afwijzen.Mister schreef:Waarmee dus het Heilig Avondmaal gesloten is voor zieken/mensen in instellingen etc. die niet naar de kerk kunnen komen?
Dezelfde betekenis als voor gezonde kinderen.Mister schreef:Oftewel, voor zieke kinderen die zullen overlijden heeft de doop geen betekenis?Tiberius schreef:Klopt. Evenals we de nooddoop afwijzen.Mister schreef:Waarmee dus het Heilig Avondmaal gesloten is voor zieken/mensen in instellingen etc. die niet naar de kerk kunnen komen?
Gelukkig.Tiberius schreef:Dezelfde betekenis als voor gezonde kinderen.Mister schreef:Oftewel, voor zieke kinderen die zullen overlijden heeft de doop geen betekenis?Tiberius schreef:Klopt. Evenals we de nooddoop afwijzen.Mister schreef:Waarmee dus het Heilig Avondmaal gesloten is voor zieken/mensen in instellingen etc. die niet naar de kerk kunnen komen?
Dat dacht ik ook.Mister schreef:Gelukkig.
Wel een beetje merkwaardige situatie, wel dopen in een ziekenhuis, geen avondmaalsviering.Tiberius schreef:Dat dacht ik ook.Mister schreef:Gelukkig.
Hoe kom je erbij, dat er in een ziekenhuis gedoopt zou worden? Ik type net dat we de nooddoop juist afwijzen.Mister schreef:Wel een beetje merkwaardige situatie, wel dopen in een ziekenhuis, geen avondmaalsviering.Tiberius schreef:Dat dacht ik ook.Mister schreef:Gelukkig.
Dus had ik beter kunnen typen: Oftewel, voor zieke kinderen in het ziekenhuis die zullen overlijden heeft de doop geen betekenis?Tiberius schreef:Hoe kom je erbij, dat er in een ziekenhuis gedoopt zou worden? Ik type net dat we de nooddoop juist afwijzen.Mister schreef:Wel een beetje merkwaardige situatie, wel dopen in een ziekenhuis, geen avondmaalsviering.Tiberius schreef:Dat dacht ik ook.Mister schreef:Gelukkig.
Dan had ik geantwoord: dezelfde betekenis als voor gezonde kinderen buiten het ziekenhuis.Mister schreef:Dus had ik beter kunnen typen: Oftewel, voor zieke kinderen in het ziekenhuis die zullen overlijden heeft de doop geen betekenis?