Samensprekingen GG/GGiN

kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

[quote]Oorspronkelijk gepost door Zeeuw2
Zojuist in het RD:

"Leergeschil over 1953 is niet opgelostâ€
Lecram

Bericht door Lecram »

Wat mij opvalt is dat het initiatief volledig bij de GG vandaan komt. De GGiN stelt hier de eisen en erkent leergeschil. Terwijl de GG dit niet erkent.

Wat drijft de GG om per se samen te werken/samen te gaan?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Zeeuw2
Moeilijke vraag; maar je kunt in De Saambinder lezen dat de "top" (vervelend woord) stelt dat er geen werkelijk leerverschil is en neigt naar de GGiN.
Er is mi een verrechtsing geweest de laatste jaren.
De GGiN vind ik in ieder geval eerlijker; die stellen duidelijk dat er wel een leergeschil is.
En dat is er ook, een verschil wat het hart van het Evangelie raakt.
Als de tendens van verrechtsing (die overigens ook wordt ontkend door de "top" ) maar lang genoeg doorzet, verdwijnt dat leergeschil vanzelf. Het zijn zorgelijke ontwikkelingen...
~~Soli Deo Gloria~~
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Zeeuw2
Zojuist in het RD:

"Leergeschil over 1953 is niet opgelost”
Gelukkig!!!!
memento

Bericht door memento »

Conclusie: je moet dan een middenkoers varen; en daarom word dit onderscheid aangegrepen om enerzijds een groep beloften voor alle hoorders en anderzijds een groep beloften voor de uitverkorenen te leren. Het is niet voor niets dat men pas in de jaren '80 voor het eerst hiermee kwam.
Ach, als je met een normaal boerenverstand nadenkt is het onderscheid maken tussen beloften alleen maar heel erg logisch.

Als God een belofte spreekt van 'Ik zal' dan is dat heel erg duidelijk dat die belofte niet iedereen geld. Dat zou van God een leugenaar maken. God maakt niet iedereen zalig, en toch zegt Hij: En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen. Nee, de 'Ik zal' beloften zijn duidelijk niet voor iedereen.

Daarentegen lezen we in de bijbel ook genoeg beloften die wél voor iedereen zijn. Meestal betreft dit voorwaardelijke beloften. Wie tot Mij komt zal geenszins hongeren. Dan is het heel duidelijk dat God niet de geestelijke honger stilt van iedereen, maar alleen van hen die komen. De boodschap is dan ook voor iedereen: Kom, en Hij zal je verzadigen!

Moeilijker word het als we gaan nadenken over of we nu de 'Ik zal' beloften mogen voorhouden aan een onbekeerde, om daarmee te 'bewijzen' dat God hem wil zaligmaken. Nu heb ik an sich geen bezwaar er tegen om te zeggen dat God wil dat een mens zalig word, dat is taalgebruik wat ik zelf ook vaak bezig. Waar ik wel moeite mee heb is om daar de 'Ik zal' beloften bij te gebruiken. We moeten mensen niet laten berusten in een belofte (zo van: God heeft het gezegd, dus daar wachten we op), maar we moeten mensen oproepen tot geloof in Christus Jezus. Buiten Hem is geen leven!

[Aangepast op 17/6/2004 door memento]
Loyalus

Bericht door Loyalus »

We zullen hopen dat het besef van 'niet willen' door de GGiN ook doordringt tot de GS [der GG] zodat ze de pogingen ook maar 'even' zullen staken. Als zelfs het vlaggeschip der GG [Louter genade] geen genade vind bij de GGiN zou ik me toch even achter het oor krabben.

Goed nu weer tot de orde van de dag.

Ps. waar blijft de versimpelde uitgave van 'Louter Genade" Adrianus?

[Aangepast op 18/6/04 door Loyalus]
Plaats reactie