Welke muziek beluister je nu? [7]

sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door sirdanilot »

Hendrikus schreef:
reformator schreef: Wel heeft het in dit specifieke geval met akoestiek van de kerk te maken. Al zou je daar snel zingen, dan wordt het rommelig omdat het orgel een klein eind van de kerbanken af staat.
Dat is tot op zekere hoogte waar, maar ook weer zeer rekbaar en relatief.
Neem de grote kerk in Zaltbommel: daar staat het orgel nog veel verder bij de gemeente vandaan, er is nog veel meer galm dan in Hasselt; daar zou je -de redenatie van reformator volgend- dus in uiterste slow motion moeten zingen.
Hoor de plaatselijke PKN-gemeente daar eens, dan weet je meteen dat het ook anders kan. Waar men zo langzaam zingt, is dat eerder omdat men niet snel wíl zingen dan dat het niet snel zou kúnnen.
Tik eens Samenzang Psalm 84 vers 5 en 6 in op de welbekende videosite (mag niet linken...). Dan hoor je toch dat men lang zo snel niet zingt in Zaltbommel ! Dit betreft wel een niet-ritmische psalmzangavond overigens.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door Panny »

Hendrikus schreef:
SecorDabar schreef:
Hendrikus schreef:
reformator schreef:Dick Slagman: psalm 25 vers 8, psalm 73 vers 12

Met bovenstem uit Hasselt (zangavond Stephanos 2010)

Precies het goede tempo zoals het hoort.
O, hoe hoort het dan?
In mijn psalmboek staan de psalmen ritmisch genoteerd, en we weten dat ze bij Calvijn in een flink tempo werden gezongen.
Bovenstemmen horen sowieso niet :hum
Ja dat vind u, maar als een ander schrijft dat het nieuwe Liedboek sowie so niet kan, wat zegt u dan?
Welke synode heeft het bovenstemzingen toegelaten voor gebruik tijdens de eredienst?
Hoezo zou daar een synode over moeten beslissen?
Volgens mij is dit iets wat elke gemeente prima zelf moeten kunnen beslissen.

En we moeten we er ook niet zo gespannen mee omgaan.
Snel, langzaam, ritmisch, met orgel, met piano, of zelfs met trommels.... het kan allemaal tot eer van God zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door refo »

Hm, reformator=panny=secor dabar :lecture
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door Panny »

???
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door Hendrikus »

sirdanilot schreef:
Hendrikus schreef:
reformator schreef: Wel heeft het in dit specifieke geval met akoestiek van de kerk te maken. Al zou je daar snel zingen, dan wordt het rommelig omdat het orgel een klein eind van de kerbanken af staat.
Dat is tot op zekere hoogte waar, maar ook weer zeer rekbaar en relatief.
Neem de grote kerk in Zaltbommel: daar staat het orgel nog veel verder bij de gemeente vandaan, er is nog veel meer galm dan in Hasselt; daar zou je -de redenatie van reformator volgend- dus in uiterste slow motion moeten zingen.
Hoor de plaatselijke PKN-gemeente daar eens, dan weet je meteen dat het ook anders kan. Waar men zo langzaam zingt, is dat eerder omdat men niet snel wíl zingen dan dat het niet snel zou kúnnen.
Tik eens Samenzang Psalm 84 vers 5 en 6 in op de welbekende videosite (mag niet linken...). Dan hoor je toch dat men lang zo snel niet zingt in Zaltbommel ! Dit betreft wel een niet-ritmische psalmzangavond overigens.
De kerk in Zaltbommel wordt verhuurd voor allerlei zangavonden, waar soms extreem langzaam wordt gezongen. De ruimte leent er zich wel voor om enorm uit te halen en te galmen. Maar daar ging het niet om. Ik had het over het zingen van de plaatselijke gemeente. Die bewijst dat je ondanks de enorme akoestiek ook kunt zingen in een tempo dat de bedoelingen van Calvijn vele malen méér recht doet dan die trage galmen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door Hendrikus »

Panny schreef:
Hendrikus schreef:
SecorDabar schreef:[
Ja dat vind u, maar als een ander schrijft dat het nieuwe Liedboek sowie so niet kan, wat zegt u dan?
Welke synode heeft het bovenstemzingen toegelaten voor gebruik tijdens de eredienst?
Hoezo zou daar een synode over moeten beslissen?
Volgens mij is dit iets wat elke gemeente prima zelf moeten kunnen beslissen.

En we moeten we er ook niet zo gespannen mee omgaan.
Snel, langzaam, ritmisch, met orgel, met piano, of zelfs met trommels.... het kan allemaal tot eer van God zijn.
De vraag van SecorDabar was: "als een ander schrijft dat het nieuwe Liedboek sowie so niet kan..."
Maar dat Liedboek is door de synode vrijgegeven voor gebruik tijdens de eredienst. Dat is dus gewoon een kerkelijke bundel, bestemd en vrijgegeven voor gebruik tijdens de eredienst.

Mijn wedervraag was:welke synode heeft het bovenstemzingen toegelaten voor gebruik tijdens de eredienst?
Het antwoord kan alleen maar zijn: geen enkele. Bovenstemzingen is een stukje folklore, net als het dragen van klederdracht. Het heeft geen kerkelijke status. Je moet 't laten op de plekken waar het thuis hoort, in Genemuiden en zo. Maar vooral niet exporteren naar andere plekken. Niemand in Giessendam prakkiseert er toch over om in Urker klederdracht te gaan lopen. Waarom zou je dan wel een Genemuider bovenstem gaan zingen?
~~Soli Deo Gloria~~
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door sirdanilot »

Het bovenstemgebeuren is toch alleen tijdens zangavonden? Dat is toch prima? Net zoals jij naar concerten gaat waar van oorsprong Duitse muziek wordt gespeeld, bijvoorbeeld...
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door Hendrikus »

sirdanilot schreef:Het bovenstemgebeuren is toch alleen tijdens zangavonden? Dat is toch prima?
Was 't maar waar.
Er wordt ook tijdens kerkdiensten gebovenstemd / bovengestemd / bovenstem gebruld.
Ik ken situaties waar de organist verplicht is om bij bepaalde psalmen een bepaalde zetting te gebruiken "want anders kan de gemeente geen bovenstem zingen".

Zou het zijn zoals jij schetst, uitsluitend tijdens zangavonden, dan was er inderdaad niks aan de hand. Hou je niet van bovenstemmen, dan ga je gewoon niet naar zulke avonden. Klaar.
Maar zo simpel is het dus niet.
~~Soli Deo Gloria~~
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door sirdanilot »

Welke niet-Genemuider gemeenten gebruiken dan bovenstem tijdens de eredienst?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door Panny »

Bij ons in de gemeente heb je ook 2 mannen die je af en toe met bovenstem hoort meezingen.
Sorry, maar ik snap het probleem niet...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door eilander »

Panny schreef:Bij ons in de gemeente heb je ook 2 mannen die je af en toe met bovenstem hoort meezingen.
Sorry, maar ik snap het probleem niet...
De bovenstem die gezongen wordt, moet kloppen met de zettingen van de organist. Anders gezegd: de organist is op die manier gebonden aan een bepaalde harmonisatie, omdat er bovenstem gezongen wordt.
Ik vind het allemaal prima als het in onderling overleg gebeurt. Maar spontaan bovenstem zingen vind ik niks.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door Mara »

Panny schreef:Bij ons in de gemeente heb je ook 2 mannen die je af en toe met bovenstem hoort meezingen.
Sorry, maar ik snap het probleem niet...
Er zat jarenlang een man vóór me die een beetje "valsig" veel Psalmen met bovenstem zong. Psalm 42 en Psalm 25 bijv.
Hij is inmiddels overleden en ik mis het. :fi
Ondanks dat het technisch niet zuiver was, hoorde ik dat hij met zijn hart zong.
En dat ontroerde me altijd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door Zita »

Vanochtend de Lukas Passion van Bach. Vooral het openingskoor is zooooo mooi.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef:Vanochtend de Lukas Passion van Bach. Vooral het openingskoor is zooooo mooi.
Achter de naam Bach zou je een vraagteken moeten zetten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lukas-Pass ... S._Bach%29
Maar 't blijft mooie muziek, wie dan ook de componist geweest mag zijn....
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door Desiree »

http://www.youtube.com/watch?v=nswjwC8TDQU

Met volle garven denk ik altijd aan kinderen van God in Nederland. Dan zal ons land het goede weer doen zien, dan zal ons land weer volle garven bien.

Ik word altijd vrolijk als ik deze psalm zing. Stille wens.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gesloten