Lukas 2:22

Plaats reactie
Aad

Lukas 2:22

Bericht door Aad »

Beste mensen, ik kwam laatst kritische vragen tegen over deze tekst, waarbij Lukas verweten werd dat hij er, kort gezegd, een potje van maakt. Ik denk dat dat wel meevalt, maar kritische vragen kunnen wel gesteld worden, (bijv. waarom "hun" reiniging, terwijl alleen voor Maria reiniging vereist was?).

22 (NBV) Toen de tijd was aangebroken dat ze zich overeenkomstig de wet van Mozes rein moesten laten verklaren, brachten ze hem naar Jeruzalem om hem aan de Heer aan te bieden,
23 zoals is voorgeschreven in de wet van de Heer: ‘Elke eerstgeboren zoon moet aan de Heer worden toegewijd.’
24 Ook wilden ze het offer brengen dat de wet van de Heer voorschrijft: een koppel tortelduiven of twee jonge gewone duiven.

Lukas schijnt hier te verwijzen naar twee OT-wetten:
1. het aanbieden aan de Heer van eerstgeborenen, Ex 13:2 ; Num. 18:15,16.
2. het ritueel van reiniging van de moeder na de geboorte van de eerstgeboren zoon en het bijbehorende offer (voor arme mensen twee tortelduiven), Lev. 12:1-8.

Het offer van twee tortelduiven wordt door Lukas genoemd, de loskoping d.m.v 5 sikkels niet.

Vraag:
Kan het zijn dat Jozef en Maria Jezus 'presenteren aan de Heer' zonder los te kopen? Zou dit betekenen dat Jezus 'eigendom van de Heer' gebleven is en dat Lukas daarom deze loskoping niet vermeld, en wel de reinigingsprijs van 2 duiven voor Maria?

Wat is jullie gedachte?

groet
Aad
aboricultura

Re: Lukas 2:22

Bericht door aboricultura »

Lukas schijnt hier te verwijzen naar twee OT-wetten:
1. het aanbieden aan de Heer van eerstgeborenen, Ex 13:2 ; Num. 18:15,16.
2. het ritueel van reiniging van de moeder na de geboorte van de eerstgeboren zoon en het bijbehorende offer (voor arme mensen twee tortelduiven), Lev. 12:1-8.

Het offer van twee tortelduiven wordt door Lukas genoemd, de loskoping d.m.v 5 sikkels niet.

Vraag:
Kan het zijn dat Jozef en Maria Jezus 'presenteren aan de Heer' zonder los te kopen? Zou dit betekenen dat Jezus 'eigendom van de Heer' gebleven is en dat Lukas daarom deze loskoping niet vermeld, en wel de reinigingsprijs van 2 duiven voor Maria?

Wat is jullie gedachte?

Zou kunnen ik weet het niet wel een ding om over na te denken en te bestuderen.
Ik vind het wel een mooie gedachte moet ik zeggen
heb dan de waarheid en de vrede lief
Plaats reactie