Wil je meer in discussie of deze methode wel verantwoord is, dan verwijs ik je graag naar de andere topic "Commentaar op de .... over Jesaja 7". Ik ga daar dan graag met je in gesprek. Je zou bijvoorbeeld de vraag kunnen stellen: "Waarin komt in dit alles het werk van de Heilige Geest nog aan bod?"
De methode
Om even een overzicht te geven van wat we gaan doen. De methode "Verantwoord Bijbelgebruik" bestaat uit drie stappen:
- Ontdekken
- Begrijpen
- en Toepassen
Vervolgens Begrijpen. In deze stap is het van belang om zo diep mogelijk door te dringen in de wereld van de Bijbelschrijver en zijn eerste hoorders/lezers. Wat speelde er op de achtergrond mee, wat was de cultuur, de taal, de omgeving, de historische context. Wat voelden de betrokkenen in het verhaal. Je herschept zoveel mogelijk de context van toen. Je stelt vragen aan de tekst en probeert antwoorden te formuleren. Daarbij kun je extra gebruik maken van atlassen, commentaren, archeologische vondsten enz.
De laatste stap is Toepassen. Welke principes gelden er nu voor mij, die ook voor de hoorders van dit gedeelte golden. Wat zegt God door die tekst van toen ook nu vandaag nog tegen mij/ons. Vervolgens is de vraag, waarin moet ik dan veranderen. Wat is mijn antwoord op de tekst. Wat moet ik doen. Ik ga vervolgens 'oefenen'. Zo verandert de tekst mijn leven.
Nogmaals ben je het met deze aanpak niet eens dan ga ik graag in de andere topic met je in discussie.
Eerste opdracht
Lees voor jezelf eens heel Jesaja door, liefst in één of twee zittingen (ongeveer 2 uur leestijd), maak event. aantekeningen over de verbanden die je ziet. Doe dit in een gemakkelijk leesbare vertaling/parafrase bv. Groot Nieuws/ Het boek/ NBV. Het gaat om het overzicht, niet om de details. Als dat teveel tijd is in ieder geval de eerste 8 hoofdstukken (ongeveer 15 min).
Vraag jezelf af: zijn er verschillende onderdelen in Jesaja aan te wijzen. Waar begint of waar eindigt bijvoorbeeld een profetie. Zijn er verschillende verhalende delen aan te wijzen. Wat laat de schrijver weg, wat juist niet. Kun je spreken van een climax in het verhaal? Is sprake van samenvattingen. Verwijst de schrijver naar anderen? Noteer al deze observaties voor jezelf. Ik moedig je aan om echt heel het boek een keer te lezen, het is werkelijk een magistrale ontmoeting met de Heilige, zoals Jesaja God noemt.
Lees vervolgens hoofdstuk 7 in zoveel mogelijk vertalingen door: 6 vertalingen van Jesaja 7. Noteer voor jezelf de verschillen tussen de vertalingen. Deze hebben we nodig bij de tweede stap begrijpen.
Als je klaar bent met lezen doe dan je Bijbel dicht en probeer het verhaal na te vertellen/te schrijven. Dit helpt je om helder te krijgen of je alles wel weet. Lees het dan nog een keer. Als je het verhaal al kent dan kun je dit ook gelijk de eerste keer proberen. Het opent namelijk bij het lezen je ogen voor de ontbrekende 'kennis' die je hebt van het verhaal.
Ik lees graag jullie schrijfsels. Morgen neem ik de tijd om daar weer vragen bij te stellen. Ik wil jullie vragen om nog niet verder te gaan dan deze stap. Over een week of als het nodig is later, gaan we pas naar de volgende stap. Denk niet: dan wacht ik wel totdat ze bij die stap zijn en dan discussieer ik weer vrolijk mee. Je hebt nl. deze stap in het proces nodig om alle volgende stappen goed te maken.
Veel leesplezier!