DDD schreef:@Luther: Daar is dan niets mis mee geweest. Het woord tegengas wekte bij mij de indruk van een soort getouwtrek. Maar dat is persoonlijk.
OK, sorry, ik bedoelde het woordje 'tegengas' in dit verband meer algemeen. Van de Belt zou zich echter als gemeentelid aangesproken hebben kunnen weten.
DDD schreef:Mijns inziens mag een dominee over allerlei dingen zijn mening geven. Als hij maar niet bij iedere opinie zegt 'alzo spreekt de Heere' is dat prima. Hij is immers afgezonderd om voor de gemeente de heilige Schrift toe te passen in de tijd waarin wij leven. Dat kan niet op een vruchtbare manier gebeuren zonder persoonlijke spits en boodschap.
Dit is off-topic, maar wel een interessante gedachte die je naar voren brengt. Als de mods vinden dat het hier uitgeknipt moet worden, dan moet er maar een nieuw topic over geopend worden. Ik ben het echter geheel met je oneens. Een predikant mag op de kansel en overal waar hij uit hoofde van zijn ambt vanuit het Woord spreekt, niet zomaar eigen gedachten en visies ten beste geven. Dan heeft hij maar één ding te doen, en dat is op grond van nauwkeurige Schriftstudie en gebed het Woord te vertolken. D.w.z.: uitleggen wat er staat, wat de Geest tot de gemeente zegt, en toepassen aan de harten van de hoorders.
DDD schreef:De eis dat predikanten ex kathedra moeten spreken is een last die te zwaar is om te dragen. Het is ook niet realistisch en bovendien slecht voor het karakter van predikanten als anderen menen dat zij alleen maar Gods wil vertolken.
Elke vorm van hoogmoed dient vreemd te zijn aan elke predikant, en voorts aan elke christen. Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'ex cathedra', maar een predikant spreekt wel namens Zijn Zender het Woord van Zijn Zender. In die zien mag en moet hij tot de gemeente zeggen: Alzo spreekt de Heere. Dat er vervolgens na die aanhef somtijds grote brokken eigen gedachten ten beste gegeven worden, dat kan. Maar dat neemt niet weg dat het wel de taak en roeping van een predikant is om Gods Woord te spreken. De ouderlingen hebben vervolgens toezicht op de leer en prediking van de predikant. Met de Reformatie werd de scheidslijn tussen leken en geestelijken opgeheven. Daarom kan in principe iedereen tot het ambt geroepen worden, maar heeft de gemeente (i.c. de ouderlingen) ook het recht om te zeggen: Dit is niet naar Gods Woord, dus dit moet anders. En bij het volhouden van dat gedrag: we halen je de kansel af en vragen een ander. (Kerkrechtelijk is dat schorsen en afzetten gaan heten, maar het gaat nu even om de wijze waarop het werkt.) Dus nee, dat is geen ex cathedra, want de dingen die gezegd worden door de predikant mogen ook weer getoetst worden aan datzelfde Woord van God.
DDD schreef:Reactionair denken is nu nog net zo gevaarlijk als in de tijd van Voetius. Ik heb niets tegen het verdedigen van de Scheppingsleer zoals hier op het forum gebeurt, maar wel tegen het verabsoluteren van het eigen gelijk, alsof andersdenkenden een ander geloof zouden aanhangen.
Zie mijn vorige post over de kosten en de baten van het loslaten van de aloude scheppingsleer.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)