Welke muziek beluister je nu? [4]

Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

In het RD:

Een derde refojeugd luistert naar gospel
APELDOORN - Een op de drie reformatorische jongeren luistert naar gospelmuziek. Hun favoriete artiesten zijn Michael W. Smith, Gerald Troost en Rebecca St. James.

Dat blijkt uit een enquête van deze krant onder 400 leerlingen van drie reformatorische scholen: de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap in Apeldoorn, de Gomarus Scholengemeenschap in Gorinchem en het Wartburg College, locatie Guido de Brès, in Rotterdam. Het gaat om leerlingen in klas 4 van het vmbo, de klassen 4 en 5 van het havo en 4, 5 en 6 van het vwo.

Naar klassieke muziek luistert eveneens een op de drie refojongeren. De belangstelling voor popmuziek is veel groter: bijna twee derde van de jongeren luistert ernaar. Van degenen die naar gospel luisteren, luistert meer dan de helft ook naar pop en een derde ook naar klassiek. Een zesde deel van de jongeren heeft noch voor gospel-, noch voor popmuziek belangstelling.

Meisjes luisteren vaker naar gospelmuziek dan jongens; hetzelfde geldt voor klassieke muziek. Bij popmuziek ontlopen de jongens en de meisjes elkaar nauwelijks. De leeftijd van de leerlingen maakt wel verschil: boven de 16 luisteren meer jongeren (39 procent) naar gospel dan onder de 16 (23 procent).

Als belangrijkste redenen om naar gospel te luisteren, noemen jongeren in volgorde van belangrijkheid: de teksten spreken me aan, ik houd van de muziek, het is muziek tot eer van God en het is muziek die bij jongeren past.

„Ik houd niet van die stijl” is de belangrijkste reden om niet naar gospel te luisteren; twee derde van de jongeren vult dat in. Principiële bezwaren tegen gospel scoren veel lager; 12 procent vindt dat gospelmuziek meer bij een evangelische dan bij een reformatorische levensstijl hoort, 6 procent oordeelt dat de levensstijl van de artiesten niet bij een leven met de Heere past, 4 procent vindt de muziek verkeerd en 2 procent zegt dat de teksten niet-Bijbels zijn.

Bijna driekwart van de jongeren die naar gospel luisteren, doet dat op de slaapkamer, bij voorkeur met behulp van een radio/cd-speler, gevolgd door een walkman/mp3-speler en internet. Bijna de helft van deze jongeren luistert minstens één keer per dag gospel.

Ongeveer driekwart van de ouders heeft er geen moeite mee dat hun kinderen naar gospel luisteren, ook al houden ze zelf niet altijd van deze muziek. Een vijfde van de ouders heeft bezwaar tegen gospel, maar laat z’n kinderen er wel naar luisteren.

Refojongeren lopen niet hard voor een gospelconcert: zes van de tien jongeren die naar gospel luisteren, komen er nooit en twee van de tien niet vaker dan één keer per jaar. De Amerikaanse zanger Michael W. Smith is de populairste gospelartiest: ruim de helft van de gospelliefhebbers zet hem op de eerste plaats. Op de tweede en de derde plaats volgen de Nederlander Gerald Troost en de Amerikaanse Rebecca St. James.

In de kerk wordt geen aandacht besteed aan gospel, zegt ruim de helft van de leerlingen. De overigen geven aan dat dit wel gebeurt; het vaakst op jeugdvereniging, daarna op catechisatie en in de preek, en het minst tijdens huisbezoek. Driekwart van de jongeren zegt dat er in zijn kerk geen ruimte voor gospel is. Bij de overigen is dat wel het geval, vooral in het jeugdwerk en op praiseavonden; bij een enkeling tijdens de kerkdienst.

Ruim de helft van de jongeren vindt meer ruimte voor gospel in de kerk niet passend bij de dienst van God of niet verstandig. Ruim 30 procent bepleit juist wel meer ruimte voor gospel in de kerk.

Naar aanleiding van het onderzoek start deze krant een serie artikelen over jongeren en gospelmuziek.

Zie voor meer artikelen: http://www.refdag.nl en http://www.yord.nl
Lassie

Bericht door Lassie »

Wat een Liefde!
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Instrumentaal: Zoek eerst het Koninkrijk van God
Lassie

Bericht door Lassie »

een country cd staat te draaien!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

prinsen en prinsessen
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ichtus

Bericht door Ichtus »

Nu cfm het bij mij niet doet staat windows media player maar aan. Met zeer gevarieerde muziek: instrumentaal, kerst, opwekking...enz enz...
mentos

Bericht door mentos »

Ichtus schreef:kerst...enz enz...
M'n zusje is sinterklaasliedjes aan het luisteren en ik mag meegenieten :mrgreen:
Getob is als een schommelstoel: het houdt je bezig, maar het brengt je nergens...!!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

..want als er vergeving is....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens

Bericht door Rens »

Koren uit diverse opera's......... (Slavenkoor etc etc)
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marnix

Bericht door Marnix »

Bij mij komt de kerstmuziek ook af en toe alweer langs. Trans-Siberian Orchestra met 3 kerstcd's en een gecombineerde klassiek/rock-stijl :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
jvdg

Bericht door jvdg »

Rouvoet beluistert gospelmuziek „met dank”
Minister voor Jeugd en Gezin spreekt op appeldag Confessioneel Gereformeerd Beraad in Nijkerk

NIJKERK - „Jezus was in het Gelredome tijdens het optreden van Michael W. Smith”, zei minister Rouvoet zaterdag in Nijkerk, „om mijn kinderen en duizenden andere bezoekers aan te raken.”

De minister voor Jeugd en Gezin sprak op de appeldag van het Confessioneel Gereformeerd Beraad (CGB) in Nijkerk, en reageerde op de in deze krant gestarte serie over gospelmuziek.

Uit een enquête onder reformatorische scholieren blijkt dat een derde van hen naar gospelmuziek luistert. Met name de gospelzangers Michael W. Smith, Gerald Troost en Rebecca St. James zijn populair, komt uit de RD-enquête naar voren.

Begin deze maand, op 6 oktober, gaven de Amerikaanse zanger Michael W. Smith en de Australische zangeres Darlene Zschech een praise- en worshipconcert in het Arnhemse Gelredomestadion. Dit concert werd bezocht door 18.000 jongeren. Ook minister Rouvoet en zijn kinderen waren aanwezig. De minister zei een „geweldig diepe dankbaarheid” te hebben ervaren over de duizenden jongeren „die in het Gelredome Gods lof zongen. Ik geniet ervan en raak erdoor ontroerd.”

iPod
Desgevraagd zei de minister het een grote zegen te vinden dat zo veel jongeren naar dergelijke bijeenkomsten gaan. Hij noemde ook de EO-Jongerendag en het Flevofestival. Rouvoet groeide zelf op met gospelmuziek en heeft een iPod met „aanbiddingsliederen” van Michael W. Smith, die hij regelmatig „met dankbaarheid” beluistert.

De minister voor Jeugd en Gezin waardeert niet alle gospelmuziek. „Je moet de teksten kunnen verstaan”, vindt hij. „Het gaat immers om de goede boodschap. We moeten zelf onze grenzen stellen bij het luisteren. Als ik een oprecht geloof bemerk bij een gospelzanger ben ik al gauw aan boord en heb ik waardering voor de muziek, ook al is die wat hard.”

Ook op momenten dat hij de muziek niet waardeert wil de minister er kennis van nemen, zo zei hij, want „ik wil de wereld van de jongeren leren kennen en samen met hen God groot maken.” Over de muzieksoort maakt hij zich minder druk. „Ook bij de liederen van Johannes de Heer, die breed gewaardeerd worden, zitten wereldse melodieën.”

Onder de bezoekers van de appeldag leek gospelmuziek niet erg bekend te zijn. Op de vraag van Rouvoet wie van de aanwezigen Michael W. Smith kende, staken er niet veel meer dan tien van de enkele honderden aanwezigen de hand omhoog.

Hangplek
De minister was naar Nijkerk gekomen om te spreken over het thema van de dag: ”De kerk: hangplek voor jongeren?” Hij zei dat opvoeden vroeger veel meer vanzelfsprekend was en dat er al snel hulp van mensen uit de omgeving aanwezig was. Daaraan ontbreekt het tegenwoordig dikwijls. Mede daarom komen er centra voor jeugd en gezin.

Ook voor kerken is er een rol weggelegd, denkt de minister. „Kunnen de kerken ook niet centra voor jeugd en gezin worden, waar ouders de hele week terechtkunnen met hun vragen op opvoedkundig gebied?” zo vroeg hij de aanwezigen.

Rouvoet maakte duidelijk dat opvoeders in een onmogelijke spagaat zitten doordat het enerzijds nodig is te participeren in het arbeidsproces, terwijl anderzijds de opvoeding van het grootste belang is. Rouvoet: „De spagaat is misschien op te lossen door het kind centraal te stellen en duidelijk te maken dat opvoeding de taak van ouders is. De samenleving moet dat mogelijk maken.”

Belijdenis
Tijdens zijn openingswoord zei ds. D. Westerneng, voorzitter van het CGB (een modalitaire beweging binnen de Protestantse Kerk), dat de belijdenisgeschriften ook voor vandaag van onschatbare waarde zijn. „Laten we de belijdenis waarderen en meegeven. We moeten niet opgaan in modieuze theologie.”

De synodeadviseur voor jongeren, H. van Wijnen, vroeg het CGB om mee te denken bij het uitvoeren van de beleidsthema’s van de overheid op maatschappelijk gebied, zoals maatschappelijke stages.

’s Middags sprak ds. P. Rozeboom uit Wolvega. Zijn vraag was hoe het mogelijk is om vast te houden aan de traditie en tegelijkertijd de taal van deze tijd te spreken. „Jongeren willen echtheid. Ze willen weten of God echt bestaat en hoe ver je op seksueel gebied mag gaan,” zei hij.

Op de catechisatie behandelt de predikant de Heidelbergse Catechismus met behulp van eigentijdse middelen zoals beamer met tekst en beeld. „Jongeren waren geraakt door de woorden „dat ik het eigendom van Christus ben” uit de eerste vraag. Ze zijn op zoek.”

De kerkelijke gemeente van ds. Rozeboom investeert in jongeren door tijd voor hen vrij te maken, zo zei hij. Dit gebeurt onder andere door het inzetten van een pastoraal werker en door het afleggen van huisbezoek bij jongeren. Het belangrijkste is echter, benadrukte de predikant, dat de kerk visie heeft. „Leg je niet neer bij de neerwaartse trend. Durf te geloven, te vertrouwen en te bidden.”

BRON: RD
jvdg

Bericht door jvdg »

Vaak heb ik het verzucht:

Men spreekt over een mens buiten God, en zo je wilt, over een doodschuldig arm mens, en men wijst daarnaast (of daarenboven) op een rijke Christus.

Maar wie gaat in op de weg van die ellendige naar die rijke Christus?

Ik weet dat ik hier een "oude koe" uit de sloot haal, maar als die Weg niet wordt gewezen is het eigenlijk maar armoedig als we ons overgeven in de euforie en emotie van de gospelmuziek.

Is er dan wel sprake van een muzikaal evangelie?
Lassie

Bericht door Lassie »

jvdg schreef:Vaak heb ik het verzucht:

Men spreekt over een mens buiten God, en zo je wilt, over een doodschuldig arm mens, en men wijst daarnaast (of daarenboven) op een rijke Christus.

Maar wie gaat in op de weg van die ellendige naar die rijke Christus?

Ik weet dat ik hier een "oude koe" uit de sloot haal, maar als die Weg niet wordt gewezen is het eigenlijk maar armoedig als we ons overgeven in de euforie en emotie van de gospelmuziek.

Afgelopen zondag preekte de voorganger over de Liefde van God en liet in zijn preek het lied van Kees Kraayenoord horen (plus de vertaling werd geprojecteerd) God of the moon and stars. Ik kreeg kippevel bij het lezen van die teks.

Hier de engelse en nederlandse tekst:

Origineel
God of the moon and stars
God of the gay- and singles bars
Godof the fragile hearts we are, I come to you
God of our history, God of the future that will be
What will you make of me, I come to you

God of the meek and mild
God of the reckless and the wild
God of the unreconciled, I come to you
God of our life and death
God of our secrets unconfessed
God of our every breath, I come to you

God of the rich and poor
God of the princess and the whore
God of the ever open door, I come to you
God of the unborn child
God of the pure and undefiled
God of the pimp and pedophile, I come to you

God of the war and peace
God of the junkie and the priest
God of the greatest and the least, I come to you
God of the refugee
God of the prisoner and the free
God of our doubt and certainty, I come to you

God of our joy and grief,
God of the lawyer and the thief
God of our faith and unbelief, I come to you
God of the wounds we bear
God of the deepest dreams we share
God of our unspoken prayer, I come to you

God of the world that's lost
God of the lonely cross
God who has come to us, I come to you

Vertaling
God van de maan en de sterren
God van de homo- en singlesbar
God van onze breekbare harten, ik kom tot U
God van onze geschiedenis, God van de toekomst
Wat zal er van mij worden, ik kom tot U

God van de nederigen en de zachtmoedigen
God van de roekelozen en de wilden
God van de onverzoenden, ik kom tot U
God van ons leven en onze dood
God van onze verborgen geheimen
God van iedere ademteug, ik kom tot U

God van de rijken en de armen
God van de prinses en de hoer
God van de altijd openstaande deur, ik kom tot U
God van het ongeboren kind
God van het pure en onbezoedelde
God van de pooier en pedofiel, ik kom tot U

God van oorlog en vrede
God van de junkie en de priester
God van de beste en de minste, ik kom tot U
God van de vluchteling
God van de gevangene en de vrije
God van onze twijfel en zekerheid, ik kom tot U

God van onze vreugde en verdriet
God van de advocaat en de dief
God van ons geloof en ongeloof, ik kom tot U
God van de wonden de we dragen
God van de diepste dromen die we delen
God van ons onuitgesproken gebed, ik kom tot U

God van een verloren wereld
God van het eenzame kruis
God die naar ons is toegekomen, ik kom tot U
memento

Bericht door memento »

Muziek hoeft toch geen evangelie te zijn? Bedenk dat de psalmen ook aan je criteria moeten voldoen....
jvdg

Bericht door jvdg »

[quote="Lassie"][/quote]

Prachtig Lassie, maar ik doelde op de Weg die die zondaar gaat om tot en bij Christus te komen.

Dat redden we toch niet met een mooi lied of een mooie tekst?
Gesloten