Lilian, ik moet iets kwijt. Ik zeg het volgende met liefde.Lilian1975 schreef: ↑26 mei 2025, 12:27 Nee, kwaad met kwaad is als mensen als schild worden gebruikt, of als er zoveel burgers slachtoffer worden als nu. ( en ja daar heeft Hamas deel aan. Maar in hoever ga je mee? Accepteer je de vele dode kinderen. GIsteren in een keer is een moeder 9? Kinderen kwijt. Verbrand. Vandaag weer een school. Kwaad met kwaad is als je mensen opjaagt als een stuk wild. Ontkent dat er honger en ziekte is. Die is er wel. En niet alleen Hamas schuld. ( hoeveel ziekenhuizen zijn er nog? ) Kwaad met kwaad is ook als je in feite door wilt gaan tot alle Palestijnen weg zijn. Geen onderscheid maakt tussen etniciteit of christen. En dat je hoofddoel is, ipv bevrijden Gijzelaars, Palestina van de kaart vegen. Naar Egypte mogen de Gazanen niet. Ze kunnen nergens heen.
(...)
Ik denk dat jij een vrouw bent met een diep rechtvaardigheidsgevoel en een groot hart. Je probeert dingen te begrijpen, je stelt veel vragen; eigenschappen die ik altijd zeer in mensen weet te waarderen. Ik denk echter wel dat je je behoorlijk mee laat slepen of op zijn minst beinvloeden door het algemene anti-Israelische geluid in Nederland.
Je vraagt je af hoeveel ziekenhuizen er nog zijn. Ik zeg je dit: alle 36 ziekenhuizen in Gaza zouden er nog staan als Hamas niet het oorlogsrecht had geschonden door er onder te gaan zitten als een stel laffe haatbaarden, in de overtuiging, nee, de wetenschap, dat niet zij, maar Israel kritiek krijgt als ze hen bombarderen. (Ik heb overigens nog niet gehoord van een 'streep in het zand' richting Hamas....)
Je noemt de school - op de NOS staat dat het een bericht is van lokale gezondheidsofficials. En wie zijn die 'lokale' officials? Juist. Hamas. Ik zeg hiermee NIET, dat het niet waar is, maar ik wil je wel zéér dringend aanraden je blikveld te verbreden en onderzoek te doen naar meer bronnen dan de Nederlandse media, die klakkeloos Hamas-informatie overnemen, en in een poging om objectief te lijken, Al Jazeera nog wel eens aan halen.
Dat Israel fouten maakt, staat voor mij als een paal boven water. Dat Netanyahu weg moet als PM kan ik niet hartgrondiger onderschrijven.
Israel jaagt Palestijnen echter niet op 'als een stuk wild' om een paar honderd meter verder met een bak popcorn te gaan zitten genieten. Israel heeft vanaf het begin van af aan aan roof knocking gedaan - daar kan Putin overigens nog wel wat van leren - om onnodige burgerslachtoffers te voorkomen. Dat er groepen of zelfs individuen al dan niet ernstig de schreef over gaan, is gloeiend verkeerd. Dat moet onderzocht en bestraft worden. Maar denk ook even aan de IDF-soldaten die onder gigantische druk staan, want ondanks dat ze worden afgeschilderd als moordmachines, zijn het ook sterfelijke jongens met een hart. Hoe ik dat weet? De beste vriend van mijn man zit daar.
Tot slot.
Hoewel het soms verwacht lijkt te worden, heeft Israel de luxe niet om het perfecte slachtoffer te zijn van 7 oktober, door niet terug te vechten of heel selectief. Israel heeft de luxe niet te accepteren dat 1200 mensen zijn afgeslacht. Het is niet vanzelfsprekend dat Israel maar vrede moet sluiten met hen die alle Joden dood willen; degenen die hen naar het leven staan, te voeden of eerst even te vragen: bent u een terrorist, of een christen?
Het is doden of gedood worden, en niets er tussenin.