Gereformeerde Gemeenten

Zeeuw

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: Het was een live-uitzending. Waarschijnlijk dus niet. Ik verwacht wel een korte samenvatting in De Saambinder of in het RD.
Ah, ach, gelukkig zijn we tegenwoordig niet verstoken van mogelijkheden om preken te luisteren. Even off topic, maar ik heb nu een auto die heel mooi het geluid van mijn telefoon via de carkit over de boxen laat horen. Dan is een preek ook uitermate goed te volgen moet ik zeggen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:
-DIA- schreef:Dominees moeten zelf niet horen als men ze "prins der predikers" noemt. Het kan schadelijk zijn in hun bediening. Van meerdere predikers heb ik dit horen zeggen, onder meer ook van onze eigen predikant. Een mens kan rijk begenadigd zijn, maar we moeten, lijkt me, hem juist dan geen kroon op het hoofd zetten.
Vind je nu niet dat hier voor jou het spreekwoord 'De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.' absoluut van toepassing is?
Nee toch, we kennen geen pausen en superpredikers in onze kerken. Als we een dominee gaan prijzen kan dat niet goed zijn. Dan moeten we het Woord prijzen, en niet de brenger daarvan.
En je hebt niet door dat juist jij heel vaak bepaalde dominees hebt geprezen omdat ze zo goed de oude bevindelijke waarheid verkondig(d)en en hun preken zo bevindelijk waren? Ik kan zo een paar berichten van de afgelopen jaren opzoeken en hier citeren als dat moet.

Vandaar het spreekwoord: De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Je doet er zelf immers net zo goed aan mee. En als een ander dan eens een predikant roemt, is het niet goed. Sorry, maar dat vind ik niet fair.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:
Jantje schreef:
-DIA- schreef:Dominees moeten zelf niet horen als men ze "prins der predikers" noemt. Het kan schadelijk zijn in hun bediening. Van meerdere predikers heb ik dit horen zeggen, onder meer ook van onze eigen predikant. Een mens kan rijk begenadigd zijn, maar we moeten, lijkt me, hem juist dan geen kroon op het hoofd zetten.
Vind je nu niet dat hier voor jou het spreekwoord 'De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.' absoluut van toepassing is?
Nee toch, we kennen geen pausen en superpredikers in onze kerken. Als we een dominee gaan prijzen kan dat niet goed zijn. Dan moeten we het Woord prijzen, en niet de brenger daarvan.
En je hebt niet door dat juist jij heel vaak bepaalde dominees hebt geprezen omdat ze zo goed de oude bevindelijke waarheid verkondig(d)en en hun preken zo bevindelijk waren? Ik kan zo een paar berichten van de afgelopen jaren opzoeken en hier citeren als dat moet.

Vandaar het spreekwoord: De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Je doet er zelf immers net zo goed aan mee. En als een ander dan eens een predikant roemt, is het niet goed. Sorry, maar dat vind ik niet fair.
Nee hoor, ik heb alleen onderscheid aangewezen in de prediking, niet in predikers. Verwar dit niet.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Daar ben ik het niet mee eens. Je noemt regelmatig namen op, terwijl je pas ook schreef dat er bij sommige predikanten geen herkenning meer is dat zij in de Gereformeerde Gemeenten dienen. Dus dan gaat het wel degelijk om de naam.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Je noemt regelmatig namen op, terwijl je pas ook schreef dat er bij sommige predikanten geen herkenning meer is dat zij in de Gereformeerde Gemeenten dienen. Dus dan gaat het wel degelijk om de naam.
Namen moesten niet nodig zijn.
Hollander

Bericht door Hollander »

Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:(...)
Wat een armoe dat zo'n dienst ontluisterd moet worden door zulke toespraken.
Helemaal eens.
En daar houdt hij ook echt niet van.
Als je dat als dominee niet wilt, dan moet je het niet toestaan. Simpel, daar ben je zelf bij.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Hollander schreef:
Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:(...)
Wat een armoe dat zo'n dienst ontluisterd moet worden door zulke toespraken.
Helemaal eens.
En daar houdt hij ook echt niet van.
Als je dat als dominee niet wilt, dan moet je het niet toestaan. Simpel, daar ben je zelf bij.
Eens. Al vind ik hem wel zo vredelievend dat hij wat toegestaan heeft. Maar ze waren niet pruimen, wat mij betreft. Of voorafgaande aan de dienst. Dat vind ik ook wel mooi. Dan heb je het maar gehad, als het zo nodig moet.
Hollander

Bericht door Hollander »

Als het zo nodig moet...
Ik heb vrij zelden goede toespraken tijdens zulk soort gelegenheden gehoord. Wat mij betreft schaffen we die hele traditie af.
Ik ben het volledig eens met wat DIA vóór 7.40 uur hierover schreef.
Mistig

Bericht door Mistig »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Marion schreef:
GGotK schreef:Jubileumdienst ds JJ Tanis vanaf 19:00 uur te zien en te horen:

https://gergemgouda.nl/kerkdienst
De prins der predikers! Allereerst inhoudelijk, maar ook de voordracht!! Homiletisch een voorbeeld.
Is de preek nog ergens terug te luisteren?
Ik ben er ook benieuwd naar.
Ik ook. Helaas nog geen linkje op gergeminfo.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hollander schreef:Als het zo nodig moet...
Ik heb vrij zelden goede toespraken tijdens zulk soort gelegenheden gehoord. Wat mij betreft schaffen we die hele traditie af.
!!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
!!
En ná 7.40 uur dan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
windorgel

Bericht door windorgel »

Ik verwacht niet dat de preek van ds Tanis online komt. Hij is daar normaal gesproken op tegen, dus het zou vreemd zijn als hij de preek nu wel online zou willen hebben.
Terri

Bericht door Terri »

alepha schreef:Goede herinneringen aan...! "Nee, nee, nee, nee..." zal ik niet snel vergeten!
Hier ook, zoveel betekent in het verleden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
Luther schreef:
!!
En ná 7.40 uur dan?
Als ik wilde.... dan zou ik wel kunnen vragen: Wie trekt me de woorden uit de mond, uit het toetsenbord? Maar dat zal ik niet vragen. Want dan voel je wel dat er zo weer een onverkwikkelijke en tot niets nuttige woordenwisseling ontstaat. Daarom houdt ik het hierbij, hopende op wat begrip.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Bijzonder juist dat dit soort predikanten zo breed gewaardeerd worden.
Dat zou ons wat te zeggen moeten hebben.
Plaats reactie