Ah, ach, gelukkig zijn we tegenwoordig niet verstoken van mogelijkheden om preken te luisteren. Even off topic, maar ik heb nu een auto die heel mooi het geluid van mijn telefoon via de carkit over de boxen laat horen. Dan is een preek ook uitermate goed te volgen moet ik zeggen.-DIA- schreef: Het was een live-uitzending. Waarschijnlijk dus niet. Ik verwacht wel een korte samenvatting in De Saambinder of in het RD.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
En je hebt niet door dat juist jij heel vaak bepaalde dominees hebt geprezen omdat ze zo goed de oude bevindelijke waarheid verkondig(d)en en hun preken zo bevindelijk waren? Ik kan zo een paar berichten van de afgelopen jaren opzoeken en hier citeren als dat moet.-DIA- schreef:Nee toch, we kennen geen pausen en superpredikers in onze kerken. Als we een dominee gaan prijzen kan dat niet goed zijn. Dan moeten we het Woord prijzen, en niet de brenger daarvan.Jantje schreef:Vind je nu niet dat hier voor jou het spreekwoord 'De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.' absoluut van toepassing is?-DIA- schreef:Dominees moeten zelf niet horen als men ze "prins der predikers" noemt. Het kan schadelijk zijn in hun bediening. Van meerdere predikers heb ik dit horen zeggen, onder meer ook van onze eigen predikant. Een mens kan rijk begenadigd zijn, maar we moeten, lijkt me, hem juist dan geen kroon op het hoofd zetten.
Vandaar het spreekwoord: De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Je doet er zelf immers net zo goed aan mee. En als een ander dan eens een predikant roemt, is het niet goed. Sorry, maar dat vind ik niet fair.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Nee hoor, ik heb alleen onderscheid aangewezen in de prediking, niet in predikers. Verwar dit niet.Jantje schreef:En je hebt niet door dat juist jij heel vaak bepaalde dominees hebt geprezen omdat ze zo goed de oude bevindelijke waarheid verkondig(d)en en hun preken zo bevindelijk waren? Ik kan zo een paar berichten van de afgelopen jaren opzoeken en hier citeren als dat moet.-DIA- schreef:Nee toch, we kennen geen pausen en superpredikers in onze kerken. Als we een dominee gaan prijzen kan dat niet goed zijn. Dan moeten we het Woord prijzen, en niet de brenger daarvan.Jantje schreef:Vind je nu niet dat hier voor jou het spreekwoord 'De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.' absoluut van toepassing is?-DIA- schreef:Dominees moeten zelf niet horen als men ze "prins der predikers" noemt. Het kan schadelijk zijn in hun bediening. Van meerdere predikers heb ik dit horen zeggen, onder meer ook van onze eigen predikant. Een mens kan rijk begenadigd zijn, maar we moeten, lijkt me, hem juist dan geen kroon op het hoofd zetten.
Vandaar het spreekwoord: De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Je doet er zelf immers net zo goed aan mee. En als een ander dan eens een predikant roemt, is het niet goed. Sorry, maar dat vind ik niet fair.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Verbannen
Daar ben ik het niet mee eens. Je noemt regelmatig namen op, terwijl je pas ook schreef dat er bij sommige predikanten geen herkenning meer is dat zij in de Gereformeerde Gemeenten dienen. Dus dan gaat het wel degelijk om de naam.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Namen moesten niet nodig zijn.Jantje schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Je noemt regelmatig namen op, terwijl je pas ook schreef dat er bij sommige predikanten geen herkenning meer is dat zij in de Gereformeerde Gemeenten dienen. Dus dan gaat het wel degelijk om de naam.
Als je dat als dominee niet wilt, dan moet je het niet toestaan. Simpel, daar ben je zelf bij.Bezorgd schreef:Helemaal eens.Ad Anker schreef:(...)
Wat een armoe dat zo'n dienst ontluisterd moet worden door zulke toespraken.
En daar houdt hij ook echt niet van.
Eens. Al vind ik hem wel zo vredelievend dat hij wat toegestaan heeft. Maar ze waren niet pruimen, wat mij betreft. Of voorafgaande aan de dienst. Dat vind ik ook wel mooi. Dan heb je het maar gehad, als het zo nodig moet.Hollander schreef:Als je dat als dominee niet wilt, dan moet je het niet toestaan. Simpel, daar ben je zelf bij.Bezorgd schreef:Helemaal eens.Ad Anker schreef:(...)
Wat een armoe dat zo'n dienst ontluisterd moet worden door zulke toespraken.
En daar houdt hij ook echt niet van.
Als het zo nodig moet...
Ik heb vrij zelden goede toespraken tijdens zulk soort gelegenheden gehoord. Wat mij betreft schaffen we die hele traditie af.
Ik ben het volledig eens met wat DIA vóór 7.40 uur hierover schreef.
Ik heb vrij zelden goede toespraken tijdens zulk soort gelegenheden gehoord. Wat mij betreft schaffen we die hele traditie af.
Ik ook. Helaas nog geen linkje op gergeminfo.Zeeuw schreef:Ik ben er ook benieuwd naar.Jantje schreef:Is de preek nog ergens terug te luisteren?Marion schreef:De prins der predikers! Allereerst inhoudelijk, maar ook de voordracht!! Homiletisch een voorbeeld.GGotK schreef:Jubileumdienst ds JJ Tanis vanaf 19:00 uur te zien en te horen:
https://gergemgouda.nl/kerkdienst
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
!!Hollander schreef:Als het zo nodig moet...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
- Verbannen
En ná 7.40 uur dan?Luther schreef:!!Hollander schreef:Als het zo nodig moet...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik verwacht niet dat de preek van ds Tanis online komt. Hij is daar normaal gesproken op tegen, dus het zou vreemd zijn als hij de preek nu wel online zou willen hebben.
Hier ook, zoveel betekent in het verleden.alepha schreef:Goede herinneringen aan...! "Nee, nee, nee, nee..." zal ik niet snel vergeten!
Als ik wilde.... dan zou ik wel kunnen vragen: Wie trekt me de woorden uit de mond, uit het toetsenbord? Maar dat zal ik niet vragen. Want dan voel je wel dat er zo weer een onverkwikkelijke en tot niets nuttige woordenwisseling ontstaat. Daarom houdt ik het hierbij, hopende op wat begrip.Jantje schreef:En ná 7.40 uur dan?Luther schreef:!!Hollander schreef:Als het zo nodig moet...
Bijzonder juist dat dit soort predikanten zo breed gewaardeerd worden.
Dat zou ons wat te zeggen moeten hebben.
Dat zou ons wat te zeggen moeten hebben.