Is de preek nog ergens terug te luisteren?Marion schreef:De prins der predikers! Allereerst inhoudelijk, maar ook de voordracht!! Homiletisch een voorbeeld.GGotK schreef:Jubileumdienst ds JJ Tanis vanaf 19:00 uur te zien en te horen:
https://gergemgouda.nl/kerkdienst
Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
Re: Gereformeerde Gemeenten
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
De laatste toespraak viel wel mee toch, afgezien van het gegeven dat je beter een korte toespraak van enkele zinnen uit het hoofd kan doen dan een toespraak van papier aflezen.Ad Anker schreef:Precies. Veel gaven ontvangen en zo'n jaloersmakende liefde tot zijn Zender.Marion schreef:De prins der predikers! Allereerst inhoudelijk, maar ook de voordracht!! Homiletisch een voorbeeld.GGotK schreef:Jubileumdienst ds JJ Tanis vanaf 19:00 uur te zien en te horen:
Wat een armoe dat zo'n dienst ontluisterd moet worden door zulke toespraken.
Het is wel een aderlating voor de (prediking binnen) GG dat deze dominee met emeritaat gaat.
Het beeld in Gouda is trouwens goed/scherp.
Stuk meegekeken, fijne man! Goede herinneringen aan.Marion schreef:De prins der predikers! Allereerst inhoudelijk, maar ook de voordracht!! Homiletisch een voorbeeld.GGotK schreef:Jubileumdienst ds JJ Tanis vanaf 19:00 uur te zien en te horen:
Verbaas me ergens dat hij aan een jubileumdienst meewerkt waarin hij dan zelf voorgaat. Ga het dan maar voor elkaar krijgen dat het niet om jou gaat.
Goede herinneringen aan...! "Nee, nee, nee, nee..." zal ik niet snel vergeten!
Nee toch, we kennen geen pausen en superpredikers in onze kerken. Als we een dominee gaan prijzen kan dat niet goed zijn. Dan moeten we het Woord prijzen, en niet de brenger daarvan.Jantje schreef:Vind je nu niet dat hier voor jou het spreekwoord 'De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.' absoluut van toepassing is?-DIA- schreef:Dominees moeten zelf niet horen als men ze "prins der predikers" noemt. Het kan schadelijk zijn in hun bediening. Van meerdere predikers heb ik dit horen zeggen, onder meer ook van onze eigen predikant. Een mens kan rijk begenadigd zijn, maar we moeten, lijkt me, hem juist dan geen kroon op het hoofd zetten.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
alepha schreef:Goede herinneringen aan...! "Nee, nee, nee, nee..." zal ik niet snel vergeten!
Nou inderdaad, en zo snel achterelkaar

Juist gisteren las ik, nadat ik de dienst beluisterd had, van Luther:-DIA- schreef:Nee toch, we kennen geen pausen en superpredikers in onze kerken. Als we een dominee gaan prijzen kan dat niet goed zijn. Dan moeten we het Woord prijzen, en niet de brenger daarvan.Jantje schreef:Vind je nu niet dat hier voor jou het spreekwoord 'De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.' absoluut van toepassing is?-DIA- schreef:Dominees moeten zelf niet horen als men ze "prins der predikers" noemt. Het kan schadelijk zijn in hun bediening. Van meerdere predikers heb ik dit horen zeggen, onder meer ook van onze eigen predikant. Een mens kan rijk begenadigd zijn, maar we moeten, lijkt me, hem juist dan geen kroon op het hoofd zetten.
Christus beveelt het Evangelie te prediken aan alle creaturen. Als wij dit Evangelie toch eens konden geloven, dan zouden wij de apostelen en predikers van deze boodschap van pure liefde omhelzen en op handen dragen. (...) Heere God, ik wil U van harte gehoorzaam zijn en graag dienen met goed en bloed, en Uw apostelen en predikers, die dit bevel uitvoeren hoogachten en liefhebben.
Oke, ik snap het, dat zal zeker ook verband houden met het Nieuwe Licht. Ook de vrijgemaakte kerken kruipen door de geschriften om het spreken van de kerk over de vrouw in het ambt toch maar duidelijk in het licht te stellen. We hebben immers hier voortschrijdend licht en nu weten we veel meer dan Paulus, maar ja, zo moeten we dat vanzelf niet zeggen. Ik snap dat u dit offtopic vindt. Ik niet, als je tenminste de wereld en de kerk van Nu goed doorgrondt. Was Calvijn dus voor een soort hiërarchie in de kerken? De een preekt voortreffelijker dan de ander. Ja, zo moeten we dat zien volgens het Nieuwe Licht, denk ik dan in alle eenvoud. En wee degenen die nog (zover komt het nog) die niet erkent dat de Paus prediker Nummer Eén is. Dit toch de duidelijkste verwarring die we ons kunnen indenken? Wat willen we nog meer? Gearriveerde christenen? Welnee, daar moeten we nog komen!Ad Anker schreef:Juist gisteren las ik, nadat ik de dienst beluisterd had, van Luther:-DIA- schreef:Nee toch, we kennen geen pausen en superpredikers in onze kerken. Als we een dominee gaan prijzen kan dat niet goed zijn. Dan moeten we het Woord prijzen, en niet de brenger daarvan.Jantje schreef:Vind je nu niet dat hier voor jou het spreekwoord 'De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.' absoluut van toepassing is?-DIA- schreef:Dominees moeten zelf niet horen als men ze "prins der predikers" noemt. Het kan schadelijk zijn in hun bediening. Van meerdere predikers heb ik dit horen zeggen, onder meer ook van onze eigen predikant. Een mens kan rijk begenadigd zijn, maar we moeten, lijkt me, hem juist dan geen kroon op het hoofd zetten.
Christus beveelt het Evangelie te prediken aan alle creaturen. Als wij dit Evangelie toch eens konden geloven, dan zouden wij de apostelen en predikers van deze boodschap van pure liefde omhelzen en op handen dragen. (...) Heere God, ik wil U van harte gehoorzaam zijn en graag dienen met goed en bloed, en Uw apostelen en predikers, die dit bevel uitvoeren hoogachten en liefhebben.
PS Ik begrijp dat u deze reactie niet zo verwacht, maar misschien dat het iemand aan het denken over de oude en nieuwe kijk op de Waarheid? Hebben we het nu al 2000 jaar volgehouden in een stikduister zicht op de kerk? Dat moet dus veranderen. Kijk eens hoe die vrijgemaakten zich uitsloven om hun Nieuwe Licht op de kansels te brengen.
Ja ik weet het, hier klink ironie in door, maar komt dat uit, om zo te zeggen, zomaar uit de lucht vallen? Begrijpen we dat we de kritiek een heel klein beetje zat beginnen te worden. Oke, kritiek is goed als ze opbouwend van aard is. Als een van de broeders dwaalt moet dat gezegd worden, en niet in hardheid maar in liefde.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 04 sep 2020, 07:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat klets je toch allemaal.
Dat is het goede woord. Maar bedenk nu eens hoe het zover kwam?DDD schreef:Wat klets je toch allemaal.
Ontopic, aub. Het gaat hier over de Gereformeerde Gemeenten.
Om wat licht in de duisternis te brengen: wat ik in alle gebrek probeerde te zeggen is dit: We moeten niet een prediker prijzen, maar als het een waar prediker is, zijn Zender. Geen mensenverheerlijking, zo eenvoudig.
Hou dat in je achterhoofd voor een volgend bericht over dominees van enkele decennia geleden.-DIA- schreef:Om wat licht in de duisternis te brengen: wat ik in alle gebrek probeerde te zeggen is dit: We moeten niet een prediker prijzen, maar als het een waar prediker is, zijn Zender. Geen mensenverheerlijking, zo eenvoudig.
Ik ben er ook benieuwd naar.Jantje schreef:Is de preek nog ergens terug te luisteren?Marion schreef:De prins der predikers! Allereerst inhoudelijk, maar ook de voordracht!! Homiletisch een voorbeeld.GGotK schreef:Jubileumdienst ds JJ Tanis vanaf 19:00 uur te zien en te horen:
Het was een live-uitzending. Waarschijnlijk dus niet. Ik verwacht wel een korte samenvatting in De Saambinder of in het RD.Zeeuw schreef:Ik ben er ook benieuwd naar.Jantje schreef:Is de preek nog ergens terug te luisteren?Marion schreef:De prins der predikers! Allereerst inhoudelijk, maar ook de voordracht!! Homiletisch een voorbeeld.GGotK schreef:Jubileumdienst ds JJ Tanis vanaf 19:00 uur te zien en te horen: