Homoseksualiteit in Bijbels licht

artistiek

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door artistiek »

questionmark schreef:
artistiek schreef:Gebed, ja die pas ik op alle mensen toe.
Nog meer? Of uit liefde niet anders dan vermanen en bidden? Zijn bepaalde liefdesuitingen niet voor zondaars?
Zeg jij het maar, ik weet niet waar je op doelt?
artistiek

Bericht door artistiek »

Marnix schreef:Uiteraard... maar artistiek geeft aan dat je sowieso een paar keer mag vermanen en dan alle contact moet verbreken....
We mogen niet alleen maar we móeten vermanen...
Artistiek, je moet God liefhebben met geheel je hart, ziel, verstand en krachten en je naaste als jezelf. Dat staat er. En God zegt nergens: En als die naaste mij niet kent moet je hem een paar keer vermanen en anders hem de rug toekeren, anders ben je medeschuldig.
Jij moet eens leren niet iemands woorden te verdraaien!
Ik heb nergens gezegd dat we hen die God niet kennen de rug moeten toekeren, ik heb gezegd dat we hen die openlijk in de zonde leven moeten vermanen. Niet zomaar één keer maar dikwijls omdat zulke mensen heus niet van de één op de andere dag met die zonden breken kunnen. Maar als ze niet breken willen en tegen beter weten in toch de zonde blijven bedrijven waarmee we niet kunnen leven omdat ze onze Schepper daarmee onteren moeten we van dezulke wijken. En als je er geen last van hebt dat ze God-onterend bezig zijn moet je gewoon dik bevriend blijven.
Het kan zeker zijn dat je een keuze moet maken maar het is niet zo dat je ieder contact met ongelovigen na een paar keer vermanen weer helemaal moet verbreken omdat je anders medeschuldig bent. Ik heb er nog geen argumentatie voor gezien.
Ja, ja, jouw argumentatie is helemaal ver zoek... Maar goed, om je te overtuigen zal ik nog een tekst citeren:
Verlaat de slechtigheden, en leeft; en treedt in den weg des verstands.
sela

Bericht door sela »

artistiek schreef:
Marnix schreef:Uiteraard... maar artistiek geeft aan dat je sowieso een paar keer mag vermanen en dan alle contact moet verbreken....
Artistiek, je moet God liefhebben met geheel je hart, ziel, verstand en krachten en je naaste als jezelf. Dat staat er. En God zegt nergens: En als die naaste mij niet kent moet je hem een paar keer vermanen en anders hem de rug toekeren, anders ben je medeschuldig.
Ik heb nergens gezegd dat we hen die God niet kennen de rug moeten toekeren, ik heb gezegd dat we hen die openlijk in de zonde leven moeten vermanen. Niet zomaar één keer maar dikwijls omdat zulke mensen heus niet van de één op de andere dag met die zonden breken kunnen. Maar als ze niet breken willen en tegen beter weten in toch de zonde blijven bedrijven waarmee we niet kunnen leven omdat ze onze Schepper daarmee onteren moeten we van dezulke wijken. En als je er geen last van hebt dat ze God-onterend bezig zijn moet je gewoon dik bevriend blijven.
Het kan zeker zijn dat je een keuze moet maken maar het is niet zo dat je ieder contact met ongelovigen na een paar keer vermanen weer helemaal moet verbreken omdat je anders medeschuldig bent. Ik heb er nog geen argumentatie voor gezien.
Ja, ja, jouw argumentatie is helemaal ver zoek... Maar goed, om je te overtuigen zal ik nog een tekst citeren:
mij overviel het gevoel dat het wellicht wat is om dit in overweging te nemen bij de uitvoering van deze visie?
questionmark

Bericht door questionmark »

artistiek schreef:Zeg jij het maar, ik weet niet waar je op doelt?
Mijn doel is om er achter te komen hoe jij mensen liefhebt, naast vermanen en gebed. Ik neem aan dat je niet alleen voor je vrienden bid en hen vermaand. Voor vriendschap is meer nodig.

Verder lees ik twee zaken die je posts, die in mijn beleving tegenstrijdig lijken. Kun je dit verhelderen?

Eerst zeg je:
artistiek schreef:Ik zal je dit vertellen, als ze niet naar je willen luisteren en tegen beter weten in openlijk de zonden blijven bedrijven kun je met zulke mensen geen omgang meer hebben... Wijkt toch af van de tenten dezer goddeloze mannen, en roert niets aan van hetgeen hunner is, opdat gij niet misschien verdaan wordt in al hun zonden.
Geen omgang...
artistiek schreef:Maar als ze niet breken willen en tegen beter weten in toch de zonde blijven bedrijven waarmee we niet kunnen leven omdat ze onze Schepper daarmee onteren moeten we van dezulke wijken. En als je er geen last van hebt dat ze God-onterend bezig zijn moet je gewoon dik bevriend blijven.
Wel omgang...

Begrijp je dat dit tegenstrijdig op me overkomt?
Laatst gewijzigd door questionmark op 06 aug 2009, 09:47, 2 keer totaal gewijzigd.
2 Petrus 1:16
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Misschien moet je beter lezen, questionmark?
Marnix

Bericht door Marnix »

artistiek schreef:
Artistiek, dat heb je wel gezegd. Ik citeer het nog even:
artistiek schreef:
Marnix schreef:Kortom, als je niet-gelovige mensen leert kennen moet je hen een aantal keer vermanen en als ze niet luisteren vervolgens al het contact met hen verbreken? Of het nou vrienden, je buren, collega's of zelfs familie is? Anders ben je schuldig aan hun zonden?
Ja, mits de Naam van onze Schepper ons dierbaarder is dan de liefde voor de naasten die openlijk Zijn Naam te schande maken.

Je Bijbelteksten gaan over verschillende zaken. Bijvoorbeeld over zondaars in de gemeente (de tekst uit 1 Kor 5 dacht ik), over het verlaten van de zonde (wat wat anders is dan omgang met zondaren) enzovoorts. Verlaat de slechtigheden is wat anders dan: Verlaat de slechten. Ik heb ongelovige vrienden, doe niet mee met die slechtigheden... maar daarom hoef ik hen toch niet de rug toe te keren omdat ik dan medeschuldig zou zijn als zij verkeerde dingen zouden doen? Dat idee krijg ik gezien je vorige reacties.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
questionmark

Afgewezen schreef:Misschien moet je beter lezen, questionmark?
Tussen de regels door?
artistiek

Bericht door artistiek »

questionmark schreef:
artistiek schreef:Zeg jij het maar, ik weet niet waar je op doelt?
Mijn doel is om er achter te komen hoe jij mensen liefhebt, naast vermanen en gebed. Ik neem aan dat je niet alleen voor je vrienden bid en hen vermaand. Voor vriendschap is meer nodig.
Dat hangt natuurlijk helemaal van het soort relatie af wat je met je naaste hebt. Even ter illustratie: mijn vrouw heb ik lief en mijn buurvrouw ook. Maar met mijn vrouw heb ik natuurlijk een heel andere relatie als mijn buurvrouw en dan zal ik ook heel anders die liefde uitten... ik bedoel maar.
questionmark schreef: Verder lees ik twee zaken die je posts, die in mijn beleving tegenstrijdig lijken. Kun je dit verhelderen?

Eerst zeg je:
artistiek schreef:Ik zal je dit vertellen, als ze niet naar je willen luisteren en tegen beter weten in openlijk de zonden blijven bedrijven kun je met zulke mensen geen omgang meer hebben... Wijkt toch af van de tenten dezer goddeloze mannen, en roert niets aan van hetgeen hunner is, opdat gij niet misschien verdaan wordt in al hun zonden.
Geen omgang...
artistiek schreef:Maar als ze niet breken willen en tegen beter weten in toch de zonde blijven bedrijven waarmee we niet kunnen leven omdat ze onze Schepper daarmee onteren moeten we van dezulke wijken. En als je er geen last van hebt dat ze God-onterend bezig zijn moet je gewoon dik bevriend blijven.
Wel omgang...

Begrijp je dat dit tegenstrijdig op me overkomt?
Nee dat begrijp ik niet omdat het niet tegenstrijdig is. In het tweede citaat bedoel ik dit: wanneer je geen last hebt van het God-onterend bezig zijn van je naaste dan kun je er gewoon mee om blijven gaan. Maar als God en Zijn woord jou dierbaar is zul je ook hen die Dat aantasten en onteren hekelen en er afstand van nemen.
artistiek

Bericht door artistiek »

Marnix schreef: Artistiek, dat heb je wel gezegd. Ik citeer het nog even:
artistiek schreef:
Marnix schreef:Kortom, als je niet-gelovige mensen leert kennen moet je hen een aantal keer vermanen en als ze niet luisteren vervolgens al het contact met hen verbreken? Of het nou vrienden, je buren, collega's of zelfs familie is? Anders ben je schuldig aan hun zonden?
Ja, mits de Naam van onze Schepper ons dierbaarder is dan de liefde voor de naasten die openlijk Zijn Naam te schande maken.
Ja, en waar zeg ik dan dat je hen die God niet kennen de rug moet toekeren?
Marnix schreef: Je Bijbelteksten gaan over verschillende zaken. Bijvoorbeeld over zondaars in de gemeente (de tekst uit 1 Kor 5 dacht ik), over het verlaten van de zonde (wat wat anders is dan omgang met zondaren) enzovoorts. Verlaat de slechtigheden is wat anders dan: Verlaat de slechten. Ik heb ongelovige vrienden, doe niet mee met die slechtigheden... maar daarom hoef ik hen toch niet de rug toe te keren omdat ik dan medeschuldig zou zijn als zij verkeerde dingen zouden doen? Dat idee krijg ik gezien je vorige reacties.
Het was een tekst uit Spreuken 9 en bij 'verlaat de slechtigheden' staat in de kanttekeningen: laat de slechten varen of verlaat de slechten...
Met andere woorden, als we de slechtigheden willen verlaten moeten we ook de slechten verlaten maar wie de slechten bemint, bemint ook de slechtigheden.
questionmark

artistiek schreef:Dat hangt natuurlijk helemaal van het soort relatie af wat je met je naaste hebt. Even ter illustratie: mijn vrouw heb ik lief en mijn buurvrouw ook. Maar met mijn vrouw heb ik natuurlijk een heel andere relatie als mijn buurvrouw en dan zal ik ook heel anders die liefde uitten... ik bedoel maar.
Dat begrijp ik. Dus de naaste-liefde jegens homo's uit zich bij jou/u (alleen?) door gebed en vermaning. Helder.

Ben jij geneigd snel scherpe kritiek op iets wezenlijks in je leven aan te nemen, van iemand die ver van jou belevingswereld af staat en bovendien niet de moeite neemt om in jou als persoon te investeren? Is het alleen onze taak om te vermanen en te bidden of kunnen we meer doen? Is het niet zo dat mensen kritiek eerder ter harte nemen als de kritiek komt van iemand met wie ze bevriend zijn en waarderen als persoon?
artistiek schreef:als God en Zijn woord jou dierbaar is zul je ook hen die Dat aantasten en onteren hekelen en er afstand van nemen.
Ik kan getuigen van Gods liefde aan mensen, als ik afstand neem dan kan dat niet meer. Wat is de noodzaak van het afstand nemen, boven het getuigen van Gods liefde?
Marnix

Bericht door Marnix »

Je stemde in met: "al het contact met hen verbreken". Dat is toch "de rug toekeren"? Of zit daar weer verschil in?
Jongere

Bericht door Jongere »

artistiek schreef:(...) maar wie de slechten bemint, bemint ook de slechtigheden.
Dat ben ik niet met je eens.
En Jezus, uitgaande, zag een grote schare, en werd innerlijk met ontferming bewogen over hen; want zij waren als schapen, die geen herder hebben; en Hij begon hun vele dingen te leren.

En Jezus, hem aanziende, beminde hem, en zeide tot hem: Een ding ontbreekt u (...)

Slechten beminnen betekent niet slechtigheden beminnen. Nog duidelijker bewijs is Joh. 3:16 en Rom. 5: Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.
Terwijl God de slechtigheden niet bemint, die zijn Hem een gruwel.

Wel vind ik dat o.a. Marnix te makkelijk de teksten negeert die je noemt. Neem ook 2 Kor.: trek geen juk aan met de ongelovigen. Het staat er allemaal maar, zoals zoveel van dat soort zinnetjes (verblijdt u te allen tijd), maar we leven alsof het er niet staat.
Kijk, het is makkelijk om te zeggen 'daar komt toch niks van' of 'stel je voor dat het je familie is' zoals refo zegt. Maar wanneer legt iemand dan eens uit hoe we deze teksten wèl moeten lezen?
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm ja, ik ging vooral even tegen de stellige uitspraken van Artistiek in. Ik wil genoemde teksten niet negeren maar wel nuanceren. Geen juk aantrekken met ongelovigen en ook bijvoorbeeld de tekst uit Spreuken zijn zeker een waarschuwing. De vraag is wat het inhoudt. Alle contact verbreken? Of is het anders. Wel contact, maar op een bepaalde manier, niet met zonde meedoen etc?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
artistiek

Bericht door artistiek »

Jongere schreef:
artistiek schreef:(...) maar wie de slechten bemint, bemint ook de slechtigheden.
Dat ben ik niet met je eens.
En Jezus, uitgaande, zag een grote schare, en werd innerlijk met ontferming bewogen over hen; want zij waren als schapen, die geen herder hebben; en Hij begon hun vele dingen te leren.

En Jezus, hem aanziende, beminde hem, en zeide tot hem: Een ding ontbreekt u (...)

Slechten beminnen betekent niet slechtigheden beminnen. Nog duidelijker bewijs is Joh. 3:16 en Rom. 5: Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.
Terwijl God de slechtigheden niet bemint, die zijn Hem een gruwel.

Wel vind ik dat o.a. Marnix te makkelijk de teksten negeert die je noemt. Neem ook 2 Kor.: trek geen juk aan met de ongelovigen. Het staat er allemaal maar, zoals zoveel van dat soort zinnetjes (verblijdt u te allen tijd), maar we leven alsof het er niet staat.
Kijk, het is makkelijk om te zeggen 'daar komt toch niks van' of 'stel je voor dat het je familie is' zoals refo zegt. Maar wanneer legt iemand dan eens uit hoe we deze teksten wèl moeten lezen?
Je hebt wel gelijk als je zegt dat Jezus de slechten bemint maar let wel, Hij is God, heilig, volmaakt, zonder zonde maar wij zijn zondige mensen wiens harten geneigd zijn tot het kwade. Daarom moeten we geen juk aantrekken met de slechten opdat wij niet verleidt worden tot of ons mede schuldig maken aan hun slechtigheden. We moeten ze wel waarschuwen en ze van hun slechtigheden af helpen maar niet wanneer ze ons te kennen geven niet te willen breken met de zonde en soms zelfs de waarschuwingen bespottelijk maken. Dan is het beter hen te verlaten. Bestraf den spotter niet, opdat hij u niet hate
artistiek

Bericht door artistiek »

Marnix schreef:Je stemde in met: "al het contact met hen verbreken". Dat is toch "de rug toekeren"? Of zit daar weer verschil in?
LEZEN!! ik zei MITS de Naam van onze Schepper ons dierbaarder is dan de liefde voor de naasten die OPENLIJK ZIJN NAAM TE SCHANDE MAKEN.
Gesloten