huisman schreef: ↑26 mei 2025, 09:46
Lilian1975 schreef: ↑26 mei 2025, 08:10
huisman schreef: ↑24 mei 2025, 23:58
Ambtenaar schreef: ↑24 mei 2025, 23:17
Dat Israël het humanitair oorlogsrecht schendt is glashelder.
Dat er incidenten zijn is helder. Die worden door Israël onderzocht en bestraft. Voor de rest zijn het veel verdachtmakingen uit linkse en Islamitische hoek.
Wat Helma zaterdag plaatste zou ik niet een incident normen als iets structureel gebeurt.
Bevestigt ook door Israëlische soldaten. ( en dit bedoel ik dus met "kritiek of zorg" die er is, afzwakken, negeren of wat door een ander al gebeurde goedpraten)
En werkelijk ik snap ook niet dat we dat kunnen of mogen doen over andere schepselen van God. Gebeurtenissen waar mensen achter schuil gaan degraderen tot incidenten.
Of klinkt er tegenwoordig dit in onze kerken?
`U zult de Heere uw God liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: U zult uw vrienden liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangen heel de Wet en de Profeten.'
Het blijven militair gezien toch incidenten die je in elk grootschalig conflict tegenkomt. Ik hoor niets over het schenden van het oorlogsrecht door Hamas. Die zijn er legio en het begon met de grootste schending op 7 oktober. Het afslachten en gijzelen van burgers. Het afschieten van talloze raketten op Israël vanuit burger en stedelijk gebied. Het verbergen van wapens onder scholen, ziekenhuizen, flats enz. Het gebruik van eigen bevolking als menselijk schild. Het zich als combattant vermengen tussen burgers en niet herkenbaar als combattant deelnemen aan het gevecht enz, enz.
Ik ben nu o.a, dit boek aan het lezen over de bombardementen op Japan. Bekijk Regen van verwoesting op:
https://www.bol.com/nl/p/regen-van-verw ... _iphoneapp
Deze bombardementen waren geen incidenten maar bewuste strategie. Hetzelfde gold voor talloze bombardementen op steden in Nazi Duitsland. Er werd gebeden door christenen of de bemanning veilig thuis mocht komen maar voor geslaagde bombardementen werd gedankt.
Oorlog is verschrikkelijk en humanitair oorlog voeren is een grote paradox. Net zoiets als diervriendelijk slachten.
Ik hoor wel, ook hier, mensen zegge dat Hamas oorlogsrecht schendt. Maar dat mag ook niet andersom, zelfs niet door Israël.
En de geluiden dat Israël dat doet, zijn niet altijd meer te negeren....
En dan valt een actie ( wat structureel lijkt voor te komen) waarbij mensen gedragadeerd worden tot luis. En fungeren als menselijk schild... onder wraak met wraak vergelden. En dat is iets wat een christen nooit kan en mag "goedpraten of relativeren" . Daar gaat het mij om.
Soms is oorlog noodzakelijk. Ik snap dan ook dat Israël actie moest ondernemen na 7 oktober.
Alleen inmiddels is de stip op de horizon van gijzelaars bevrijden verandert in alle? Palestijnen verdrijven. Ipv alleen Hamas ( terroristen) verdrijven ( waarbij je de vraag kunt stellen of dat überhaupt mogelijk is. Gezien niemand als terrorist geboren wordt.) En je kunt afvragen of het doel uiteindelijk nog wel humanitair oorlog voeren is!
De vergelijking dier slachten of mens slachten is gewoon krom. Tenzij je zegt dat mensen afgeslacht mogen worden? En gelijk staan aan beesten?
Ook geeft de God van Israël aan dat wraak niet mag! Ook in het OT! ( oog om oog etc was juist om de wraak in te perken, het gaat om wettelijke vergelding!) .